Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvilke fotposer?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Gjest Mareng

Hei.

Jeg skal kjøpe fotposer til vinterbruk. I teltet pleier jeg å skifte til tørre ullsokker, og ett par luffer. (Luffer=Tøfler strikket i tykt dobbeltlags ull).

Jeg skulle gjerne hatt fotposer som kan tas utenpå disse og gå rett ut i snøen uten å bli våt og kald, gjerne med en såle av gammelt liggeunderlag i bunnen. Fotposene må være så lett og pakkbar som mulig, for jeg går oftest med sekk om vinteren.

Er det også en fordel at disse kan tas utenpå skiskoene, f.eks. ved pauser og oppsett av telt, eller er det ikke en funksjon som har mye hensikt? Gir dette god ekstra varme til bena, eller fører det kun til våte fotposer?

Jeg bruker størrelse 42.

Hvilke fotposer anbefaler dere?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vanntette fotposer som er lette har jeg ikke funnet enda. Da er alternativet forsvarets som har en gummisåle og gummiering et stykke opp. 

Selv endte jeg opp med helsport sine. De er i bomull og nylon, og ikke vanntette. Er det kaldt og minusgrader så trekker ikke disse vann med mindre du svetter noe helt vannvittig på beina eller søler noe på dem. Eventuelt kan du legge et lag med silikon på dem slik som man tetter sømmer i telt/etc.

Disse er dog kjempelange og går langt opp på låret på meg. Det trenger de kanskje ikke og du kan ev trimme dem litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Det er helsport sine og forsvarets jeg har sett litt på ja.

Jeg har ikke klart å finne ut vekten på forsvarets fotposer. Noen som vet? Er forsvaret sine fòret? Går de utenpå fjellskistøvler?

Helsport sine, som ikke har skikkelig såle, er de helt grei å gå med rundt teltet? Går disse utenpå sko, og gir de i såfall merkbar varme da? Bruker du de med eller uten sko inni, @Prebb?

Ang. vanntetthet, så tenker jeg hovedsakelig i minusgrader i snø. Det vil jo komme noe smeltet snø på de, men når det er våt snø er det strengt tatt ikke så kaldt at jeg må ha med fotposer.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er gjerne to grunner til at man blir våt i klærne om vinteren. Den ene er svette, og den andre er når snøen utenpå smelter pga kroppsvarme. Hvis tanken din er at fotposene skal brukes når du er i ro, trenger de ikke være vanntette.

Hva med noe slikt? https://www.oslosportslager.no/produkt/exped-down-booty-wb-snosokkerfotposer-dunsokker-24941.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Mareng skrev:

Det er helsport sine og forsvarets jeg har sett litt på ja.

Jeg har ikke klart å finne ut vekten på forsvarets fotposer. Noen som vet? Er forsvaret sine fòret? Går de utenpå fjellskistøvler?

Helsport sine, som ikke har skikkelig såle, er de helt grei å gå med rundt teltet? Går disse utenpå sko, og gir de i såfall merkbar varme da? Bruker du de med eller uten sko inni, @Prebb?

Ang. vanntetthet, så tenker jeg hovedsakelig i minusgrader i snø. Det vil jo komme noe smeltet snø på de, men når det er våt snø er det strengt tatt ikke så kaldt at jeg må ha med fotposer.

Jeg bruker en vattert sokk inni, samt liggeunderlag i bunnen. Det er dog ingen superb løsning. Fotposen er såpass slapp at jeg hele tiden tråkker utenfor liggeunderlagssålen.
Det er en helt grei løsning, men det finnes bedre. Men her var det vel snakk om vekt som tema? Det finnes gode fotposer som har god såle og passer med og uten sko inni, men disse er tunge og dyrere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forsvarets fotposer veier ca. 1kg med såle av liggeunderlag. Fungerer bra, holder seg oppe når du går, og er vanntett og foret i nederste del. Fungerer godt sammen med tøfler/dunsokker til rusling rundt i leiren, og går over skisko (BC) om størelsen er stor nok. Snøen henger seg heller ikke fast på fotposene, så det er mest å børste av på snøringen for å ikke dra med deg snø inn. - Et bra og billig alternativ, som sitter bra på foten, om vekten ikke er så viktig. 

Kjenner ikke til Helsport sine fotposer, men er vel mest som et trekk til å dra utenpå? Bivuakkskoene er noe foret, så varmere men lavere slik at de gjerne glir ned om du tråkker rundt i snøen.

Bruker selv som regel Exped bivuakkskoene som @kvitknekt linker til. Lette, tar liten plass og dunsokkene er bra varme. Også greit å kunne bruke dunsokkene i soveposen om det er kaldt. Bakdelen er at snøen lett fester seg på det grove stoffet under yttertrekket, og at dunsokkene ikke er solide nok til å brukes som tøfler inne på en koie. Dette er også bivuakksko, slik at de lett glir ned om du rusler rundt i snøen (Strammingen øverst på trekket er midt på leggen, så om du har litt leggmuskler glir de ned mot ankelen). Vekten på 415 gram i str L, og varmen gjør dette til førstevalget. Dunsokkene kan også brukes sammen med forsvarets fotposer, og da er det en knall kombinasjon.

Ellers så får du noen gode fotposer som Neos Adventure, både foret og uforet. Solide, og tunge.

 

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker forsvarets fotposer over mine Alfa Skarvet skisko i str 41. Fotposene er i str 42/43. Da subber det ikke og god passform. Har du str 42 i sko så kan fotposer i str 42/43 være noe trange å få på. Ville da kanskje gått for nummeret over, men dette kan variere fra type sko du tenker ha inni. I telt bruker jeg bare et par mammut varmesokker inni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 time siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Helsport sine Bivauksko er geniale til dette formålet! Både jeg og @whistler bruker disse. Vi har i tillegg skjært ut ekstra såler fra et sitteunderlag og lagt nedi. Blir aldri kald rundt vintercampen med disse på :)

 

bivaukksko1.jpg

Hva slags isolasjon bruker dere inni skoene, i tillegg til sitteunderlagsålen? Er fóret såpass bra at de holder med ett lag ullsokker i 10-20 minus?

Disse brukes vel uten sko inni? Jeg er usikker på om det er noe jeg egentlig har bruk for å ha mulighet til.

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutes ago, Mareng said:

Hva slags isolasjon bruker dere inni skoene, i tillegg til sitteunderlagsålen? Er fóret såpass bra at de holder med ett lag ullsokker i 10-20 minus?

Ekstra tykke ullsokker holder stort sett. Om det skulle være ekstra kaldt så bruker jeg rab duntøfler i tillegg :)

expedition_slippers.thumb.jpg.11f2daec766fedd0dffd60d4314a3a06.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Du kan jo bruke luffene som du allerede har også :)

Ja, luffene som min mormor strikket en gang blir med meg til de er utslitt eller jeg går i penalet 😊 Funker bra som hyttetøfler, og tåler mye mer enn dun (jeg er ikke så begeistret for dunprodukter generelt sett).

Ser ut som helsports biuvaksko er det letteste alternativet jeg har sett, og til en overkommelig pris.

Men jeg mister muligheten til å trekke de utenpå skoene, slik som man kan med helsports vanlige fotposer. Er det noe som mange synes er en stor fordel, eller er det like greit å avvente med fotposer til man har etablert leir, og heller sparke av seg skiskoene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har forsvarets fotposar med ekstra sole av liggeunderlag og ein sole oppå der att av tova ull. Det einaste eg brukar nedi dei er eit par gamle, tjkke stikkrtøfler frå mi bestemor, sikkert noko i same sjnger som d har. Held i lange baner. Brukar dei ikkje utanpå skiskoa, då eg synes det er like snerte å rive av skiskoa og ta desse på ved behov. 

Eg har tidlegare hatt både duntøfler og andre typar løysingar med isolasjonstøffel + fotpose, men synes nok at den eg har no er best. 

På tur der vekt er viktig, er det dog for tungt, og bivoaukksko av typen som det vert linka til tidlegare i tråden vert med (om eg ikkje berre droppar fotposane).

Har nyss kjøpt eit par exped men med syntetisk isolasjon til sambuaren min. Han er ikkje utprega gla i dunprodukt han heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Ok, takk :)

Da er det helsport biuvaksko med fór som ser mest aktuelle ut foreløbig.

Jeg får rett og slett tråle nettet etter lignende fórete bivuaksko, med lavere vekt, og sammenligne pris/vekt.

Det er vel muligens forskjell på hvor godt de sitter på foten, hvor lett de glir ned og hvor mue fukt de tåler? Så tar gjerne imot inspill/erfaringer på det området også.

@Tessatroll, exped sine produkt har jeg god erfaring med, og de pleier å ha lav vekt. Hvilke modell var det du kjøpte, og til hvilke pris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i for Helsports bivuakksko, men de trenger en ekstra såle. Jeg har som @Tor-Erik-L-77 lagt inn såler av litt kraftig sitteunderlag-type. Det hjelper veldig både på isolasjonen og stabilitet når man rusler rundt.
Jeg syntes denne løsningen er bedre enn å trekke noe utenpå skiskoene. Det er deilig å få av klamme skisko og ta på tørre varme "tøfler".

Har også et par Exped Synbooty, men disse er ikke like gode til vinterbruk da det fester seg for mye snø og is under.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
17 minutter siden, whistler skrev:

Stemmer i for Helsports bivuakksko, men de trenger en ekstra såle. Jeg har som @Tor-Erik-L-77 lagt inn såler av litt kraftig sitteunderlag-type. Det hjelper veldig både på isolasjonen og stabilitet når man rusler rundt.
Jeg syntes denne løsningen er bedre enn å trekke noe utenpå skiskoene. Det er deilig å få av klamme skisko og ta på tørre varme "tøfler".

Har også et par Exped Synbooty, men disse er ikke like gode til vinterbruk da det fester seg for mye snø og is under.

Takk.

Jeg var akkurat inne å så på Exped Synbooty, det var nok de Tessatroll snakket om tenker jeg. De har jo en meget pen vekt, men om de ikke egner seg til å gå utenfor teltet er litt av poenget borte.

Eller så ser jeg at hektapåtur selger noen som ser gode ut, men det står ikke opgitt vekt på de og jeg fant det heller ikke når jeg googlet etter vekten: Baffin base camp boots

Helsport sine veier 430gram i Large, mot Exped på 190 gram. Det er ganske stor forskjell om det skal bæres i sekk. Er der greit å børste vekk snøen/isen under exped skoene, eller bygger det seg opp i selve stoffet? Trekker de fukt?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Mareng skrev:

Takk.

Jeg var akkurat inne å så på Exped Synbooty, det var nok de Tessatroll snakket om tenker jeg. De har jo en meget pen vekt, men om de ikke egner seg til å gå utenfor teltet er litt av poenget borte.

Eller så ser jeg at hektapåtur selger noen som ser gode ut, men det står ikke opgitt vekt på de og jeg fant det heller ikke når jeg googlet etter vekten: Baffin base camp boots

Helsport sine veier 430gram i Large, mot Exped på 190 gram. Det er ganske stor forskjell om det skal bæres i sekk. Er der greit å børste vekk snøen/isen under exped skoene, eller bygger det seg opp i selve stoffet? Trekker de fukt?

Hmm. Det hørtes i utgangspunktet mye ut. Jeg har aldri tenkt på at vektforskjellen på dem var så stor, men det er mulig det stemmer. Det virker som det er litt mer isolasjonsfyll i Exped sine, ihvertfall litt mer fluffy, men Helsport sine er det nok brukt tyngre materialer.

Jeg har bruk Synbooty på noen vinterturer, men ble lei av at det festet seg så godt. Stoffet er grovt, men litt "loddent" så det fryser fort fast i det. Helsport sitt er glatt og det er veldig lett å børste. Ikke noe kjempeproblem med Exped heller, men når du tar dem inn i teltet vil snøen tine og for hver gang du gjør det vil de gradvis bli fuktige. 

Endret av whistler
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
10 minutter siden, whistler skrev:

Hmm. Det hørtes i utgangspunktet mye ut. Jeg har aldri tenkt på at vektforskjellen på dem var så stor, men det er mulig det stemmer. Det virker som det er litt mer isolasjonsfyll i Exped sine, ihvertfall litt mer fluffy, men Helsport sine er det nok brukt tyngre materialer.

Jeg har bruk Synbooty på noen vinterturer, men ble lei av at det festet seg så godt. Stoffet er grovt, men litt "loddent" så det fryser fort fast i det. Helsport sitt er glatt og det er veldig lett å børste. Ikke noe kjempeproblem med Exped heller, men når du tar dem inn i teltet vil snøen tine og for hver gang du gjør det vil de gradvis bli fuktige. 

Ok. Vektene på helsport sine opgitt er fra forskjellige nettbutikker, og jeg ser faktisk at datene varierer litt (exped er helt sikkert oppgitt for minste størrelse). Helsport oppgir ikke vekt på sin egen nettside.

Kanskje du har mulighet til å veie de? 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Mareng skrev:

Ok. Vektene på helsport sine opgitt er fra forskjellige nettbutikker, og jeg ser faktisk at datene varierer litt (exped er helt sikkert oppgitt for minste størrelse). Helsport oppgir ikke vekt på sin egen nettside.

Kanskje du har mulighet til å veie de? 1f60a.png

Jeg kan veie i kveld, men det blir ikke helt vitenskapelig da jeg har teipet inn de hjemmelagde sålene, men da får vi svaret på hva de veier med denne nødvendige modden ;-) Jeg bruker pulk på vintern så jeg har ikke like stort vektfokus på vinterutrustningen ;-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, whistler skrev:

Hmm. Det hørtes i utgangspunktet mye ut. Jeg har aldri tenkt på at vektforskjellen på dem var så stor, men det er mulig det stemmer. Det virker som det er litt mer isolasjonsfyll i Exped sine, ihvertfall litt mer fluffy, men Helsport sine er det nok brukt tyngre materialer.

Jeg har bruk Synbooty på noen vinterturer, men ble lei av at det festet seg så godt. Stoffet er grovt, men litt "loddent" så det fryser fort fast i det. Helsport sitt er glatt og det er veldig lett å børste. Ikke noe kjempeproblem med Exped heller, men når du tar dem inn i teltet vil snøen tine og for hver gang du gjør det vil de gradvis bli fuktige. 

Samd i at dette vil oppleves som irriterende dersom ein tenkjer utstrakt bruk i type basecamp osv. Eg hadde eit par andre tidlegare, hugsar ikkje merke, som var det same problemet med. Løste det med å ta dampsperreposane mine (plastposar) utanpå om det var "klistrete" snø. Ved kalde tilhøver opplever eg at snøbørsten tek det fint. Skal seiast att dette er mi løysing på turar der vekta spelar ei rolle, og alternativet ville vore å vere utan. Om ein ikkje har eit anstrengt forhold til pengebruk i stor stil, kan kanskje WM expedition vere ein alternativ modell? Den utgår for meg, hadde ikkje vore eit tema same kva tur eg stod føre, men ein er jo ulike :P

Om vekta ikkje spelar ei rolle er det jo lite som slår forsvarets på comfort og gummiering nedst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Tessatroll skrev:

Når eg tenkjer meg om, skal eg kanskje ta å sy en pose til å ha utanpå synbootsa, av ei av dei gamle skalljakkene eller buksene eg har samla inn til gjenbruk. Prøve som ei løysing på årets langtur? 

Høres ut som en god ide! 😃

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
3 timer siden, Tessatroll skrev:

Når eg tenkjer meg om, skal eg kanskje ta å sy en pose til å ha utanpå synbootsa, av ei av dei gamle skalljakkene eller buksene eg har samla inn til gjenbruk. Prøve som ei løysing på årets langtur? 

Er det mulig at imprgnering av noen sort (spray, fett, voks), eller å stryke ett lag med aquaseal (eller gummireprasjon fra biltema) på sålen vil fikse problemet?

Er det under sålen, eller over hele skoen snøen fester seg?

Jeg ser at Baffin Basecamp Boots veier 180gram i XL i følge denne siden: http://m.zappos.com/marty/p/baffin-base-camp-navy/product/7577482/color/9

De skoene ser gode ut, utifra bildet å bedømme, og om vekten stemmer er det ikke noe å si på det :)

 

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.