Gå til innhold
  • Bli medlem

Johnsens turloggBjørndalsnuten, Fjogstadnuten og Dalsnuten


REJOHN

Anbefalte innlegg

Alle på en gang, på en fredag.

P3104275.JPG
Det er jo selvsagt fordelen med å være ansatt i NAV. Det er mulig å ta ut når været er bra.
Denne fredagen var været bra. Egentlig mer en bra, det var en svært så fin vårdag.
Ikke sol hele tiden, men litt inne i mellom. Ikke nedbør, selv om jeg kjente noen få dråper eIkke vind. Det var en kald trekk på toppen av Bjørndalsnuten, men da jeg nådde Dalsnuten var det nærmest vindstille.

Det har blitt til at jeg tar en tur på onsdagene. Denne onsdagen ble det ikke anledning, Jeg v ar så heldig å få besøk av barnebarn. Da fredagen kom, med fint vær og grei temperatur, var jeg klar for tur.
Jeg har brukt å ta opp til Bjørndalsnuten om jeg bare vil ha en kort tur. Det er mulig å forlenge turen ved å ta over Fjogstadnuten på tilbakeveien. En god plan. en slik tur vil antakelig ta omtrent to timer. Passe langt.
P3104240.JPG
Muligens en litt lengre enn en vanlig onsdagstur?. Og hvor skulle turen gå?

Jeg har parkert på Gramstad midt i uken noen ganger, og blitt overrasket over hvor mange som er på  tur utenom helgen. Denne gangen var det også mange biler, og faktisk en jente på vei mot Bjørndalsnuten.

Det er sorpe på turen mot den første toppen. Sorpe nesten hele tiden. Denne gangen var det heldigvis tørt fjell. Det er lettere å komme oppover om skoene holder.
P3104244.JPG
Jeg traff to personer som var på vei ned. Ikke direkte folksomt, men stien viser at svært mange tar turen - i hveert fall sammenliknet med stien rundt Li. Det var også den brede sti og sorpe mellom veien og Fjogstadnuten. Det var tydelig at det gikk en god del folk her også.

Det var andre gang for denne turen, og helt klart enklere å gå enn første gangen. Første gang jeg går en ny tur, seg jeg oftest bare "problemene" lange bakker, vankslige partier og bratte bakker nedover. Andre gangen er terrenget kjent, og alt går så meget bedre...
P3104253.JPG
Det var kjekt å være på tur. Ett stykke går stien over en vanlig hei, med gras, lyng og einer.  Det var til og med et par sauer. Omtrent som i heia. Det er heldigvis ikke lenge til sommeren og skikkelige heiaturer.

Fra Fjogstadnuten kunne jeg se folk på Dalsnuten. Der, og tilbake til Gramstad, ville jeg ikke være alene.

Det må ha vært mange år siden jeg var på Dalsnuten. Det er egentlig en for kort tur til at den står på min meny...
P3104268.JPG
Det var laget trapper oppover. Et godt stykke var det enkelt å komme seg oppover, om det ikke var for pusten.

Det ble høy puls i bakken mot toppen....
P3104282.JPG


Oppe var det en god del folk. Familier, noen med unge i bæremeis, og andre med større unger. Et populært turmål på en fredag. Mot Gramstad kom det en del folk i mot. Noen kikket fælt på meg som kom i mot, med sorpe til langt over knærne. Det så antakelig ikke så veldig bra ut.

Jeg forsøkte å vaske av det meste i en bekk, men det var mer for å ikke skitne til bilen en med tanke på de som kom i mot....

Les hele artikkelen

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heldig du som fikk benyttet den fine dagen til noe nyttig, men det heter vel Bjørndalsfjellet? (Jeg brukte dagen til å prøve å skaffe meg en jobb, og det så ganske positivt ut, så kanskje det ikke var helt forgjeves like vel.)

Jeg har også gått denne turen noen ganger, ja faktisk ganske ofte.  Jeg går alltid opp over Mattisrudlå, og hvis været er bra så hender det at jeg går fra Fjogstadnuten og over til Resasteinen. Midt i ukene når det er lite folk i området så er det fint å sitte ved Resasteinen med et lite kaffebål og spise matpakken. 

Jeg lurer på hva det er med denne Dalsnuten. Når barna var små så var vi ofte på Dalsnuten med dem, men nå blir det nesten aldri, og folk jeg har møtt eller gått på tur med i dette området sier faktisk det samme. Bare Dalsnuten blir for kort, men det går jo greit å kombinere med noen andre topper.

@REJOHN 

"Noen kikket fælt på meg som kom i mot, med sorpe til langt over knærne. Det så antakelig ikke så veldig bra ut. Jeg forsøkte å vaske av det meste i en bekk, men det var mer for å ikke skitne til bilen en med tanke på de som kom i mot.... "

Det er alltid veldig sorpete nede ved veien og jeg har samme problemet. Sorpe opp til knærne. Derfor bruker jeg ofte gamasjer når jeg går her. Da er det bare å te gamasjene av før jeg setter meg i bilen. 

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, REs skrev:

Heldig du som fikk benyttet den fine dagen til noe nyttig, men det heter vel Bjørndalsfjellet? (Jeg brukte dagen til å prøve å skaffe meg en jobb, og det så ganske positivt ut, så kanskje det ikke var helt forgjeves like vel.)

 

Det er alltid veldig sorpete nede ved veien og jeg har samme problemet. Sorpe opp til knærne. Derfor bruker jeg ofte gamasjer når jeg går her. Da er det bare å te gamasjene av før jeg setter meg i bilen. 

Jeg krysser fingrene og ønsker lykke til med jobbsøknaden, selv om det betyr mindre tur...

 

Jeg har gamasjer - goretex fra Norrøna, men det blir for tett. Jeg velger heller litt sorpe. (Jeg fikk kjeft av Norrøna sist jeg sendte inn Dovrebukser til "fiksing" - de var skitne påsto Norrøna.  - Jeg hadde vasket de to ganger...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, REJOHN skrev:

Jeg krysser fingrene og ønsker lykke til med jobbsøknaden, selv om det betyr mindre tur...

 

Jeg har gamasjer - goretex fra Norrøna, men det blir for tett. Jeg velger heller litt sorpe. (Jeg fikk kjeft av Norrøna sist jeg sendte inn Dovrebukser til "fiksing" - de var skitne påsto Norrøna.  - Jeg hadde vasket de to ganger...)

Noen typer av denne sorpa er nesten umulig å vaske bort. Jeg var en gang med i speideren og på et av speidermøtene oppe på Helgeland, ved Bråstein, var det selvfølgelig en liten oppfinnsom guttunge som gikk ut i et myr. Jeg fant en karm fra en traktortilhenger og la ut som gangvei for å få ham opp, men støvlene stod igjen i myra. Jeg fikk tak i dem til slutt, men den svarte gjørma som var i dette myrhullet gikk aldri av verken på klær eller sokker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.