Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av Crispi Skarven.


kobrakay

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt nybegynner på det med fjellsko. Og kjøpte igår mitt første par. Etter mye googling endte jeg opp med et par Crispi Skarven.
Selgeren på XXL ga meg også en flaske med Nixwax som han anbefalte å bruke som behandling. Altså Nixwax'en som var bergnet for skinn.
Kom hjem og behandlet de, og de ble veeeeldig mørke.. 

Skinnet på Skarven er vell egentlig Nubeck lær? Skulle vell kanskje egentlig vært behandlet med Nixwax for Suede og Nubeck istedet? 
Vil dette ha noen påvirkning på pusteevnen og vanntettheten på støvelen? Bør jeg fortsette å behandle den med den jeg kjøpte, eller gå over til den som er spesiallaga for Nubeck? 

-K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fett funker helt fint. Selv om læret blir litt mørkere så betyr det ingen ting for kvaliteten. Det ser bare bedre ut ;) 

Godt med fett beskytter læret mot vann og møkk.

Bare ikke overdriv bruken av fett. Er de skitne så bruk heller litt lærsåpe for å rengjøre de. Lærsåpa impregnerer og smører også. 

Mitt råd til lærpleie er uansett å bruke lærsåpe til daglig vedlikehold (alltid rengjør lær etter bruk i søle) og lærfett med jevne mellomrom. Aldri la læret tørke ut men ikke drukne det i fett heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kay Erikssen said:

Hei!

Jeg er helt nybegynner på det med fjellsko. Og kjøpte igår mitt første par. Etter mye googling endte jeg opp med et par Crispi Skarven.
Selgeren på XXL ga meg også en flaske med Nixwax som han anbefalte å bruke som behandling. Altså Nixwax'en som var bergnet for skinn.
Kom hjem og behandlet de, og de ble veeeeldig mørke.. 

Skinnet på Skarven er vell egentlig Nubeck lær? Skulle vell kanskje egentlig vært behandlet med Nixwax for Suede og Nubeck istedet?