Gå til innhold
  • Bli medlem

Behandling av Crispi Skarven.


kobrakay

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er helt nybegynner på det med fjellsko. Og kjøpte igår mitt første par. Etter mye googling endte jeg opp med et par Crispi Skarven.
Selgeren på XXL ga meg også en flaske med Nixwax som han anbefalte å bruke som behandling. Altså Nixwax'en som var bergnet for skinn.
Kom hjem og behandlet de, og de ble veeeeldig mørke.. 

Skinnet på Skarven er vell egentlig Nubeck lær? Skulle vell kanskje egentlig vært behandlet med Nixwax for Suede og Nubeck istedet? 
Vil dette ha noen påvirkning på pusteevnen og vanntettheten på støvelen? Bør jeg fortsette å behandle den med den jeg kjøpte, eller gå over til den som er spesiallaga for Nubeck? 

-K. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fett funker helt fint. Selv om læret blir litt mørkere så betyr det ingen ting for kvaliteten. Det ser bare bedre ut ;) 

Godt med fett beskytter læret mot vann og møkk.

Bare ikke overdriv bruken av fett. Er de skitne så bruk heller litt lærsåpe for å rengjøre de. Lærsåpa impregnerer og smører også. 

Mitt råd til lærpleie er uansett å bruke lærsåpe til daglig vedlikehold (alltid rengjør lær etter bruk i søle) og lærfett med jevne mellomrom. Aldri la læret tørke ut men ikke drukne det i fett heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Kay Erikssen said:

Hei!

Jeg er helt nybegynner på det med fjellsko. Og kjøpte igår mitt første par. Etter mye googling endte jeg opp med et par Crispi Skarven.
Selgeren på XXL ga meg også en flaske med Nixwax som han anbefalte å bruke som behandling. Altså Nixwax'en som var bergnet for skinn.
Kom hjem og behandlet de, og de ble veeeeldig mørke.. 

Skinnet på Skarven er vell egentlig Nubeck lær? Skulle vell kanskje egentlig vært behandlet med Nixwax for Suede og Nubeck istedet? 
Vil dette ha noen påvirkning på pusteevnen og vanntettheten på støvelen? Bør jeg fortsette å behandle den med den jeg kjøpte, eller gå over til den som er spesiallaga for Nubeck? 

-K. 

Jeg bruker den nikwaxen på mine skarven sko gjevnlig. de blir litt mørkere som du sier og samtidig så blir skinner litt mere likt glatt lær etterhvert. nubuck skinn skal vel egentlig rufses opp fra tid til annen, har aldri gjort det selv. om jeg hadde vært flink til å gjøre det så kan vel noe av pusteevnen til skoen bli bedre. Men det er begrenset hvor mye lærsko med membran puster. sprayer også skoen med litt impregnerings spray fra tid til annen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Kay! 

Ser "toppturene" bærer frukter? Helt toppers det, dont mind the pun ;) 

Tror neppe du har "skadet" støvlene på noe vis. 

Har samme støvlene og mine ble også mørke ved behandling. Som nevnt over, ser bare feter ut! Dette gjelder for såvidt alle skinnsko mann setter inn med kliss.

Skal se hva jeg bruker, men er nok lærfett som smøres på. 

Støvlene er tipp topp! Ta vare på de ved å rengjøre etter turer og etterbehandle med fett når de begynner å trekke vann eller ser tørre ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.