Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjøp av tur/fjellsko


Rob1

Anbefalte innlegg

Hei. Har lyst å kjøpe meg noen solide tur/fjellsko, som kan brukes i all slags vær, både sommer og vinter. Har forelska meg litt i crispi swat, men har ikke prøvd dem så vet ikke hvordan de passer. (Må bestille fra nett)

Noen som har forslag til andre lignende sko? Eventuelt hvis crispi swat er å anbefale, er jeg ikke sen med å bestille dem. Vil ha høye sko så jeg faktisk kan gå i sørpe/myr uten å fylle dem med vann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men klart skal du bedrive Sibo er nok swat modellen å foretrekke. Dette er en uniformssko for militært personell tilsvarende....noe andre krav til bruksområde der enn eksvis tur/fjellsko... 😉 Men fine sko det er de. Hvis det er slik type sko du egentlig vil ha så har også Meindl en del militærmodeller beregnet for hard bruk. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har overlevd med m77 i det meste av terreng, Var egentlig bare ute etter en oppgradering, men å fremdeles ha noen sko som er lette og ikke alt for stive, hvis du skjønner. Er ikke i forsvaret per i dag, så noe strid i bebygd område blir det nokk ikke, spasertur derimot ;-)

Endret av Rob1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Rob1 skrev:

Har overlevd med m77 i det meste av terreng, Var egentlig bare ute etter en oppgradering, men å fremdeles ha noen sko som er lette og ikke alt for stive, hvis du skjønner. Er ikke i forsvaret per i dag, så noe strid i bebygd område blir det nokk ikke, spasertur derimot ;-)

Da er crispi swat bra for deg som en erstanging for m77. Forøvrig så er det meste bedre enn m77 😉

Hilsen en som er i forsvaret enda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :-)

Hvilke typer sokker er det å anbefale?

Er det raggsokker det går i eller er det høyteknologiske-fukt-transporterende-superduper-sokker?

Forskjell sommer og vinter? Gikk i raggsokker hele året jeg i forsvaret, men så er jo m77 en tynn enkel skinnfille

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes så mye sokker at det er til å bli svimmel av. Jeg har prøvd mye rart opp igjennom, men nåværende favoritt er Smartwool i ymse tykkelser. Light syntes jeg er fine når det er varmt i været og Medium når det er kaldt. Litt dyre, men verdt pengene etter min mening.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt enklere av natur og er så orginal at jeg bruker forsvarets sokke, poly, sort, lang i den varmere årstiden. Vinterstid bruker jeg forsvarets sokker, vinter, ull... :-)

Har masse andre mer tekniske svinedyre sokker, men de er hverken bedre eller dårligere synes jeg. Beste svaret er antakelig å rpøve seg litt frem for å finne et par som du er komfy med.

Siden du har vært i forsvaret så kjenner du kanskje til "Intops" sokkene? De grå coolmax av lang type? Det er de beste sokkene jeg har hatt uansett årstid. Mulig du har en kollega i forsvaret enda og hør om ikke han/hun kan skaffe deg disse.

Funker til alt, men litt kalde midtvinters i indre troms.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har alle crispi sine sko samme passform? Prøvde et annet par fra crispi, husker ikke hva det het, prøvde str 42, og de føltes utrolig lang ut, men var litt for trang i bredden.

 

Kanskje crispi swat ikke er så lur da? har sett at flere sier at alfa sine sko er litt bredere, kansje det er lurest å prøve dem? jeg må bestille fra nett uansett, så det kan kanskje være verdt det å prøve swat først så kanskje bytte dem?

Endret av Rob1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Rob1 skrev:

Har alle crispi sine sko samme passform? Prøvde et annet par fra crispi, husker ikke hva det het, prøvde str 42, og de føltes utrolig lang ut, men var litt for trang i bredden.

 

Kanskje crispi swat ikke er så lur da? har sett at flere sier at alfa sine sko er litt bredere, kansje det er lurest å prøve dem? jeg må bestille fra nett uansett, så det kan kanskje være verdt det å prøve swat først så kanskje bytte dem?

Crispi sine sko har visst en smalere lest enn f.eks. Alfa, men jeg jeg som har relativt bred fot klarer meg fint i crispi hunter, men de er på kanten små så jeg bruker dem ikke så mye. Skinn vil jo vide seg litt ut også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2017 den 18.57, Prebb skrev:

AKU Silva er en litt mykere og mindre omfattende høy støvel. Har akkurat kjøpt meg et par. Har brukt Crispi hunter til nå. De er for så vidt bra, men de er veldig tykke og store. De veier en hel del også.

Ja, de skoene trigger meg litt. Lurer på om jeg ikke skal investere i noen sånne. Er de veldig varme? Førsteinntrykk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Andreas Moen skrev:

Ja, de skoene trigger meg litt. Lurer på om jeg ikke skal investere i noen sånne. Er de veldig varme? Førsteinntrykk?

Bra førsteinntrykk. De er mykere enn alle de andre fjellstøvlene jeg har, men de er selvsagt stivere enn joggesko. Sålen er fra Vibram og lik de fleste andre sko i klassen. De er ikke så veldig mye tynnere enn Crispi Hunter så de er nok varme. Spesielt på sommeren. Likevel vil jeg nok dra på langtur med disse hvis jeg mistenker at jeg skal krysse noen elver og etc. Da kan jeg kombinere dem med vasse-lårings.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Prebb skrev:

Bra førsteinntrykk. De er mykere enn alle de andre fjellstøvlene jeg har, men de er selvsagt stivere enn joggesko. Sålen er fra Vibram og lik de fleste andre sko i klassen. De er ikke så veldig mye tynnere enn Crispi Hunter så de er nok varme. Spesielt på sommeren. Likevel vil jeg nok dra på langtur med disse hvis jeg mistenker at jeg skal krysse noen elver og etc. Da kan jeg kombinere dem med vasse-lårings.

 

14 dager i Femunden i sommer, så er avhengig av gode sko. Takk takk! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har Alfa Walk King, og jeg synes de er veldig komfortable. Jeg har ikke så mue annet å sammenligne med, fordi de bare varer og varer. Blir liksom ikke kvitt de :)

Vanntett etter 8 år, og moderat+ bruk.

Det er nok ikke de letteste skoene da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.