Gå til innhold
  • Bli medlem

Lettpakking vinterstid


Thomas E

Anbefalte innlegg

Jeg støtte nettopp på en artikkel på backpackinglight.com om lettpakking vinterstid. Jeg ble veldig positivt overrasket over kvaliteten på artikkelen og ikke minst er erfaringene tatt fra vår egen bakgård (nord-Skandinavia, inkludert Finnmarksvidda). Jeg syns den var såpass bra at jeg bare måtte dele den her. https://backpackinglight.com/lightweight-backpacking-in-the-winter/

Spoiler

Outline: Lightweight Backpacking in the Winter

  • Winter Backcountry Travel: Defined
    • What is Snow? Density, Depth, and Surface Hardness
    • Winter Tundra: Exposure
    • Winter Forest: Unconsolidated Snow
    • Wind = Temperature Chill
    • Winter Storms: Should I Stop or Should I Go?
    • Winter Temperatures: Length of Days and Latitudes
    • Multi-Day Trips: Managing Gear for Exposed Camping over Long Periods
    • Other Info About Winter Backpacking at BPL

The following content is available for Premium and Unlimited Members:

  • Preparing for Winter Travel: It's All in the Mind (Maybe)
  • Lightweight Techniques for Winter Travel
    • Clothing: Can't You Just Add One More Insulating Layer to Your Summer Clothing System?
      • Maintain Comfort While Hiking in Cold and Inclement Conditions: Minimizing Moisture Buildup
        • Upper Body
        • Lower Body
        • Head and Hands
        • Feet
      • How to Stay Warm During Breaks and in Camp
    • Shelter & Sleep Systems
      • How to Stay Protected from Winter Storms in Camp: Selecting a Shelter
      • Commentary on Snow Shelters and Their Relevance for Winter Travel
      • Why It's Critical to Create a "System" for Sleeping for Winter Backpacking
      • Case Study: My Multi-Day Winter Sleep System
    • Packing Systems: Transporting Your Winter Gear Efficiently and with a Minimum of Energy
    • Traction Systems: How to Get Anywhere in Any Type of Snow
    • Hydration and Culinary Arts: Selecting and Using Winter Stoves
    • Staying Hydrated: A Simple System for Maintaining High Water Intake During Cold Weather
  • Commentary on Winter Backpacking Gear: Saving Weight
    • Selecting a Pack Large Enough to Hold Your Winter Gear
    • Layering the Sleep Systems: Integrate Your Summer Gear into Your Winter Systems
    • Winter Shelters for Most Conditions Can Weigh Less than 2.5 lb
    • Cooking Systems in the Winter: Extra Fuel Weight, or Extra Stove Weight?
    • Considering Weight in Your Clothing System: Minimize the Cost of Moisture Mangement and Insulation, But Don't Neglect Their Importance...
    • Transportation Systems: Weight on Your Feet vs. Efficiency of Oversnow Travel
    • How Much Extra Weight Will I Really Carry on a Winter Backpacking Trek?
  • Now, It's Time to Get Out There!
  • My Winter Backpacking Gear List

 

Du kan lese første del av artikkelen gratis, skal du lese hele (12 000(!) ord) må du betale $27 og får tilgang til masse annet også i et helt år. De har forresten en money-back-guarantee hvis du ikke er fornøyd, så det er for øvrig risikofritt å teste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig, bra artikkel.. Kan jo kanskje hende at jeg spekulerer i om det muligens er legitimt å dele artikkelen som pdf på pm, om noen skikkelige gniere er skikkelig interesserte 😊 Eller er det veldig, veldig dårlig kotyme? 

For øvrig er jo Jörgen Johansson en helt.

Edit: Jeg abonnerer selv, og har selvfølgelig tilgang til slike herligheter... Men er veldig glad i å dele med mine aller, aller nærmeste forumvenner.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@ArveS Jeg kjøpte faktisk et Mountain Hardwear Direkt 2 på fjellsport i dag (>30% rabatt), nesten utelukkende på grunn av diskusjonen omkring teltbehov i den artikkelen der. Og det teltet (1,2 kg) er utviklet med tanke på Ueli Stecks solobestigning av Anna Purna nylig. Så sånne "småtelt" skal strengt tatt tåle en hel del.. Alternativet, om man virkelig vil ha et bomberom, er vel 2-dukstelt á la Hilleberg Soulo (jf. Lonnie Dupre's nylige solo vinterbestigning av Denali) -- men da må man jo opp ca ett kilo i ytterligere vekt og soliditet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artikkelen (gratisversjonen) viser bilde av "Wind packed snowy waves". Det er vel heller det motsatte. Dette er sastrugi (som vi faktisk ikke har noe norsk ord for). Det er vinderodert snø. Vinden har fjernet bølgedalene, mens toppene er den opprinnelige overflaten.

Dette er ikke bare flisespikking, det er viktige observasjoner å gjøre seg, fordi akkurat under slike forhold kan det være stor skredfare. Den vindtransporterte snøen akkumuleres i lesidene, og kaldt vær kan først ha skapt forhold som fungerer som kulelager for lagene over.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Jan Erik Hansen said:

Ble litt nysgjerrig på hva artikkelen mener er lettpakking på vinteren? 
Sekken da jeg kom hjem i dag var vel på 20 kg, så har sikkert litt å gå på...

Pack base weight 22.8 lb (10.3 kg)  
Total gear weight (w/food and fuel) 38.8 (17.6 kg)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Nimrad skrev:
Pack base weight 22.8 lb (10.3 kg)  
Total gear weight (w/food and fuel) 38.8 (17.6 kg)

Som vil si 10,3 kilo uten vann, mat og drivstoff?

Trekker en fra spade og skismøring, så blir det omtrent det samme jeg bærer på sommeren det :P

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutes ago, Jan Erik Hansen said:

Som vil si 10,3 kilo uten vann, mat og drivstoff?

Trekker en fra spade og skismøring, så blir det omtrent det samme jeg bærer på sommeren det :P

Uten at jeg har dobbelsjekket så er det nok også fratrukket det han har på seg("worn") også. På vinterstid veier jo det litt (ski f.eks.).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Nimrad skrev:

Uten at jeg har dobbelsjekket så er det nok også fratrukket det han har på seg("worn") også. På vinterstid veier jo det litt (ski f.eks.).

Sjekket egen liste, og med små justeringer som telt, sekk og sovepose så er det ikke så langt fra. Nå er jo ikke nødvendigvis "på kropp" så mye om vinteren. Bukse, eventuelt lang ullunderbukse, ullskjorte, vindjakke, lue og hansker. 

Hadde vært moro å sett hva som er med i artikkelen, så får vurdere å kjøpe tilgang. Litt lettere sekk hadde vært kjekt det, men når en tar med bensin til kosefyrring er det lite håp om å komme under lettpakker :)

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, ost skrev:

@Jan Erik Hansen du kan jo også sjekke ut hjemmesiden til forfatteren - http://www.fjaderlatt.se/.

Takk skal du ha.

Ser at jeg gjør mye av det samme som forfatteren. B.la. flere tynne lag, som tynn primaloft og dunjakke, i stedet for en tykk jakke. Hadde jeg byttet ut kaitum GT teltet (stort og romslig, men 4 kg med snøplugger...), sekken og helsportsoveposen (Helsport bruker ikke akkurat beste duna) hadde sekken vært på 15 kg, uten vesentlig endring i komfort. Men for å spare lommeboka får det bli til neste vinter.

Endret av Jan Erik Hansen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lettpakking vinterstid er et spennende tema :-)  I denne tråden, la jeg ut litt bilder fra en todagers topptur i februar på Haukeli. Dessverre veide jeg aldri sekken, men den kan umulig ha vært tyngre enn 10-12 kg totalt. Alt pakket ned i en vanntett Arc Teryx Alpha SV 30 liters sekk. Vi var to stykker, men jeg hadde både telt og brenner i min sekk, og vi hadde begge både spader og søkestenger i sekken.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, TEEDJAY skrev:

Lettpakking vinterstid er et spennende tema :-)  I denne tråden, la jeg ut litt bilder fra en todagers topptur i februar på Haukeli. Dessverre veide jeg aldri sekken, men den kan umulig ha vært tyngre enn 10-12 kg totalt. Alt pakket ned i en vanntett Arc Teryx Alpha SV 30 liters sekk. Vi var to stykker, men jeg hadde både telt og brenner i min sekk, og vi hadde begge både spader og søkestenger i sekken.

 

 

Jeg er imponert, det synes jeg var lett :) Hvilken sovepose, liggeunderlag og brenner benyttet du? 

Har ofte tenkt jeg skulle kombinere topptur og overnattingstur, nå føler jeg meg enda mer inspirert ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brukte en Cumulus Tenequa 700 sovepose, et fullsize Therma a rest neoair (av den gamle typen) + et halvt therm a rest z ite, og en MSR Windboiler brenner på gass. Det var ikke så mange minusgradene så gassen fungerte greit, men har ikke for vane å bruke det på vinterturer :-)  Var varm, mett og god hele natten :-) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, TEEDJAY skrev:

Brukte en Cumulus Tenequa 700 sovepose, et fullsize Therma a rest neoair (av den gamle typen) + et halvt therm a rest z ite, og en MSR Windboiler brenner på gass. Det var ikke så mange minusgradene så gassen fungerte greit, men har ikke for vane å bruke det på vinterturer :-)  Var varm, mett og god hele natten :-) 

 

Har selv prøvd litt med gass i vinter med en Optimus Vega. Kaldeste har vært 10-15 kuldegrader på morgen, og gass i flytende modus har fungert greit til snøsmelting og koking (har brukt powergass 4 sesonger og ikke vintergass). Effekten er selvsagt lavere enn bensinbrenneren, men om det ikke er behov for å fyre mye for varme og kos fungerer det godt med gasbrenner. Grei måte å spare litt vekt på toppturen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en periode med stabilt vær og meldt lite vind og lite nedbør nært i tid, og vi snakker om én overnatting, trenger man ikke veldig mye (nærmere bestemt ca 12,5 kg) selv om temperaturen er under null :) : 

Når turene blir av lengre varighet, været er dårligere og/eller værvarselet er mindre til å stole på, vil jeg tro at behovet for klær og noe bedre ly er viktig å ta hensyn til (hvis man feks ikke får passert bivybagen i le for kraftig vind, vil det nok kunne merkes godt at deler av soveposen ligger i direkte kontakt med en vindavkjølt overflate).

Tillegg: Bivybagen jeg nevnte i det lenkede innlegget er en Borah Snowyside eVent Bivy (med en 12 tommer ekstra glidelås), etter sømforsegling veier den 413g inkl pakkpose, en liten elastisk snor og en myggnetting (som selvsagt var unødvendig å ha med på denne turen, men jeg kommer bare til å rote den bort om jeg tar den ut av posen :huh:). I tillegg hadde jeg med en StS Nano TarpPoncho, som kunne blitt brukt for å lage litt ekstra ly, eller som regntøy - den veier 192 g inkl noen meter bardunliner og en elastisk snor. Jeg tror egentlig de to var de eneste tingene med tydelig lettpakkepreg, resten var "vanlig" utstyr og bekledning.

Endret av a_aa
La inn tilleggsinfo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En måte å redusere vekten vinterstid, er å kutte teltet og belage seg på snøhule (i områder hvor det er mulig). Da kan man ta med en vindsekk til nødly, og greie seg med relativt moderat sovepose. Om man graver kantgrop, så trenger man ikke bli så svett og fuktig i prosessen. Det er nødvendig med ei snøsag (alternativt vanlig sag)..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 20/03/2017 den 10.30, Lompa skrev:

En måte å redusere vekten vinterstid, er å kutte teltet og belage seg på snøhule (i områder hvor det er mulig). Da kan man ta med en vindsekk til nødly, og greie seg med relativt moderat sovepose. Om man graver kantgrop, så trenger man ikke bli så svett og fuktig i prosessen. Det er nødvendig med ei snøsag (alternativt vanlig sag)..

Har gravd/saget kantgrop. Det er lettere enn hule, men du blir fortsatt varm. Snøen må jo tross alt ut fra gropen selv om du bare sager det av. Og møter du trå snø (is) så er det spadehakking som må til. En bør beregne minst 3-6t på en grop dersom man er alene.

Likevel vil jeg påstå at kantgrop er vesentlig mer behagelig å sove i enn telt på vinterstid. Anbefaler uansett å ta med en vanntett "bivybag" eller tilsvarende. Kroppsvarmen smelter lett snø som faller på posen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3-6 timer på ei grop er kanskje nødvendig om man må hakke seg gjennom is, men jeg pleier sjeldent å bruke mer enn en halvtime til en time om jeg har en brukbar skavl med greie arbeidsforhold. Har man bra fall fra gropa, er ikke jobben så stor med å kaste ut snøen.

Om man bruker litt tid med søkestanga så sparer man mye tid ved gravingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.