Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped synmat 7 rett på bakken


Anbefalte innlegg

Hei. Vi er 2 voksne og et barn på 6 som har planer om ei natt under åpen himmel til helga. Vi har alle exped synmat 7 som vi har brukt mye, men bare i telt. Lurer litt på hvordan dette underlaget fungerer rett på bakken? Har to tykke skumunderlag som vi kan bruke under til oss voksne, å har et reinskinn som guttungen har brukt, men det er mindre enn synmat underlaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
6 timer siden, Daniel1987 skrev:

Hei. Vi er 2 voksne og et barn på 6 som har planer om ei natt under åpen himmel til helga. Vi har alle exped synmat 7 som vi har brukt mye, men bare i telt. Lurer litt på hvordan dette underlaget fungerer rett på bakken? Har to tykke skumunderlag som vi kan bruke under til oss voksne, å har et reinskinn som guttungen har brukt, men det er mindre enn synmat underlaget.

Det fungerer jo bra det, spørs bare hvor kaldt det er og hvor bra det er oppblåst. Kuldebro oppstår om det ikke er blåst opp tilpasset liggestilling/vekt/tyngdepunkt på personen som bruker det.

Jeg har Synmat UL 9LW som jeg bruker vinterstid uansett og Synmat UL 7MW er blitt et høst,sommerliggeunderlag.

Snakker vi nord norske temperaturer i området 10-20 minus så ville jeg vært noe skeptisk uten noe under.

 

Men det er jo en forskjell på UL versjon og vanlig versjon så 7èrn har kanskje bedre kuldeegenskaper enn UL versjonen til Exp Synmat... Med reinskunn under så er du vel godt dekt opp uansett så fremt vi ikke snakker om et sitteunderlag reinskinn da.... :-)

 

Endret av rbhelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, utinaturen skrev:

Dersom det blir en kuldebro vil kroppsvarmen bidra til å smelte snøen under. Da vil det nødvendigvis trekke vann inn i underlaget. Jeg har alltid brukt et skumunderlag eller Jervenduk i tillegg til Exped. 

Blir det kuldebro så brukes liggeunderlag feil våger jeg påstå...blåse mer luft i det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, utinaturen skrev:

Tja, ikke særlig behagelig å ligge på et steinhardt oppblåst underlag. I tillegg kommer det jo an på hvilket underlag man har, og hvilken temp det er.

Steinhardt? Blås det nå opp slik at det ikke danner seg kuldebroer så tenker jeg at det funker etter hensikten og det trekker ikke vann. Er man stor og tung så er kanskje ikke et 7LW tingen uansett og man bør gå for et 9 -10 eller sågar 12 da om vekta tynger. Et liggeunderlag er jo men å ligge på og sitter du på det så dannes det kuldebro under ræva om man ikke er en fjærvektskjempe. Poenget mitt var at blås det opp nok så trekker det ikke vann for akkurat ts kroppstype, vekt og liggestilling 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, utinaturen skrev:

Dersom det blir en kuldebro vil kroppsvarmen bidra til å smelte snøen under. Da vil det nødvendigvis trekke vann inn i underlaget. Jeg har alltid brukt et skumunderlag eller Jervenduk i tillegg til Exped. 

Det er forskjell på om det trenger vann inn i underlaget og om underlaget blir vått. Inni underlaget er det luft og dit trenger ikke vann fordi det er tett. Dersom du greier smelte snø under underlaget blir stoffet der vått. 

Endret av SnorreL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier lite om hvor i verden og under hvilke temperaturer dere skal campe...


Jeg har brukt Synmat 7LW (ikke UL), med et syltynt skumunderlag i tillegg ned til -24 i teltet (ute var det nok hårfint kaldere). Mest fordi kompisene alltid har brukt dobbelt, men like mye fordi jeg alltid har et tynt skumunderlag som jeg bruker på isfisket likevel. Og et sted må dette være på natta. Junioravdelingen (8-10 år) har brukt dobbelt bamse på vinteren. 

Dette kommer også an på hva man har av sovepose. Jeg tror soveposen min er såpass overkill at jeg neppe hadde blitt kald uansett, men dersom dere har mulighet til å ha med ekstra underlag så kan dere jo forsøke uten ekstraunderlag for læringens skyld og evt legge til mer om det skulle bli kjølig. 

På vintertelting kjører jeg såpass stor sikkerhetsmargin mot kulde at det for meg aldri vil bli noe problem. Grunnen til at jeg gjør det: Jeg har vært på turer før hvor man våkner på natta og opplever at sovesystemet ikke duger og at man er kald. Og vært på turer med andre som har opplevet det samme. Det ødelegger stort sett alltid turen. Derfor safer jeg med god margin i andre enden av skalaen. Dersom man ikke blir irritabel, misfornøyd, kald og uopplagt av å våkne hvert 20ende minutt ahele natta v å fryse så kan man gamble. Dersom du synes at dette fort kan bli kjipt så gambler man ikke....

Jeg ville kjørt med skumnderlagene i tillegg hadde jeg vært dere. Reinskinnet holder helt sikkert som ekstraunderlag for junioravdelingen da det helt sikkert er omtrent like langt som det han er. Sørg for å legge det så det best mulig dekker under der han får rygg og skuldre osv. Han får ikke like stort marktrykk i fotenden eller helt oppe ved hodet... Og som sagt - her har dere muligheten til å lære til en annen gang dersom dere tar med skumunderlagene - dere kan jo da la være å starte med disse for å lære. Jeg har flere overnattinger i hagen eller på verandaen vinterstid for å lære meg nytt utstyr og se hva det holder til før jeg legger ut på lengre tur. Egen erfaring er det aller beste å lære av (synes jeg i hvert fall..)


 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er meldt rundt 1- å litt snø. Har brukt underlagene i mye kaldere temp før, men tenkte mest på om dem tåler fukt. Har som sagt 2 skumunderlag, og et reinskinn. Det skinnet er ikke like langt som exped underlaget, å da vil noe av underlaget komme i kontakt med snøen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.