Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sovepose og nytt telt?


aamodt

Anbefalte innlegg

Hei dere vise fjellfolk!

Jeg skal kjøpe meg ny sovepose og nytt telt i nærmeste fremtid.

Sovepose - Jeg har kikket på Warmpeace sin Viking 600, både vekt/størrelse/pris passer meg meget bra. Har noen av dere erfaring med den?

Telt - Her har jeg kikket på Helsport sitt Fonnfjell superlight, jeg liker dette veldig godt på grunn av den store åpningen. Har også kikket litt på Reinsfjell superlight, Fjellheimen Superlight Camp og vært innom Hilleberg sine. Men jeg klarer ikke å bli helt klok. Del gjerne med erfaringer :D Vekt og størrelse har endel og si :-)  Det skal i hovedsak brukes av meg og min buhund, ei sjelden gang så blir nok fruen også med på tur :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har akkurat kjøpt meg warmpeace 600 selv i regular wide. Er 177cm og 85 kg(ish). Og veldig klaustrofobisk av meg hehe :) så derfor wide. Har ikke testet denne ute i felt ennå, men tror nok at jeg skal bli fornøyd. Kvaliteten virker bra:)

Helsport reinsfjell superlight er ett telt jeg også har sett på til solo-bruk og med sønnen min da det er grei plass til to i det teltet. Men grunnet kroner(man ikke hadde), ble det ett reinsfjell på meg, og ikke av den superlette utgaven. Hvis jeg har med meg EN på tur, brukes fjellheimen 3 camp, heller ikke superlight.

Generellt fornøyd med helsport, både kvalitet på teltene og service.

Tror du skal bli fornøyd med warmpeace 600 og ett reinsfjell superlight. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Warmpeace 600 er en god dunpose som varmer godt også vinterstid. Ikke vær redd for å bruke denne tidlig vår sen høst. Lett og billig. Det er et trygt kjøp hverken mer eller mindre. Du får alltids kjøpt dyrere poser med samme T-comfort, men i bunn og grunn så er jeg ikke sikker på om det er verdt det. Løp og kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kan anbefale å se på fjellreven sin nye teltserie også.

Selv har jeg Abisko Shape 3, som jeg vil kategorisere som ett lite og lett tunneltelt for helårsbruk til 2 personer. Om du ønsker god plass i innerteltet eller er lang ville jeg gått for Endurance eller Dome.

Kvaliteten virker ihvertfall helt enorm, og lett å sette opp helt stramt. Vektene er oppgitt uten rep kit virker det som.

Warmiece 600 har jeg brukt 3 døgn, og for meg som er mann funker den ned til Comfort ratingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har warmpeace 600 og er så langt meget godt fornøyd med den. Opplevevde den som ny betydelig varmere enn angitt. Nesten så jeg vurderte å styre unna å bruke den Mai-August og angret på at jeg ikke gikk for warmpeace 300. Men det løser seg veldig greit ved å bare slenge den over seg som dyne om det er sånn passe varmt i været. Det er jo uansett kliss umulig å velge riktig temperatursone sommerstid. Det kan være alt fra over 30+ og steiksol til sludd og nordvest kuling på fjellet.

Har også brukt Reinsfjell 2SL det siste året. Godt fornøyd med plass på soloturer. Med to fortelt ser jeg det ikke som helt håpløst å ta inn en person til om behovet er der. Men jeg trives egentlig best med eget telt. Svært anvendelig og god plass for en enkelt person der. Fyrer også gassapparatet uten nevneverdige bekymringer i de relativt små forteltene.
Bruker som regel ett fortelt til lagring av sekk og diverse som jeg ikke trenger i teltet mens forteltet hovedsaklig brukes til mat og slikt samt det jeg måtte trenge av sko/klær for å løpe ned til bekken etter vann. Det er veldig mye telt for 2kg her. Men ingen telt er optimale under alle forhold så her kommer mine minus med dette teltet: 
1. Det burde vært standard montert et ekstra markfeste i teltduken på hver "langside", altså hode-/fotende. Slik det er laget standard blir det en ganske bred og stor vegg som ved en del vindretninger kan presses en del innover og få god kontakt med innerteltet slik at kondens på ytterteltet slår igjennom. Det gir en viss fare for vann i innerteltet over tid. Jeg har så langt ikke hatt problemer med det men det skyldes nok helst forholdene jeg har hatt på tur med dette teltet og har lite med designet å gjøre. En siste mini-migrene er teltdøra i innerteltet.
2. Det er bare en duk/dør med tett stoff fra gulvet og opp og så er det en liten glippe med myggnett helt øverst for ventilasjon. Jeg kunne ønsket meg dobbel dør så jeg på dagtid hadde hatt mulighet til å gjemme meg litt unna myggen men samtidig ha bra utsikt. På varme netter kunne også den ekstra ventilasjonen være veldig velkommen.

Nå er også helsport svært behjelpelig med modifikasjoner av telt så om man ønsker kan man avtale med dem å sende inn teltet for noen justeringer. Jeg har ikke kommet dit enda at det har vært viktig nok for meg.

Fonnfjell SL har jeg siklet på en stund men jeg synes det er vanskelig å forsvare innkjøp av et fjerde telt. :)
Gleder meg til å lese mer om erfaringer med dette etter hvert.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.