Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped synmat ul 7 vs. Synmat ul 9


Anbefalte innlegg

Bør vel ha et underlag hovedsakelig til å ha i amok hengekøya (ser for meg at det jeg har med smalere fotende ikke blir noe særlig?), og ser på disse ul underlagene. Ul 7 er forsåvidt ikke aktuelt, det har litt for lav R-verdi men så lurer jeg på UL 9 lw .. Men syntes det er rart at det er så stor forskjell på ul 7 og ul 9, men det stemmer vel ? Burde være et kurant underlag i hengekøya det? 

Andre forslag? Må være rektangulært og helst med noen andre spesifikasjoner enn synmat winterlite underlaget mitt (ikke at jeg egentlig tror jeg skal ut i mer enn -17, men det er nå greit å ikke ha flere med akkurat samme egenskaper om jeg skulle ta det med i teltet) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, jeg har vel ikke supererfaring med UL 9 LW, men litt har jeg da vel.

Jeg bruker dette om vinteren og i temp ned til 21 minusgrader så er det nå varmt iallefall. Har enda ikke opplevd kaldere enn det dessverre. 

Skal også sies at jeg bruker et skikkelig tynt Ridgerest underlag under som beskyttelse. Tror det Ridgerest har en r-verdi på kanskje 1,5 hvis du legger godviljen til. Var testet av en eller annen kjent friluftskar for sikkert 20 år siden som mente det var flott på sommerstid for beskyttelse fra kvister og slikt :-)

Det som er viktig med Synmat UL 9 LW er å blåse det opp med nok luft ift din kroppsvekt og liggetype. Hvis det ikke blåses opp nok, slik at noen deler av kroppen har for lite luft mellom seg og bakken, så vil det bli kaldt der (typisk kuldebro). Men akkurat det problemet får du med Downmat UL XXXXX LW også.

Nok luft til din kropp og liggetype og Synmat UL 9 LW er mer enn varmt nok for minst par og tjue grader under null. I guarantee you. Har som sagt en del netter nå i dette i slik kulde (men ikke polekspedisjonserfaring nei).

:-)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker selv SynMat 9 LW (ikke UL) og det funker flott.
Skulle jeg kjøpt underlag for Amok Draumr-en i dag ville jeg gått for DownMat UL 7 LW.
Kjekt med UL både pga. plass og vekt, i tillegg til at den negative biten med slitestyrke blir oppveid av det ekstra stoffet man putter underlaget i.
Det at UL er glattere er en fordel når man skal ta den inn og ut.
(DownMat UL 7 har ca. samme R-verdi som SynMat UL 9, 5,9 vs 6,0.)
7 cm er litt kjappere å få inn i lomma, så kanskje en litt bedre match for køya selv om begge funker flott. (Må sikkert bruke stoppeklokke for å måle forskjellen.)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Har du med deg vanlig skumunderlag på tur også?

I så fall kan du bruke skumunderlaget sammen med UL 7? Og det blir gjerne varmt nok selv på vinteren da? Eller tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var det meg du siktet til? Jeg skal ha det i hengekøya så det blir uten skumunderlag, men jeg tror forsåvidt det er varmt nok. Jeg var mest opptatt av den store forskjellen på UL7 (-4) og UL9.(-25) Men fyllmengden tilsier vel kanskje at det stemmer, og når de over her sier at de bruker UL9 på vinterstid så går det nok greit :)

Ellers er teorien riktig, skumunderlag i tillegg funker fint, med forbehold da at et skumunderlag kan vel ikke gjøre all verden så UL7 blir vel ikke et vinterunderlag for de virkelig kalde nettene uansett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, SAGA skrev:

I min Amok Draumr bruker jeg nå Exped Downmat 9 LW. Har prøvd med Downmat UL LW 7 og 9 men begge gikk i stykker. Vil nok anbefale 9 cm og LW for best comfort :)

Hvorfor gikk UL i stykker? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Heriks skrev:

Hvorfor gikk UL i stykker? 

Downmat 9 UL LW : Der åpnet det ene kammeret seg så pølsa ble dobbelt så stor. Downmat 7 UL LW Revnet på samme sted og tømpe seg for luft og dun. (Dette skjedde innen en mnd) Vistnok en svakhet så jeg fikk enkelt bytte og ble anbefalt Downmat 9 LW. Er ikke så mye større, virker mere solid og den lille vekta som er ekstra kan jeg sikkert fin klare å gå ned om det skulle by på store problemer :)  Her er det innebygd pumpe men kan også benytte ,eg av pumpe sekken jeg har fra før

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, SAGA skrev:

Downmat 9 UL LW : Der åpnet det ene kammeret seg så pølsa ble dobbelt så stor. Downmat 7 UL LW Revnet på samme sted og tømpe seg for luft og dun. (Dette skjedde innen en mnd) Vistnok en svakhet så jeg fikk enkelt bytte og ble anbefalt Downmat 9 LW. Er ikke så mye større, virker mere solid og den lille vekta som er ekstra kan jeg sikkert fin klare å gå ned om det skulle by på store problemer :)  Her er det innebygd pumpe men kan også benytte ,eg av pumpe sekken jeg har fra før

Ok, har hørt om endel tilfeller av delaminering og det er vel en kjent sak at det kan forekomme. Det er jo uansett noe man får ordnet på garantien selv om det er kjedelig akkurat når det skjer. Men da er det ikke noe med det å ha den i køya som får den til å ryke, jeg tenkte som så at her skulle jo underlaget ligge beskyttet og det er jo ingen fare for skarpe gjenstander så derfor ville det funke helt greit med UL. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Heriks skrev:

Ok, har hørt om endel tilfeller av delaminering og det er vel en kjent sak at det kan forekomme. Det er jo uansett noe man får ordnet på garantien selv om det er kjedelig akkurat når det skjer. Men da er det ikke noe med det å ha den i køya som får den til å ryke, jeg tenkte som så at her skulle jo underlaget ligge beskyttet og det er jo ingen fare for skarpe gjenstander så derfor ville det funke helt greit med UL. 

Hos meg så gikk dem i stykker ved normal bruk uten ytre eller annen påvirkning, så får håpe du er heldigere med ditt. Mulig at det her var en svakhet på Downmat. 9 LW er fantastisk godt å ligge på i hengekøya som jeg nesten bruker hver natt nå :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.