Gå til innhold
  • Bli medlem

Heimelaga tarp


josteink

Anbefalte innlegg

Annonse

fine bilder! jeg har også laget meg tarp nylig. Det ble en rombeformet en som er tenkt for tak til hengekøye. Jeg ser du har gjort en lur ting jeg ikke har... forsterke duken ved bardunfestene! hvilket stoff brukte du til det?

-F

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, fbe skrev:

Jeg ser du har gjort en lur ting jeg ikke har... forsterke duken ved bardunfestene! hvilket stoff brukte du til det?

-F

Hei, forsterkning er noko grov cordura trur eg, var nokre restar som låg i ei eska. Dersom du har ok styrke på ripstop nylon så ville eg tru det er meir enn nok.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nylig debut som (gråhåret) symaskineier, så blir jeg litt inspirert kjenner jeg - takk for det! Synes tarpen så riktig fin ut :thumbsup:

Har også lyst til å prøve meg med en lettveksttarp etterhvert, men akkurat nå holder jeg på med småreparasjoner og et "treningsprosjekt" med billige materialer som kan kræsje uten at det koster mye. :)

Når jeg kommer så langt at jeg får startet med tarpen, tenkte jeg at jeg skulle forsøke samme materialet som er i bunnduken på bivybagen min, en litt uvanlig blanding av polyester (altså ikke nylon) og belegg bestående av en mix av PU og silkon - lik på begge sider. Som bunnmateriale i bivyen synes jeg egentlig at det er litt for tynt og burde hatt en ren PU-side (som er teipevennlig), jeg feiltolket beskrivelsen litt der. For en lettvektstarp tror jeg dette stoffet, med vekt på 31,5 g/m² kan være nær ideelt. Polyester er jo litt svakere enn nylon, men blir forsterket av silikonen i belegget, mens PU-komponenten gir høy vanntetthet - og i tillegg slipper man det meste av våtforlengelsen som nylon har. https://ripstopbytheroll.com/products/membrane-silpoly

Ser at det anbefales at når man skal lage forterkninger på dette flortynne stoffet, så silikonlimer man rett og slett forsterkningslapper (av samme stoff) der man vil ha dem. Antar det kan være et alternativ også for silnylon. Men det er jo ikke kjapt da, silikonliming tar laaang tid :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 6.3.2017 den 18.54, a_aa skrev:

For en lettvektstarp tror jeg dette stoffet, med vekt på 31,5 g/m² kan være nær ideelt. Polyester er jo litt svakere enn nylon, men blir forsterket av silikonen i belegget, mens PU-komponenten gir høy vanntetthet - og i tillegg slipper man det meste av våtforlengelsen som nylon har. https://ripstopbytheroll.com/products/membrane-silpoly 

Hvis du velger det stoffet til ditt første tarp-prosjekt bør du være en tålmodig sjel, evt ikke ha sarte naboer :D  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei! Jeg skal i gang med å lage en enkel, firkantet tarp / presenning. Jeg ser for meg ca 3 x 4-5 meter med festepunkter i hjørnene og hver meter på sidene. Aller helsl vil jeg gjerne ha to hemper på midten også, i sømmen som går langs midten., for å kunne stramme opp og unngå heng på midten. Jeg har allerede noen tanker rundt konstruksjon, men kan noen si om dette er rette materialet: https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-tentfabric-silicone-coated-40den-55g/sqm.html?number=70773.HLLGRA

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, larserikm skrev:

Hei! Jeg skal i gang med å lage en enkel, firkantet tarp / presenning. Jeg ser for meg ca 3 x 4-5 meter med festepunkter i hjørnene og hver meter på sidene. Aller helsl vil jeg gjerne ha to hemper på midten også, i sømmen som går langs midten., for å kunne stramme opp og unngå heng på midten. Jeg har allerede noen tanker rundt konstruksjon, men kan noen si om dette er rette materialet: https://www.extremtextil.de/en/ripstop-nylon-tentfabric-silicone-coated-40den-55g/sqm.html?number=70773.HLLGRA

Ja, supert materiale, kjør på. Alt ripstop nylon som er silikon på og som står som teltfabric og waterresistant er bra.. Har du tankar om vekt eller er det det same. I så fall kan du få billegare og tyngre stoff eller dyrare og lettare stoff. Hemper på midte er lurt. lettare å variera oppsett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk @josteink! Vekt: gjerne så lavt som mulig, er 20den et bra alternativ? Blir det sterkt nok? Jeg sparer kanskje 200 gram på å gå ned i 20den, mens Dyneema / ex-Cuben koster 37 i stedet for 7 EUR per meter = 3000 kroner dyrere (!).

Hvis du mener 20 den er godt nok for en tarp som skal brukes forsiktig som en ekstra "rainfly" oiver telt i Nordmarka o andre ikke-stormutsatte områder, så kjører jeg gjerne på det. 
Hemper på midten: tenkte å lage noen hemper av webbing som sys fast og dekkes med en forsterking i samme stoff dom selve duken.

Kan jeg bruke plastmaljer i hjørnene, eller bør jeg sy fast webbing-hemper?

Holder vanlig nylon sytråd fra sybutikken til dette? Igjen - jeg skal ikke ha noe veldig solid,, dette er kun som et ekstr tak oger teltet og som en nød-shelter på korte turer.

alle tips mottas med takk!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med PU belagt ripstop?
Jeg har en Bergans Medium tarp (kjøpt ubrukt på finn.no for 200kr). Denne er i ripstop poyester og PU på den ene siden. Det stoffet er mye mindre glatt, lim og teip henger godt, og jeg mener det er mye lettere å jobbe med. Ikke blir det like "vått" heller om jeg har forstått det rett, den skal også tørke fortere enn silnylon.

Jeg sier ikke at dette materialet er bedre, den veier 850g for 2,9x3,5 meter, men det er nok lettere å jobbe med :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, larserikm skrev:

Takk @josteink! Vekt: gjerne så lavt som mulig, er 20den et bra alternativ? Blir det sterkt nok? Jeg sparer kanskje 200 gram på å gå ned i 20den, mens Dyneema / ex-Cuben koster 37 i stedet for 7 EUR per meter = 3000 kroner dyrere (!).

Hvis du mener 20 den er godt nok for en tarp som skal brukes forsiktig som en ekstra "rainfly" oiver telt i Nordmarka o andre ikke-stormutsatte områder, så kjører jeg gjerne på det. 
Hemper på midten: tenkte å lage noen hemper av webbing som sys fast og dekkes med en forsterking i samme stoff dom selve duken.

Kan jeg bruke plastmaljer i hjørnene, eller bør jeg sy fast webbing-hemper?

Holder vanlig nylon sytråd fra sybutikken til dette? Igjen - jeg skal ikke ha noe veldig solid,, dette er kun som et ekstr tak oger teltet og som en nød-shelter på korte turer.

alle tips mottas med takk!

 

Hei,

20D den er meir enn godt nok, i helsporttelt brukar dei 15D på lettvektstelta og Hilleberg brukar 20D i sine lettvektarar. Eg hadde utan å nøla brukt 20D for telt på fjell og verharde områder. Merk at det er forskjell på ulike teltstoff sjølv om dei er 20D (såklart, noko anna ville vore for ukomplisert).

Om trådtjuknad:

Denier is used to determine the thickness of the fibers in the tent fabric. It’s a unit of density based on the length and weight of a yarn or fiber. A single strand of silk is considered 1 denier. The fibers in a 40-denier nylon fabric have over 6.5 times the diameter of the silk strand, and almost 1.5 times the diameter of fibers in a 20-denier or “20D” nylon fabric.

Lettare stoff = dyrare. Du må sjølv bestemma kor mykje du vil betale for pr gram. Dersom du går for 4x3 m med 55 g/m så er du opp i 660 gram (pluss tråd, forsterkning mm), dersom du går for 36 g/m så er du opp i 432 gram, dvs 300 gr forskjell. 

Dersom du har lyst til å lage noko sjølv så er det berre å prøve og feile, dersom du skal ha ein rimeleg tarp så kan det vera billegare å kjøpe ferdig på nett (f eks magasinet.no). Eg fekk ein dyrare og tyngre tarp enn det eg kunne kjøpt på nett men eg likar å sysle med ting så det var greit. 

Eg brukte webbing, men søk på nett, ligg tusenvis av ting ute om kva og korleis. Det greie med heimasydd er at dersom det er noko du ikkje likar så berre ordnar du det og fiksar det opp att. Vanleg nylon frå sybutikk fungerar sikkert fint, men visst du skal bestille frå tyskland så kan du jo berre kjøpe alt derifrå. 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Mareng skrev:

Hva med PU belagt ripstop?
Jeg har en Bergans Medium tarp (kjøpt ubrukt på finn.no for 200kr). Denne er i ripstop poyester og PU på den ene siden. Det stoffet er mye mindre glatt, lim og teip henger godt, og jeg mener det er mye lettere å jobbe med. Ikke blir det like "vått" heller om jeg har forstått det rett, den skal også tørke fortere enn silnylon.

Jeg sier ikke at dette materialet er bedre, den veier 850g for 2,9x3,5 meter, men det er nok lettere å jobbe med :)

Og polyester er meir statisk, dvs strekk seg ikkje når det vert fuktig, og er som du seier lettare å jobbe med. MEN er stort sett tyngre stoff dvs over 50 g/m.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 24.8.2017 den 9.57, josteink skrev:

Dersom du skal ha ein rimeleg tarp så kan det vera billegare å kjøpe ferdig på nett (f eks magasinet.no). Eg fekk ein dyrare og tyngre tarp enn det eg kunne kjøpt på nett men eg likar å sysle med ting så det var greit.

Ja, det er nettopp det jeg har funnet ut, det er fort (nesten) like dyrt å sy en tarp med stoff fra f.eks Tyskalnd som å kjøpe et fra en rimeligere forhandler som Magasinet. Men klart - jeg kan får AKKURAT den størrelsen og de festepunktene jeg vil ha, og kanskje få spart noen hundre gram. Dagens løsning er er god, gammeldags presenning, ALT er lettere enn det :) Vi får se hvordan motivasjonen er senere i høst. Takk for tips, @josteink!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.