Gå til innhold
  • Bli medlem

Test av Mammut KingSize Pump mat og Svartisen extrem


Anbefalte innlegg

Da jeg med årene har slitt mere og mere med en kranglet rygg (flere prolaps) har dette preget teltlivet de siste årene, siste langturene i telt har jeg slitt skikkelig med å komme meg på bena om morgene og kunne brukt timer på å rette meg skikkelig opp. Etter flere runder med dette på tur fant jeg ut at nok var nok, det var på tide med en forandring! Enten måtte det bli omtrent slutt på teltlivet, eller så måtte jeg invistere i nytt liggeunderlag. Har tidligere brukt et lett og tynt skumgummi-underlag med folie på ene siden, dette har isolert godt og vært meget praktisk på tur sommer som vinter, men holdt ikke lengre må pga ryggen.  Det endte med at jeg invisterte i et underlag fra Mammut, og dette vil jeg påstå er noe med den beste invisteringen jeg har gjort.  

https://www.fjellsport.no/mammut-king-size-pump-mat-cft-10-0-cm.html

Med en R-verdi på 8.2 er du garantert å ikke fryse pga underlaget, det er god plass og du ligger som en konge på det. Etter å ha lagt ute i mellom minus 15 til 20 grader på vinteren kan jeg garantere at den holder mål i fht til R-verdien. Et annet aspekt jeg setter stor pris på er tykkelsen på det, med sine ti centimeter merker man ikke små ujevnheter som er under underlaget. Det er også såpass bredt (70cm) at en kan bevege seg i soveposen, legge seg fra side til side uten at en faller utenfor. Lengden er bra nok for de fleste med sine 198cm, holdt i massevis for meg som bare er 178cm. Underlaget er også robust produsert med 100% Polyester squareTX ™ 40D ripstop, Det tålte at bikkja mi med sine kvasse klør vandre oppå det og at en liten glo kom på det uten at det ble hull i det, Om det er noe en kanskje kan se på som et minus så må det være vekten som er på 1.59kg, og med en pakke størrelse på 57cm langt og 14cm i diameter vil det for de råeste lettvektsfolke bli i det meste laget. Men for min del som ikke teller gram når jeg pakker og heller ikke går av veien for en litt tyngre ryggsekk på ryggen til fordel for litt ekstra komfort, ja da er dette verdt hvert et gram og centimeter. Kan ikke huske at jeg noen sinne gang har lagt så komfortabelt på telttur som jeg gjorde med dette liggeunderlaget, ANBEFALES! 

Pluss:  Vanvittig liggekomfort, robust og seriøs isolasjonsevne med en R-verdi på 8,2. 

Minus: Pakket størrelse og vekt 1.59kg

Da jeg hadde en gammel sovepose som kan kalles velbrukt og litt til, så jeg mitt stikk for å kjøpe en ny siden jeg først var i gang med å fornøye utstyrsgarderoben min. Jeg har tidligere brukt både dun og syntet poser og gikk denne gangen for en syntetpose. Dette på bakgrunn av egenskapene til syntetstoffet ift til fukt, hvor komfort på en måte går foran både vekt og pakkestørrelse.

https://www.xxl.no/helsport-svartisen-x-trem-v-black/p/1129746_1_style

Jeg vurderte mange forskjellige poser, men fant ut jeg ikke skulle gå helt bananas økonomisk og kjøpte meg en Svartisen X-trem fra Helsport. Den ble også prøvd ut i den kalde vinter natta som lå mellom 15 og 20 minus, den ble også satt på sikkelig prøve da den ble fuktig i forkant av nattesøvnen. Dette er ikke blant di dyreste vinterposene, men heller ikke blant de absolutt billigste da den koster 2k på XXL. Den fungerte bra på turen, hadde som vanlig på meg longs og ulltøye inni den på natten men ikke sokker. Jeg sov som et barn gjennom hele natten og frøs ingen plasser, heller merket jeg ikke tendenser til at det ble kjølig noe plasser. Var god og varm på beina selv uten sokker (da disse lå til tørk i posen). Posen holder mål under de fleste forhold i vinterfjellet med en T-Ext på -38 grader og vil påstå å si at dette er mye pose for pengene! 

Pluss: Pris og tåler kulde godt selv om det er oppstått fukt. 

Minus: Vekt 2.8kg. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.