Gå til innhold
  • Bli medlem

GPS til nybegynner


Anbefalte innlegg

Jeg vet det allerede finnes en del spørsmål om dette, og jeg har lest litt her og der, men er fortsatt forvirret. Kan dere anbefalle en GPS til meg som dere har erfaring med. Jeg har ikke erfaring med noen fra før så har ikke noe å sammenligne med. Er de bedre jo dyrere eller ikke?? Dyr eller rimelig er ikke det viktigste, heller at den er nøyaktig og enkel å forstå. Hva er viktig å se etter når jeg kjøper en GPS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig har jeg god erfaring med Garmin Etrex 30. Jeg liker denne fordi den har god batteritid, en relativt enkel meny og tåler vann og støt. Skjermen er litt liten men til gjengjeld fungerer retnings- orienteringen veldig greit (se etter hvilken retning du må gå i luftlinje mot punktet du skal til). Skulle ønske den hadde Lock - funksjon slik at den kunne ligge påslått i lomma uten at den fant på krumspring av seg selv ;-) Prisen er litt under middels og den kan bruke kart på både internt minne og micro-sd. Størrelsen er svært hendig, mindre enn en moderne mobiltelefon.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
På 5.3.2017 den 23.52, Lofoten-Møring skrev:

Personlig har jeg god erfaring med Garmin Etrex 30. Jeg liker denne fordi den har god batteritid, en relativt enkel meny og tåler vann og støt. Skjermen er litt liten men til gjengjeld fungerer retnings- orienteringen veldig greit (se etter hvilken retning du må gå i luftlinje mot punktet du skal til). Skulle ønske den hadde Lock - funksjon slik at den kunne ligge påslått i lomma uten at den fant på krumspring av seg selv ;-) Prisen er litt under middels og den kan bruke kart på både internt minne og micro-sd. Størrelsen er svært hendig, mindre enn en moderne mobiltelefon.

Grei å betjene med hansker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin GPSmap 60Csx kan anbefales. Særs nøyaktig og den har "hardware" knapper som enkelt betjenes med hansker. Disse er gamle, men er vel noe av de aller beste Garmin har produsert. Etterfølgerne 62 og 64 er gode, men de som driver med geocaching er visstnok mer fornøyde med 60CSx grunnet SIRF 3 mottakeren disse hadde. Du får nok tak en en brukt slik for rundt 1000,- men de er ofte ikke for salg siden de er så nøyaktige. Enklere å få tak i 62 eller 64 versjonen. Etrex serien er gode og kanskje mer for den jevne bruker. Anbefaler Ettex 30 pga topokart, men de er knotete med hansker..synes jeg. Har hatt og har begge typer. Definitibt mest fornøyd med 60CSx og det er den som blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS. Ser du har lest litt i andre tråder om GPS. Da forstår jeg ikke problemet, du burde ha funnet svaret. :) Kanskej du skal utdype hva du trenger, d.v.s. type turer og ditt behov. Da er det lettere for folk her å gi råd. :) Det er stor forskjell på de, som kun har behov for en GPS for/til for sikkerhet/turbruk og de som bedriver geocaching. Selv om de fleste kartmodeller også kan brukes til geocaching. Selv min nå gamle Dakota 20. :) Tror det er viktigere med gode kart.

Etter min mening, er alle Garmins kartmodeller mer en gode nok både for sikkerhet og til turbruk. Om du ønsker en med knapper, eller "touch" skjerm, er vel mer smak og behag. Men også litt hvordan en bruker GPS. Anbefaler ikke folk (nybegynnere), å "gå" på "gps-kurs", men etter vanlig kompass! Om nødvendig, sjekk med GPS. Planlegging og oversikt, er lettest på vanlige papirkart. En har mye bedre oversikt. :) Etter min mening, er det flere her som benytter GPS feil, d.v.s. KUN benytter GPS, eller mobil med kart! Mener selv at folk får en helt annen forståelse for terreng, kus og oversikt, ved å lære seg kart og kompass og bruke dette aktivt. Så jeg mener GPS, KUN bør være en sikkerhet og et ekstra hjelpemidel, i tilegg til kart og kompass. Ikke det eneste, en bruker for navigering.

Og bruker en GPS som et tileggsutstyr, har også dette med knapper/hansker liten betydning. Det er først i tett tåke/snøvær (få meters sikt), at GPS virkelig har sin mirsjon, i tilegg til sikkerhet! Og er GPS påslått, justert til relevant zom, er det bare et trykk på skjermen (om nødvendig med albuen), så ser en hvor en er. Det er IKKE behov for justering, kun å få frem kartet. Men selv det å forflytte kartet sideveis/opp ned, klarer en greit med hansker. Og hva så, om en må ta av hansker, 3 - 10 sekunder? Det bør da folk klare, selv i 30 - 50 minus, selv om enkelte er veldig opptatt av dette med hansker.

Har du ikke spessielle behov, er begge tidligere forslag greie. Jeg ville vel satset på en E-trex 30 model, grunnet større skjerm, selv om en ikke skal overdrive den betydning. De kommer med både knapper og touch. Og nøyaktigheten mer mer enn bra nok. :)

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg ser det finnes både etrex 20, etrex 30, etrex 20x og etrex 30x å få tak i.

1. Gammel modell uten X i navnet har lavere oppløsning på skjermen og mindre minne. Trenger man den ekstra oppløsningen, gir det noe ekstra eller er det bare snakk om "bedre spesifikasjoner" som det ofte er på elektronikk? Og trenger man det ekstra minnet, eller er det allikevel rikelig med det som er i de gamle modellene?

2. Extex 30 modellene har 3 akset kompass og høydemåler, det har ikke etrex 20 modellene. Er dette noe man trenger, hvis man har med vanlig kart og kompass utenom?

3. Så en liten ting til: Hvilke batterier bør man bruke på vinteren? Kan man bruke oppladbare MiMh AA batterier, vanlige alkaliske, eller lithium batterier? Hva funker?

Endret av Mareng
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1. Vet ikke, men føler at specsa på min etrex 20 er greie. Har uansett plass til minnekort som kartene legges på.

2. Kompass kan være greit, når du dreier gps'en vil kartet i displayet følge etter. Uten kompass vil du måtte bevege deg for at kartet skal flytte seg. Høydemåler/barometer har jeg på astroen, men bruker det minimalt (du har uansett gps høyden uten barometer)

3. Jeg bruker NiMh AA batterier hele året, funker helt fint. Dersom jeg skal være borte lenge bruker jeg vanlige alkaliske, de kan jeg kaste/kjøpe underveis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en gammel Etrex Vista C jeg bruker selv. Dvs det er begrenset hvor mye den blir brukt. Mye fordi den blir veldig treg med nye kart, andre fordi jeg oftest går steder jeg er kjent. Eller at tur er såpass enkel at det ikke er vits. F.eks gå fra Namsvatnet opp langs elva og slå leir et par steder og så gå samme vei tikabke. Da pugger jeg kartet i hodet. Så bruker jeg kart på mobilen hvis behov. Har med vanlig kart og kompass men sjelden jeg må dra det frem,

Skulle jeg kjøpt nå har jeg tenkt på en Etrex 20. Siden jeg ikke bruker det mye så trenger jeg ikke en dyrere. Har også klokke med kompass og navi.

Fordel med elektronisk kompass og  barometrisk høydemåler. Kompass er greit til funksjon sikt å gå i åpent lende. Da går du etter kompasset og ikke gps/kart. Høydemåleren er raskere enn gps høyde. Dog må den stadig kalibreres da den vil endre seg hvis luftrykk endrer seg. Kalibreres da med gps eller kjent høyde. Fordel med at den er raskere er at den vil gi riktigere høydekurver i sporlogg, desto fortere du beveger deg desto mer riktig blir den kontra gps høyde. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.3.2017 den 15.25, rbhelle skrev:

Garmin GPSmap 60Csx kan anbefales. Særs nøyaktig og den har "hardware" knapper som enkelt betjenes med hansker. Disse er gamle, men er vel noe av de aller beste Garmin har produsert. Etterfølgerne 62 og 64 er gode, men de som driver med geocaching er visstnok mer fornøyde med 60CSx grunnet SIRF 3 mottakeren disse hadde. Du får nok tak en en brukt slik for rundt 1000,- men de er ofte ikke for salg siden de er så nøyaktige. Enklere å få tak i 62 eller 64 versjonen. Etrex serien er gode og kanskje mer for den jevne bruker. Anbefaler Ettex 30 pga topokart, men de er knotete med hansker..synes jeg. Har hatt og har begge typer. Definitibt mest fornøyd med 60CSx og det er den som blir brukt.

Sier meg enig i det som skrives om Garmin  60Csx. Dette er en relativt gammel traver som er dønn solid og meget god. Problemet med en er at den ikke lenger er i produksjon og er vanskelig å oppdrive på bruktmarkedet (noe som burde indikere noe om både soliditet og brukervennlighet). Jeg har brukt min i nær ti år og kommer ikke til å kvitte meg med den før den evt. ryker. Kommer du over en brukt, så løp og kjøp :-)
Etrex 30 har jeg ingen erfaring med selv, men de jeg kjenner som har hatt/har den er fornøyde med den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg kan få tilslag på en Etrex 30 for 1100kr. Er det dumt å ikke gå for den nyere etrex 30x, med høyere oppløsning? Eller har det ikke så mye praktisk betydning? Den har kun bakgrunnskart inkludert. Er det ett bra tilbud?

Topografisk kart ser jeg til salgs på SD brikke. Er det bare å putte i, så har man godt kart?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Kjøpte en etrex 30x inkludert topo adventure kart for hele norge, for 2000kr pluss frakt. Den var brukt 2 ganger, så den er "helt ny".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror du kommer til å bli fornøyd. Når man bruker GPS'en mest som sikkerhet er kartene du får med gode nok etter min mening. Og den summen du sparer på å ikke kjøpe kart er verdt mellomlegget. Et par betraktninger om tidligere spm: 1) Jeg synes 3-akset kompass er flott, da slipper du bevege deg for å sjekke om kompasskursen er riktig (den "peker riktig vei" selv om du står i ro og snur deg, det gjør ikke etrex20. 2) Personlig synes jeg det holder med vanlige alkaliske batterier siden den er så snill på batteribruken, men husk evt å ha med ekstra. Har brukt samme sett billige batterier i over en uke rundt 0 grader uten at batterinivået har sunket. Da med sporadisk bruk, sjekke kurs og posisjon 5-10 ganger pr dag.

Et tips til slutt: om pila virker "retningsvill" må du kalibrere kompasset. Dette skal visstnok bare være nødvendig etter batteribytte men jeg har opplevd å måtte gjøre det oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Høres bra ut.

Det blir hovedsakelig for å kontrollere at jeg har navigert korrekt etter kartet, og når det blir dårlig sikt er det en ekstra trygghet. Det føles som ett lite "nederlag" hver gang jeg må se på gps'en, og det ikke stemmer med hvor jeg trodde jeg var på kartet 😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lofoten-Møring skrev:

 Jeg synes 3-akset kompass er flott, da slipper du bevege deg for å sjekke om kompasskursen er riktig (den "peker riktig vei" selv om du står i ro og snur deg, det gjør ikke etrex20. 2)

Er vel enig i det meste du skriver, men har en kommentar til ditt punkt no. 1. Anbefaler du virkelig å benytte det eletroiske kompasset, i stedet for et vanlig magnetisk kompass? I så tilfelle, oppfordrer du nesten folk til å KUN benytte GPS og det ønsker jeg å fraråde nybegynnere. Vanlig kart og kompass, bør være standard for alle. GPS bør kun være tileggs utstyr! Og har en først magnetisik  kompass, er det mist like kjapt å bruke, som det på GPSen. Etter min mening også mer praktisk. Så da er dette med elektronisk kompass, kun en gimikk som ikke bør brukes.

Endret av Tiur3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
1 minutt siden, Tiur3 skrev:

Er vel enig i det meste du skriver, men har en kommentar til ditt punkt no. 1. Anbefaler du virkelig å benytte det eletroiske kompasset, i stedet for et vanlig magnetisk kompass. Hmanuelt komp

Jeg tolker det slik at han synes der er bra at gpsen vet hvilken retning som er nord, uten at du trenger å bevege deg slik du må med etrex 20.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

40 minutter siden, Mareng skrev:

Jeg tolker det slik at han synes der er bra at gpsen vet hvilken retning som er nord, uten at du trenger å bevege deg slik du må med etrex 20.

Mulig det, men hva er vitsen? Selv om kursen er øst, eller nord øst, ser en likevel omtrentlig hvor nord er. :) Men hvorfor interesse for nord, hvis en skal gå en annen retnig? Så dette med elektronsk kompass, enten det er treakset eller ikke, er da uvesentlig.

Kanskje han kan kommentere selv, hva han mener er viktig. For meg er dette bare tull. :)

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Poenget mitt med å ha en gps som "viser riktig retning" uten å bevege seg er at det er LITT enklere å kontrollere at du har funnet riktig kurs ETTER at du har gjort dette med vanlig kart / kompass (som selvsagt alltid skal være med). Når du så sjekker i kartet på gpsen at pila viser riktig vei og samsvarer med papirkart / kompass har du fått en fin dobbeltsjekk på at du har navigert riktig. For ordens skyld: Når jeg snakker om å sjekke retning tenker jeg mest på å bruke pila i kartet og sjekke at ditt neste mål faktisk ligger der du tror.

Ikke særlig vanskelig å gjøre dette med etrex20 heller men siden disse modellene (etter min mening) virker bygd for å vare blir det få ekstra kroner pr dag om man spandere en ekstra tusenlapp.

Endret av Lofoten-Møring
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden trådstarter har valgt gps er kanskje det greieste at han / hun nå tar noen turer (er vel det som er vitsen, ikke sant? ;-) ) og navigerer med både gps og tradisjonelt kart / kompass. Så finner nok vedkommende ut hva som funker best for ham selv, og hva han velger å bruke som førstevalg og backup. Selv foretrekker jeg papirkart og magnetisk kompass, mye pga bedre oversikt over større område, men dette er strengt tatt opp til hver enkelt. De som foretrekker elektronisk variant har kanskje like mye "rett" som oss andre. Og husk: et par ekstra sjekk av kursen er kanskje ikke alltid nødvendig men uansett aldri bortkastet :-) 

GOD TUR ! !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det ikke hersker noen tvil, NORD er kanskje det viktigste holdepunktet når man skal navigere, så det er aldri feil å vite hvor nord er uansett hvilken vei man går. Det spiller ingen rolle om man finner nord med et kompass eller en gps. Jeg vil anbefale trådstarter å lære seg bruken av sin gps. Ikke putte den i sekken og bare ta den frem i nødsfall. Det er ikke rette tidspunktet for å lære seg gps.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.3.2017 den 12.22, Mareng skrev:

Jeg ser det finnes både etrex 20, etrex 30, etrex 20x og etrex 30x å få tak i.

1. Gammel modell uten X i navnet har lavere oppløsning på skjermen og mindre minne. Trenger man den ekstra oppløsningen, gir det noe ekstra eller er det bare snakk om "bedre spesifikasjoner" som det ofte er på elektronikk? Og trenger man det ekstra minnet, eller er det allikevel rikelig med det som er i de gamle modellene?

2. Extex 30 modellene har 3 akset kompass og høydemåler, det har ikke etrex 20 modellene. Er dette noe man trenger, hvis man har med vanlig kart og kompass utenom?

3. Så en liten ting til: Hvilke batterier bør man bruke på vinteren? Kan man bruke oppladbare MiMh AA batterier, vanlige alkaliske, eller lithium batterier? Hva funker?

Kan svare for pkt 3.

Jeg har i flere år brukt Etrex Vista, 60 CSx og nå i fjor og i år Garmin Astro 320 med hundepeiler. Det som er sikkert som banken for meg er følgende:

Oppladbare NIHM på 2300mah til 2700mah fungerer greit så lenge det er plussgrader. Men generelt sett så fungerer 60CSx og Astroen rett og slett dritt med oppladbare imho. Jeg bruker GPS påslått hele tiden for å logge spor. Den er dermed ikke påslått i perioder for ekstra kontroll. Astroen er naturlig nok også påslått hele tiden, den er ræva med oppladbare i fra 0 grader og ned til -15.

Med AA batterier så varer Astroen kanskje en hel jaktdag i fjellet, må da akseptere at den kutter belysning grunnet lav batterispenning. Så denne spiser AA batterier. 60CSx er noe bedre mht kapasitet under bruk med AA batterier. De varer lengre og jeg klarer meg med sporlogging og noe kontrollbruk over et par dager så lenge det er plussgrader. I minusgrader sliter også denne med AA batterier.

Derfor bruker jeg nå kun Energizer Lithium batterier. Disse veier også bare 15 gram pr stk, veldig mye lettere enn AA batterier mao. Disse tåler kulde og mange  minusgrader. Brukt de i -10 til -15 på jakt med hundepeiler og de holder da i mer enn 3 dagers jakt på vinterstid.

Samme erfaring med 60CSx og energizer lithium. De holder veldig lenge og tåler mange minusgrader uten at det går ut over kapasiteten.

I praksis så sparer jeg derfor inn kostnaden ved å bruke lithium vs AA alkaliske.

NIHM i kulde er ræva uansett synes jeg og disse stoler jeg ikke lengre på ift min bruk av Astro med hundepeiler og 60CSx i kuldegrader. Oppladbare har vært av kvalitetsmerker som Soshine og GP. Har ikke prøvd slike kinabatterier som er oppladbare og kommer heller ikke til å prøve de ut.

Men mange andre bruker jo GPS omtrent som en satelittelefon. De slår den bare på når de må, og da holder vel AA alkaliske i flere uker vil jeg tro, selv i minusgrader. Men kjøper man en GPS med topografiske kart så er kanskje litt av poenget å ha den påslått hele tiden for å logge både spor og lære den kjenne. Papirkart er hovednavigeringen med kompasset, men jeg vil si at begge deler bør supplere hverandre. Faren er vel heller større om man kun bruker gpd kart og ikke kan papirkartnavigering/tyding av terreng osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.