Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny storsekk (80-100liter)


ViktorS

Anbefalte innlegg

Heisann

Har i dag 2 sekker. Bergans powerframe og osprey atmos ag65. Og atmosen blir litt for knapp... orker ikke tetris for å få på plass alle tingene på overnattingstur. Var gørrkjedelig å stå i regnvær å knote for å få trøkkt tingene mine nedi sekken. Og powerframen blir ofte for stor... så nå jakter jeg ny sekk, og har sett på flere:

fjellreven kajka 100

bergans trollhetta 95

lowe alpine cerro torre 75:100

gregory denali og baltaro

helsport fjellheimen/alta

Osprey xenith 88/105

Flere av disse er jo veldig populære sekker. Det jeg virkelig trenger er:

-Frontåpning

-enkel mulighet for feste av liggeunderlag og fiskestenger på utsiden av sekken

-mulighet for å tighte sekken skikkelig til, til tross for at den ikke er er full

-solid og godt bæresystem (vet at det er individuellt, men har lite mulighet formå teste storsekker her jeg bor)

-Slitesterk

-Gjerne litt lommer her og der for å ha orden på sakene.

Trenger rett og slett litt hjelp her for å få kjøpt meg en ny sekk:) er forøvrig 177cm og ca 85kg. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har også Power Frame og fant ut at vekta på den er for drøy om man ikke trenger å bære tungt (kjøpte min til jakt)
Gikk for litt siden til innkjøp av en Osprey Xenith 105.
Xenith veier det samme som Power Frame om jeg putter både Hillebergteltet og Exped LW liggeunderlaget oppi!
For meg med dårlig rygg så var det ikke vanskelig å forsvare innkjøpet egentlig ☺️

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten anbefale den ift andre sekker du har nevnt så kan jeg ihvertfall gå god for Gregory Denali 100 ift løsninger og min rygg. Jeg er 175 cm, med litt lang rygg ift kropslengde. 😁 Kommer i 3 forskjellige størrelser på rygglengde.

http://www.thealpinestart.com/2015/04/field-tested-review-gregory-denali-100-pack/

Sånn ellers så bruker jeg Arcteryx Altra 65 på soloturer og Arcteryx Khamski 38 på toppturer/dagsturer

Altra'en er helt super å bære og kommer i 85l utgave om det dekker behovet. Selv gikk jeg opp fra gammel sekk på 79L til Denali'en på 100L da jeg bærer for 1 voksen og 2 små i sommerhalvåret (3 soveposer + 3 liggeunderlag ++).

Du må nesten bare prøve, sekk blir litt individuelt og må passe din rygg, i tillegg til å ha gode løsninger (som vi andre kan tipse om.) Ved kjøp på nett kan du prøve hjemme og returnere om sekken ikke passer deg.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, ViktorS skrev:

 Har sett mye på xenith, men er vel ikke frontåpning på denne?

Nei, men langsgående glidelåser på sidene så man kommer inn i sekken uten å måtte åpne lokket eller gå inn nede.
Er også 2 lange utvevendige lommer til klær, drikkeflaske o.l på utsiden av hovedrommet.
Og for de som bruker drikkesystem så er det eget rom for blæra i egen lomme mellom rygg og hovedrommet.
Lettvint å fylle og ikkeno søl i hovedrommet om det skulle bli en lekasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvor mye vekt du ser for deg at sekk veier ferdig pakket sånn normalt. Noen av sekkene tåler mer last enn andre, motsatt så kan noen være vel robuste å ha mer egenvekt enn du trenger. Og etter du da har kommet ned til en del færre sekker på lista bør du teste de. Kan være stor forskjell hvordan de passer deg.

Av sekkene du har listet opp har jeg Osprey Xenith 88 og så har jeg testet broderns Bergans Trollhetta 95. Der foretrekker jeg Osprey Xenith. Den er god å bære og pakke. Lav egenvekt og føles stabil. Bra priset. Trollhetta har litt høy egenvekt kontra det sekken tåler, den føles heller ikke så stabil, hoftebeltet har litt mye volum. Men det er en Trollhetta som er et par år nå og det kan ha kommet endringer på den senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Bergans Alpin 130 som har vært mye i bruk - den er suveren når det skal bæres veldig tungt. 

Til mer lettpakkede turer har jeg vært veldig fornøyd med min  Osprey Xenith 105

Ikke bare fungerer det utmerket å stamme den godt inn selv om det er langt fra fullt, men den er også lett tilgjengelig via lange glidelåser på begge sider. I tillegg er det to store langsgående rom utenpå til det du trenger aller mest tilgjengelig. 

Jeg har brukt den som hovedsekk til laksefisketurer de siste par årene og dermed har den vært veldig mye i bruk uten å bære noe som helst preg av slitasje. Jeg synes lengdejusterninger og muligheter til forskjellige sramminger av både stropper og belte gjør at den blir en del av deg og ikke skaper noen som helst form for ubalanse. Det synes jeg er spesielt viktig når man går såpass langt at man begynner å bli sliten mot slutten av dagen. 

Har brukt den på madammen et par ganger og da har den vært stappet med de lettere, men voluminøse turgreiene som soveposer og fjellduker osv og selv om hun er noe kortere i ryggen enn meg så har vi kunnet justere den ned til å fungere utmerket. 

Slenger med bilde som viser festemulighetene for underlag godt også. 

Det er egne smarte polstrede muligheter for feste av fiskestang som gjør at den peker skrått fremover. Dermed stikker de ikke så høyt over hodet ved marsj.

Av greie tilleggsfordeler er to gode lommer på magebeltet som paser GPS/mobil/briller osv.

FJell - _MG_7190-2.jpg

Endret av Espen Ørud
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

til dere med osprey xenith:

Når osprey kaller sekken sin for xenith 105. Så får man plass til 105 liter i sekken (109 i large...) men er disse literne regnet som MAX volum, med toppen og alt max utvidet ?

ser lowe alpine opererer med 2 tall. Cerro torre 75:100 feks. De siste 25 literne kommer når toppen er fullt ekspandert. Hvordan er det her med osprey, fjellreven, helsport osv ? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kikk på polstringen på skulderreimene om du vurderer Lowe Alpine Cerro Torre. Jeg har Lowe Alpine Alpamayo 70-90. Det er en god sekk, men polstringen på skulderreimene kunne vært noe tykkere etter min smak.

Endret av Bjørja
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, ViktorS skrev:

Når osprey kaller sekken sin for xenith 105. Så får man plass til 105 liter i sekken (109 i large...) men er disse literne regnet som MAX volum, med toppen og alt max utvidet ?

Det kan du vel regne med ja.
De fleste anatomiske sekker har jo kompresjonsreimer så de også fungerer med langt mindre også.
Er vel MAX volum folk går etter når de velger sekk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørja skrev:

Kikk på polstringen på skulderreimene om du vurderer Lowe Alpine Cerro Torre. Jeg har Lowe Alpine Alpamayo 70-90. Det er en god sekk, men polstringen på skulderreimene kunne vært noe tykkere etter min smak.

Tykkere? Eller bredere? Ja, ser absolutt på cerro torre. Både 75:100 og 65:85. Synes disse sekkene ser kanon ut! Trenger som sagt noe som er større enn atmos 65'ern og en del mindre enn powerframen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykkere/mykere. Bredden er fin. Det skal sies at referansen min er Bergans alpinist, og den er i overkant generøs når det gjelder tykkelse på reimer og hoftebelte.

Jeg har brukt alpamayoen mest på helgeturer, og da har jeg vært fornøyd med den. I sommer feiget jeg ut, og valgte den gamle alpinisten på sommerturen i Saltfjellet. Nå til sommeren tror jeg nok at den gamle blir hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bestilte meg en Xenith 105 jeg. Så får jeg teste litt hjemme og ta meg noen spaserturer med litt vekt i sekken:) 

Satser på at denne sekken skal være gull for meg, hvis ikke så får man teste noe annet :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg fått xenithen i hus. Fått justert rygglengda og stappet oppi litt av hvert i sekken for å få litt vekt. Og har selvfølgelig spasert litt med sekken nå, og den sitter meget godt på ryggen virker det som. Eneste minuset jeg har funnet til nå, er at topplokket er litt "lite", får liksom ikke dratt det skikelig over sekken. Og den "draft-collaren"(husker ikke navnet... snurpe-tingen) synes jeg er for liten. Savner også at man kan snøre den igjen øverst i hovedrommet, for så å snøre igjen den surpetingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring etter at jeg har redusert volum på både underlag, soveposer, telt og annet at det ikke er noe problem i praktisk bruk. Da sekken som regel rommer mer enn nok uten at jeg må strekke lokket noe særlig. Og det selv når det bare har vært meg og de to ungene på tur. Da bærer jeg en del av deres greier også. Til egoturene så har jeg masse plass til overs...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.