Gå til innhold
  • Bli medlem

Turleder i DNT


asse22

Anbefalte innlegg

Annonse

DNTs turlederutdanning er bygget opp av 4 moduler som til sammen gir øverste nivå i turlederutdanningen:

  1. DNT-ambassadør (modul 1) er det første og enkleste nivået, og er en utdanning for organisering og gjennomføringen av turer uten bruk av kart og kompass.
  2. Grunnleggende turlederkurs (modul 1+2) er det neste nivået. Dette er en turleder sommerstid med begrensinger til sti og vei i nærmiljøet.
  3. Sommerturleder(modul 1-3) er turleder sommerstid i høyfjellet, og det tredje nivået i utdanningen.
  4. Vinterturleder (modul 1-4) er det øverste nivået i utdanningen. En vinterturleder kan fungere som turleder ved alle DNTs arrangementer hele året.

De enkelte utdanningsmodulenes varighet og tema:

  • Modul 1 - DNT-ambassadørkurs (½ dag, 3 timer) - DNT som organisasjon
  • Modul 2 - Grunnleggende turlederkurs (2 dager, 15 timer) - Orientering og veivalg
  • Modul 3 - Sommerturlederkurs (5 dager eller 2 helger) - Turledelse sommerstid
  • Modul 4 - Vinterturlederkurs (7 dager eller 3 helger)
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turleiarar i DNT er basert på frivlilligheit, med få unntak.

Guide er ikkje ein beskytta tittel, det kan kven som helst "kalle" seg (sjølv om det har vore gjort forsøk på å innføre omgrep som Naturguide som eit kvalitetsstempel ein får gjennom naturguideutdanning). Derimot om du tek utdanning og sertifisering gjennom Norsk Fjellsportforum, ymse internasjonale sertifiseringar, turleiarkurs gjennom DNT, så seier det noko om kva du skal kunne, og kva innhaldet i di kursing/utdanning er. 

Det er viktig å understreke att turleiarutdanninga til DNT er generell, og går ut frå ein del rammevilkår, som gjer at det isolert sett ikkje kan samanliknast med til dømes ei profesjonalisert fjellførarutdanning, eller veilederutdanning frå til dømes padleforbundet. Det skulle elles berre mangle, at det er forskjell på det som skal utgjere frivillig arbeid i ein organisasjon som har eit sett av rammevilkår kring turane sine, og på dei som skal føre profesjonelt, og som er forventa skal kunne handtere avanserte forhold. 

Elles er kursstigen til DNT både givande og lærerik, og ikkje minst eit rimeleg alternativ for å auke kompetanse. For den som er glad i å få med seg folk ut og gje dei fine opplevingar, er det ein fin stad og få prøve seg som turleiar. 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 4/3/2017 den 0.12, REJOHN skrev:

De enkelte utdanningsmodulenes varighet og tema:

  • Modul 1 - DNT-ambassadørkurs (½ dag, 3 timer) - DNT som organisasjon
  • Modul 2 - Grunnleggende turlederkurs (2 dager, 15 timer) - Orientering og veivalg
  • Modul 3 - Sommerturlederkurs (5 dager eller 2 helger) - Turledelse sommerstid
  • Modul 4 - Vinterturlederkurs (7 dager eller 3 helger)

Hei

Jeg har vært medlem av DNT i en del år, vesentligst for å ha nøkkel og tilgang til de selv- og ubetjente hytter. Jeg har stort sett unngått de betjente hytter med mye folk og styr.

På en måte kunn jeg godt tenke meg å være turleder og er godt kjent med strukturen i DNT og vet at turleder er på dugnad. Man får da visst lov å få kosten gratis på turen?

Men jeg husker også, at disse kurs koster en del pæng - også når man er medlem. Beløpene er meget vanskelige å finne på DNT hjemmesiden, selv om man går inn på kurs seksjonen. Det er OK å betale for maten og noe kursgebyr, men jeg husker, at jeg reagerte på beløpenes størrelse i forhold til at man så på dugnad- gratis - skal arbeide for DNT. Som mangeårig medlem med stor rutine i hyttebruk, vet jeg ikke helt, hva jeg skal få ut av første "ambassadørkurs"?

Muligens er det meg som er "gjerrigknark" eller har fått "dugnad" litt i vrangstrupen.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg har vært medlem av DNT i en del år, vesentligst for å ha nøkkel og tilgang til de selv- og ubetjente hytter. Jeg har stort sett unngått de betjente hytter med mye folk og styr.

På en måte kunn jeg godt tenke meg å være turleder og er godt kjent med strukturen i DNT og vet at turleder er på dugnad. Man får da visst lov å få kosten gratis på turen?

Men jeg husker også, at disse kurs koster en del pæng - også når man er medlem. Beløpene er meget vanskelige å finne på DNT hjemmesiden, selv om man går inn på kurs seksjonen. Det er OK å betale for maten og noe kursgebyr, men jeg husker, at jeg reagerte på beløpenes størrelse i forhold til at man så på dugnad- gratis - skal arbeide for DNT. Som mangeårig medlem med stor rutine i hyttebruk, vet jeg ikke helt, hva jeg skal få ut av første "ambassadørkurs"?

Muligens er det meg som er "gjerrigknark" eller har fått "dugnad" litt i vrangstrupen.

Elgen

Jeg var turleder en del ganger, men tok aldri noe kurs eller fikk noe opplæring. Det var noe mindre formelt i "gamle dager". Det virker ikke helt riktig at turlederkurs skal koste penger. Dette kan muligens være forskjellig fra turistforening til turistforening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg har vært medlem av DNT i en del år, vesentligst for å ha nøkkel og tilgang til de selv- og ubetjente hytter. Jeg har stort sett unngått de betjente hytter med mye folk og styr.

På en måte kunn jeg godt tenke meg å være turleder og er godt kjent med strukturen i DNT og vet at turleder er på dugnad. Man får da visst lov å få kosten gratis på turen?

Men jeg husker også, at disse kurs koster en del pæng - også når man er medlem. Beløpene er meget vanskelige å finne på DNT hjemmesiden, selv om man går inn på kurs seksjonen. Det er OK å betale for maten og noe kursgebyr, men jeg husker, at jeg reagerte på beløpenes størrelse i forhold til at man så på dugnad- gratis - skal arbeide for DNT. Som mangeårig medlem med stor rutine i hyttebruk, vet jeg ikke helt, hva jeg skal få ut av første "ambassadørkurs"?

Muligens er det meg som er "gjerrigknark" eller har fått "dugnad" litt i vrangstrupen.

Elgen

 

Nå er det en del år siden jeg var aktiv i DNT, men da var det iallefall slik at ofte var det lokalforeningen som sendte noen av sine medlemmer på turlederkurs, og lokalforeningen dekket da utgiftene. Det er da en viss forventning om at du også bidrar noe på lokale turer.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke alle turledere som har tatt disse turlederkursene. Selv skal jeg på turlederkurs over to dager (det som er etter/inkludert den ambassadørgreia) nå snart, og det får jeg dekket av min lokalforening. Det kommer sikkert an på hva lokalforeningen velger og hva de har råd til - kanskje dekker man for eksempel for de som stiller som turledere men ikke for de som gjør det for egen del.

Jeg ville i hvert fall ikke betalt selv noe dyrt kurs for å bli dugnadsarbeider.
(Sånn rent bortsett fra at jeg har gjort det i padlesammenheng. Men det har vært nettopp for å kunne ha veldig god samvittighet når jeg velger å si nei til å stille opp.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, elgen skrev:

Hei

Jeg har vært medlem av DNT i en del år, vesentligst for å ha nøkkel og tilgang til de selv- og ubetjente hytter. Jeg har stort sett unngått de betjente hytter med mye folk og styr.

På en måte kunn jeg godt tenke meg å være turleder og er godt kjent med strukturen i DNT og vet at turleder er på dugnad. Man får da visst lov å få kosten gratis på turen?

Men jeg husker også, at disse kurs koster en del pæng - også når man er medlem. Beløpene er meget vanskelige å finne på DNT hjemmesiden, selv om man går inn på kurs seksjonen. Det er OK å betale for maten og noe kursgebyr, men jeg husker, at jeg reagerte på beløpenes størrelse i forhold til at man så på dugnad- gratis - skal arbeide for DNT. Som mangeårig medlem med stor rutine i hyttebruk, vet jeg ikke helt, hva jeg skal få ut av første "ambassadørkurs"?

Muligens er det meg som er "gjerrigknark" eller har fått "dugnad" litt i vrangstrupen.

Elgen

Mogleg dette skil seg frå forening til forening, men eg har fått dekt alle kurs tilogmed vinterturleder, inkl skredkurs alpin. 

Har også møtt velvilje i høve til å ta delar av kostnaden med å bygge på brekompetansen min mot brefører. Grunnkurs bre og vidaregåande bre har eg betalt sjølv. Likeins alle padlekurs, men dette er jo fordi dei ikkje nødvendigvis har vore/er reine DNT-kurs. Ein kan likevel møte velvilje også på det, dersom kompetansen/kunnskapen er mangelvare blandt turleiarane i ei aktiv forening. Har inntrykk av at dette er enklare å få til i mindre foreningar enn i store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.