Gå til innhold
  • Bli medlem

Pulsklokke - hvilken?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Jeg er på jakt etter en ny pulsklokke!

Jeg vil ha en pulsklokke som har GPS og kan få med seg mye info om fjellturen min. Spiller ingen rolle om den har pulsbelte eller ikke, men at den er sånn noenlunde nøyaktig når jeg faktisk skal følge med på pulsen når jeg trener. Distanse og sånn må den få med seg. Gjerne om den kan fungere som en aktivitetsmåler i hverdagen. Utseendemessig bør den ikke være for klumpete, ettersom  planen er å gå med den hele tiden.

Noen tips til hva jeg skal velge? Er en jungel der ute...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

For meg er pulsklokke med GPS et nyttig verktøy. Det er en jungel der ute ja. Mange vil nok foretrekk Garmin. Jeg har god erfaring med dem begge.

Se nærmere på denne fra Polar (slank og fin) https://bikeshop.no/sykkel/elektronikk/pulsklokker/med-gps/polar/polar-m400-gps-hr-hvit-sportsklokke-stilfull-gps-partner-med-aktivitetsmåler-90051347-p0000054948

Bikeshop har kanskje de laveste prisene.

Lenke til test https://www.tek.no/artikler/test-det-beste-fra-polars-toppmodell-til-en-mye-mer-fornuftig-pris/165136

Lenke til Polar https://www.polar.com/nb/produkter/sport/M400#features

Kartvisning

Viser en kartvisning av treningsruten i Polar Flow-nettjenesten når GPS er aktivert. På kartet kan du gjennomgå treningsdataene mer inngående.

Endret av Turlyst
Fjernet den dyreste da den er komplisert og litt stor + lagt til Polar link
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

https://www.fjellsport.no/suunto-ambit3-sports-hr-white.html Ruter kan legges inn på forhånd, også aktivitetsmåler - måler kun forbrente kalorier og ikke skritt. 24 timer GPS batteritid (litt lite). Tilpasset kvinner. Har kompass også. Fullverdig treningsklokke også. Måler høyde på GPS, og ikke barometrisk som må kalibreres hver dag. Adrian på Fjellsport anbefalte denne. Ring han :)

Garmin Forerunner er mer treningsbasert, men kan fungere bra. Har en del kartfunksjoner, men ikke like bra som Sunto.

Garmin Fenix er meget bra turklokke, men stor i størrelse og kostbar.

Litt utfordrende å finne en ikke for ruvende klokke, med gode kartfunksjoner til tur etc, samt god til trening og generell aktivitet. Verre enn jeg hadde trodd før jeg bega meg ut på å svare på ditt innlegg :) Håper andre kan bidra :)

Sjekk også denne tråden

 

Endret av Turlyst
Gjort endring etter prat med Adrian på Fjellsport
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garmin Fenix 3 HR Sapphire. Ingen over, ingen vedsiden. Innebgyd HR monitor i klokken, har mulighet for pulsbelte om det er det du ønsker. Safirglass så den tåler en trøkk som er fint på en turklokke. GPS, mulighet for å laste ned all slags bakgrunnsapper du måtte finne på å trenge, linkes til telefonen og deler av telefonen kan da opereres fra klokken. 

 

Jeg slo lenge et slag for Suunto Core og Suunto Traverse men de kan bare gå å legge seg nå altså :P 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den helt nye Garmin Fenix 5s er vel lagd med damer i tankene. Altså mindre i størrelse enn andre modeller. Her får du all den funksjonalitet du kan ønske deg.
Gratis er den dog ikke! 6399,- er beste pris nå om dagen.

Endret av tjernivar
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Likte ikke den klumpen under klokka på Garmin Fenix 3 HR så gikk tilbake til Suunto Traverse Alpha Stealth, mega fornøyd. Meget presis gps og høydemeter, altimeter/barometer sync, enkle POI tilganger, storm alarm som har redda meg ned fra fjellet i god tid etc. Hang i telttaket i vinterferien og ble helt fryst ned av kondens, smelta den i lomma og like fin dagen etter. Liker du det som er på skjermen mest er klart Garmin veien å gå, men det var det eneste jeg likte bedre med den. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har Polar M400 og den har bra med funksjoner til en rimelig penge. Gps som jeg bruker til å logge turer med, og pulsbelte når jeg trener. 

Aktivitetsmåler er også innebygd. Ser folk med m400 overalt, og det burde jo tale for et godt produkt, selv om pris også er viktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært og vil alltid være treningsvillig innenfor både O2 snapping og styrkeløft.

primært konkurransesykling på supermosjonistnivå og konkurrerende i styrkeløft. Jeg innså etter å ha eid ørten treningsklokker at det finnes ikke den ene som er egnet til alt, det blir mange kompromisser. Hva den enkelte fortrekker blir derfor sibjektivt. I sykkelfeltet finner man alt mulig av multisportklokker og avanserte computere. En klokke som skal brukes til hverdags, løping, sykling svømming, crossfit og nå turklokke med gps er vanskelig å gi svar på da behovene er så innmari forskjellig. Men heldigvis finnes det nå leverandører som rendyrker sine klokker for spesialaktivitet. Garmin sin Phenix fra versjon 3 og oppover er gode allroundklokker, men ikke spesielt gode som treningsklokke. Jeg synes den største ulempen er størrelsen og at den må lades relativt ofte. Polar V800 som brukes av mange syklister har ikke god nok tur gps "live". M400 er hverken fugl eller fisk.

Jeg har ikke en selv, men kona har en slik iPhoneklokke. Pen nok å se på, måler pulsen passe nøyaktig og du kan analysere data på tlf etterpå.

En ulempe er jo at skal du ha en gps klokke så blir de store og klumpete imho. 

Selv går jeg nå med en helt vanlig analog klokke med visere hvor jeg bytter batteri sånn en gang hvert skuddår...

på tur brukes en håndholdt kartgps, på sykkelen en ren garmin sykkelcomp med gps, kart og wattmåler samt alskens analyseverktøy og logging, til løping og styrkeløft brukes en multisportklokke fra Polar RS800CX med belte. Skulle jeg KUN kjøpt og hatt 1 klokke pr idag under 3000,- hadde det blitt en Polar V800. Fordi den er god til alt du ønsker i trådstarten hvis du kan leve med å måtte lade den opp hver natt eller så der. Har brukt en slik, men har jo så mange andre duppedingser at den ble overflødig.

Opp til 5000,- en garmin Phenix uten safirglass. En koloss på hånda, men noe må man betale for funksjonalitet.

Den aller mest anvendelige som både er fin og som er elegant til noe annet enn combatgear og fjellrevenbunaden så hadde jeg valgt en slik iPhoneklokke av nytypen (vanntett). Den funker like bra til dressen/skjorte som til fjellrevenbunaden (eller goretexbunaden om du heller bruker det). Hverdagsaktivitet er den veldig god på, nå også en brukbar treningsklokke for generell aktivitet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, rbhelle skrev:

Fordi den er dyrere enn den uten om hun syntes 5-6000,- var veødig dyrt for en klokke men kanskje allikevel ville ha phenix 1f609.png

Men Fenix hverken med eller uten Safirglass koster jo ikke 5-6000kr? 

Jeg betalte 3699 for min Fenix 3 Sapphire HR

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, awesomevicc skrev:

Nå skulle ikke jeg være kresen, men den der Fenix ser ganske manndig ut, redd for at den blir for klumpete på til og med mine mindre kvinnelige håndledd. Og den i rosegull er dyrere.

Jeg hadde jo regna med at alle de dyreste skulle bli foreslått... men Polar M400 til 1369,- som @JanRH foreslår ser jo helt grei ut, gjør det du vil den skal gjøre og har en fornuftig pris...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, awesomevicc skrev:

Nå skulle ikke jeg være kresen, men den der Fenix ser ganske manndig ut, redd for at den blir for klumpete på til og med mine mindre kvinnelige håndledd. Og den i rosegull er dyrere.

Jupp, den er bra mandig selv på store mannehåndledd og det er dessverre kompromisset med slike klokker som skal kunne tilfredsstille alle behov for en som driver ulike aktiviteter og i tillegg skal kunne ha en GPS med sporfunksjon innebygd....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutes ago, awesomevicc said:

Nå skulle ikke jeg være kresen, men den der Fenix ser ganske manndig ut, redd for at den blir for klumpete på til og med mine mindre kvinnelige håndledd. Og den i rosegull er dyrere.

Neida! Har en liten, nett, og sprek veninne (165 ish cm høy, syklist som trener mye) som har Fenix3 i sort og er superfornøyd. 😊

Jeg synes det bare bygger opp under "sporty / fjellfriskus" intrykket av dere damer om dere bruker slike klokker. (Selvsagt må man være reelt aktiv også.)😍

I operaen,  på Theatercafeen, etc., da tsr du den av og legger den igjen hjemme. 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, rbhelle skrev:

Hvilken butikk selger sapphire hr til den prisen sa du?

Jeg kjøpte den på XXL i romjulen, det var dog med prisgarantien deres. Akkurat hva webshopen jeg fant den i heter har jeg ikke i hodet nå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å gi råd men jeg registrerer at min Garmin 920 XT har en god del funksjonalitet utover det jeg bruker. Det er antall skritt, søvnmønster, estimert restitusjonstid etter økter og flere typer profiler (høyde, lengde, fart...) og GPS plott som blir lagret. Den har også g-metre som benyttes ved løping og informerer om skrittlengde og stegform, samt tachometer for å bedre løpsfrekvens m.m. Og man kan legge inn GPS ruter som man kan følge og en enkel variant av TrackBack, men den har ikke kart. Den har svært raskt GPS som vibrerer klar nesten før jeg er ute av døra. Min eldre Garmin Forerunner 205 kunne der bruke ett par minutt. Den kan også skreddersys til triatlon, svømming, løping m.m. og du kan velge mellom forhåndslagrede profiler for hva skjermen skal vise eller lage dine egne.  Jeg har f.eks en for roing, en for kajakk, en for ski osv... Den for roing er artig da den også viser lengde på rotak, frekvens m.m. så jeg kan fin tune ideell takt ift hastighet. Klokka er heller ikke av de aller største og kan kanskje bedre passe en damehånd. For mer info:

https://www.tek.no/artikler/test-garmin-forerunner-920xt/190518

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er mye å velge i om dagen så det spørs hvilke funksjoner man trenger mest. Desto flere funksjoner man skal ha desto større og dyrere blir ofte klokka.

Driver litt og ser på ny klokke selv. Har en gammel Polar pulsklokke som begynner "skrangle" og er moden for utskifting.
Det jeg ikke har helt bestemt meg for er om jeg skal ha en klokke som fikser "alt" eller om jeg skal segmentere noe.
Trenger den primært til div trening, gåturer og fjellturer. Har allerede en vanlig Casio klokke med høydemåler, kompass etc som lades av lys. Så spørsmål for meg ble jo om jeg skal ha en treningsklokke som supplement til den eller ha en klokke som også overtar de funksjonene.

Garmin Fenix 3 klokker er jo på tilbud om dagen da det nærmer seg Fenix 5. Har en slik Fenix 3 HR Sapphire på test nå. Ja den er stor men ikke noe plagsom. Sitter godt på armen. Denne har jo alt av funksjoner. Det jeg liker med den er godt utvalg av treningsprofiler, har slikt som kompass, høydemåler etc til fjellturer. TIng jeg neppe bruker som golf f.eks. Har ikke satt meg inn i alle funksjoner enda men det er klokkeversjon av største Swiss Army Knife. Den koster jo en del alikevel. Men gode priser om dagen, en Fenix 3 HR koster fra 3199,-. Sapphire HR koster 1000 mer.

Som alternativer har jeg bladd litt om disse på nett
Garmin Forerunner 235 - En bra klokke med puls innebygget. Litt få treningsprofiler, fungerer som smartklokke, grei batteritid, mangler barometrisk høyde. Fåes fra kr 2400
Garmin Forerunner 735XT -  Har flere profiler og funksjoner enn 235. Har puls innebygget, litt bedre batteritid. mangler barometrisk høyde. Koster vel fra ca 3000
Polar V800 - Veldig god treningsklokke, ikke innebygget puls, har smartfunksjoner, bra på batteri, har barometrisk høyde, koster vel fra ca 3000
Garmin Forerunner 920XT - Ikke innebygget puls, har omtrent alt annet. Er vel snart utgående og derfor billig nå. Fra 2490 inkl belte er billig.
Garmin Vivoactive HR -  LItt mer en smartklokke men den har mange treningsfunksjoner, gps, barometer etc. Koster fra rett under 2000,-
Polar M600 - Ganske ny klokke, må lades litt ofte, er litt mer en smartklokke. Har lest litt lite om denne.

Har lest litt og tenkt litt om funksjoner.
Barometrisk høydemåler er en fordel da den skifter høyde langt kjappere enn de som har bare gps høyde. Nå vil programmene man laster inn aktivitetene som regel korrigere høydekurver selv. Så fordelen er at du ser mer akkurat høyde mens du er ute, i tillegg har noen av de dyrere klokkene 3D hastighet og 3D distanse som gjør at de beregner dette inkl høydeprofil. Vanlig gps beregner bare fra punkt til punkt horisontalt. Lite å si på en flat joggetur men på topptur vil det bli en del forskjell.

Pulsmåler innebygget fungerer vist bra i stor grad. Men de har noen utfordringer og fungerer ikke like godt på alle.Har du mye hår på armen, tatovering så vil den normalt funka dårligere. Den er heller ikke like responsiv som med belte, henger gjerne litt etter. Spesielt vil den slite litt på intervaller. KLokka må sitte ganske stramt for å vise best mulig.
Er det kaldt vær er det greit med en del klær. Da trenger en pulsbelte hvis man har klokka utenpå jakka, ganske vanlig for å se den og ikke fryse. Gikk en testtur i marka i dag med en Polar 725 med belte og Fenix 3 Hr. Polar ga puls på gjennomsnitt 104 og maks 146*. Fenix 3Hr ga gjennomsnitt 105 og maks 148. Så ikke så ille avvik. Men skitur i går ga langt større, dog tror jeg at jeg hadde strammet den litt lite rundt armen. Men det stemmer litt med det jeg har lest at aktiviteter i høy puls og gjerne opp og ned puls sliter de mest med. Hvilepuls på Fenix 3 HR stemmer bra. *Med BT belte og Endomondo på mobil ga samme data.
Med Garmins pulsbelte HRM4-RUN får man også en del tilleggfunksjoner på klokkene i forhold til løping. Finnes også versjoner som leser puls under vann for de som svømmer.

Smartfunskjoner er ganske like på de fleste klokker. Har testet det litt. På Garmin kan jeg konfigurere akkurat de programmene og varsler jeg vil ha. Men det gjør jo at mobilen suger mer strøm siden BT må være på. Er litt usikker på hvor mye jeg gidder bruke det, kjøpte mobilen for å slippe lade så ofte.

Touchskjerm. Noen digger det andre hater det. Enkelt å bruke men flere har kommet borti den og slettet dagens trening f.eks. Heller ikke så enkelt med hansker som ofte er et nyttig plagg her til lands. Passer vel kanskje best på smartklokker for bybruk, eller?

Navigasjon. Flere har enkel navigasjon, noen mer avansert f.eks Fenix 3. De dyrere modelle har også funksjoner som f.eks. at man kan konkurere mot seg selv på en tidligere økt hvor da klokka gir deg "pace" på hvordan du ligger an. Har dog i denne sammenheng tenkt at kanskje det er like greit å ha en litt enklere klokke og så heller la en håndholdt gps ta seg av navigasjon. Da har man jo kart i tillegg, på klokkene ser man bare evt spor og punkt man har lagt inn på forhånd(untatt Fenix 5X som har kart).

Så tja......jeg er ikke helt i mål selv enda. Det det vel står på nå er å ta den Fenix 3 HR jeg har nå eller å kjøpe en Forerunner 735XT og evt før sommeren kjøpe en gps ala Garmin Etrex 30. Da kan den gjøre loggen på fjelltur hvor det er viktig med baromterisk høyde og navigasjon, i tillegg får jeg kart. Skal jeg tenke å bruke klokka som hverdagsklokke i tillegg er jo Fenix 3 langt finere enn Forerunner.

Ligger mange reviews og sammenligner både i tekst og video på nett så det er bare å se på en del rundt hver klokke.

Endret av borgern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite innspill. Etter at jeg kjøpte Fenix 3 har den håndholdte GPSn min (60csx) stort sett blitt liggende hjemme. På fjellet gir Fenixen meg GPS-koordinatene om/når jeg trenger dem, kart har jeg med uansett. Nettopp navigasjonsmulighetene med Fenix 3 er veldig kjekke, som muligheten til å laste opp et spor man kan følge, tillegg til at den fungerer som trenings- og hverdagsklokke for mine behov. Lykke til med valget, det er jo uansett uanstendig dyrt. 

Endret av TR
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, TR said:

Et lite innspill. Etter at jeg kjøpte Fenix 3 har den håndholdte GPSn min (60csx) stort sett blitt liggende hjemme. På fjellet gir Fenixen meg GPS-koordinatene om/når jeg trenger dem, kart har jeg med uansett. Nettopp navigasjonsmulighetene med Fenix 3 er veldig kjekke, som muligheten til å laste opp et spor man kan følge, tillegg til at den fungerer som trenings- og hverdagsklokke for mine behov. Lykke til med valget, det er jo uansett uanstendig dyrt. 

Jepp, selv om du bare har et spor uten terreng så fungerer det utrolig lettvint. Kjekt å planlegge en rute å deretter laste opp gpx sporet til klokka. Veldig kjekt å kunne se hvor man til en hver tid er i forhold til planlagt rute, skulle det bli skikkelig feilnavigering så er det lett å komme seg tilbake til opprinnelig rute.

Klokka gir også visuelle og lydvarsler ved skarpe svinger på sporet.

Trackback er også en kjekk funksjon om du bare bruker vanlig sporing, da kan du enkelt navigere deg tilbake fra der du kom.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.