Gå til innhold
  • Bli medlem

Vital del på gammel Beretta hagle


arefossaa

Anbefalte innlegg

Hei,

har kommet i en situasjon hvor jeg muligens skal arve en fin gammel hagle i god stand:

Sort: Beretta, 16 kaliber, enkelt løp, sist kjøpt 1966.

Jeg har ikke et stort våpenskap tilgjengelig per nå, så jeg tenker det kunne holde å låse inn vital del. Problemet er at denne sorten hagle er det ikke mulig å demontere pipe eller kolbe. Det er dog mulig å enkelt fjerne mekanismen som åpner og spenner våpenet og tennstiften, som gjør den ubrukelig. Ville dette fungert som et "gyldig avvik" fra definisjonen av vital del?

Haglen er av denne typen: http://www.thefirearmblog.com/blog/2009/10/27/guest-post-the-beretta-folding-shotgun/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På de fleste brekkvåpen uten hane eller oppspenner så får man ikke spent slagfjærene uten forskjefte.
Men tviler på at det holder i dette tilfellet.
Uansett så må hagla omregistreres når du arver den (regner med at den ikke er registrert)
Og da vil du stå oppført som våpeneier og kan bli kontrolert.
Og da bør man ha våpen innlåst i godkjent skap.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, tubbs skrev:

På de fleste brekkvåpen uten hane eller oppspenner så får man ikke spent slagfjærene uten forskjefte.
Men tviler på at det holder i dette tilfellet.
Uansett så må hagla omregistreres når du arver den (regner med at den ikke er registrert)
Og da vil du stå oppført som våpeneier og kan bli kontrolert.
Og da bør man ha våpen innlåst i godkjent skap.

Må nok på sikt gå til innkjøp av større skap ja, men funderte på hvilke alternativer jeg hadde.

Den skal naturligvis registreres :).

Takk for lynkjapt svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke garantere at det er slik på våpen man arver, men jeg tenker du blir spurt om våpenskap når du tar kontakt for å omregistrere den. Kan sikkert variere fra politidistrikt til politidistrikt men jeg måtte vedlegge bilder av våpenskap med serienummer og det hele når jeg sendte våpensøknad. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.