Gå til innhold
  • Bli medlem

Rondane vinterstid


derp

Anbefalte innlegg

Hei!
Skal på en 7 dagers tur til Rondane neste uke, skal gå fra Alvdal til Otta. 
Lurer litt på hvordan det er med vanntilgangen i fjellet denne tida på året. Ser det er en del små elver/bekker og vann rundt omkring, men er de frosne eller er det sjans for å finne vann?
Eller må vi belage oss på snøsmelting?
Her er sånn ca den ruta vi skal gå: http://www.lommekjent.no/routes/1800581

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei.

Jeg ville ikke ha dratt den turen og belaget meg på at jeg skulle finne åpne bekker og vann, nei.
Her må dere ha med dere nok fuel til å kunne smelte snø. Dere vil nok muligens komme over enkelte steder hvor dere kan finne vann, men hva skal dere så gjøre? Slå leir der hvor det finnes eller fylle opp beholder å ta med videre (frysing + vekt blir da en problematikk). Noen ekstra desiliter fuel til hver dag veier mindre og er langt sikrere.

Da jeg hadde hytte ved Atnsjøen hadde vi et oppkomme hvor vi hentet vann, også på vinteren. Men dette oppkommet ble sikret ved at man la en isoporplate over og snø som isolasjon. Dette oppkommet frøs aldri, selv da det var under -30. 

Som sagt. tenk sikkerhet, ta med fuel.

Utover dette, det er en superfin tur dere har lagt opp til :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, martin.m skrev:

Hei.

Jeg ville ikke ha dratt den turen og belaget meg på at jeg skulle finne åpne bekker og vann, nei.
Her må dere ha med dere nok fuel til å kunne smelte snø. Dere vil nok muligens komme over enkelte steder hvor dere kan finne vann, men hva skal dere så gjøre? Slå leir der hvor det finnes eller fylle opp beholder å ta med videre (frysing + vekt blir da en problematikk). Noen ekstra desiliter fuel til hver dag veier mindre og er langt sikrere.

Da jeg hadde hytte ved Atnsjøen hadde vi et oppkomme hvor vi hentet vann, også på vinteren. Men dette oppkommet ble sikret ved at man la en isoporplate over og snø som isolasjon. Dette oppkommet frøs aldri, selv da det var under -30. 

Som sagt. tenk sikkerhet, ta med fuel.

Utover dette, det er en superfin tur dere har lagt opp til :-)

Takker for svar!
Var en tur på Haukeli i forrige uke hvor vi fant rennende vann alle dager, så tenkte det var greit å bare sjekke ut på forhånd, sånn at vi kunne beregne bensinmengden bedre :)
Så da tar vi med litt ekstra til snøsmeltingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.