Gå til innhold
  • Bli medlem

Ny sæk med langt hoftebæltet (polstring)


chrland

Anbefalte innlegg

Hej,

Jeg er på udkig efter en ny sæk på rundt 85L.

Jeg har prøvet Fjallraven Kajka og Osprey Xenith 88.
Syntes at den polsteret del af hoftebæltet er lidt kort, når mig akkurat rundt om hoften.  

Kajka’s polsteret længde er 75cm
Xenith polsteret længde er 80cm

Hvad bruger andre som er bred som en dør og ikke har et spinkelt skelet? Jeg er 189 høj.
Første prioritet for mig er at sækken sidder godt på ryggen. Volume og pris betyder mindre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har testet to sekker som jeg likte svært godt.

Det ene er Arc'teryx Altra 85 og den andre er Norrøna Para Ranger 120L.

Jeg endte opp med å kjøpe Altraen fordi jeg fikk en svært god pris på den, og den er vesentlig lettere enn Para Rangeren. I ettertid ser jeg at jeg skulle gjerne hatt det ekstra volumet for de lange turene, men 85L er egentlig nok så lenge du ikke drasser med deg en svær fjellduk i tillegg (noe jeg gjør).

Begge sekkene har en fantastisk bæresystem, men hvorvidt hoftebeltet rekker helt rundt til navlen avhenger av hvor bred du er. Jeg ville synes det var en ulempe at de ikke rekker hele veien rundt, men det er fordi man da ikke lenger kan stramme beltet noe mer.

Gregory Baltoro 85 har også høstet mange lovord og jeg ville tatt en titt på den også.
Sjekket forresten opp baltorosekken. På hektapatur.no tilpasser de hoftebelte til deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener på generelt grunnlag at Bergans leverer sekker med "lang" polstring. Jeg har en Bergans Alpinist 130 L. og der var Polstringen både for lang og for bred til mine 102 cm. livvidde. Fikk byttet til et hoftebelte som var litt mindre og derfor passet meg bedre. Jeg har 3 sekker fra Bergans, 65, 80 og 130L. Har ikke sekkene her jeg er nå, så jeg får desverre ikke målt lengden på hoftebeltene. Kanskje du finner noe på hjemmesidene til Bergans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.3.2017 den 11.50, rayun skrev:

Mener på generelt grunnlag at Bergans leverer sekker med "lang" polstring. Jeg har en Bergans Alpinist 130 L. og der var Polstringen både for lang og for bred til mine 102 cm. livvidde. Fikk byttet til et hoftebelte som var litt mindre og derfor passet meg bedre. Jeg har 3 sekker fra Bergans, 65, 80 og 130L. Har ikke sekkene her jeg er nå, så jeg får desverre ikke målt lengden på hoftebeltene. Kanskje du finner noe på hjemmesidene til Bergans.

Kva hoftebelte bytta du til? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Tessatroll skrev:

Kva hoftebelte bytta du til? 

Ja, hva skal jeg si. Det jeg gjorde var å ta med meg sekken ned til Bergans ((selvfølgelig etter avtale). Jeg hadde egentlig en avtale om å møte en navngitt person, men vedkommende var forhindret og kom ikke på jobb den dagen.

Bakgrunnen for at jeg tok kontakt med Bergans var diskusjonene vi hadde her inne på ff for et par år siden om at mange av oss opplevde at hoftebeltene til Bergans var litt overdimensjonerte. Jeg ringte som sagt og ga beskjed om at det på ff foregikk en diskusjon rundt temaet og at jeg opplevde det samme med min 130L. Jeg opplevde å bli tatt på alvor og fikk en innbydelse til Bergans (med sekk).

Vel, vedkommende jeg skulle møte og forhåpentligvis diskutere dette med kom dessverre ikke og istedet leverte jeg sekken til en annen som tok den imot. Jeg slo i hjel litt tid nede i resepsjonen og 10-15 minutter senere fikk jeg overlevert sekken med et mindre volumiøst belte, men uten annen info enn at han ønsket meg lykke til og håpte jeg ville bli fornøyd med det nye beltet. 

Dette ble et veldig langt svar på et kort og greit spørsmål. Så ja, uten at jeg er sikker vil jeg tro at jeg fikk et belte som kanskje er ment for 110 literen. Uansett er det nye beltet kortere og ikke så bredt og det gjør at jeg får strammet det nok og ikke dovner jeg i lår/hofter ved høy "beinføring". Så rett og slett fornøyd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fået prøvet lidt forskellige sække.

På Norrøna Para Ranger 120L kan man godt flytte hoftepolstringen og den sidder okay på mig, men det giver et huld i rygpolstringen. Det muligt at man kan købe en anden/større hoftepolstringen, men det har jeg ikke undersøgt eller selv sy en pude som kan fylde hulet ud i ryggen.  

Bergans her jeg ikke haft mulighed for at prøve, men 130L er også for stor.

Gregory Baltoro 85 har et håbløst kort hoftebælte.

Har fundet ud af, at jeg kan bestille Osprey Xenith i L, men med et XL hoftebælte, så det er blevet løsningen. :D 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.