Gå til innhold
  • Bli medlem

Ullgenser på fjelltur - hjemmestrikket eller kjøpt?


Kleppeliten

Anbefalte innlegg

Hva slags ullgenser bruker dere på teltur ? Hvillket merke er den, vekt, etc.? Det er snakk om i selve leiren, ikke under vandring.

Samboeren og jeg skal som vanlig på fjellet i sommer, og denne gangen blir det ren telttur uten stopp på hytter. Jeg synes det er nødvending å ha med en ordentlig varm ullgenser, da jeg er skikkelig frysepinne. Men jeg er lei av den gamle mariusgenseren som er tung og tar plass i sekken.

XXL har jo hatt den ullgenseren fra Ulvang i salg en stund nå, som "alle" har,  og den står på vurderingslisten min, men den tar jo også plass i sekken.

Er veldig vektbevisst, men det kan jo hende jeg må kaste inn håndkle på finne en lettere god ullgenser...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om jeg skal på telttur som innebærer lengre vandringer så bruker jeg alltid dunjakke i stedenfor ullgenser. Den veier lite og varmer vel så godt som genseren. Det negative med ei sånn jakke er at den koster mye mer enn en genser og er veldig lite glad i glør fra bålet.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, tklami skrev:

Om jeg skal på telttur som innebærer lengre vandringer så bruker jeg alltid dunjakke i stedenfor ullgenser. Den veier lite og varmer vel så godt som genseren. Det negative med ei sånn jakke er at den koster mye mer enn en genser og er veldig lite glad i glør fra bålet.

Hei T.  Huske dunjakka di.  Den var fin.  Jeg har til nå brukt den grønne militærgenseren, men synes etter hvert at den veier for mye.  Har akkurat kjøpt en Ospray xenith sekk , samt en dunvest. 

Sekken er jeg helt sikker på, men hva med dunvest i stedet for genser, eller dunjakke? 

Under marsj bruker jeg kun netting + jakke, og i camp, fiske, ved rimelig  temperatur på Hardangervidda, 4 - 12 grader øker jeg påkledningen med en Devold ulltrøye.  Men når kulingen uler og temperaturen synker vil da kombinasjonen ulltrøye og dunvest være nok?  Eventuelt kan jeg kompensere med enda en ulltrøye.  

La meg også nevne at jeg kun snakker om plagg til bruk under Fjallravenjakka!

Synspunkter!?

Endret av Tom42
Tilleggsopplysninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer i for å droppe ullgenseren. Skaff deg en tynn dunjakke eller enda bedre etter mitt syn, en som er isolert med syntetisk materiale som f.eks. Arc'teryx Atom LT.

Har ikke sett meg tilbake etter at jeg kjøpte Arc'teryx Atom LT. Funker året rundt, veier mye mindre enn en genser, mye mer fleksibel. Ned mot noen få minus klarer jeg meg fint med ulltrøye og denne jakka.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Devold Nansen som har vært med i endel år, skikkelig sikringsplagg med fast høy hals.  Men, det er det med vekta,da.  Har i den senere tid byttet den ut med fleece eller dun.

Men, om kjøpegenser er bedre eller mer foretrukket enn hjemmestrikket er for min del et spørsmål om tilgjengelighet.  Hjemmestrikk står ikke tilbake for kjøpestrikk etter min mening. Fordelen med hjemmestrikk er jo at en kan få gode oppbrett på ermene med tommelhull og gjerne extra lengde i bol og annet snadder.  

Synes fleece og dun funker fint som mellomplagg ved lav aktivitet.  Ved sterk kulde kombinert med høy aktivitet(les svette ;)) , savner jeg Nansengenseren. 

Smak og behag o.s.v.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er veldig glad i min Fleece av Polartec thermal pro, den er luftig, og potensielt veldig varm, den kan reguleres med skaljakke/vindbeskyttelse. Disse plaggene veier veldig lite, tåler å bli våte, tørker fort, og varer lenger enn forventet. Bakdelen er kanskje at fleece genererer mye microplast, om man er litt miljøbevisst...

 

Eksempler er :
Mountain hardware Monkeyman: eks: http://www.hektapatur.no/herre/mountain-hardwear-monkey-man-grid-ii-azul-shark

Eller Patagoonia R2
https://www.fjellsport.no/patagonia-m-s-r2-jkt-drifter-grey.html?gclid=CjwKEAiA_9nFBRCsurz7y_Px8xoSJAAUqvKCTioQeB9u0XZWWj67FxALDTSc48F1Rr_CqsrpW4mmCxoCX97w_wcB

Det er også flere produsenter som benytter samme stoff i sine varme jakker.

Denne fleecen er veldig varm! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tykk ullgenser er deilig om kvelden, men det blir en del ekstra volum og vekt i sekken. En tynn ullgenser kombinert med andre lag, som fleece dun/fiberjakke, og man har en mye mer fleksibel garderobe. Noen ganger trengs alle lagene, andre ganger bare det ene, eller to av dem..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

...ull har jeg ikke brukt som annet en innerste lag siden nittitallet  (og nå høres jeg hauggammel ut.. 😂) .

Tynn flece som mellomlag under skall når det er behov for det, eller uten skall om forhold eller behov for lufting tilsier det. 

Dun over skall når det er kaldt til grisekaldt. ("Tørr" luft eller minusgrader. Dun under skall er uaktuelt da kroppen min "puster" forholdsvis bra. 😁)

Primaloft når det er kjølig til litt kaldt, også når det er risiko for fuktighet. Brukes både under og over skall ut fra forhold og varighet på bruk. (Kortere stopp = Primaloft over)

Som regel er enten Primaloft eller dunjakke med, noen få ganger begge.

Svarer egentlig ikke på det du spør om, men det er det heller ikke så mange andre som gjør, og det er et svar i seg selv. 🤔😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du tilgang på noen som strikker kan jeg anbefale Islansk Riddari genser. Fikk en sånn og bruker den mye til tross for at jeg har superlett dunjakke og primaloftjakke. Ulla tåler mye fukt og er ganske vindtett til å være strikket. Veier 500 gram og tilsvarer nok xl .

Sommer 2016 298

Ellers er denne fin og praktisk med glidelås og tommelhull. https://www.fjellsport.no/woolpower-full-zip-jacket-600-green.html?gclid=CKWh86DitdICFUVeGQod0uANZg

https://www.magasinet.no/search.aspx?searchstring=Woolpower har ofte den jakka i 2 sortering til latterlig billig pris. Den jakka veier ca 600 gram i xl

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Tom42 said:

Hei T.  Huske dunjakka di.  Den var fin.  Jeg har til nå brukt den grønne militærgenseren, men synes etter hvert at den veier for mye.  Har akkurat kjøpt en Ospray xenith sekk , samt en dunvest. 

Sekken er jeg helt sikker på, men hva med dunvest i stedet for genser, eller dunjakke? 

Under marsj bruker jeg kun netting + jakke, og i camp, fiske, ved rimelig  temperatur på Hardangervidda, 4 - 12 grader øker jeg påkledningen med en Devold ulltrøye.  Men når kulingen uler og temperaturen synker vil da kombinasjonen ulltrøye og dunvest være nok?  Eventuelt kan jeg kompensere med enda en ulltrøye.  

La meg også nevne at jeg kun snakker om plagg til bruk under Fjallravenjakka!

Synspunkter!?

I forhold til om dunvesten vil være varm nok kan nok bare du bedømme. Men så lenge du syns den gode gamle ullgenseren er passe varm så kan du jo ta en liten testtur når våren kommer for å se om dunvesten er varm nok. Jeg ville hatt noe med armer, men det er nå meg. Men om du skal åle deg på bakken med bålet ditt så kan det være at en ullgenser vil være det beste da lette dunjakker tåler lite, Ikke glade i fukt er de heller. Men i forhold til varme/vekt, så er dunjakka overlegen genseren

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis målet er varme til minst mulig vekt så er dun eller primaloft, o.l. veien å gå. Disse er dog pakket inn i lette og tette nylonmaterialer som ofte er vindtette. Dette gjør at de fort lukter alt annet enn nystekte vafler. Og som det har blitt nevnt: de smelter fort av små bålgnister. 

Ullgenser er derimot en annen type plagg. Du trenger bare lufte den så letter fjøslukten. Tåler alt, men tørker vanvittig tregt.

Devold har også et godt utvalg av ullgensere. Jeg ser at mange er på salg rundt omkring nå. PS. De er store i størrelsen. Jeg ligger mellom M og L i alt annet, og i L så svømte jeg. Kan sikkert fint bruke S, men jeg foretrekker at det er litt romslig slik at jeg kan bruke den som jakke når det ikke blåser.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til angående ullgenser, som for meg som jente er genialt, er å ha ullgenseren som ekstra underlag under rumpa på natta. Om jeg fryser på natta, så er det midtpartiet, og ullgenseren gir ekstra isolasjon fra kald bakke. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg har med en tynn lett dunjakke (som jeg fikk) med veldig fin dunkvalitet og en ullvang ullgenser.

Ullvang genseren er ikke så varm som min hjemmestrikkete marius-genser, men veier mye mindre. Jeg synes at ullgenser er godt som mellomlag og puster fenomenalt. Den fungerer veldig bra i soveposen om natten hvis det skulle bli for kaldt.

Dunjakken kollapser fullstendig om den blir våt, den blir ofte litt fuktig på ryggen om jeg tar den over en litt svett ulltrøye. Dunjakken er mer klumpete som mellomlag, og med ullgenseren trenger jeg ikke å være så "redd" om jeg skulle bli litt svett. Ullgenseren tåler mye mer enn dunjakken.

Dunjakken er veldig fin å dra på seg når man sitter i teltet eller tar en kort rast.

Jeg velger ullgenser over dunjakke, men jeg har med begge deler på lengre turer. På toppturer hvor jeg vet at jeg kun trenger ekstra isolasjon på toppen (spisepausen), kan jeg gjerne ta med kun dunjakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med de over her, tynnere jakke som er fylt med syntetisk fyll /primaloft /g-loft / etc. 

Eller så ville jeg heller også kanskje sett på fleece av typen polartec thermal pro.

Har fleece fra polartec som varmer mer enn ullgenser fra Ulvang. Eneste negative er at hvis fleece blir vått så varmer det ikke lengre, itillegg så ligger jeg mye under åpen himmel så fleece og prima jakker blir bombardert med glør hull. 

Kan ellers anbefale woolpower sin 400grams genser/jakke. Er ikke så tung som vanlig ullgenser. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en lett dunjakke, har en Arcteryx Atom LT hoodie og jeg har en Ulvang RAV genser.. Det jeg ser er at genseren ALLTID er med på tur.. Så ikke legg tankene om ullgenseren helt bak deg. Har du plass så tar du med en

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kleppeliten skrev:

https://www.fjellsport.no/woolpower-full-zip-jacket-400-green.html?___store=fjellsport_no_nb&nosto=nosto-page-category1  Denne som @Lars P nevner, noen andre som har erfaringer med den? Liker at den veier lite og har glidelås. Kanskje det går an å få tak i på Camp Villmark?

(Er ikke helt nei til dunjakka enda  ;) )

Det var den jeg tenkte på også, har en slik men ikke i full zip, er en 400grams ullfrotte jakke. 
Varmer utrolig bra, trur jeg ville valgt denne fremfor å dra med meg en vanlig ullgenser som er noe tung. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker heller ikke ullgenser, veier for mye? og tar for stor plass samt jeg ikke er fan av selve genserprinsippet. Beste jeg har hatt og fremdeles har er Forsvarets komagenser (ikke natogenseren). Altfor varm og altfor stor. Kan ikke brukes til annet enn stillesittende tjeneste i 20 minus. Den er mao ikke spesielt mye brukt lengre.

Personlig foretrekker jeg derfor lagvis bekledning som er mulig å ta av, på etter behov og som gir like god (etter min erfaring) varme, kjøling til halve volumet. Har brukt en Ulvang ullgenser, men synes mest den var fin å se på enn at den var så innmari praktisk i bruk over tid for min del. Angående vekt så er Brynje Antarcticjakken noe tung, min veier 768 gram, men fordelene med jakken overgår en ullgenser har jeg funnet ut.

Netting innerst, brynjeskjorte/tynn merinoullskjorte, brynje vest, brynjejakke og evt en dunjakke utenpå. brynjejakken kan godt erstattes av en jakke typisk Atom LT. Er det drittvær og vannrett regn så kan jeg alltids tre skallbekledning utenpå der igjen.

Her er mitt std oppsett vinterstid i inntil 25-30 minus som jeg har funnet ut passer best for min aktivitet og friluftsliv:

Innerste lag over: https://www.brynje.no/arctic-zip-polo-combatshirt

Innerste lag under: http://www.aclima.no/products/woolnet/men/woolnet-long-pants

overkroppslag: https://www.brynje.no/arctic-vest

Mellomlag: https://www.brynje.no/antarctic-jacket (synes denne er absolutt mer anvendelig ift en ullgenser som vil være det naturlige byttet her)

ytre lag stillesittende (når det er jæ....kaldt): https://komplettfritid.no/product/bergans-sauda-down-jacket-blacksolidcharcoalspringleaves

ytre lag ved alt utenom stillesittende i timesvis: https://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=51408533

skall bekledning i drittvær (kun når det er meldt stor fare for regnvær, noe som er sjelden i 20-25 minus): http://www.cato-ringstad.no/contents/no/p24.html

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.