Gå til innhold
  • Bli medlem

Høvik 41 standard virkar ikkje


can

Anbefalte innlegg

Fått tak i 2 gammle primusar. Kjøpt ein og funne ein Førstnevnte er ein høvik kjøkkenprimus som virka på første forsøk. Kjøpte og ein høvik 41 standard. Sistnevnte har eg ikkje fått til å virka enda. Har reingjort tanken, fylt brennar med forgasserrens og varma i vedovn, deretter kakka sån ca halvforsiktig på brenner, staka opp brennar med rensenål, skifta pumpelær og tanklokkpakning. Senka den ned til forvarmerskåla i vatn med det kom ikkje opp noken luftbobler. Begge har eg forvarma med raudsprit og prøvd med jet A1. Sistnevnte bada eg i primusvaskevatn og pusa med autosol så den skinne som ei sol:) blei fin så det hadde vært kjekt og fått den til å virka. Bør kanskje legga til at pumpelæret var nesten umulig å få inn i røyret i primusen så eg måtte skava litt av det, men det er nå mykje meir friksjon/kompresjon der en på den primusen som virkar, Den som virkar hadde stått heime i ett uthus i sikkert 50 år uten å vera brukt, full av eir. Den eg kjøpte som ikkje virkar såg mykje finare ut, men lure på om eg kan ha øydelagd brennaren på den når eg herja på med forgassarens og varma den opp i vedovnen, ellers må det vera ett eller anna med pumpelær eller i enden av røyret der pumpelæret sit, altså innerste enden av pumperøyret. Brennarane går ikkje om ein anen så eg kan ikkje prøva på den måten. Gav nå ikkje så veldig mykje for den da, men hadde nå vært litt greit å fåt den til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Funne ut av det no håpar eg. Trur det er skit i dysa. Nytta ikkje å staka det tettar seg berre igjen. Må ha av dysa å reingjera skikkelig. Sannsynlegvis med trykkluft. Men for å få av dysa må eg ha ett eller anna verktøy, noken som har ide om kor enklaste plassen for noke sånt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det verktøyet du spør etter finner du ikke hos Tools eller Jernia.Etter mye leting fikk jeg ett fra Primuskongen, en svært hyggelig og behjelpelig bergenser som har ett stort hjerte for primuser og alt som får dem til å brenne. Sjekk Primuskongen på Youtube...

 

http://www.primuskongen.no/lamp/shopexd.asp?id=276

Endret av Robinson
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, can skrev:

Viss det der kan brukast så må det nå vera ett veldig bra tilbud

Vet ikke om de passer behovet ditt, husker bare at jeg hadde sett de da søkte etter repair kit på ebay for noen dager siden, og de ligner jo på nøkkelen Robinson postet bildet av over her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

No har eg "fått til " begge to, men fått til eg kanskje å ta i litt. Den vesle 41 standard som ikkje virka, fekk eg tak i nøkkel til. Opna opp å fylte med forgassarens og blåste utor med trykkluft, samt reingjorde dysa og la på ein pakning mellom forvarmarskål og brennar sån at da blei tett. Sammenlignar dei 2 primusane 41 standarden brenne med ein dje..elsk blå flamme som er glovarm, problemet er at flammeringen blir heilt ildraud og eg trur at det er det som gjere at så og seia heile primusen blir gloheit og. Så heit at eg blir nervøs når eg bruke han, for om heile greiene skal gå i lufta. Trur ikkje at det skal vera sån rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trur alle gammle primushelta og heltinner har gått i hi rett og slett og at eg har komt på banen for seint. Om ikkje anna så får eg oppdatera meg sjølv. Trur eg tar å friskmelde primusen, 41 standarden foreløpig iverfall. Har brent masse på han både i går og i ettermiddag trur den fungere som dei skal gjera, brent både jet A 1 og vanlig grøn fyringsparafin Men må ha ein backupp så da får eg enten kjøpa ein manaslu 121, så eg får prøvd ein heilt ny, eller ein brukt ein, greit å ha 2.

Endret av can
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei @can. Kjenner ikke primusen din, men har fyrt 111 med bråkebrenner og flammeringen blir ildrød, så det er nok ganske normalt. Jeg har også enn 111T som blir glovarm, jeg klarer ikke å ta i tanken for å pumpe på trykk etter å ha brent en stund. Mulig jeg burde skifte brenner og prøve. Jeg har en reservebrenner :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noken som har forslag om passelig oppbevarings "pose" til ein primus av denne størrelsen her. Gjerne ett konkret forslag, fotobag er dei litt polstra innvendig mon tru? Eg har aldri hatt noken men fotoapparat er jo litt skjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høvik 41 ble levert i en metallboks da den forlot butikkhylla for lang tid siden. Synd du ikke har boksen. Det er så pass mange løse deler at en slags boks, som en foreks. en fotobag hadde nok vært bedre enn en pose. Men en fotobag koster jo noen kroner da. Kanskje du kan finne en gammel Høvik på QXL med en brukandes boks?  Disse primusene legges ofte ut for noen få hundrelapper...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda har boksen, men tenkte at den blei sikkert for skranglete og ikkje minst tung på tur. Men i ettermiddag så tenkte eg tja, kanskje den kan brukast allikavel. Skrudde i frå kvarandre primusen og plaserte kjelestøttene og fastnøkkelen i boten, tanken med føttnå innslått oppå og brennar inntulla i ei fidla samt vindskjerm og flammering i eine sida. Trur eg går for det oppsettet, veie jo litt men er jo laga for formålet og er tross alt ikkje så tung, ein bag veie jo litt den og. Påse går jo og men bør kanskje ta og tulla påsen inn i ein strikkagenser eller noke sånt. Bør vel ha med rensenål og. Parafin og raudsprit, og den minste trektå eg har sett ever får eg ha ein anna plass i sekken. Har og ei heilt tynn slags sponplata til å setta primusen på i tilfelle den skal inn i teltet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såg litt i hydlene mine no, er ikkje så mykje der da av skaffetøy, men fann ein 2 liters isboks frå Hennig olsen.  Den kan muligens brukast, lettare enn blikkboksen." Låsast" med ei heilt tynn flagglina som akkurat går over boksen og loket, såsant den er stor nok til å romma primusen med tilbehør. Får prøva i mårå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kastet blikkboksen til min første primus, en Høvik 41 funnet på dynga (en ulovlig fyllplass i ei jernbanehelling) mens jeg gikk på barneskolen.

At jeg kasta boksen har jeg angra på, men isboksen varte mange år før plasten ble sprø.  Det var den primusen som startet min interesse for slikt.

 

dsk

Endret av dsk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.