Gå til innhold
  • Bli medlem

Ulv - lovendring på 5 dager


josteink

Anbefalte innlegg

14 timer siden, Gal Krokfot skrev:

Du kan gjerne sette det på "trur" kontoen min.
Kva trur du, ville ein ulveflokk latt ein saueflokk i fred og heller hygga seg med litt sportsleg elgjakt?

Jeg er ikke så sterk i troen som mange andre og derfor liker jeg å forholde meg til fakta. Hvordan ulven jakter og hvor den jakter vet jeg ikke sikkert, det jeg kjenner best til i denne sammenhengen er det som du f.eks. vises på National Geografic, Viasat Nature eller Discovery Channel og her er det ikke mye sauedrap å se. Dette gjelder nok også for de fleste av oss. Men jeg vet at ulven i Norge spiser sau og lam, det gjør også jerv, gaupe, bjørn, rev, ørn, ravn og kråke. Her hos oss er det et kjent fenomen at hvis en sau lemmer ute så kan kråka eller ravnen være der og hakke ut øynene på lammet for så å spise dette mår det omsider dør. 

Det er mange dyr som er glade i sauekjøtt og jeg tror ikke ulven er så mye verre enn de andre, men den har kanskje et litt dårligere rykte enn de fleste andre. Jeg fikk dette inn med morsmelka og fra f.eks. norske folkeeventyr og sangtimene i barneskolen. 

Eg gjette Tulla. (Folkevise frå Norsk sangbok.)

Og så kom skrubben laskande fram,
då fekk eg kjøpmann til Tulla,
og akkederinga var kje lang,
og penningan’ver kje mange.

Eg fekk kje meire av Tulla mi
enn ein liten flekk utav blodet.
No kjem eg aldri til Fagerli
om der er gras nok og groe.

______________________________

De fleste saueraser har et fluktinstinkt og tyr til flukt når de blir skremt, og det trigger jaktinstinktet hos rovdyra. Min sønn hadde to tamme hetterotter, og vi har også to katter. Kattene rørte ikke disse rottene, bare snuste litt på dem og så var de ikke interessante lenger, men så hadde heller ikke rottene vett nok til å være redde for kattene. Men ute, hvis det skulle dukke opp en mus eller en rotte, så var jaktinstinktet hos kattene sterkt, men det var bare fordi ville mus og rotter flykter når de møter katten.

Det finnes flokkdyr som reagerer annerledes når det dukker opp rovdyr. I stedet for å flykte så klumper de seg sammen og fremstår som en stor kompakt masse som ikke rovdyra ser på som et overkommelig bytte. Jeg mener å huse at det også finnes saueraser som oppfører seg på denne måten.

Og så har vi gjeterhunder, den rumenske Bucovina gjeterhunden som vokser opp sammen med sauene og som, når rovdyr angriper, oppfører seg motsatt av det rovdyret forventer. Når sauene flykter så angriper hunden rovdyret og dette er noe rovdyrhjernen ikke fikser. Byttet skal flykte, men når det rovdyret oppfatter som en sau gjør det motsatte så forstår ikke rovdyret hva som skjer og jaktinstinktet blir snudd til forsvar eller flukt. Denne reaksjonsformen har også angripende hai som plutselig selv blir angrepet av sitt bytte.

Det er mange måter å unngå at ulven spiser opp sauene våre, men vi trauste nordmenn skal selvfølgelig ikke ta lærdom av andre folk eller kulturer. Vi vet best selv hva som gjelder her hos oss og velger våre egne metoder når vi opplever problemer. Det er et gammelt ordtak som sier at: Den som tror at han er ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.

Endret av REs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.