Gå til innhold
  • Bli medlem

Tatry i Slovakia


Ragnla

Anbefalte innlegg

Annonse

Her:

http://www.danskbjergklub.dk/debat/newviewtopic.php?t=2645

findes både det link, der er nævnt ovenfor, samt to mere:

http://www.slovakian-mountains.com/

http://oqdos.com

Desuden kan jeg selv supplere med dette:

http://www.tatry.nfo.sk/vthse.php

Jeg skal selv deltage i den tur, der annonceres på

http://www.danskbjergklub.dk/debat/newviewtopic.php?t=2645

Jeg rejser om en uge og er tilbage om to uger.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så har jeg været af sted og er også kommet hjem igen. Skydækket lå lavt, og det meste af tiden var toppene lukket inde i skyerne. Vi kørte derfor mod vest og brugte nogle dage på at klatre boltede ruter på sandsten ved landsbyen Sulov 25 km syd for Zilina. For de dygtigste klatrere er det et område med nærmest uendelige muligheder, men for os andre var det vigtigt at finde frem til de dele af området, hvor der også er et brugbart udvalg af lettere ruter.

Desuden brugte vi en enkelt dag i Tatra på at bestige Gerlachovsky Stit 2655 m - det højeste punkt i Slovakiet og i det hele taget i den del af Europa. Normalruten følger en sne-rende, Da der var kommet store mængder nysne, var det en tung tur, men vi vurderede, om sneen var så godt konsolideret, at der ikke skulle være lavinefare i netop den sne-rende, selv om vi så spor efter laviner i andre sne-render. På vej ned kom der stærk vind og mere sne, og så var det ikke noget hyggeligt sted at være. Hvis det vejr var kommet, medens vi var på vej op, havde vi sikkert vendt om. De lokale forsøgte at forbyde os at bestige toppen uden en guide, og vi fik kun lov, fordi vi var medlemmer af en national medlemsorganisation under UIAA og i øvrigt påstod, at vi var erfarne bjergbestigere, hvad der måske var en lille overdrivelse.

Dalen, som går øst-vest, og som adskiller Høje Tatra i nord og Lave Tatra i syd, er meget bred og ret flad i bunden. Fra toppen af Gerlachovsky Stit eller andre høje toppe kan man se kulturland og byer, og man kan følgelig også se toppene fra byerne. Det gør et stort indtryk at se dette markante fjeldmassiv på ganske nært hold nede fra lavlandet.

Lien på sydsiden af Høje Tatra er for et par år siden blevet ramt af en orkan, så al granskoven er fuldstændigt ødelagt. Jeg har aldrig set noget lignende efter de orkaner, vi har haft i Danmark i 1967, 1981 og 1999. Al granskov mellem ca 800 og 1200 m over havet er ødelagt. Mellem ca 1200 og 1600 m har grantræerne været lidt mindre, så de har ikke været så sårbare. Fjeldbirkeskov findes ikke. Fra 1600 til 1800 m vokser der et tæt krat af små furu-buske - omtrent som i sand-dynerne ved vestkysten af Jylland. Det er også i dette område, der går vandreruter. Det er meget fine oparbejdede stier. Furu-buskene er ryddet væk, og i områder med ur har man flyttet rundt på stenene, så det nærmest er som at gå på et fortov. Det er næsten for meget af det gode.

Vi overnattede en enkelt nat på hotel Sliezsky Dom. Det er ikke noget specielt hyggeligt sted. Ifølge oplysninger, som jeg har på tredie eller fjerde hånd, skulle der være andre overnatningssteder oppe i Høje Tatra, som er mere anbefalelsesværdige. Nede i Smokovec og de andre småbyer omkring 1000 m over havet er der hoteller og pensionater, hvor man kan leve som grever og baroner for næsten ingen penge, men hvis man skal være oppe i fjeldene om dagen, og man skal gå på sine ben, er det ikke realistisk at gå så langt ned for at overnatte.

SkyEurope har billige rutefly mellem London/Stanstead og Poprad, så hvis man kan finde en fornuftig forbindelse til London/Stanstead, er det let og billigt at komme til området.

Vi havde en god tur, men det var delvis på grund af, at vi kunne improvisere og ændre planer, når vejret blev for dårligt til at føre de oprindelige planer ud i livet. Med disse forbehold kan området absolut anbefales.

Lars M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Hej Ragnla

Jeg arbejder på den danske ambassade i Warszawa, og skal selv til Tatra bjergene i september. Hvis du ikke allerede har anskaffet kart mm. kan jeg anbefale kartet "Hohe Tatra - Westliche Belaer", der udgives af forlaget Kompas. Desuden kan du i bogen "High Tatra" der udgives af forlaget Rothe walking guide finde beskrivelser af 50 forskellige turer. Turerne er alt fra almindelige vandreture til alpine bestigninger. God tur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.