Gå til innhold
  • Bli medlem

Tips til sommerlige skog/fjell turer sør for Trondhjem


Chirsbom

Anbefalte innlegg

Hei! 

Etter å ha bedrevet litt sporadisk men jevnt økende campingliv, av sorten uten dekk, har jeg satt meg i fore å få mest mulig ut av det kommende året ut i fra de forutsetningene jeg har. Dvs uten fast bil, men med mulighet for å låne hvis turen tar flere dager, ellers er kollektivt en fin transportform. Samt at pga jobb så begrenser mulige turer seg til et par 3 netters og en 8 netters i løpet av sen vår, sommer og tidlig høst, og da med Oslo som utgangspunkt. Alt kortere enn som så blir i en av markene rundt byen.  

Hittil i år har jeg sovet ute 3 netter i Nordmarka, og jeg har for så vidt meste av utstyr jeg trenger for å klare meg ute noen dager i alt annet enn det mest ekstreme været. Sånt står på planen for neste vinter. 

Jeg har til gode å gå fra et sted til et annet over flere dager, krysse en vidde, et fjellparti osv feks. Og jeg har til gode å bestige en 2000 meter. Dette er da noe jeg ønsker å gjøre, vel og merke av den lettere sorten da jeg ikke har utstyr til eller erfaring med klatring. 

Jeg liker snaufjellet, skoger som rundt Femunden, dype daler og storslåtte fjell med snø på. Sikkert ikke utenom det vanlige det, men jeg håper åltså få noen tips til eventuelle ruter og mål som kan anbefales ut i fra overnevnte ønsker og forutsetninger. Hvor ville du dratt hvis du var meg, og hvorfor? 

Takker og bukker for alle innspill!

Mvh

Christian  

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2000 meter tar du "lett" på Snøhetta. Denne toppen tar du med bare kollektivtrafikk. Enten går du opp og ned fra Snøheim, eller en runde først med buss Hjerkinn - Snøheim, deretter topptur til Snøhette, nedtur til Reinheim, overnatting på hytta før du vandrer ned til Kongsvold. Vil du gjøre turen enda lengre så går du ra toppen og inn til Åmotdalshytta :-)

God tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips ville bli å ta toget til Hjerkinn for så å vandre inn i Rondane derfra. Da starter man i relativt lett terreng og etter én til to dagers vandring begynner man å få muligheter for å ta toppturer på 2000 metringer.

Et turforslag ville være Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Bjørnhollia - Straumbu (Der går det buss). Denne turen gir muligheter for flatere partier på Dovrefjell og 3-4 2000 metere med oppstigning fra leir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, martin.m skrev:

Mitt tips ville bli å ta toget til Hjerkinn for så å vandre inn i Rondane derfra. Da starter man i relativt lett terreng og etter én til to dagers vandring begynner man å få muligheter for å ta toppturer på 2000 metringer.

Et turforslag ville være Hjerkinn - Grimsdalshytta - Dørålseter - Bjørnhollia - Straumbu (Der går det buss). Denne turen gir muligheter for flatere partier på Dovrefjell og 3-4 2000 metere med oppstigning fra leir.

Fin tur det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.