Gå til innhold
  • Bli medlem

Klær fra Fritidsfabrikken.se - erfaringer?


awesomevicc

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med turklær herfra? Prisen er jo ikke avskrekkende og for eksempel buksene ser jo ut som hvilkesomhelst andre turbukser (utenom det at disse kan du få i rosa camo mønster..). Så disse ble nevnt på et hundeforum, men siden det er turklær så har kanskje noen her erfaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er flere på jobben min som har disse buksene og jeg har fundert på å kjøpe de selv. De jeg har snakket med digger buksene og når de først har begynt å bruke dem er de utrolig gode. De brukes ofte i stedet for vanlige bukser - f.eks. dongeri, og ikke spesielt for friluftsliv.

Det er et par ting som gjør at jeg er litt i tvil. For de første har de veldig smalt snitt og jeg har inntrykk av at de også er litt lange. De to jeg har snakket med sier de fort går seg til og at man blir vant med de litt trange snittet. Dette gjelder GPX buksene.. Jeg ser at Norwand har videre snitt..

En annen ting er at de ikke er 100% fargeekte, slik at de falmer en del i vask. De er ellers rimelige og sender til norge https://www.fritidsfabriken.se/no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte 2 forskjellige modeller for å teste dem i sommer. Tanken var å bruke det som en kombinasjon av fritids-/friluftsbukser. Jeg har et par dyre skallbukser, men for å få disse til å vare en stund så har jeg funnet ut at jeg vil bruke disse hovedsaklig når det er nødvendig. Og nødvendig for meg er når jeg er borte hjemmefra på tur 3-4 dager til fots og det er meldt usikkert vær. Da vil jeg gjerne kunne klare meg med èn bukse som holder meg stort sett tørr. 
 

Derfor har jeg funnet ut at jeg vil ha noen flere (billigere) bukser jeg kan bruke på dagsturer og når været er stabilt bra på et pardagersturer osv. Så da handlet jeg 2 forskjellige modeller fordi mange jeg kjenner var nysgjerrige på disse buksene. (Jeg kan sjekke modellnavnene senere). Jeg handlet en med forholdsvis grovt stoff og en med noe tynnere stretch. De tynneste har vært mest i bruk til trimturer langs grusvei og stier og dagsturer på fjellet i nærområdet og ellers når jeg har holdt på ute på sensommeren.  

For meg har de holdt mål til nå, ingen bærer preg av slitasje og ingen har falmet i de 2 vaskene jeg har utsatt dem for. Ingen sømmer eller glidelåser har sviktet.

Ut fra måltabellene deres for størrelse så havnet jeg sånn ca midt i mellom to størrelser og valgte den største av disse da jeg ikke er fan av alt for tettsittende tøy. De er derfor hårfint store/lange, men jeg synes dette er bedre enn at det er for snaut. Det viser uansett at jeg synes de tabellene for vekt/lengde osv stemmer bra med størrelser ellers. 

Fant ikke for mange bilder av dem i bruk i farten, men har allerede postet ett av dem her ser jeg (dette er de tynneste med en del stretch i stoffet):
 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nordwand er svært gode bukser. Blir mye brukt til og fra med sykkel samt "lek med ungene" etter jobb i tillegg til turer i skog. Jeg kjøpte først den som heter gpx, men synes den ble for tight og byttet til Nordwand kostnadsfritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, illmatic skrev:

Nordwand er svært gode bukser. Blir mye brukt til og fra med sykkel samt "lek med ungene" etter jobb i tillegg til turer i skog. Jeg kjøpte først den som heter gpx, men synes den ble for tight og byttet til Nordwand kostnadsfritt.

Interessant å høre ! Tror det må bli en bukse derfra, sånn til en forandring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 28.2.2017 at 7:03 AM, awesomevicc said:

Si gjerne hva slags modeller det var @Espen Ørud:)  Virker da som at det er helt ok klær da, kanskje jeg skal prøve en :) 

 

Ikke heeelt lynrask her, men det stod ikke modell på buksene noe sted så jeg måtte finne igjen fakturaen ;-)

Den grønne tynne med stretch som jeg kanskje er mest fornøyd med og som allerede har flere turer til fjells:

Silence pro Pants (herr/Cactus green)

Den andre som er en del tykkere og røffere og som mer er en type bukse jeg bruker i hagen osv:

Nordwand Pro Pants Herr/Petrol blue 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Den andre som er en del tykkere og røffere og som mer er en type bukse jeg bruker i hagen osv:
 

Petuniabuksene dine mao?
Så ikke det helt for meg Espen!
Fått blomsterfingre istedenfor elektrikerfingre etter at du flytta nordover?
Jaja, der er kansje ikke merrabetta like ille for de rundt deg 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutes ago, tubbs said:

Petuniabuksene dine mao?
Så ikke det helt for meg Espen!
Fått blomsterfingre istedenfor elektrikerfingre etter at du flytta nordover?
Jaja, der er kansje ikke merrabetta like ille for de rundt deg 1f602.png

Det er stort sett noe annet enn omplanting av flora som foregår i hagen, ;-) men etter at tæla går i slutten av august så hender det vi graver litt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, awesomevicc skrev:

Da har jeg bestilt en bukse derfra! Fikk fingeren ut da Keb buksa mi fikk et hull i skrittet (får Fjellreven til å sende en tøylapp så jeg kan sy igjen luftehullet). Blir interessant å prøve :) 

Kontaktet du bare fjellreven direkte? Jeg har også et lite hull i skrittet på min Keb bukse.. Virker som en svakhet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 timer siden, TomasOH skrev:

Kontaktet du bare fjellreven direkte? Jeg har også et lite hull i skrittet på min Keb bukse.. Virker som en svakhet

Jepp, spurte bare om de kunne sende en lapp i den og den fargen. Kundeservice kontaktet lageret/fabrikken og jeg fikk bekreftet at jeg får en lapp i ønsket farge i posten :)

Akkurat den type hull er noe jeg får i stort sett alle buksene mine, da jeg har lår som digger hverandre og ikke får nok av hverandre (gnisser...). Men forventet litt mer av denne buksa da... For det stoffet har tålt ganske mye hund og hei det siste året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så, da har jeg fått en bukse fra Fritidsfabrikken.se og har prøvd den et par dager. Kjøpte en Norwand Pro. Den passet veldig bra på alle områder (men kjenner jeg ikke skal spise så mye kake fremover). Stretchområder på rumpa og knær i tynnere stoff og sånn tykt bomull resten. Helt motsatt fra hva Fjellreven Keb har. I mitt hode er det både logisk (for det er på rumpa og knær det strammer seg) samntidig som ulogisk(jeg vil ha hardere stoff på rumpa og knær fordi jeg setter meg ofte på rumpa og står på knær). Så vi får se hvor lenge den varer. Veldig fin bukse da! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...

Er det flere som har gjort seg erfaring med disse buksene?

Jeg har selv vært blodfan av Fjellreven.... Keb buksen og Vidda er helt fantastisk, men jeg syns de er litt tungvint å behandle hele tiden! Jeg gikk videre til innkjøp av en Lundhags Makke bukse, denne seilet raskt inn på topp listen over bukser jeg eier. Fikk nå en Lundhags Traverse bukse (som fjellreven vidda) til jul, å denne imponerer stort den også. Virkelig gode bukser med lure løsninger og god passform. 

Men så ser jeg disse buksene fra Fritidsfabrikken er blitt voldsomt populær, men jeg mener det er billigere å kjøpe seg en god bukse til 2000,- enn en halvgod bukse til 1000,-! Noen som kan komme med tilbakemeldinger på hvordan disse buksene holder etter litt bruk? kvalitet? osv 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fortsatt de to buksene jeg beskriver lengre opp. De er like hele og jeg er fortsatt fornøyd. Jeg har (som jeg tror jeg har skrevet før) kjøpt dem for å bruke på "lette/enkle"dagsturer osv. For å ikke slite unødig på de noe dyrere buksene jeg gjerne velger på f.eks en ukestur eller helgetur. Til en dagstur vet jeg gjerne at det ikke kommer til å regne og kan velge en sånn lett enkel bukse i stedet for å f.eks lite ut membranen på en dyrere bukse jeg er avhengig av fungerer til en uke i regnvær eller en uke på jakt i vått terreng. 

Jeg har også handlet en del annet derfra etter hvert og er i grunn overraskende fornøyd med alt. Såpass fornøyd at jeg handlet meg et par ekstra sånne Fusion jakkegensere i frykt for at når jeg har slitt ut den jeg kjøpte først så går de ikke å få tak i. 

De ser ca slik ut: 
 

Og jeg har blitt overraskende fornøyd med dem. Så jeg handlet flere varianter av genser/jakke som jeg også er fornøyd med. Ikke minst at de fleste av disse har tommelhull i ermet. Men det er altså slik at noen liker tommelhull og noen liker det ikke. Jeg liker det veldig godt både sommer og vinter da det forenkler å holde kulda unna om vinteren og myggen om sommeren.

Jeg har foreløpig ikke ødelagt så mye som en glidelås på verken bukser eller gensere og skulle ønske jeg kunne si det samme om en del andre turtøyprodusenter...

 

 

  • Takk 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Jeg har foreløpig ikke ødelagt så mye som en glidelås på verken bukser eller gensere skulle ønkse jeg kunne si det samme om en del andre turtøyprodusenter...
 

 

Takk for svar :-) Skal se å få bestilt meg en slik bukse, men skjønner jeg må kikke nærmere på de andre produktene de har også :-) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 timer siden, tshansen skrev:

Keb buksen og Vidda er helt fantastisk, men jeg syns de er litt tungvint å behandle hele tiden!

Bruk nikwax Cotton proof, og ikke tenk mer over det :) Voksen er lik alt for mye arbeid!

Kjøp gjerne en 5-liter med tech wash vaskemiddel, som du bruker hver gang du vasker en maskin som har en slik behandlet bukse (gjør ikke noe om det er andre klær der også), så slipper du å rebehandle etter hver vask. Eller bare bruk milo, jeg synes behandlete klær holder meget bra med milo. Bruker jeg vanlig vaskemiddel forsvinner all behandlingen, så da bruker jeg heller milo eller tech wash med mindre jeg skal behandle på nytt allikevel.

Tøymykner er fy-fy, såklart...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
6 minutter siden, tshansen skrev:

En som ikke er vant til å vaske, hvorfor er tøymykner fy fy 🙈

Det gjør at klær puster dårligere, og at de suger opp mer fuktighet. Blir fortere vått.

Strikk i klær blir fortere ødelagt.

Membran i membranklær blir helt tett, slutter å puste, porene blir fyllt med tøymykner.

Microfiberkluter blir ødelagt etter èn vask, fordi tøymykneren legger seg i fibrene. Da blir de omgjort til vanlige kluter permanent. Full brukbare som vanlig klut enda, men har ikke microfiberegenskaper lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.