Gå til innhold
  • Bli medlem

Exped Synmat 9LW


storol

Anbefalte innlegg

Har hatt min første natt (vinter) med mitt Exped synmat 9LW. 

Føltes helt fantastisk ut de første timene, men så kjente jeg at kulden kom krypende opp gjennom underlaget og det ble en heller ubehagelig natt. 

Jeg hadde kun Exped som underlag. 

Veier ca 100 kg og hadde en mengde luft som gjorde at jeg lå behagelig. 

Har en vinter dunspose og det var ca 3 minus grader. 

Skal det være slik eller bruker dere et skumplastunderlag under Expeden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Exped Synnmat 9 LW har R-verdi 6,0, dvs. temperatur ned til -25°C. Har du nok luft i det, slik at det ikke blir flatklemt, skal det ikke være et problem.

Med så høy R-verdi skal det ikke være nødvendig med skumplastunderlag under. Jeg bruker allikevel Ajungilak Bamse under senhøst og vinter. 

Les denne tråden 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, JanRH skrev:

Exped Synnmat 9 LW har R-verdi 6,0, dvs. temperatur ned til -25°C. Har du nok luft i det, slik at det ikke blir flatklemt, skal det ikke være et problem.

Med så høy R-verdi skal det ikke være nødvendig med skumplastunderlag under. Jeg bruker allikevel Ajungilak Bamse under senhøst og vinter. 

 

 

Har samme underlaget, bruker et skumplastunderlag med R-verdi 1,5 under bare for noe mer beskyttelse. Men har brukt det uten og ikke opplevd å fryse med dette. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takk for svar. Ser en del gode tips i tråden som det ble tipset om. 

Skal prøve med mer luft og også ha med et ekstra underlag. Har med et ekstra underlag til å ha ved bålet men tenkte at det ikke skulle være nødvendig å ha under Exped. 

 

 

R

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, storol skrev:

takk for svar. Ser en del gode tips i tråden som det ble tipset om. 

Skal prøve med mer luft og også ha med et ekstra underlag. Har med et ekstra underlag til å ha ved bålet men tenkte at det ikke skulle være nødvendig å ha under Exped. 

 

 

R

Skal ikke være nødvendig, men viktig å blåse det opp nok ja. Med 100kg vil jeg tro det er ebhov for å være nøye med nok luft.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 timer siden, storol skrev:

Har hatt min første natt (vinter) med mitt Exped synmat 9LW.  (...)

Veier ca 100 kg og hadde en mengde luft som gjorde at jeg lå behagelig. 

 

Har Synmat 9LW selv. Nå i helgen lå jeg ute på et islagt vann, -4 grader i lufta, med mine 112kg/202cm i min Alta Long sovepose. Var ikke kaldt fra underlaget. Det hadde i såfall overrasket meg. Har en håndfull netter på snø med dette underlaget, dog ikke kaldere enn -9. Ikke vært kaldt.  Som JanRH skriver skal det være finfint ned til -25. Jeg har i passe med luft. Dvs sitter jeg på det trykker jeg selvsagt gjennom til bakken. Liggende på siden, som jeg alltid gjør, er jeg ikke nedi bakken.

Datter sov som en stein i 12 timer på sitt Synmat 7M. 

Endret av SnorreL
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, 

Jeg veier tilsvarende og bruker et Thermarest Solar liggeunderlag med reflekterende overflate under min Downmat. Anbefales!

Thermaresten er gull å sitte, eventuelt ligge, på i snøen rundt bålet. De ser snodige ut, harde på et vis, men er overraskende myke og gode. 

Synmat bruker jeg til varmere vær.

Et skumunderlag bruker jeg uansett i tilfelle rottefelle i form av en punktering. God søvn er en prioritet;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns av og til at det blir litt kaldt med synmaten. Fryser lett på hofter og skuldre som ligger ned mot bakken, selv i temperaturer som er langt innafor temperaturgrensa. Det blir mye bedre med bamse eller lignende under. Det hjelper også å pumpe underlaget litt hardere, men jeg får vondt i ryggen når det blir for hardt... Sånn ellers er jeg mer fornøyd med synmaten enn den UL downmaten jeg hadde før, for i den flytta duna seg rundt og klumpet seg i endene, slik at det etterhvert ble null isolasjon på midten. 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter havari på Downmatta så ble Synmat 9 Ul LW med på en 40 dagers tur i Jan\Feb i fjor, turen gikk gjennom Øst Finnmark og Nord Finnland Hadde også med et bamse underlag som ble bruk under Synmatta, vi hadde flere netter der tempraturen var mellom 30 og 40 Blå, jeg frøs ikke en eneste gang, må si jeg ble imponert da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Down mat, men vil bare kommentere på dette med luftmengde. Dess kaldere det er, dess mer luft har jeg i underlaget, for ikke å danne kuldebroer ned mot snøen. Har opplevd å bli kald, og har så pumpet opp underlaget litt til, og det har blitt behagelig igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.