Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvordan tørke ut Exped Synmat/downmat innvendig?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

Noen som har tips til å tørke ut fukt fra innsiden av en Exped Synmat 7 UL?

Min er noen år gammel, jeg har blåst den opp for munn de første 10-15 gangene, ellers har jeg brukt schnozzle bag.

Jeg har hengt den opp i dagesvis (ukesvis) etter de siste turene. Da blåser jeg den opp med schnozzlebag, henger den opp på dusjkabinettet, og åpner ventilene som jeg snur oppover slik at fukt kan fordampe fra underlaget. Da henger det fint, det er ikke flatklemt og man kan se rett ned i ventilen til fyllet.

Jeg har fjernet flappen fra utventilen. I innventilen stapper jeg litt dasspapir for å holde den åpen. Jeg kan ikke se fukt når jeg pakker ned underlaget etter tørk, men jeg ser dråper på innsiden av undelaget etter en natt ute. Duggen synes i endene på underlaget.

Er det normalt med dugg inne i underlagetmed etter en utenatt, med bruk av schnozzle bag for å pumpe opp, eller har jeg for mye fukt i underlaget som jeg ikke får ut? Noen tips for å tørke det helt ut?

 

IMG_0285.JPG

IMG_0286.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Turlyst

Bruker du annet underlag under? Virker som du har gjort alt du kan for å tørke det. 

Har du varmekabler kan det legges på disse med begge ventilene oppe ev. ute i sola, dersom det lar seg gjøre på denne årstiden.

Jeg så et bilde/tverrsnitt av et Exped underlag med kondens, men finner det ikke igjen på nett. Ved å bruke skumplastunderlag under flytter du kuldebroa, MEN på en annen side burde det ikke være nødvendig å TA MED ekstra underlag. Jeg bruker Bamse under senhøst og vinter og har aldri opplevd dette problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Mareng: Har ikke prøvd følgende, men teoretisk skal det kunne være til hjelp:

  1. Fyll underlaget med kald luft vha schnozzlebagen, gjerne utenfor huset i minusgrader (kald luft inneholder alltid svært lite fuktighet). Ikke fyll underlagt helt fullt av luft, den skal ha litt plass til å ekspandere (uten å "sprenge" underlaget, forhåpentligvis).
  2. Plasser deretter underlaget sånn at det blir varmere (stuegulvet?). Når lufta varmes opp, kan den ta opp mye mer fuktighet i tillegg til at den ekspanderer. Pass på å slippe ut luft hvis trykket øker veldig mye pga den økte temperaturen - dette er viktig!
  3. Trykk ut varm fuktig luft til slutt når underlaget er blitt omtrent like varmt som stuegulvet, eller hvor det nå ligger.
  4. Gå til 1 og gjenta om du finner det nødvendig.

Lykke til! :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjorde noen kjeppe overslagsberegninger vha et Mollier-diagram, og det skal funke, ja.

Men ikke særlig fort og effektivt, dessverre.

Dersom du beveger deg mellom -4°C og +23°C, får du ut i overkant av 1 gram vann pr gang så vidt jeg kan skjønne :logik: Men, men alle monner drar :) 

Det er nok bedre å ha en kontinuerlig prosess gående - og la den ta den tid det tar uten tilsyn... La den henge eller ligge med vientilene åpne et sted det er varmt og tørt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje et "long shot" men hva med å bruke en skotørker, forlenge ene slangen litt og lage en stuss så du får luft inn i utblåsningsventilen, så åpner du innblåsningen og håper at luften sirkulerer nok til å tørke ut madrassen.

Fungerer fint til duggete billykter før EU, ved å ta ut pæra og kjøre tørkeren litt :-)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

@JanRH, jeg har varmekabler på badet ja, men jeg ser for meg at om kondensen skal stige ut, så er det en fordel at underlaget henger slik med ventilene snudd opp slik at evt. fuktighet kan stige ut fra underlaget.

Jeg har alltid med ett ekstra underlag, som jeg noen ganger legger over, andre ganger under. Greit å ha noe til pausene, i tilfelle punktering, i fortelt og utendørs.

Dusj/badekar blir ikke brukt på dette badet så lenge den henger der. Ellers har jeg hengt den slik i inneboden i noen uker også, men jeg ser alltid noen dråper kondens i underlaget etter en natt ute i kaldt vær.

Å kjøpe inn skotørker blir nok ikke aktuelt, det blir mye arbeid/penger for noe som kanskje ikke vil virke eller er unødvendig.

Er det andre som har UL underlag fra exped, som ser dugg i endene på innsiden av underlaget, eller er det kun meg? Ser for meg at ett dununderlag lett kan klumpe seg om det samme skjer der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også sett dugg i våre underlag. Og vi har aldri blåst de opp med munnen. 

Jeg ville kanskje vurdert å lufte innsiden av liggeunderlaget med en slik vifte som jeg viser bilde av under samtidig som du la det på badegolv e.l.. Vår er batteridrevet, i tillegg til 12 V og den ene stor pluggen passer rett i Exped. Denne viften kan også benyttes til gummibåter, badeleker, oppblåsbare badebasseng, liggeunderlag, badeballer you name it. Koster ikke all verden..

1038535_xl[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Kjell Iver skrev:

Jeg har også sett dugg i våre underlag. Og vi har aldri blåst de opp med munnen. 

Jeg ville kanskje vurdert å lufte innsiden av liggeunderlaget med en slik vifte som jeg viser bilde av under samtidig som du la det på badegolv e.l.. Vår er batteridrevet, i tillegg til 12 V og den ene stor pluggen passer rett i Exped. Denne viften kan også benyttes til gummibåter, badeleker, oppblåsbare badebasseng, liggeunderlag, badeballer you name it. Koster ikke all verden..

1038535_xl[1].jpg

God idè. 

Siden du og sier du har observert dugg i underlagene deres, tenker jeg at det er normalt at det kan kondensere litt i de selv om man ikke blåser de opp med pusten.

Så derfor tenker jeg at om jeg henger underlaget opp som jeg har gjort, sammen med soveposene etter tur som allikevel tørkes/luftes på badet, så er det sikkert godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

Dette skriver Exped:

Sitat

 To remove humidity or water that may have reached the insulating foam: open both valves and force cool to warm air through the inflation valve using a hair dryer. The circulating air will force humidity out through the deflation valve and dry the insulating foam.
 

Skotørkeren som @Omnilite skrev eller føner. Skotørker slangen passer bra med åpningen på underlaget. 

Exped er kjent med "problemet", men man må lete litt for å finne det  :) Egentlig ingen bombe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 26.2.2017 at 2:30 PM, Kjell Iver said:

Jeg har også sett dugg i våre underlag. Og vi har aldri blåst de opp med munnen. 

Jeg ville kanskje vurdert å lufte innsiden av liggeunderlaget med en slik vifte som jeg viser bilde av under samtidig som du la det på badegolv e.l.. Vår er batteridrevet, i tillegg til 12 V og den ene stor pluggen passer rett i Exped. Denne viften kan også benyttes til gummibåter, badeleker, oppblåsbare badebasseng, liggeunderlag, badeballer you name it. Koster ikke all verden..

1038535_xl[1].jpg

Hvor får man kjøpt denne? Jeg har også vann i underlaget mitt...

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Anti skrev:

Hvor får man kjøpt denne? Jeg har også vann i underlaget mitt...

Jeg kom over min i den lokale Europrisbutikken for et par hundrelapper. De selges også på alibaba, men akkurat den typen jeg har (med små penlight batteri) - finner jeg ikke i farten. Men søk på "battery inflatable pump " på aliexpress... Så finner du en type med litt større batteri for en billig penge.

Cluet er at de også suger ut luft så man tømmer en matte eller en gummibåt på no-time.

Om du sjekker Therm-a rest sine sider finner du noen typer der, men de er jeg mer usikre på passer til Exped. De mangler også mulighet for å suge ut luften..

Edit - man bør for øvrig ikke blåse med alt for høyt trykk inn i underlaget. Luften skal tross alt passere skumgummien som skiller dunen fra ventilene..

post-10401-0-68971500-1347567268[1].jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.