Gå til innhold
  • Bli medlem

Minimumsbredde på ski til Voilé 3-pin telemark, oppbyggingsplate eller ikke?


pesshau

Anbefalte innlegg

Hei!

Har planer om å kjøpe nye fjellski og har etter mye om og men bestemt meg for 75mm. I tillegg ønsker jeg en smal fjellski, slik at den kan kombineres som en "markaski". Ønsker en sånn typisk "alt-i-ett"-pakke som ikke finnes :P

Har sett meg ut de nye Åsnes Mountain Race 48, som nettopp er 48 mm bred på toppen. Skruehullene til Voilé 3-pin telemark er ca 32 mm fra ytterkant-ytterkant. Var på Obs Sport, og de mente det var for smalt, måtte være over 50 mm(?). Har også sendt mail til Åsnes, men foreløpig ikke fått svar. Er det noen her som har en formening om "minimumsbredden" til en slik konfigurasjon? Jeg vurderer å bare gå for Amundsen, så slipper jeg "usikkerheten", men hadde vært greit å få flere meninger.

Spørsmål nummer 2 er fordeler og ulemper med oppbyggingsplate, og hvordan dette påvirker skiene til å gå med. Har forstått at det bedrer kantegenskapene, men det står ingen plass at det "forverrer" gåegenskapene(?).

Takker for svar!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Traverse platene er 52mm brede, siden skiene skrår innover bør ikke toppplaten på skiene være smalere enn ca 50mm. Platene ikke er massive og det er 47mm til en kommer inni rutemønsteret inni platene.

Amundsen er ca 47mm på toppplaten der bindingen havner.

Jeg har brukt 20mm plater på et par Madshus Glittertind som et eksperiment, de er 50mm på toppen, og 56mm på midten. Hadde noen ganger en følelse av å "vrikke foten", altså de kunne en skjelden gang vippe over på siden. Men selve gåegenskapene merket jeg ikke forskjell på, og kantgrepet var formidabelt. Har 10mm Traverse plater på Ingstad, og det gir ingen negative egenskaper i det hele tatt.

Rottefella sine plater passer også, det kan hende de er smalere. Jeg har erfaring med at plastmaterialet ikke er det aller beste, mine sprakk i alle fall i filler etter kort tid  fordi plastmatetialet er en slags hardplast. 

Det som skjer når skiene er i smaleste laget til skiene, er at støvlene/bindingene skraper. Dvs at skiene ikke lager så brede spor at du unngår at det blir en liten "plog" på midten der bindingen er. Det skal også mindre til før bindingen tar nedi når du kanter skiene. (Det fikser plater).

Så det er egentlig ikke sånn at det absolutt ikke fungerer med 75mm på smale ski, men bare at det blir litt mer bakdeler jo smalere skiene blir. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.