Gå til innhold
  • Bli medlem

Kjetil E.

Anbefalte innlegg

Annonse
Gjest Turlyst

Jeg koker også vann i en kjele. Bruker Zalo der hvor det trengs. Bruker minst mulig Zalo - spare miljøet. Tror ikke at noen dråper for mye er utslagsgivende, men bruker ikke mer enn nødvendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Gittiamo skrev:

Hva annet enn Zalo kan man bruke, som ikke skader miljøet? 

Hvordan reagerer naturen på bakepulver? 

Sea to Summit har en grei såpe som kan brukes til alt fra kroppsvask til håndvask og oppvask. Tror du kan vaske klær med den og. Selges i stor og liten flaske.

https://www.xxl.no/sea-to-summit-wilderness-wash-tursape-89ml/p/1115056_1_style

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke, men er ikke noe av hensikten med såpe å bryte ned "overflatehinnen"/fettet. Det vil jo uansett aldri være bra for mindre vann å få tilsatt en såpe som gjør det, selv om selve såpen er miljøvenlig eller ikke? Det er en del insekter som lever på overflatehinnen, en av de mindre populære er jo mygg. Men det er jo fin ørretmat da...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, tusjmann skrev:

Jeg vet ikke, men er ikke noe av hensikten med såpe å bryte ned "overflatehinnen"/fettet. Det vil jo uansett aldri være bra for mindre vann å få tilsatt en såpe som gjør det, selv om selve såpen er miljøvenlig eller ikke? Det er en del insekter som lever på overflatehinnen, en av de mindre populære er jo mygg. Men det er jo fin ørretmat da...

Med mindre vi snakker om en sølepytt eller enorme mengder Zalo vil konsentrasjonen i vannet trolig aldri bli høy nok til å skape problemer. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst
9 minutter siden, tusjmann skrev:

Jeg vet ikke, men er ikke noe av hensikten med såpe å bryte ned "overflatehinnen"/fettet. Det vil jo uansett aldri være bra for mindre vann å få tilsatt en såpe som gjør det, selv om selve såpen er miljøvenlig eller ikke? Det er en del insekter som lever på overflatehinnen, en av de mindre populære er jo mygg. Men det er jo fin ørretmat da...

Jeg bruker å helle oppvaskvannet alle andre steder enn i vann. Finner jeg et område med mye stein, eller en større stein med et søkk er det bra. Og gjerne et stykke fra vann og elver. Det trenger jo ned i grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, JanRH skrev:

Grønn livsstil

image_271.jpg?t=20161208

Da er det over og ut med Zalo.

Vet ikke noe, om denne såpen. Men generelt så er algeoppblomstring (med vannplanter, siv. m.m), et problem i Norge og såpe er vel hovedårsaken til at vann "gror" igjen. Men såpe filtreres bra gjennom jord (også blandinger av jord og sand), så hvis oppvaskvann kastes 20 - 30 meter fra vannkanten filtereres dette ganske greit.

Endret av Tiur3
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, PTG skrev:

Mose/tørket tang/strå, kvist, sand, grus og litt papir, tar oppvasken rett etter mat før det tørker inn. For teflon, kun papir. 

Ja- kan føye til Røslyng, Blåbær ris også. :) Og hvis fok passer på at de unngår fastbrenning, sparer de seg for mye arbeid. Unngå også at matrester tørker i kjele (samme med talerkner, bestikk, hvis folk drar på det), da er det også lettere å fjerne fett/matrester, etter et oppkok med litt vann. Sjelden behov for såpe, men ved enkelte typer mat er det vanskelig å fjerne all smak uten litt såpe. Ved behov har jeg med en liten gammel fotoboks med salo. Eller et stykke Sunlight. Det er jo også stålull med såpe å få kjøpt, den sliter litt mindre på kjeler enn sand. :)  Kan føtye til at Sunlight kan brukes til alt, oppvask, klesvask og kroppsvask. Men, den har litt spesiell lukt.

Endret av Tiur3
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk vil også spare seg for mye oppvask, hvis de benytter mat som kan spise med kun av hendene, en treskje og turkniven. Desto mer styr, desto mer oppvask også. :) De fleste turene mine (alene, eller sammen med rutinerte folk), benyttes kun det jeg har mevnt over. Men så er jeg/vi normalt i naturen for å oppleve den, eller jakte, ikke for å nyde gormetmat! Smak og behag. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo lage ditt eget oppvaskmiddel hvis du ikke vil dra med deg Zalo eller lignende stoffer hjemmefra. Bare ta en del av asken fra bålet og rør det ut i varmt vann. Så lar du vannet stå en stund til asken enten synker til bunnen eller flyter opp. Slå vannet over i vaskekaret uten å få med asken, eller sil bort asken gjennom et tøystykke. Dette vannet som er laget av asken er så alkalisk (lut) at det til og med fjerner sotet på utsiden av kjelene.

Hjemme har jeg en vedovn med et stort glassvindu i døren. Dette glasset blir av og til helt tilgriset av sot. Tidligere brukte jeg stålull med såpe til å gjøre dette glasset rent med, men nå tar jeg bare noe aske fra ovnen og blander i varmt vann. Dette vasker bort sotet på glasset uten problemer, men skulle det være noe som er så fastbrent at det ikke går av så holder jeg dette bar vått en stund så løser det seg opp.

Men du kan sikkert bruke både bakepulver og natron som også gjør vannet alkalisk, men det har jeg ingen erfaring med.

http://www.dagbladet.no/nyheter/korsene-etset-seg-fast---presten-glemte-det-han-hadde-laert-i-kjemitimen/60433787

http://titanica-art.com/2013/03/15/10-bruksomrader-til-askepottaske/

@Tiur3

"Vet ikke noe, om denne såpen. Men generelt så er algeoppblomstring (med vannplanter, siv. m.m), et problem i Norge og såpe er vel hovedårsaken til at vann "gror" igjen. Men såpe filtreres bra gjennom jord (også blandinger av jord og sand), så hvis oppvaskvann kastes 20 - 30 meter fra vannkanten filtereres dette ganske greit."

Noen husker kanskje hvordan tilstanden var i Mjøsa på 1960 og -70 tallet på grunn av store utslipp av blant annet fosfater. Mjøsa var på god vei til å gro igjen av alger og vannplanter. Dette var en av årsakene til at vaskemidler med fosfater ble faset ut til fordel for fosfatfrie vaskemidler.

Det du beskriver er vel i realiteten et naturlig partikkelfilter. Såpe er ikke partikler og vil derfor ikke filtreres ut i jordsmonnet, men en del av stoffene i såpa kan kanskje tas opp i plantene som vokser der du slår ut vannet. Ellers vil de fleste stoffene som havner i jorden og som ikke tas opp i plantene, på et eller annet tidspunkt bli skyllet ut i vann og vassdrag.

Endret av REs
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var det jammen meg mange gode innspill...

Selv har jeg benyttet varmtvann med mose/kjerr og ris metoden.. Men dårlig mathygiene over tid kan jo medføre mer eller mindre behaglige erfaringer på tur...

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Kjetil E. skrev:

Her var det jammen meg mange gode innspill...

Selv har jeg benyttet varmtvann med mose/kjerr og ris metoden.. Men dårlig mathygiene over tid kan jo medføre mer eller mindre behaglige erfaringer på tur...

 

Dårlig mage på tur på grunn av dårlig hygiene og bakterievekst i mat og matrester kan lett bli en erfaring man nok helst ville ha vert foruten.

gotta-fart-bigtime1.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, REs skrev:

Det du beskriver er vel i realiteten et naturlig partikkelfilter. Såpe er ikke partikler og vil derfor ikke filtreres ut i jordsmonnet, men en del av stoffene i såpa kan kanskje tas opp i plantene som vokser der du slår ut vannet. Ellers vil de fleste stoffene som havner i jorden og som ikke tas opp i plantene, på et eller annet tidspunkt bli skyllet ut i vann og vassdrag.

Tja.... Jeg er ingen fysiker, eller har noe annen spesial kompetanse på såpe. Det eneste jeg vet om såpe, er at det inneholder bl.a. lut, parfyme, olje/fett og muligens noe mer. Så om såpe består av partikkler, eller ikke vet ikke jeg. :) Men i byggebransjen betrakter vi oppvaskvann, dursjvann, o.l., som "gråvann" og mange steder skiller vi "sortvann" (kloakk) og vann med såpe (gråvann). I de tilfellene lages da (normalt) infiltrasjonsgrøfter, hvor man anntar at både såpe og matrester blir renset og dette er en akseptert metode for rensing og ingen fare for miljøet. Må få tilføye at denne metode er beregnet for en hel husstand,  med daglig rilførsel av store mengder såpe! Og det vi diskuterer her, er en "såpeskvett, en gang i mellom. Ingen daglig tilførsel, gjenneom hele året. Er rimelig trygg på at hvis turgåere kaster ut såpevannet et stykke inn på land, så er dette ingen fare for miljøet.   

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående kjeler og hygiene. Det ikke kritisk at kjelen er helt "gullende" rein for bakterier heller, forutsatt at neste matvare skal ha et oppkok. Da drepes bakteriene. (De fleste drepes allerede ved 60 grader). Folk må nok være mer bevisst på håndhygiene etter toalettbesøk (bærsing) og ikke ta på matvarer o.l. før hendene er vasket.

Litt obs må en også være med bl.a. kniv, som kan brukes til mye rart og den kan spre mye dri.... Desverre så selges det også kniver som har sprekke mellom blad og skaft (kan tettes med to-komponet lim), der kan det samles mye matrester o.l. og dette KAN bli en bakteriebombe! Har jeg en urein kniv, passer jeg på ved oppkoking av vann og setter knivbladet ned i vannet (dekke hele bladet) og lar kniven være i vannet 3 - 4 min. i kokende vann. Da er den rein nok og så tørker jeg av kniven og påfører litt olje, for å hindre rusting.

Endret av Tiur3
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Tiur3 skrev:

Tja.... Jeg er ingen fysiker, eller har noe annen spesial kompetanse på såpe. Det eneste jeg vet om såpe, er at det inneholder bl.a. lut, parfyme, olje/fett og muligens noe mer. Så om såpe består av partikkler, eller ikke vet ikke jeg. :) Men i byggebransjen betrakter vi oppvaskvann, dursjvann, o.l., som "gråvann" og mange steder skiller vi "sortvann" (kloakk) og vann med såpe (gråvann). I de tilfellene lages da (normalt) infiltrasjonsgrøfter, hvor man anntar at både såpe og matrester blir renset og dette er en akseptert metode for rensing og ingen fare for miljøet. Må få tilføye at denne metode er beregnet for en hel husstand,  med daglig rilførsel av store mengder såpe! Og det vi diskuterer her, er en "såpeskvett, en gang i mellom. Ingen daglig tilførsel, gjenneom hele året. Er rimelig trygg på at hvis turgåere kaster ut såpevannet et stykke inn på land, så er dette ingen fare for miljøet.   

Det er helt vanlig at f.eks. bolighus uten offentlig kloakk lager en septiktank med tilhørende spredegrøfter hvor mesteparten av de vannløselige stoffene fra avløpet spres ut i grunnen. Man regner med at dette ikke representerer noen forurensningsfare siden de aller fleste av stoffene i dette vannet går inn i næringskjeden på et eller annet vis. Det vaskevannet en turgåer måtte legge igjen i naturen, enten at det tømmes på bakken eller i vannet, vil nok, i den store sammenhengen, være som et "musepiss" i havet. De fleste av dagens vaskemidler virker sikkert bare som gjødsel på planter og alger som måtte vokse på stedet likevel.

Da jeg var i speideren så laget vi noe vi kalte en fettfelle. Det var et hull i bakken hvor vi la kvister og gress over. Alt vaskevann ble tømt her og det som ble igjen av såpe, fett og matrester etc. etc. i gresset på toppen av fettfella ble brent på bålet før hullet ble gravet over og leirplassen ble forlatt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På 25.2.2017 den 13.35, REs skrev:

Det er helt vanlig at f.eks. bolighus uten offentlig kloakk lager en septiktank med tilhørende spredegrøfter hvor mesteparten av de vannløselige stoffene fra avløpet spres ut i grunnen.

Det vaskevannet en turgåer måtte legge igjen i naturen, enten at det tømmes på bakken eller i vannet, vil nok, i den store sammenhengen, være som et "musepiss" i havet. De fleste av dagens vaskemidler virker sikkert bare som gjødsel på planter og alger som måtte vokse på stedet likevel.

Du har rett i, at dette gjelder steder hvor en ikke er tilknyttet det offentlige nettet. :) Men så ikke helt poenget med å detaljere dette. Vil når jeg først er igang med detaljer, kommentere at spredegrøftene gjeler KUN for "gråvannet", d.v.s. såpevann og ikke kloakkvann! Når du først er så detaljert, kan jeg også opplyse at "gråvann" kan også slippes direkte ut i rennende bekk/elv (etter tilatelse), der det ikke finnes innsjø på nedsiden. Og en kan føre "gråvannet" på utsiden av "marbakken" i sjø, uten rensing. Såpevann i populære kano områder, kan nok likevel være et problem. Spessielt hvis folk ikke har dette med såpe litt i "bakhodet". Noen bader (el.vasker seg) ofte på tur, vasker klær og unødig mye oppvask og hvis alt går direkte i innsjøen, vil dette være et problem.

Såpe (fosfater) fungerer som gjødning for algevekst i vann, d.v.s. siv og div. andre vannplanter. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 25.2.2017 den 13.41, fiskekongen skrev:

Har en Msr såpe som ikke er miljøskadelig.

Ja, en kan da enkelt unngå såpe, for å fjerne det meste av fettet i en panne/kjele. Bare å "koke ut" kjelen/panna med vann, bruk så røslyng, granbar, grov mose, siv, o.l., og fjern fett/partikklene. Om nødvendig i 2 omganger. Er en så råflott at en har tørkepapir med, kan en avslutte med det. (På kanoturer og i en camp, har jeg det med). Sand/grus er vel mer egnet for fastbrenning av mat (i aluminiums kjeler/gryter), men som en bør forsøke å unngå. Dette lager grove riper i metallet, som gjør senere matlaging og rengjøring ennå være! Da er det bedre med stålull. Men selv fastbrent mat, gir slipp med "utkoking" og en skrubb.

Men som nevnt, noe gjenværende fett i en stekepanne er da ikke noe krise. Bakterier blir drept, men avhengig av type mat, så kan smaken overførtes til neste rett. Eks, egg/bacon, med fiske smak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.