Gå til innhold
  • Bli medlem

Bål på kjøkkenet


REs

Anbefalte innlegg

Vi friluftsfolk liker å lage mat over åpen flamme, bål, primus eller lignende, men hva når bålet flytter inn på kjøkkenet.

Jeg skriver dette bare som en liten advarsel til de som måtte gå rundt og tro det samme som meg.

For noen år siden bygget jeg om kjøkkenet mitt og da installerte jeg en sånn induksjonskomfyr. Dette var det siste nye og i følge selgeren så var den så smart at hvis en gryte ble glemt og ble for varm så skulle komfyren slå seg av før det var fare for brann. Men i går holdt jeg på å lage middag og hadde akkurat satt på en gryte med noe margarin som skulle smeltes. Så var jeg en kjapp tur i underetasjen for å hente noe og på veien ble jeg stoppet et par minutter av min sønn som var midt oppe i en fiksejobb med tynne ledninger og loddebolt.

Da jeg kom tilbake på kjøkkenet var det full fyr i gryta og flammene slikket opp rundt ventilatoren over. "Jammen sa jeg smør". Induksjonskomfyren stod fremdeles og kokte som om ingen ting var skjedd. Jeg har brannalarm som går rett til brannvesenet og etter å ha kvalt flammene, måtte jeg stoppe brannalarmen og ringe vaktselskapet for å få dem til å stoppe brannvesenet som sikkert allerede var i full gang med å starte opp bilene.

Nei bål passer best ute, og hvis noen der ute fremdeles går rundt og tror at de har en komfyr som passer på grytene for dem så er det bare å begynne å tro noe annet før det er for sent.

Endret av REs
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
7 timer siden, Twistar skrev:

Har du komfyrvakt? Den vi har på kjøkkenet reagerer på alt mulig, må noen ganger flytte den fordi den slår av ovnene på grunn av for mye vanndamp.

Jeg bør kanskje skaffe meg en sånn, men jeg har fritthengende kjøkkenvifte så jeg er litt usikker på hvor jeg skal montere den. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke komfyrvakt påbudt? Det er i hvert fall det på alt som er bygget og renovert etter 2010 tror jeg?

Jeg vil også tippe at sensor i induksjonstoppen kun tar høyde for tørrkokingstemperaturer. Putter du fett eller vann i gryten vil den sikkert ikke bli varm nok, og fett trenger ikke bli så ekstremt varmt før det kan ta fyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
7 minutter siden, Aslak Smeland skrev:

Komfyrvakt er vel bare påbudt på nybygg. Naturligvis fullt mulig å ettermontere. :o)

Fikk høre at det er påbudt også ved renovering av kjøkkenet 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Twistar skrev:

Fikk høre at det er påbudt også ved renovering av kjøkkenet 

Påbudet gjelder også hvis man legger ny kurs til kjøkkenet ja.
https://www.dsb.no/globalassets/dokumenter/brann-og-redning-bre/alt-vi-kan-mot-brann/komfyrvaktkampanje-2017/faktaark_korrigert_1.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 24.2.2017 den 0.03, REs skrev:

Jeg bør kanskje skaffe meg en sånn, men jeg har fritthengende kjøkkenvifte så jeg er litt usikker på hvor jeg skal montere den. 

Jeg mener at de kommer med magnet på, slik at den kan henge på undersiden av vifta :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng

Jeg jobber som elsikkerhetskonsulent for DLE og er utdannet elektriker og elektroinstallatør, så akkurat dette kan jeg en del om.

Induksjonskomfyren slår av platen når du flytter en panne fra platen over lang tid, og om det blir så varmt at platetoppen kan bli ødelagt stenger den ned, hovedsakelig. Det finnes mange forskjellige måter produsenter prøver å sikre seg på, men ingen kan forhindre brann i en panne/kjele med innhold.

Dette som trådstartet opplevde (tørrkoking/brann i panne), kan en komfyrvakt forhindre. Det finnes tådbaserte og trådløse komfyrvakter som man kan montere på vegg, viften og til og med som en liten taksensor. Noen er veldig pålitelige og gir lite feilalarmer og/eller er veldig brukervennlige og lett å sette på "pause" om man steker på høy varme eller flamberer mat. Ande er ikke lile bra/brukervennlig.

Krav om komfyrvakt kom i NEK400:2010, boligdelen. DSB har presisert via elsikkerhet at dersom man skifter kursfremlegget (kabel og vern), skal også kursen prosjekteres etter gjeldende Norm og dermed skal komfyrvakt monteres. Om man beholder en eldre kurssikring og kursframlegg må man ikke følge kravet om komfyrvakt, men det anbefales.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mareng
4 timer siden, aamodt skrev:

Jeg mener at de kommer med magnet på, slik at den kan henge på undersiden av vifta :-)

Jepp, noen kan monteres akkurat slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.