Gå til innhold
  • Bli medlem

Simmer ring, simmer plate, simmer-hjelpe-ting?


Terka

Anbefalte innlegg

Sitter og leser meg grønn og gal når jeg er hjemme, og fantaserer om å bli litt bedre på å lage mat på tur.

På soloturer på vinteren er det mindre pakking som gjelder, trangia setttet med nova brennern blir hjemme, og jeg er jeg superfornøyd med kjapp snøsmelting og enkel matlaging.

På "familieturer" så ønsker jeg å bli litt mer allsidig i matveien, og ønsker dermed å kunne bli bedre på selve kokkeleringen. 

En ting jeg har kikket etter et bensinbrennere som f.eks. MSR Dragonfly, som skal være bra mtp regulering på lav flamme/varme.

En annen ting jeg har kikket litt etter et kokekar med god varmefordeling.

Og jeg har nå begynt å kikke på "Simmer plater" for god varmefordeling. Er det noen som bruker slike og kan skrive noe om fordeler/ulemper? Støpejernsplare for magsinering av varme, eller tynnere/lettere plate som fungerer dom "flamme/varme spreder"? Hva fungerer bra?

41qGQVvkg0L._SY400_.jpg

71EyyVqxXVL._SL1500_.jpg

Endret av Terka
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

@a_aa, synes videoen viser prinsippet greit, men som "forskning" holder den ikke helt mål.

- Pannekake nr 2 så ut til å bli stekt over kortere tid -> Kan være en faktor som påvirker at den er mindre svidd.

-Pannekake nr 2 ble stekt på en panne som hadde vært varm en stund --> Pannen har fått tid til litt bedre varmefordeling og kan dermed steke litt jevnere. (Litt som at vaffel nr 2 og 3 blir bedre stekt en vaffel nr 1 i et vaffeljern.)

Men fin video likevel som viser både prinsippet og at ting kan gjøres enkelt. 😊

@Elisabethsk,så bra! (Håper jeg da.. 😂) Hadde selv en Bel Canto periode en stund tilbake, kanskje på tide å grave frem den musikken igjen. 😁

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke akkurat rakettforskning dette heller, men jeg har brukt å legge et blikklokk fra en hermetikkboks på brenneren når jeg skal lage mat på en Rogers M 1950.

Denne primusen har i grunnen fått stå i skapet siste 20 år!

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.