Gå til innhold
  1. HegeJohnsen

HegeJohnsen

2. tronn

tronn

3. Blackbrrd

Blackbrrd

4. Snutemor

Snutemor

5. rayun

rayun

6. Tessatroll

Tessatroll

7. kvakko

kvakko

8. RuneH

RuneH

9. Kjell Iver

Kjell Iver

10. martin.m

martin.m

11. tubbs

tubbs

12. a_aa

a_aa

13. TomWithoutVom

TomWithoutVom

14. ViktorS

ViktorS

15. JonDee

JonDee

16. josteink

josteink

17. eirikw

eirikw

18. tklami

tklami

19. Prebb

Prebb

20. nesning

nesning

21. whistler

whistler

22. TheSleepwalker

TheSleepwalker

23. Phoney

Phoney

24. friluftsRemi

friluftsRemi

25. Tor-Erik-L-77

Tor-Erik-L-77

• Lignende innhold

• Av Tessatroll
      I mi jakt etter eit par smørbare ski utan stålkant, med spenn, og  gjerne kortfellesystem, ringte eg til slutt til Åsnes for å klage mi naud
      Dette etter å ha tråla både bruktmarknad og marknaden elles.
      Der kunne ei blid dame opplyse meg om to ting;
      Breidablikk kan ikkje heilt samanliknast med Ingstad, som eg ser vert gjort innimellom, den skal ha hakket meir spenn. Det kjem ei ny ski til neste år, utan stålkant, med meir spenn enn Breidablikk, og noko slankare, om ikkja akkurat ein "kilometerslukar" ala E99 eller Amundsen så i alle fall betre eigna til "kilometer-turar". På spm om spesifikasjonar ville ho ikkje seie for mykje då skia framleis er under utvikling, men i mål ville den kanskje vere noko ala Nansen. Då måtte eg berre skrinlegge heile "klagetalen" min, og seie halleluja i staden. Endeleg ei god allround fjellski utan stålkant, med kortfellesystem. Håpar eg!  

• Av tshansen
      Hallaien godtfolk.... 
      Jeg har prøvd å lese meg litt fram på nettet, uten den helt store suksessen. Jeg får litt inntrykk av at mange av diskusjonene rundt fjellski er på samme måte som diverse foto diskusjoner. Hvilket fotoapparat skal man velge  
      Jeg er 2 meter høy, veier 105 kilo, bruker 48 i skonummer (alfa) og trenger litt alt mulig ski egentlig. Det blir nok i all hovedsak brukt til tur i fjellet/vidde, men vil også kunne ha muligheten til å gå i preppa løyper (må ikke være i spor) for småen sin del. Også tenker jeg litt på at det hadde vært ålreit å kunne renne med de også. Om småen vil ha seg en tur i slalombakken, så kan jeg renne litt telemark (på gamlemåten) la med han. Det er vel som med mye annet, man kan ikke få alt i en å samme ski. Men finnes det noe der ute som kan fylle store deler av ønskene mine? 
      Jeg har fått anbefalt Åsnes ski tidligere, men det så mye snakk om spenn, bredde, 75 ett eller anna, å jeg må ærlig innrømme at jeg har lite eller ingen peiling. Noen som tar på seg jobben å viser meg litt i riktig retning? 
      PS! Alfa skoene passer veldig godt til mine føtter, men jeg ser at eneste skoene de har i str 48 er med slik NC binding eller hva det heter? Er det noe minus?pluss? 
      På forhånd, takk for alle svar  
      Edit: Finner jeg gleden i det, er det ikke umulig at det blir pulk og pulktur framover også.
    • Av Robin Danielsen Langemyr
      Hei! (183 cm og 84 kg)
      Skulle hatt litt kjapp rådgivning. Vært uten fjellski noen år og bestilte nye i går; Nansen 195 cm. Ble plutselig litt usikker på om jeg skulle gått for 200 cm. Mine forrige par var Fischer Jakt (troooor jeg de het?). Dette var veldig breie ski, som jeg egentlig bare brukte til å vasse rundt i bjørkekratt på rypejakt. Disse var rundt 190 mener jeg på. 
      Da jeg bestilte Nansen var dette med tanken om å ha en mest mulig "allround" ski. Bruken kommer til å være ganske variert, fra dagsturer i halvkupert terreng til lengre turer i flatere landskap. Varierende oppakning. Både i og utenfor løyper. Pulk og/eller sekk. Sikkert noen mini-toppturer også i ny og ne, men langt fra det mest ekstreme (har randonee). Og til å vasse rundt i skog og bjørkekratt på jakt.
      Er klar over at man ikke finner den perfekte skien til ALT, men ble som sagt litt usikker på lengden. Tenkte på 200 cm i forbindelse med turer med tyngre oppakning. Jeg er ganske habil på ski, og tror ikke 200 cm skal være problem å håndtere. Er også klar over at dette ikke er ideelle jaktski, men akkuratt nå har jeg ikke coins til to par
      Bestilte som sagt i går, og kan da evt. få endret ordren i dag før de sendes i morgen.
      Hva mener folk? Setter stor pris på svar:)

EDIT: Har Stetind og BC Magnum.
    • Av Linnea
      Hei,
      jeg er igang men å kjøpe mine første toppturski, og hvad jeg kan forstår, er det en egen vitenskap..
      Jeg ser etter lette ski, hvor man også nyter oppturen. Skiene skal også kunne brukes i bakken.
      Jeg er middels erfaren, og 167 cm lang. 
      Noen med erfaring av disse: Skjult lenke - logg inn for å se den?

Og hvad anbefaller dere av binding og sko?

Åpen for andre tips også:)
    • Av Linn Mari
      Hei!
      Jeg må kjøpe meg nye ski og nå har jeg tenkt at jeg skal kjøpe meg noe ordentlig og ikke bare noe som er på tilbud på hypermarkedet slik de jeg har var... 
      Etter at jeg anskaffet meg hund har det blitt mange skiturer og jeg har nå brukt opp både de billige skiene og skiskoene. Her jeg bor er det mange muligheter til å gå i oppkjørte spor, både i lysløypa rett utenfor døra og på fjellet, og ettersom jeg ikke er så kjent i fjellet her blir det til at jeg stort sett går i sporene. Men på hjemplassen min er det kun et og annet skuterspor, der er jeg kjent i fjellet og tørr å gå uten spor og jeg elsker det og håper å få gått mye mer der! Derfor tenker jeg at jeg trenger fjellski som går i spor. Men ettersom jeg går med hund og vi fortsatt ikke er helt samstemte på skitur, tenker jeg at stålkant kanskje ikke er spesielt lurt, men uten stålkant i denne bredden da forsvinner valgmulighetene... Har søkt litt og spurt folk jeg kjenner med hund og noen sier at det går så bra med stålkant selv om man har hund, noen filer ned stålkanten og noen har 2 par uten stålkant (1 bredt som flyter og 1 smalt for å bruke i spor) 
      Hva har dere?
      Og er det noe poeng i fjellski om jeg ikke skal ha av den bredeste sorten?
      Å siste spørsmål, jeg har 0 peiling på smøring, er da feller eller smørefrie best?
      Håper noen gidder å hjelpe meg litt  
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive