Gå til innhold
  • Bli medlem

Dagen da jeg ble litt vintermenneske


Trine RS

Anbefalte innlegg

Annonse

Fornøyelig lesing :-)

Dårlige ski i ung alder har nok drept mye skiglede rundt om kring.

Å være et vintermenneske består veldig mye av å "ha vinteren i seg", altså rett innstilling til vinteren, og være litt i motsatte ende av en skala der "alt er kaldt og fælt" ytterst.

Å knekke koden "kunsten å kle seg" øker gleden med å være ute. Så er det bare å finne de aktivitetene en liker, og ikke være redd for å prøve nye.

Et godt magadrag med litt kald frisk vinterluft er slett ikke ille :-)

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 14.31, martin.m skrev:

Da er det bare å gratulere :-) Du har nå åpenbart oppdaget at den kalde, fine tiden har utrolige muligheter når det kommer til friluftsliv og naturopplevelser, så bra :-D 

:) Jeg er et stykke unna å ligge i telt om vinteren etc.....men at jeg har fått ski på bena igjen er en seier i seg selv. Ny tur er planlagt til neste helg, faktisk så ivrig på å komme meg avgårde at jeg bruker tusenvis av spenn på kiropraktor så en hæl skal tåle å ut på tur. På vinteren :D 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.2.2017 den 15.41, Omnilite skrev:

Fornøyelig lesing :-)

Dårlige ski i ung alder har nok drept mye skiglede rundt om kring.

Å være et vintermenneske består veldig mye av å "ha vinteren i seg", altså rett innstilling til vinteren, og være litt i motsatte ende av en skala der "alt er kaldt og fælt" ytterst.

Å knekke koden "kunsten å kle seg" øker gleden med å være ute. Så er det bare å finne de aktivitetene en liker, og ikke være redd for å prøve nye.

Et godt magadrag med litt kald frisk vinterluft er slett ikke ille :-)

 

Jeg liker vinter :) Men no skiboms blir jeg aldri :) Veldig spent på om klærne holder til neste tur. Tror det går greit, er jo vant med å være ute ellers i året, og jeg bor jo tross alt i Trøndelag :D

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 21.2.2017 at 11:37 PM, Trine RS said:

en ser jeg trenger endel annet utstyr til vinterbruk. Skibuksa fra Stormberg f.eks, den holdt da altså ikke mål. Tett som ei potte, ullbuksa som i utgangspunktet var lysegrå var mørkegrå og klissblaut da jeg endelig fikk av meg klærne.

Høres ut som du var altfor varmt kledd på vei oppover? Samtidig, hvis det ikke er nok luftemuligheter i bukse/jakke, så du blir kvitt overskuddsvarmen, så fikser kroppen det selv med litt svette. Når du så bruker ull, så holder den fint på varmen når den er våt av svette også, så da kompenserer kroppen med å svette enda mer. 

Mitt beste tips er å redusere bekledning på overkroppen hvis du vet du skal mye oppover, og heller kle på deg når du tar lengre pauser, eller skal mye nedover. Jeg klør meg i hodet av folk som svetter så det renner nedover pannen, og enda ikke har tatt av seg lua eller åpnet/tatt av seg jakka.

Hvis buksen du har nå ikke har glidelåser e.l. for å lufte, så er det noe jeg hadde sett etter i en ny bukse. Var på en tur for et par uker siden, hvor jeg hadde kledd meg litt for varmt for været og oppoverbakkene, så da åpnet jeg glidelåser på buksa nesten opp til kneet og knyttet vindjakka rundt livet. Når vi nærmet oss toppen vi skulle på endte jakka på og glidelåsene ble trukket ned. Turen ned igjen ble da en behagelig affære, siden klærne mine ikke var svettet klissvåte. Selv om det gikk bra fort. ;)

Har kjøpt meg fjellski og hadde tenkt å prøve dem på høyfjellet i morgen, men er ikke i form og bilen kødder, så det får nok bli en annen gang, så smått misunnelig på deg. ;)

God tur igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Blackbrrd skrev:

Høres ut som du var altfor varmt kledd på vei oppover? Samtidig, hvis det ikke er nok luftemuligheter i bukse/jakke, så du blir kvitt overskuddsvarmen, så fikser kroppen det selv med litt svette. Når du så bruker ull, så holder den fint på varmen når den er våt av svette også, så da kompenserer kroppen med å svette enda mer. 

Mitt beste tips er å redusere bekledning på overkroppen hvis du vet du skal mye oppover, og heller kle på deg når du tar lengre pauser, eller skal mye nedover. Jeg klør meg i hodet av folk som svetter så det renner nedover pannen, og enda ikke har tatt av seg lua eller åpnet/tatt av seg jakka.

Hvis buksen du har nå ikke har glidelåser e.l. for å lufte, så er det noe jeg hadde sett etter i en ny bukse. Var på en tur for et par uker siden, hvor jeg hadde kledd meg litt for varmt for været og oppoverbakkene, så da åpnet jeg glidelåser på buksa nesten opp til kneet og knyttet vindjakka rundt livet. Når vi nærmet oss toppen vi skulle på endte jakka på og glidelåsene ble trukket ned. Turen ned igjen ble da en behagelig affære, siden klærne mine ikke var svettet klissvåte. Selv om det gikk bra fort. ;)

Har kjøpt meg fjellski og hadde tenkt å prøve dem på høyfjellet i morgen, men er ikke i form og bilen kødder, så det får nok bli en annen gang, så smått misunnelig på deg. ;)

God tur igjen!

Gikk veldig fint på overkroppen, var buksa som var problemet. Har en annen som har litt lufting som jeg tenker jeg tar med til neste tur, men skal investere i ny. Tenkte å finne en som kan brukes på vinterturer uten å være tykk, heller ha ull under slik jeg bruker. Da kan jeg bruke den på ruskete dager sommers tid også. Fikk anbefalt Keb buksa på Sport1, og til mitt bruk duger den kanskje på vinterstid også. Sjeldent for varmt på overkroppen, der har jeg ull/fleece og vindjakke. Tar av fleecen når det blir for varmt. Og har en dunvest fra Helsport som jeg elsker når det blir kaldt.
Kjiipt når kroppen og bilen kødder, ønsker dere begge god bedring så dere kommer dere på tur snart :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På ‎21‎.‎02‎.‎2017 den 23.37, Trine RS skrev:

Og jeg hadde glemt hvor kald man blir på fingrene av fingervotter, så der må det nok skaffes et par bladvotter.

Anbefaler deg et par Hestra hansker. Det finnes flere typer, personlig liker jeg den typen som ikke er av "ull" men den litt "finere" innervotten (Husker ikke hva den heter). Men det er sikkert bare en vanesak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.