Gå til innhold
  • Bli medlem

Vårfiske i området øst for Geitvassdalen


Tom42

Anbefalte innlegg

I mange år har jeg hørt om det såkalte vårfiskebettet.  Om et eventyrlig fiske - om en er på plass i  rett tid.  Ikke misst er det stadig like inspirerende å se en NRK snut på YouTube:  Ørretfiske på Hardangervidda 15 mai 2013.  Hvor en eldre herre på 78 (4 år eldre enn meg) hadde gått på ski inn til sitt fiskeområde som antagelig lå i nærheten av Halnefjorden.  Han hadde helt sikkert tilgang på både hytte og proviant, fordi han skulle være der i ytterligere 3 uker. 

Og nå er jeg i full gang, med planlegging og trening.  For akkurat dette ble enda mer viktig etter aat jeg så seilingstidene for MB Mårfjord med oppstart etter St Hans.  Altfor sent etter mitt hode, men jeg trøster meg med at oppstarten på Mårbu måsskje i god til før dette tidspunktet, så sjansen burde være tilstede for å komme seg til Mårbu, som vil være utgangspunktet.  Derfra vil jeg enten følge stien måt Lågaros eller Rauhelleren.

Så langt har jeg det rimelig klart.

Men det er verre med tidspunktet, eller det som vil være styrende - nemlig snøen.  Og som en skrev på en tråd til meg tidligere; "vær ops at snøsmelting vil føre til flomstore bekker.  Snømengde og flom

Men så var det adkomsten da.  Får jeg ikke båtskyss blir det å gå.  Jeg har vurdert å bruke egen båt, men vet ikke om jeg tør.  Mår er stort, og det blåser fort opp.

Derfor, om båttransport ryker må jeg gå.  

Alternativ 1:  Start på Synken og gå Reksjåen helt inn.  Deretter slite meg oppover langs Vesle Reksjåen mot Sletteidvatni og fortsette derfra innover fjellet mot Nedre Gunnvaldstjønni - VIuvatnet - "og pust, pes" komme inn på stien til Lågaros, og følge den et godt stykke

Alternativ 2:  Også her blir startpunktet Synken og videre opp til Holken -  Viketjønn - Nedre Gunnvalldstjønni? - Viuvatnet - Stien mot Lågaros.

Men uansett vil det være snø og snøsmelting som er avgjørende.

-------------

En annen ting som også vil være avgjørende er å vite mest mulig om hva jeg vil gi meg ut på.  Og det som surrer rundt og rundt i mitt hode er nok tidspunktet.  Og selvfølgelig alt en grønnskolling må vite om vårbettet.

Og om du  sitter inne med noen tips er jeg mer enn takknemlig for innsspill

Men om det i det hele tatt skal bi noen tur må jeg nok få på meg danseskoene - for her er det glatt.  Eller kanskje jeg heller skal velge gode joggesko med brodder, for uten trening, mye trening blir vårfisket på Hardangervidda etstattet med å å ta bilen ned til Fjærholmen og se om et er liv i sjørretten.

Og en ting til slutt.  En stor takk til Lars Monsen.  Håper flere enn jeg fikk med hans opptreden hos Skavland.  He snakket han om en vond rygg og vonde knær, om smerter, men så la han til noe sånt:  man lærer seg å leve med smertene! 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mener han fisket i Sleipa, mellom Halnefj og Øvre Hein den gamle karen på NRK. Var vel heller ikke alt som var helt autentisk i det programmet mener jeg å huske(?). Bl.a. endel garnfanget ørret som skulle illustrere stangfanget ørret(?). 

Artig program.

:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå demrer det litt. Også jeg mener å ha sett denne videoen på TV  Nei, det var nok redigert.  Jeg reagerte mest på at han ikke gikk ned å hilste på Gamlefar før han begynte å fiske. 

Men om man ser bort fra det så handlet det likevel om det jeg er interessert i å få prøvd, det tidlige vårfisket. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at isen har gått tidlig nok da ? Kompiser fisker Skaupa og Sleipa innerst i Halnefjorden hvert eneste år. Og de åpner også hytte som Fiskeforeningen(Arbeidernes JFF) har der. Er flere ganger innreise i uke25 og 26 har blitt utsatt pga is på Halnefjorden. På den annen side har jeg sett noen bilder av drøy Ørret når de først kommer inn da.....

Men går man på ski er det garantert fisk på elva. Men treffer du isløsning og elva er bare slush tviler jeg på det store bettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Heriks endret tittelen til Vårfiske i området øst for Geitvassdalen

Jeg tror jeg ville basert meg på å ha med ski eller truger. Når "all" snø er borte er nok det såkalte vårbettet over, men det er nok ingen fasit. Hvis det ikke kommer betydelige mengder snø nå i Mars/April vil det sannsynligvis bli den tidligste våren på Hardangervidda øst på flere år. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, whistler skrev:

Jeg tror jeg ville basert meg på å ha med ski eller truger. Når "all" snø er borte er nok det såkalte vårbettet over, men det er nok ingen fasit. Hvis det ikke kommer betydelige mengder snø nå i Mars/April vil det sannsynligvis bli den tidligste våren på Hardangervidda øst på flere år. 

Om jeg skjønner deg rett betyr det at jeg bare kan glemme båt over Mår, og heller satse på å gå fra Synken.  Gru og redsel, her er det bar å komme seg ut i hardtrening - og lesse av gram både på kropp og sekk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Tom42 skrev:

Om jeg skjønner deg rett betyr det at jeg bare kan glemme båt over Mår, og heller satse på å gå fra Synken.  Gru og redsel, her er det bar å komme seg ut i hardtrening - og lesse av gram både på kropp og sekk

Jeg har ikke prøvd meg på Hardangervidda så tidlig( eventuelt seint på skisesongen) selv, så jeg har ikke fasiten, men har sett andre som fisker på isløsningen som går inn på ski 😃

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du skal tidlig innover er det nok en fordel å gå så lavt mulig. Altså ville jeg valgt alternativ 1 og ikke gå over Vikbekkfjellet. Selv har jeg gått fra Synken til Lågaros flere ganger. Det er noe raskere over fjellet om sommeren, men på en tidligtur ville jeg valgt rundt om Sletteid, Fordelen med å gå fjellet er selvfølgelig at du slipper å krysse elva to ganger. Den er nok stri så tidlig på sesongen. Jeg er litt usikker på om du tenker å gå nord eller sør for Viuvatnet. Jeg har prøvd begge deler, og vil påstå at terrenget sør for Viuvatnet er meget lettgått. Her er det blant annet et par morenerygger som er fine å følge vestover.  

Når det gjelder Vårbeitefisket er vel Geitvassbekken og de nederste vannene i den av de mer kjente plassene.

Det skal komme mye snø samt være en sein vår for at det skal være store problemer å bevege seg innover i uke 26 i år.

Legger ved et kart som viser ruta jeg ville ha gått.

 

Sletteid.png

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, tjernivar skrev:

Velger du å gå over fjellet, så er dette en rute som ikke er ganske lettgått.

Sletteid 2.png

Ser på kartet og henter noe fra hukommelsen.  Når jeg er kommet så lang som inderst i Reksjåen, tviler jeg på at jeg kommer over eva som kommer fra Vesle Reksjåen.  Den er ofte problematisk selv om høsten.Tror at eneste alternativet blir å gå oppover, på oversiden av det øverste vannet og derfra gå mot det første Sletteidvatnet.  Regner det også som umulig å krysse elva mellom de to Sletteidvatnene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Apropos Geitvassdalen: Er det sånn å forstå at man kun har lov til å fiske i rennende vann der? Altså kun i elver? 

Mener å ha hørt noe om det, men etter litt googling ble jeg ikke mye klokere. 

Brukbar adkomst til Geitvassdalen (når man kommer fra RV7) er vel f.eks. Dyranut-Stigstuv-Rauhelleren? (Ser sånn ut når jeg kikker på kartet ihvertfall.) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
uendelig skrev (På 11.6.2021 den 14.45):

Apropos Geitvassdalen: Er det sånn å forstå at man kun har lov til å fiske i rennende vann der? Altså kun i elver? 
 

Veldig begrenset hvor du kan fiske i det området. Nå kan ikke jeg noe om almennings-jus, men at det skal være så mye private vann i en statsalmenning strider jo nesten mot all fornuft?

50edcac1e4b0eb579d78a2ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.