Gå til innhold
  • Bli medlem

makkfiske til fjells


can

Anbefalte innlegg

Noken som kan komma med noken tips om måter og metoda som fungere i fjellet. Har fiska ein del i sjøen med sluk men einaste meitefiske eg har vore borti er litegrann line og stolpaline i sjøen, men no har eg tenkt meg til fjells og har skjønt at ein bør ha med makk. Har funne sidene til oslo fiskeadm, men like å høyra her på forumet og, gjerne konkret om korleis ein binde takkel, bruke ein dupp, eller meite ein på boten, kva er mest effektivt, osv. Har jo tenkt å lest littegrann sjølv. Har fått tips om dette takkelet her: gøt,(gøt=snøre) kulesøkke, svivel, noken dm med gøt og så krok. eventuelt lirka litt isopor oppunder krokauga sån at kroken flyte litt oppforbi boten. Hiva uti og flytta litt på agnet av og til. Er jo vant til ett heilt vanligt paternostertakkel i sjøen, dvs ei eller to opphengsløkker der ein trer inni ein liten krok og så søkke i boten, kanskje flytta litt på det av og til. Noken som har litt tips å dela?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I mindre elver og bekker foretrekker jeg å fiske uten hverken dupp eller søkke. Man kaster ikke langt, men ofte er det mest effektivt. Kast litt oppstrøms, og la makken flyte med strømmen nedover. Hold kontakt med agnet, slik at det ikke setter seg fast. Er det litt strøm eller stor elv, kan man sette et splitthagl ca 20 cm over kroken.

Det står ofte stor fisk nær land, men de er vare, så det er viktig å smyge seg inntil. Bruk lett utstyr og tynn sene. Denne formen for fiske er best med små kroker. Kast i høler og bak store steiner.

Dupp er greit om man skal slenge uti noe, og så sitte å slappe av på bredden..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, Lompa skrev:

Dupp er greit om man skal slenge uti noe, og så sitte å slappe av på bredden..

Nja, dette er vel en sannhet med store modifikasjoner.
Har vært en ivrig meiter/duppfisker i over 20 år og duppfiske er nok ikke helt slik du beskriver!
Duppfiske er ikke bare hvit isopordupp og kort slukstang der man hiver ut en markklyse hengende under en ufølsom klump av en dupp.
Om du Googler long trotting samt sjekker engelske nettsider så ser du at både antall type dupper, stenger og sneller er enormt.
Med mine 13-15 fots matchstenger og centrepin snelle så får jeg til alt du klarer med splitthagl 20cm over krok.
Samt 10 andre like effektive fiskemetoder. Og dette med dupp.
Duppfiske er en meget effektiv fiskemetode i bekker og elver om man bare tilpasser utstyret og teknikken.
Noe som forøvrig gjelder alle fiskemetoder ☺️

Edit.
Under er noen dupptypene til fiske i bekker og elv som jeg benytter.
Ofte i flere forskjellige størrelser alt ettersom hvor hard strøm det er i elva og type agn.
Alle trygt oppbevart i en liten dupptube

2017-02-21 11.15.55.jpg

Endret av tubbs
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, du har selvfølgelig rett. Jeg beskrev det meitefiske jeg selv driver på fjellet. Da kan jeg bruke den ene stanga jeg har med meg, som også funker til spinner- og slukfiske. Jeg har også flere dupper av ulike slag til annet fiske.

Det derre dedikerte meiteutstyret er mye å dra med seg på fjelltur.. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, Lompa skrev:

Det derre dedikerte meiteutstyret er mye å dra med seg på fjelltur.. ;) 

Neida, gikk nettopp i innkjøp av en 10,6 fot Berkley 5-delt spinnstang med kastevekt 2-12 gram nettopp til turfisking ☺️
Går elegant i sidelomma på ryggsekken i en plasttube.
Bør være ypperlig til alt fra små spinnere,sluker til duppmeite samt fiske med glidende bunntakkel.
Forøvrig sant at det hadde blitt kronglete med 12 fots 2-delte stenger samt mye av det andre utstyret man har med seg når
man drar på reine stasjonære meiteturer. (Ble vel rundt 60kg med utstyr på karpeturene) 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit å sette seg inn i litt hvor fisken bor og trives under forskjellige forhold også. Er ofte minst like viktig som valg av agn.

Blåser det er det ofte best på vindsiden av vannet, og ofte da ganske grunt. Etter regn kan utløp av små bekker gi godt fiske. Ser du vak er jo det en indikator på hvor i vannet fisken holder seg. Under massive klekkinger av insekter eller sverming av maur/bibio så er ofte mark eller sluk nytteløst, da blir fisk"selektiv" og spiser kun det innsektet. Da kan flue og dupp være en løsning.

Temperatur er også en trigger, holder vannet 8-9 grader som er i begynnelsen av Ørretens trivseltemp så er det lite trolig den stiller seg i utløpet av en bekk med smeltevann. Derimot en lun sørvendt vik som sola skinner på kan da være tingen. Seint om sommeren kan det snu og vannet holder 18 og bekker eller elver er endel kaldere. Da kan man finne fin fisk i utrolig små bekker.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vel først og fremst tenkt men i stilleståande vatn, har ikkje ambisjonar og å bli dedikert meitefiskar berre såpass at eg klare a skaffa meg mat avogtil. Har ei 9 fot stang 14-40 enten så bruke eg den ellers så kjøpe eg meg ei litt lengre med omtrent samme kastevekt og bruke den "til alt"  er drivan duppen tung? treng ikkje akkurat bruka den men såg at den blei andbefalt ein eller anna plass, derfor eg tenkte på den men eg er no åpen for da mesta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor så stiv stang på fjellet?
En stang med kastevekt mellom 5-20 gram holder vel ? ☺️
15-40 gram er jo sjø/laksestang.
For tunge dupper har vel sjeldent noe for seg uansett (har testet flere langdistansedupper)
En dupp er ikke brukbar om man kaster den så langt ut at man ikke ser den.
Dvs. at om det er bare bittelitt vind så er det ikke så mange metrene ☺️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er den stanga eg brukte før til sjøfiske men etter at eg kjøpte meg ei 12 fot 3,25 lbs karpestang og oppdaga at den fungere veldig bra til alt sjøfiske og ikkje minst at ein hive mykje lengre med ei nettopp lengre stang så blei 9 fots nexave stanga ståande og eg har begynnt å bruka ho litt i ferskvatn. Tenke som lars p her at eg skal bruka dupp eller ørret bomba til å frakta forskjellig smått krims krams ut med derfor ei litt lengre og stivare stang, men virke som dei fleste som blir selt er 3-15 gram og 9 fot. Kunne tenkt meg ei 11 fotar kanskje på 15-40 gram eller noke sånt, kanskje hatt meg meg ei lita stang utanom har vist ei ståande. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man mister mer fisk med stiv stang. Når man har kroket ørreten så gjelder det å holde snøret stramt og stanga spent. På den måten er det vanskeligere for fisken å rise av seg sluk/flue. Med ei tynn stang (jeg bruker 10' 3-15g) så kan man holde konstant press mot fisken med tynt snøre. Hold stanga høyt og med godt buet rygg. Med ei tykk stang er ikke dette mulig. Ei lang og tynn stang gjør det også mulig å fiske med tynnere snøre.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.