Gå til innhold
  • Bli medlem

Randonee ski - Løsnet binding


guffen2015

Anbefalte innlegg

Jeg søker etter mulige erfaringer med Movement Response ski og/eller Dynafit TLT Speed Turn bindinger. Eventuelt andre tilsvarende ski/bindinger.

Våren 2015 kjøpte jeg mine første randonee ski, ett par Movement Response (Light rocker 10) med Dynafit TLT Speed Turn bindinger. Diss har jeg vært veldig fornøyd med, lette og solide. Men i helga skjedde det noe høyst overraskende; Den fremre delen av bindingen løsnet fra skia. Det skjedde etter en rolig nedtur fra en knapt 500 meter høy topp. Nede i skogen gikk jeg på trynet med kun den fremre delen av bindingen fast i skoen, helt adskilt fra skia. Umiddelbart trodde jeg at jeg hadde kjørt inn i noe men brydde meg ikke om å gå tilbake for å se hva det var. I etterkant finner jeg ikke merke i skia som skulle tilsi at jeg hadde vært borti noe og nå skjønner jeg ikke helt hva som skjedde.

Er det noen som har erfart noe lignende? Kan bindingen løsne på denne måten uten at man kjører inn i noe?

PS: Bindingen sto i kjørestilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
9 timer siden, Lompa skrev:

Det kan skje ved monteringsfeil eller materialfeil i skia. Ta dem med til butikken der du kjøpte dem.

Jeg leverte dem til butikken lørdag. I dag fikk jeg tilbakemelding fra Movement: De aksepterer skaden som reklamasjons sak. Jeg får en ny ski som erstatning. Imidlertid kan jeg ikke forvente å få ny ski på en stund da Movement ikke har denne skien tilgjengelig. Kanskje jeg ikke får ny ski før sesongen er over.

Inntil videre plugger butikken de gamle hullene og borer nytt feste. De vil bruke araldit i tillegg til skruene. Butikken mener bindingene vil sitte bedre enn tidligere. De ber meg også komme med den andre skia for å kontrollere om skruene og bindingen sitter.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Movement har endret tilbud: De tilbyr meg et par ski nå. Imidlertid selges ikke Movement Response eller tilsvarende ski i Norge mer. Det nærmeste de kommer er Movement Alp Tracks. Dette er en full carbon og kompositt ski. Uten trekjerne som Response har. I tillegg er den en del dyrere og jeg må event. betale kr. 1000 i mellom dersom jeg velger Alp. Movement er imidlertid raus nok til at de lar meg velge annet merke også i samme prisklasse som Response lå på. Jeg har valgets kval:

  • Movement Alp Tracks 94 1060 g veil pris kr. 9 499, full carbon og kompositt
  • Fischer Hanibal 94 1200 g veil pris 7 000. Trekjerne
    Salomon MTN Explore 88 1220 g Veil pris 6 000. Trekjerne?
     
    Jeg har 2 års erfaring med randonee. Eneste erfaring fra kjøring i slalombakke er 20-30 timer med randoneeskiene (inklusiv et par kvelder på skikurs).
     
    Noen som har erfaring med disse skiene og vil gi råd?
    - Bør jeg unngå Movement Alp Tracks med mitt begrensede erfaring?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjenner ikke disse skiene, men vet at mange fortsatt velger med trekjerne da skiene føles mer livlige. Og rent fysikkmessig vil en superlett ski være mer oppover orientert enn kjøreorientert. Det markedsføres gjerne med at karbon gjør skia mer vridningsstiv og skia skal da kunne yte bedre på hardt underlag, men det at de er så lette taler imot gode ytelser på krevende underlag. Mindre all-round egenskaper. Mine all-round ski (Dynafit Mustagh Ata) veier 1300 g pr stk, og det føles lett nok til at oppover turen ikke er noe problem. Samtidig har jeg nå også kitet med dem i 6-7 år på nesten alt slags underlag, som de også tåler (bortsett fra dager med steinhardt underlag, da er slalomski bedre) og de er brukt til pudderdager, ikke helt optimalt, men med litt fart så flyter de godt i type innenlands-/Jotunheimen- og vestlandspudder (som ikke er like mye pudder som man kan oppleve andre steder i verden).

Av de to med trekjerne så hadde jeg selv valgt Salomon, da jeg mener de er mest all-round (mitt behov), og nok vil ta en brattere nedkjøring med litt krevende underlag bedre enn den litt bredere lettvektskia Fischer. Men er du mest ute etter å flyte, samt være litt mer trendy 🙂, så velger du ski som generelt er litt bredere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

För dom där pengarna kan du köpa ett par EVI-skidor, men det kanske inte Movement täcker kostanden för... 

Det fanns inte den info jag vill ha på tillverkarnas hemsidor, men av det som fanns av info så skulle ja har gått för Salomon, om jag nu skulle köpt någon av dessa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valget falt på Salomon MTN Explore 88 som både dere her i forumet anbefalte og "eksperten" i butikken. Tross at det var litt fristende med Movement Alps Tracks 94 var nok Fischer Hannibal 94 det nærmeste alternativet. 

Jeg fikk noen hundre kroner til overs så jeg kjøpte like godt nye feller også. Det ble K2 WayBack / TalkBack. Eksperten i butikken hadde de selv og mente at de gled bedre enn G3. I tillegg til at de veier ørlite mindre. 

I morgen blir det å legge på Swix F7 glider på skia og Swix CH10 på fellene før turen går mot Lyngen.

Takk for gode innspill.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.