Gå til innhold
  • Bli medlem

Mission Critical Designs CAT


Mathern

Anbefalte innlegg

Hei! 

Har tittet på dette teltet en stund. Det er dog noen punkter ved det som gjør meg litt usikker, blant annet vekt, lite omtale o.l. 

Er det noen her med synspunkter på dette teltet, eventuelt som har erfaring med det? Teltets bruksområde er relativt snevert, men passer meg relativt godt. 

Finnes det lignende telt fra andre produsenter?

Takker for svar! :) 

 

Endret av Mathern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruksformålet er omtrent slik du beskrev dens egenskaper :) Ikke den med snikskytter da...

Teltegenskapene er nok ikke store, men for å skaffe seg ly raskt, dens lille signatur o.l er akkurat det jeg er ute etter. 

Vanlig telt har jeg heldigvis :D 

 



 

Endret av Mathern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morsomt at den ser ut som en spiralloff, men ellers kan jeg ikke skjønne hva man skal med en slik? Den er like tung som et tremannstelt og like trang som en bivvybag. Jeg klarer ikke å se av videoen eller bildene om det er bygd inn noen slags værbeskyttet ventilasjon, men hvis ikke kommer det til å bli en forferdelig blaut loff i løpet av natta. Og blaut loff er sørgelige greier. "Stengene" går også tilsynelatende rundt hele loffen, dvs at man må ligge på dem. 

Mulig jeg bare er for lite tactical av meg til å forstå at dette er et supert produkt, men for meg ser det tilnærmet ubrukelig ut. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Diverse 1-persons-ly hos Prisjakt: https://www.prisjakt.no/category.php?b=s309282989

Salig blanding av gapahuker, bivybags, bivybags med en stang eller to, vanlige telt, selvstående telt og et pop up telt. Pop up teltet er et typisk festivaltelt, der tyngde og pakkvolum ikke spiller så stor rolle - derfor er nok det blant de tyngste og mest volumiøse av produktene der. Mine preferanser mtp friluftsliv tilsier at jeg heller bruker noen få minutter ekstra når jeg skal sette opp ly, enn å drasse i timevis på ekstra vekt og volum for å få sekundrask oppsetting - så for meg er pop up-konseptet litt uforståelig.

Og rask oppsetting er så vidt jeg kan se eneste skikkelige fordel med CAT? Eller er det noe jeg ikke har skjønt? Som enmannstelt er det feks mye trangere enn det selvstående Hilleberg Unna, samtidig som det vel er både tyngre og mer volumiøst i oppakningen. Og Unna er jo ikke veldig tregt å få satt opp, har jeg skjønt - selv om det nok ikke kan slå de få sekundene som trengs med CAT.

Selv har jeg en Borah Snowyside eVent bivy: http://borahgear.com/eventbivy.html. Den er også en trang løsning, men er til gjengjeld veldig grei å drasse på. Den veier 1/6 av CAT og ser ut som den sammenpakket også er omtrent 1/6 av volumet. "Oppsettet" består av å ta den ut av pakksekken og legge den ned på bakken :) Har du en grein eller en stav i nærheten, kan du heise opp stoffet over hodet ditt, sånn at det blir litt mer som et microtelt. Stapp inn liggeunderlag, sovepose etc, og så kan man sove. Klestørk, innomduks matlaging etc som man kanskje kan få til i et telt blir nok veldig vanskelig, desverre :( (Kan jo sette opp en tarp for det, men det tar nok fort 5 minutter...)

Har en mistanke om at det er et eller annet ved behovet som jeg ikke har skjønt når CAT er en aktuell løsning...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.