nesning

Bensinkanne til pulktur

Anbefalte innlegg

Jeg driver å planlegge min første pulktur og må tilstå at jeg er litt skeptisk mot det å ha drivstoff, mat og sovepose liggende sammen i pulken. Finnes jo en del avskrekkende historier rund det. Men "alle" gjør jo det, så da lurer jeg på om det er spesielle kanner som brukes, ekstra tiltak som gjøres eller kanskje legges kannen i en tett kasse eller lignende? Det virker kanskje litt hysterisk men jeg har hatt noen av de billige jerrykannene som lekker fra lokket. Hvordan håndterer dere drivstoffet?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har pleid å fylle miljøbensin over på en 5 liters kanne som ser sånn her ut:

Skjult lenke - logg inn for å se den

Den kannen kan stå oppreist i pulken og er helt tett. I tillegg er det helletutt som er grei når man skal fylle på mindre primusflasker.

Jeg har en plastpose rundt i tillegg, bare for å være sikker.

Når sommeren kommer kan du bruke samme kannen til å fylle på gressklipperen.

Ikke alle tilsvarende kanner er tette, blant annet den Clas Ohlson har, lekker hvis du snur den på hodet.

 

Endret av Tobleronen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flere måter å gjøre det på. Selv så bruker jeg en plast kasse fra Clas Ohlson, SmartStore 40x30x19 cm. Legger da 1 L fuel flasker oppi denne. Da blir det plass til 7 L + nattflaska.

Denne kassen har jeg brukt i flere år og den passer utmerket i pulken. Benytter slike kasser til primusen og "Teltkassa" også, veldig ryddig og greit. Går man forbi DNT hytter er det bare å kaste tomflaskene etter hvert som de blir tomme.

Kassene blir selvfølgelig noe sprø i kulden, men de har faktisk klart seg til nå, dessuten beskytter plastflasken i seg selv også. Har aldri hatt lekkasjer. Og skulle det bli en lekkasje havner fuelen i en kasse og man kan ved nød bruke den.

Bruker selvfølgelig lokk, selv om det ikke fremkommer av bildene. Da kan man stable andre ting oppå, for eksempel i pulken.

 

Fuelkasse.png

Primuskasse.png

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker1-liters flasker for å spre risikoen hvis det skulle gå lekk, samt enklere å plassere enn en femliterskanne. Pakker flaskene inn i dobbelt sett med plastposer og lar dem stå oppreist bakerst i pulkbaggen. Maten har jeg i plastkasse, så den kommer ikke i kontakt med fuel om det skulle bli lekkasje :-) Alt annet er forsåvidt også pakket i plastkasser eller drybags, så faren for skade er minimal.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jepp, mest fleksibelt med 1 liters flasker. Som Skjult lenke - logg inn for å se den sier om du pakker hver enkelt inn i et par ekstra poser så burde det ikke være noe problem. Forøvrig så organiserer jeg også det meste i pulken med 3stk slike plastkasser som @JonDee refererer til. 3stk slike passer perfekt i fjellpulken bagen og ligger da pent på bunnen av pariser pulken igjen. Setter du av en plastkasse til kun mat så holder du den beskyttet uansett.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
10 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Jepp, mest fleksibelt med 1 liters flasker. Som Skjult lenke - logg inn for å se den sier om du pakker hver enkelt inn i et par ekstra poser så burde det ikke være noe problem. Forøvrig så organiserer jeg også det meste i pulken med 3stk slike plastkasser som @JonDee refererer til. 3stk slike passer perfekt i fjellpulken bagen og ligger da pent på bunnen av pariser pulken igjen. Setter du av en plastkasse til kun mat så holder du den beskyttet uansett.

Ja dette er et system jeg er veldig fornøyd med. Maten deler jeg opp i pakkposer med ulik farge, så etter hvert som turen skrider frem får jeg bedre og bedre plass i pulken. Spesielt primuskassen fungerer veldig bra, ikke minst fordi primusen er veldig godt beskyttet, ferdig montert og det er gjort på 1 min og få den i gang. Og like kjapt og pakke den ned. Her går det akkurat med lillebroren  40x30x12. Og så har jeg alltid med en komplett primus i back up, komprimert pakket. Det bør være fast inventar for en tur på vidda :) 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt OT, men hvor mye bensin tar dere med for et døgns forbruk? Regner da alt av snøsmelting og varming av vann til Real, kaffe, havergrøt og termos?

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 minutter siden, ArveS skrev:

Litt OT, men hvor mye bensin tar dere med for et døgns forbruk? Regner da alt av snøsmelting og varming av vann til Real, kaffe, havergrøt og termos?

Jeg regner en halvliter i døgnet inkludert kosefyring. Og så tar jeg alltid med litt ekstra ;-)

 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg beregner en liter i døgnet - da har jeg som regel god trening av å trekke en del bensin hjemover også ;-) Jeg hadde helt sikkert klart meg med halvparten, men det er (dessverre) sjelden jeg er på turer lengre enn 5 dager så..... (og så har man jo med solid margin om det skulle skje noe)

I og med at jeg ikke bryr meg om bittelitt ekstravekt på pulkturer så har jeg mesteparten i fuelbottels tilhørende brennersystemet. Så slipper jeg bekymre meg for at noen sparker til en plastflaske med skiskoen eller er uheldig med staven om de skulle finne på å hjelpedytte pulken over en fonn med staven...

Jeg bruker litersflasker for å spre risken og har disse i drybags, helst stående og som regel helt bakerst i pulken for å utnytte det rommet som blir naturlig bak en sånn kasse når man skyver den helt bak.... Kjører matkasse omtrent av samme type som over. Ellers har jeg stort sett alt fordelt i drybags, så jeg tror jeg kunne crashet med en tankbil uten at det ble krise ;-)

Jeg pakker soveavdelingen for seg selv på toppen av pulken i Arctic Bedding...



Tror det oppsummerte mine drivstoffvalg på en kurant måte...

Endret av Espen Ørud

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for gode og utfyllende svar, det var interessant lesning! En 5 liters dunk er en enkel løsning, mindre enheter å håndtere og sikkert veien å gå når man skal på langtur og trenger mye mere drivstoff. Smart å fordele risken på flere 1l flasker også. Jeg tror jeg går for denne løsningen siden jeg først skal ut på en helgetur. I tillegg lages det en primusplate løsning med fast montert brenner og en beskyttelse rund den for rask oppsett i teltet (og for å utnytte tiden hjemme før turen selvfølgelig). 

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
18 timer siden, Espen Ørud skrev:

(og så har man jo med solid margin om det skulle skje noe)
 

Veldig enig! Og det gjelder mer enn bare bensinen. Man må ha gode marginer på fjellet vinterstid.

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bruker som noen nevner flasker som er beregnet sammen med primuspumpen. Dette betyr da 4 stk Soto flasker eller x-antall MSR flasker. Er det 111T som er med på turen blir bensinen lagret i samme flasker som over rett og slett for robusthetens sin skyld. Har ikke brukt plastkasser, alt pakkes i bag eller tilsvarende. Mat, klær oppbevares oppi bag pakket inn i slike pakkposer av ulik størrelse. På toppen av dette havner Arctic Bedding og teltposen til Hilleberg (stenger ferdig tredd i kanaler og rullet sammen). Gjort dette i alle år og enda ikke opplevd lekkasje. kan alltids skje, selvsagt, men er vel kanskje mer sannsynlig at jeg kræsjer bilen på vei ut til turområde sånn rent prosentmessig sett. Dette med kasse er noe jeg skal prøve ut for å ha et bord inne i forteltet også.

 

Jeg beregner ca 1000ml pr døgn og da kan jeg kosefyre lenge om morran og om kvelden i det døgnet samt smelte par-tre liter med vann med Soto Muka. Dette er jo en primus som drar mye drivstoff (største ulempen), men med pulk er jeg ikke bekymret for vekta. Tar jeg med Optimus 111T så går det med ca en drøy halv liter i døgnet. Jeg er ikke noen ekspedisjonsfarer som drar på tur med 150kg alene over nordpolen og må knekke tannbørsta for å spare vekt. Så om jeg har med 5 liter eller 10 liter drivstoff for min 3-4-5-6 dagers friluftstur om vinteren betyr lite. Jeg skal jammen ikke rasjonere iallefall, da drar jeg heller hjem og telter i hagen :-)

 

Turer hvor jeg bærer alt i sekk (vår, sommer, høst) så er jeg mer sparsommelig og regner mer nøye på det siden en kg spart i sekken er adskillige kcalorier spart i forbrukt energi når bakkene blir lange og bratte. For en helgetur (2-3 døgn) tar jeg da med 1 stk 230gr gassboks og det er alltid mer enn nok igjen til 1-2 døgn til.

Endret av rbhelle

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei

Pleier å beregne 1/4 liter pr. mann pr. dag med optimus Nova og parafin! Til vinterbruk inkl. snøsmelting. Kosefyrer sjeldent. Den varmen forsvinner hirtigt ut gjennom telt duken.

Elgen

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
5 timer siden, elgen skrev:

Hei

Pleier å beregne 1/4 liter pr. mann pr. dag med optimus Nova og parafin! Til vinterbruk inkl. snøsmelting. Kosefyrer sjeldent. Den varmen forsvinner hirtigt ut gjennom telt duken.

Elgen

Enig, den forsvinner fort, men du og du så godt det er i den tiden du har varmen inntil man får kledd på seg eller krøep ned i påsan! Vel verdt det vinterstid. Har fryst nok opp gjennom 25 år i Hæren ;-)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive