Gå til innhold
  • Bli medlem

Varianter av kokekar på tur


Aslak Smeland

Anbefalte innlegg

Heisann!

Er det noen her som har en formening eller erfaring med alternativer til Trangia  sine alu kokekar? Har så langt brukt disse tradisjonelle kokekarene som fulgte med stormkjøkkenet, men opplever at maten fort brenner seg fast. Om det er jeg som bruker for sterk varme.....mulig, men har folket erfaring med kar med belegg og liknende? Ønsker da også helst kar som kan legges i hverandre eller Sea to Summit sin løsning med silicon baserte kar. ( problemet der igjen er vekta ) Skal lage mat til flere personer enn bare meg selv.

Takker for innspill :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jau, det funket jo forsåvidt på en måte frem til jeg gikk over til frysetørket og jetboil. Real Turmat har jo nå blitt så dyrt at jeg vil tilbake til alternativ matlaging i felt og vil derfor ha tak i et nytt sett som funker. 

Har sett på Trangia, Primus og Sea to Summit x-pot sitt stæsj. Men harv ikke bestemt meg ennå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Aslak Smeland skrev:

Jau, det funket jo forsåvidt på en måte frem til jeg gikk over til frysetørket og jetboil. Real Turmat har jo nå blitt så dyrt at jeg vil tilbake til alternativ matlaging i felt og vil derfor ha tak i et nytt sett som funker. 

Har sett på Trangia, Primus og Sea to Summit x-pot sitt stæsj. Men harv ikke bestemt meg ennå.

Jeg er veldig fornøyd med MSR Base pot sett. Ta en kikk på det. Lette og fine kjeler. Med en MSR Flex stekepanne har du et meget bra sett. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trangia er det eneste systemet jeg har klart å finne, hvor alt pakkes sammen. Kjeler, stekepanne, vindskjerm og brenner.  Du veit, de "fleste" har et Trangia sett eller tre.. Primus har mange flotte produkter, men settene de leverer er egentlig ganske dyre vannkokere. Jeg har satt sammen flere systemer alt ettersom hvilken tur jeg skal på. For turer på Krokskogen, som er like ved der jeg bor, har jeg for en tur med en overnatting, et minimalistisk kokesett med en Primus kjele på 0,6 liter, eller Jetboil Zip. På turer på Hardangervidda skal jeg nå bruke Primus Spider Stove set med Jetboil stekepanne. Nesten en erstatting for Trangia, men ikke helt, men nære nok.Dette pakkes også sammen til et lite volum. Kjelen pakkes inn i vindskjermen, den røde plastboksen settes inn i kjelen opp i der legges brenneren. Jetboil stekepannen pakkes for seg. For meg funker dette bra. Det hele står støtt i forteltet på Ringstind teltene mine og vindskjermen fungerer bedre enn de fleste. Denne brennere kan også bygges om til multi fuel.

58aca13696895_Primus1.jpg.16fc8eb1ef503fa2f1ed2afa79ea2395.jpg

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare et lite tips angående x-pot. Den får ikke den varmeoverføringen opp til veggene slik en tradisjonell kjele gjør. Jeg prøvde å koke en jegergryte oppi den. Den funket dårlig og tok sinnsykt lang tid. Det ble ikke ordentlig kok i kjelen. Genial sak, men noe mer avansert matlaging enn å koke pasta, ris osv duger den ikke til. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble litt kurert for "stormkjøkken" a'la Trangia etter å ha fartet en del rundt på motorsykkel. Det tok alltid litt for stor plass i koffertene og stjal dermed mye pakkvolum. Har derfor aldri brukt dette på fjellet eller i skogen.

Har nå en hel liten samling med brennere og kjeler som velges ut fra hvilken type tur jeg skal på.

Det letteste jeg kommer fra det er en 45g toppmontert gassbrenner (FMS 300T), en 15g titan vindskjerm (inkl pose og 2 binders) og en Toaks 550ml kopp/mug med lokk som veier 100g. En 100g gassboks og brenneren går oppi mugga. Dette er kun for koking av vann

Skal jeg ha god kaffe er mitt neste alternativ en Jetboil Zip med kaffepresse.

SVEA 123r går nedi Toaks'en hvis jeg ønsker litt bensinfyrt nostalgi.

Neste trinn er en 900ml Evernew ultralight titankjele som veier 115g med nonstic, den er tynn så den bør ikke kjøres "tørr" på høy varme, men den kan kokes i og også stekes i med litt forsiktighet.

Videre har jeg et eldre Primus Litech sett med to gryter 1.7l og 2.1l og stekepanne  alle med non stick. (Kan sammenlignes med dagens Litech Superset). Dette er kanskje det jeg har brukt aller mest, drar ikke alltid med meg alle delene, noen ganger kun 1 av grytene og lokket. Kan fint steke i grytene.

Har en større 2.8l Evernew kjele med keramisk belegg og en stor 6l eloksert alukjele som jeg skal bruker med Soto Muka for å smelte snø i en fei.

Bruker slangebrenner for kun gass og Primus Omnifuel/Omnilite TI, der Omnifuel'en er den som er desidert mest brukt, Omnilite bruker jeg når jeg skal fyre med bensin og bære på utstyret.

Konklusjonen er at du selvsagt ikke trenger alt dette. Min oppfatning er at et "alt i ett kjøkken" som Trangia og de nye Primus settene selvsagt er stødige og enkele i bruk, men at en ender opp med et litt for stort pakkvolum på mange turer, fordi det inneholder deler som alltid må være med (store vindskjermer), men som fint kan erstattes med lettere og mer pakkvennlige løsninger. 

Så kanskje et sted å begynne er et kjelesett a'la Primus Litech superset, der du kan velge å ta med en eller flere av delene, og en slangebrenner enten i form a ren gassbrenner (for mindre vekt og pakkvolum) eller en multifuel om du også skal bruke den om vinteren.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
On 2/21/2017 at 10:28 PM, Barild said:

Bare et lite tips angående x-pot. Den får ikke den varmeoverføringen opp til veggene slik en tradisjonell kjele gjør. Jeg prøvde å koke en jegergryte oppi den. Den funket dårlig og tok sinnsykt lang tid. Det ble ikke ordentlig kok i kjelen. Genial sak, men noe mer avansert matlaging enn å koke pasta, ris osv duger den ikke til. 

Genial tilbakemelding, da blir det ikke flere x-pots.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sliter selv med å finne en god kjele som kan brukes, både til å koke kaffe i og som kan brukes til å steke fisk i. Den må kunne brukes både på bålet og på brenner. I tillegg syns jeg de fleste kjeler er alt for store. 0,7l syns jeg er passe. men heller 0,5 enn 1liter. I tillegg må den være lett. 

Hvis noen vet om en slik kjele så si fra :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Friluftsnoob skrev:

Sliter selv med å finne en god kjele som kan brukes, både til å koke kaffe i og som kan brukes til å steke fisk i. Den må kunne brukes både på bålet og på brenner. I tillegg syns jeg de fleste kjeler er alt for store. 0,7l syns jeg er passe. men heller 0,5 enn 1liter. I tillegg må den være lett. 

Hvis noen vet om en slik kjele så si fra :) 

En utfordring dette å finne en kjele som dekke alle ønskene dine, men her er et bilde av to varianter som jeg har. Begge kjelene er fra Primus. Den største er på 1 liter, her kan du bruke lokket som stekepanne, men det er veldig lite. På de korte turene mine i marka med en overnatting bruker jeg nå den andre varianten. Denne kjelen er på 0,6 liter. Vindskjermen og brenneren er også fra Primus. Kjelen finnes også i en titan variant. Den lille røde dingsen er oppvask kosten. Denne kombinasjonen tar nesten ingen plass. I tillegg har jeg med en liten stekepanne. For disse korte turene bruker jeg bare en sekk på 45 liter

 

DSC_0034.thumb.JPG.d335f68ebde1f050dc22fa9c5d237229.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Friluftsnoob skrev:

Sliter selv med å finne en god kjele som kan brukes, både til å koke kaffe i og som kan brukes til å steke fisk i. Den må kunne brukes både på bålet og på brenner. I tillegg syns jeg de fleste kjeler er alt for store. 0,7l syns jeg er passe. men heller 0,5 enn 1liter. I tillegg må den være lett.

Kjele på 0,5 til 0,7 liter, ikke gryte altså, som du også kan steke fisk i? Vil ikke slike kjeler ha litt liten åpning da, om du tenker tradisjonell tur-kjele stil? Vurder en GSI Outdoors Glacier Tea Kettle 1.0L. www.prisjakt.no/product.php?p=872849. Har en slik, Den har stor åpning, omtrent like stor som diameteren på kjelen. Rustfritt stål, 264g.  Om du må ha en kjele altså, og ikke ei gryte? Finnes også bra utvalg av kjeler i titan, men er ikke like godt egnet til å steke i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Tor-Erik-L-77 skrev:

Har noen vært borti det kittet nedenfor? Så det brukt av en på youtube. Virker veldig genialt til sommerturer med bålfyring, kompakt og alt i et. Det enkle er ofte det beste :)

http://www.heavycoverinc.com/heavy-cover-us-gi-style-titanium-canteen-mess-kit-37oz-includes-tritan-plastic-and-titanium-canteen-cap/
Heavy_Cover_Ad_JPG__16078.1475344960_1280_1280.jpg.0651baabe21e9646a80a80b23a9cd973.jpg

$155.- holy moly..Ville ikke kalt det enkelt til den prisen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.2.2017 den 23.12, Memento mori skrev:

Hei, du kan lese denne tråden om Trangia 

Det den ubehandla varianten du har? Den er håpløs, bortsett fra til å koke vann 🤣1f602.png og smelte snø.

Bruker ubehandlet Trangia vindskjerm og kaffekjele sammen med HA 1,75L gryte og 1,5 L nonstick gryte.  Stekepanna er av den første røde nonsticktypen og har klart seg bra.

Det funker fint for meg.  Skal det veie mindre bruker jeg Litech settet (1L) og crux brenner.   Begge på gass, ja ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.