Gå til innhold
  • Bli medlem

Hjelp til bålpose


havardbr

Anbefalte innlegg

Heihå, og god søndag! 

 

Jeg tenker å sette sammen en liten "bålpose" med en samling av opptenningsutstyr til bålfyring, men trenger litt tips til dette. Jeg er litt usikker på hvilken størrelse tørrpose jeg skal bruke. Kan 3L være passende til dette formålet? Søkte litt på google og fant Monsens bålpose: https://ndla.no/nb/node/9178. Noen som vet hvor jeg kan finne noe lignende?

Kom gjerne med tips til ting som kan være nyttige å ha med i bålposen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sjefen sjøl har det på line i posen sin ja......Mye man kan ha en slik pose, men lighter og fyrstikker er vel selvskrevent. I tillegg er litt fan av de små hvite opptenningsposene som man bruker til peisfyring, de veier lite og tar liten plass, og gjør opptenningen litt lettere, selv om det er litt juks :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 stk lighter, 1 pakke med stormfyrstikker, 1 tennstål og 3 tennbriketter. (Selvsagt avhengig av hvor lenge du skal være borte)



Tennbrikettene kan du dele opp til bruk også - sjelden nødvendig å brenne opp en hel for å få fyr. 


Normalt har jeg lighteren i lommen og klarer meg med den og ting jeg plukker i naturen som never, tørre pinner elelr pinner man kan spikke tørre fliser fra kjernen av osv.


Det er kun unntaksvis jeg bruker noe fra "nødsettet". Da skal det være bra kjipe forhold. Hadde det på jakt i høst, med underkjølt regn etter flere fuktige dager. Da var det greit med tennbriketten. 

Om du ikke er så nøye på at det soter litt og ser lite miljøvennlig ut så er det enormt med energi i selv små biter av gamle sykkelslanger. Om du klipper de opp på forhånd så tar det minimalt med plass også. Som et alternativ til f.eks tennbriketter...

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Parafinposer, Soto Stormlighter fylt med Vintergass gjør susen. Har også et syltetøyglass med lampeolje hvor jeg marinere små bjørkepinner av finger størrelse. Tar disse med i en plastpose. Må innrømme at jeg jukser, har jeg med rødsprit/bensin bruker jeg det. Men trener ofte på å lage bål når alt har roet seg. 

Endret av Memento mori
Rettet skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Espen Ørud skrev:

Normalt har jeg lighteren i lommen og klarer meg med den og ting jeg plukker i naturen som never, tørre pinner elelr pinner man kan spikke tørre fliser fra kjernen av osv.

Lighteren i lomma er smart ja, særlig når det er litt kjølig i lufta. 

1 time siden, tubbs skrev:

Har en zip pose med bjørkenever og strimlet tyrirot + peisfyrstikker som er kortet ned samt litt + ripe oppi en liten plastboks.
Har også en gammel filmboks fylt med bomull innsmurt med Vaselin og ett lite fyrstål. 263a.png

Zip lock (med glider) er vel det enkleste. Never, en fyrstikkeske og eventuelt et tennstål i en 1 liters pose, og så fylle på med tørr never når en går forbi et tre (bare det løse ytterste laget en får av med hendene). Ellers så er det jo mulig med en billig og robust 1 liters vanntett pakkpose som selges i sportsbutikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestandig med en ziplock-pose med tennbriketter, fyrstikk, bark.

men etter sist skitur, trenger jeg noe mere, for jeg klarte (fa*n) ikke å få laget meg bål. Det jeg fannt av ved, ville ikke ta fyr.... vet ikke om det var forsi jeg er elendig å finne brennbart, eller om alt jeg fannt var pille råttent... kanskje en kombinasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Jan Erik Hansen skrev:

 

, og så fylle på med tørr never når en går forbi et tre (bare det løse ytterste laget en får av med hendene).

Har alltid hundeposer i lomma så går nesten automatikk i å plukke med seg litt på turene om sommern.
Noen plukker bær/sopp og andre plukker never  ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Idag var jag tvungen att fuska igen, för att få ordentlig eld. Ja, jag vet att man inte skall göra så, men  det är blött och svårt att få tag i vettigt bränsle. Fusket är dock väldigt effektivt. Och billigt. Och lätt. 

Tag ett telys. Värm upp det så att sterinet smälter. Tag en well-papp remsa, ca 25x100mm som är rullad som en cylinder och proppa ned i det smälta stearinet. Låt svalna. Perfekta små saker att ha med på tur för att tända sur ved, tända upp i kaminer etc. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

sakser noe jeg skrev i annen tråd: "Har laget meg et lite lager av bomullspads dyppet i blanding av stearin og lampeolje. Du kan se hvordan lage disse i en video av Odd Hjelen på youtubekanalen hans ("Norwegianbushcraft"): www.youtube.com/watch?v=Xj3FDeZZVjQ  . Han har en tidligere versjon av videoen på norsk om du vil, der han brukte vaselin i stedet for lampeolje: https://www.youtube.com/watch?v=L1o4-YitJFw  (Han har flere godt tips på kanalen sin den karen). Bomullsdotter med litt vaselin i er ellers et veldig enkelt og mye brukt hjelpemiddel for opptenning. "

Legger til: Klipper biter av sisalsnøre, dypper i flytende stearin, lar tørke. Legger i ziplock pose. Ved bruk knekker opp stearin og fliser opp sisal. Antenner lett og med stearin brenner det en stund. Annen ting jeg bruker er biter av sykkelslange. Gummi brenner godt og lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Jan Erik Hansen skrev:

Lighteren i lomma er smart ja, særlig når det er litt kjølig i lufta.

Gasslighter ja. Anbefaler klassisk Bic, for de lar seg rimelig lett tørke til de virker igjen om de blir våt i - motsetning til mange andre varianter. Har dog selv en forkjærlighet for Zippo med en bit sykkelslange rundt -  slik at bensin ikke fordamper så fort. Men det er nok mer av nostalgiske  enn praktiske grunner at jeg liker disse da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig! Takk for masse fine tips. Tidligere har jeg kun hatt tennstål og fystikker liggende i sekken, men nå blir både lighter, bomullsdotter og tennbriketter lagt til. Kom ikke engang på at en zip-lock pose kan fungere bra, så jeg sparer kanskje litt penger der. Telys har jeg også hørt kan være kjekt å ha med, og kan vel blant annet være til hjelp hvis skoa er våte. Noen som forresten har testet dette? 

Jeg er ikke så veldig dreven i dette med å tenne opp bål, så det er kjekt å få prøvd litt nye metoder hvis det er vanskelig å få skikkelig fyr. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tamponger ja, kjekt å ha, både i bålposen og førstehjelps posen. Så for en tid siden en video med en som tok en tampong, stakk den opp med en syl (ikke helt gjennom) fra tuppen og ned, brukte så en sprøyte (medisinsk) til å sprøyte parafin eller lampeolje ned i hullet. La deretter tampongen på en lang stripe med duct-tape som han brettet over slik at tapen dekker tampongen helt på begge sider, og litt til over. Tapen limer altså tampongen inne.  Slik fikk han en vanntett og enkel oppfyringshjelp. Når han skulle bruke dette kunne han enten ta kniven og snitte opp tapen/tampongen, og/eller rive de to tape sidene fra hverandre for å avdekke tampongen.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, havardbr skrev:

Kom ikke engang på at en zip-lock pose kan fungere bra, så jeg sparer kanskje litt penger der.

zip-lock poser kan brukes til mye og mangt. Men etter noen gangers bruk har de en tendens til å revne øverst ved låsen, spesielt om man har overfylt de. De er billig å erstatte, men er man på tur når det skjer og ikke har noe annet å pute tingene sine i. Skifter ut mine jevnlig - før de ryker. Bruker dertil en toalettveske, billig nylonsak med glidelås, medium stor som jeg har flere zip-lock poser med ting i. Har der en pose med førstehjelpsting, en pose med bålting, en med reservebatterier, en med reparasjonting og en med hygienesaker. Lett å pakke, lett å holde styr på. Alltid med i sekken, alltid med inn i teltet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Mitt oppsett. 

sea to summit- 1 liters pose. 

https://www.xxl.no/sea-to-summit-torrsekk-ultrasil-1-liter/p/1115022_1_style?gclid=CjwKEAiA_9nFBRCsurz7y_Px8xoSJAAUqvKC46_m_pfXS74oi2F-i6jBfyHoXk0xxP0CYsK_YIDyXBoCUTbw_wcB&gclid=CjwKEAiA_9nFBRCsurz7y_Px8xoSJAAUqvKC46_m_pfXS74oi2F-i6jBfyHoXk0xxP0CYsK_YIDyXBoCUTbw_wcB

Innhold:
En foldekniv (skarpest mulig)
Fyrstikk eske
Tennstål (light my fire. army modellen) 
Bjørkenever som jeg har samlet fra vedhaugen. (store mengder never!)
En snusboks, (tom) fylt opp med bomullspads (flate runde typen fåes kjøpt på butikken, slik som damer bruker til å ta av sminke med)

Bruker som regel tennstål til å ta fyr på en bomullspad, som igjen tar fyr på never. Bål med fyrstikker er litt juks ;)


 

Endret av 2an
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den posen til Monsen er nok den her, Ortlieb sin førstehjelpspose :-) Den nye typen er forøvrig gul. Til mitt forrige kamera brukte jeg en slik foret med liggeunderlag som kameraveske, veldig bra greier :) firstaidkit-big_14415.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, 2an skrev:

Bruker som regel tennstål til å ta fyr på en bomullspad, som igjen tar fyr på never. Bål med fyrstikker er litt juks ;)


 

Du føler ikke at du har passert grensa til "juks" ved å bruke bomullspads? 😁
Det er jo nesten fysisk umulig å ikke få fyr på pads med tennstål mener jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Bjørja skrev:

Er jo åpenbart at det eneste som godtas burde være selvsanket flintstein og knuskkjuke. Aller helst mens man er kledd i selvfangstet skinn. Selvsagt filmet og lagt ut på instagram eller snapchat...

Vademelsbukser, ludvigsekk og bush hat à la Lothepus er også obligatorsk. Brukeren/kanalen skal selvsagt hete noe med "bush craft". Ps Kanalen skal også utelukkende handle om kniver og bål.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.