Gå til innhold
  • Bli medlem

Isen på Møsvatn


qwer993

Anbefalte innlegg

Annonse

Akkurat.... Ja isen er nok trygg, selv om det alltid vil være folk som mener noe annet :) Kom hjem fra vidda for 2 uker siden og jeg følte meg i hvert fall trygg. Men akkurat Møsvatn på 900 moh kan jo være greit å forhøre seg om. Møtte flere andre også....God tur med barna!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, JonDee skrev:

Akkurat.... Ja isen er nok trygg, selv om det alltid vil være folk som mener noe annet :) Kom hjem fra vidda for 2 uker siden og jeg følte meg i hvert fall trygg. Men akkurat Møsvatn på 900 moh kan jo være greit å forhøre seg om. Møtte flere andre også....God tur med barna!

 

He he...linjen: selv om det alltid vil være folk som mener noe annet, ble skrevet til ære for akkurat deg, så det var jo gøy at du stakk innom :). Stå på :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møsvann har vel 19 meter i regulering.....  Fint at du tar på deg ansvaret @JonDee og "Æren".

Sakset fra varsom.no  meld deg gjerne inn i Skridsko.net og lær litt.

Ser du andre på isen
Det er mange svært ivrige skøyteløpere, og tiden mellom islegging og første snøfall er ofte kort. De ivrigste går derfor på svært tynn is, helt ned mot 4 cm, med stor fare for å gå gjennom. Det skjer likevel sjelden fordi de har lært seg å «lese» isen, og bruker en kraftig stav til å sjekke istykkelsen om de er i tvil. De har øvd på å falle i kaldt vann, har med sikkerhetsutstyr for å komme seg opp, tørre klær, og er flere sammen. Dermed er det ikke lenger en særlig farlig sport. Du kommer helt sikkert til å se slike "ekstremsport"-utøvere på isen, og ikke fall da for fristelsen til å gå ut etter dem uten sikkerhetsutstyr. Du kan treffe på svake steder på isen hvor de ikke var. Ta heller kontakt (på land) og hør om muligheter for kursing.

Regulerte vann
Vær oppmerksom på at de fleste regulerte vann har områder med svært svekket is. NVE har i samarbeid med regulanter etablert en landsdekkende wms-tjeneste som markerer med rødt de områdene hvor isen er særlig svekket på grunn av reguleringer. Områdene vises som bakgrunn på iskart.no. Ser du et magasin som ikke er registrert, så vennligst send en melding til [email protected].

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Som jeg nevnte tidligere så har sikkert vertskapet på Mogen oppdatert info om isforholdene på Møsvatn og fordi at dette vannet ligger såpass "lavt" er det lurt å forhøre seg.

Et kjapt google søk forteller også om stadig dårligere isforhold på Møsvatn de siste årene, i tillegg til stadig tidligere issmelting. Se link fra i fjor

https://www.nrk.no/telemark/fremdeles-usikker-is-pa-mosvatn-1.12774679

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er Mogen åpen? Med vintervannstand er det uansett mange kilometer derfra til vannkanten. Prøv Harald Hovden, som bor på Møsstrond, ei øy i Møsvatn. De har også luftputebåt som brukes når isen går opp på vår og forvinter.

Normalt er isen sikker på denne tiden, men det er alltid bra å være sikker. Det er også mulig å ringe SNO eller Villreinsenteret som ligger på Skinnarbu. De ser innover Møsvatn fra kontorvinduene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for info @qwer993! Hadde dere en fin tur ellers? Jeg har tenkt meg oppover til vidda denne uken igjen, men litt ruskete over rv7 nå, skal bedre seg ser seg. Vurderer kanskje å ta Hol-Aurland isteden og parkere ved Geiterygg tunnelen hvis  7`ern holdes stengt. Men da blir ruten helt annerledes enn hva jeg hadde tenkt :) 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpass ja, dere ER på tur. Skal ikke forstyrre. Det skal bli litt bedre fra i morgen av, fremdeles frisk bris med litt solgløtt og enda litt bedre på torsdagen, laber/svak vind med sol. Så det går den riktige veien!

Enjoy!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, her kan jeg svare :)
Isen på Møsvatn er trygg i år, men som i alle vann er det områder som kan være utrygge.
Vil du være 100% sikker så følg en av de stikkede scooterløypene. Det går for eksempel en fra Varland til Førnes, derfra er det ikke langt ned til Vågen hvor det er en fin oppstigning til fjellet.

Mogen er ikke betjent på vinteren, annet enn i påsken.

Vannstanden er nå på 908,6 moh, 10m under fullt magasin...

God tur :)

Endret av mpoulsson
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.