Gå til innhold
  • Bli medlem

Noen som har opplevd problemer med Primus Fuel Bottle?


Stig Erik Olsen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Primus Fuel Bottle liggende horisontalt i ca 1 år med 4 takt miljøbensin i og denne har da lekt ut noe av, når jeg åpnet den var det lite trykk i. Jeg har også lurt lit på hvorfor primus har en kant som oringen passer nedi slik at den ikke kan presses for hardt sammen, Men så kom jeg over dette: https://www.fs.fed.us/fire/av_safety/promotion/Technical_Bulletins/2003-02.pdf

Noen som har opplevd noe slikt eller andre problemer med primus sine flasker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skjønner godt at Primus lager en kant til o-ringen. De aller fleste er redd for bensin og drar alt for hardt til på alle mulig steder det går an. Bare ta en liten titt på primusfilmer på nettet. Utrolig mye "voldtekt" av primuser. Hard tildragning, feil forvarming som lager bål og sot, ikke rart mange får problemer. 

Overfyller du flasker/kanner eller gassbokser må det gå galt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis flasken lekker kan det godt være at du må bytte pakning. De gangene jeg har hatt lekkasje har det vært på grunn av inntørkede/oppsprukne pakninger. Det blir alltid litt trykk ved bruk av bensin og skal ikke så mye til før det lekker. En annen ting er hvordan pakningen ligger mot flasken. Det er en relativt skarp kant på flasken og skrur du veldig hardt til risikerer du å ødelegge pakningen. Jeg liker ikke denne løsningen, så jeg sende en epost til Primus og spurte om de ikke kunne lage flasker som MSR gjør. Svaret var at de var fornøyd med den løsningen de har.

1 time siden, Stig Erik Olsen skrev:

Angående det dokumentet så er vel hovedårsaken til at gjengene spratt ut, varme fra brann. Så lenge du ikke overfyller og/eller lar flasker med bensin ligge å slenge i solen eller i bilen når det er varmt så burde det vel gå bra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MSR brukte tidligere å anbefale SIGG flasker, men gikk bort fra det, og fikk istand produksjon av egne flasker hvor gjengene ikke er presset inn, men laget i samme gods som resten av flasken.  Dette p.g.a.noen få tilfeller med lekkasjer i innpressingen av gjenget ring. 

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg testa i stad og satt en flaske i skrutvinga, og dro til alt jeg klarte med en 15 cm skiftenøkkel og klarte ikke og dra over gjengene., men med en på 25 gikk det. prøvde både med den kanten på korken og uten. 

Og hvorfor er det ikke samme løsning på pumpa. 

Endret av Stig Erik Olsen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.