Gå til innhold
  • Bli medlem

Hvor lavt/høyt telt fyrer dere primus i?


Gjest Mareng

Anbefalte innlegg

1 time siden, rbhelle skrev:

Hilleberg Keron 3GT fyres både i yttertelt og i innertelt. Innerteltet fyrer jeg kun i for å tørke litt tøy eller for kosen sin del.

Innerteltet til Keron 3 er vel 105cm. Ikke akkurat kjempehøyt, men føler det er trygt selv med kjempeflammen til Soto Muka. Justerer den dog noe ned da det ikke er behov for å ha så veldig mye varme der inne.

Soto Muka som fyres i ytterteltet gir god varme i innerteltet også, så ser egentlig ikke helt poenget.

oppfyring og forvarming skjer alltid i kuldegropen. Har jeg ikke kuldegrop så er kasserollen klar, just in case.

 

IMG_9752.jpg

IMG_9785.jpg

P1020743.jpg

P1020740.jpg

OT: Men det ser ut som du har kastet opp i kuldegropen 😂🤢

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I Aktoen føler jeg at jeg må tenke meg om to ganger.  Knepper bort innerteltet, fyrer den opp ute med 4-takt og har den montert på plate, mens jeg forsiktig tar den inn "på halv fart".

Og når en har kokt opp vann e.l. husker jeg alltid å regulere flammen ned før man flytter kjele eller panne.  Til kosefyring i Aktoen synes jeg det er nok med Primus Micron Lantern evnt. på vintergass. 

 

PS: Har vært på kurs hos brannforebyggende i Kristiansand hvor vi fikk se potensialet i 110gr. vanlig campinggass.  Jeg synes på ingen måte at @Radiosugge overdriver her.

Dette er fakta og noe vi bør vite potensialet til. Vi er mer bevisste på eksplosjonsfaren til bensin til primusbruk enn gass, for eksempel.  Vi må våge å bruke det riktig. Hvis dette skremmer vett av noen, tør jeg ikke tenke på hva vedkommende må tenke når en trailer passerer på veien ;)

Det er selvfølgelig farlig å leve, en kan dø av det ................

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fyring inne i et telt har mange momenter ved seg og endel gjør det konsekvent ikke mens andre gjør det hele tiden. Det viktigste om du skal fyre inne i teltet er at du kjenner brenner og utstyr meget godt. Alle systemer har sine særegenheter og "spesial" prosedyrer. Selv fyrer jeg og @whistler alltid inne i innerteltet men vi kjenner da utstyret veldig godt.

Som nenvt tidligere om man har et system med plastbakker i pulken så fungerer disse meget bra som et opphøyet "bord" i midten av teltet. Når jeg og @whistler er på tur sammen så har vi derfor totalt 6 plastbakker i midten av innerteltet teltet mellom oss. Dette danner et meget stabilt og godt "bord" hvor brenneren står på med tilhørene monteringsplate for brenner og fuelflaske.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, TomWithoutVom skrev:

I Aktoen føler jeg at jeg må tenke meg om to ganger.  Knepper bort innerteltet, fyrer den opp ute med 4-takt og har den montert på plate, mens jeg forsiktig tar den inn "på halv fart".

Og når en har kokt opp vann e.l. husker jeg alltid å regulere flammen ned før man flytter kjele eller panne.  Til kosefyring i Aktoen synes jeg det er nok med Primus Micron Lantern evnt. på vintergass. 

 

PS: Har vært på kurs hos brannforebyggende i Kristiansand hvor vi fikk se potensialet i 110gr. vanlig campinggass.  Jeg synes på ingen måte at @Radiosugge overdriver her.

Dette er fakta og noe vi bør vite potensialet til. Vi er mer bevisste på eksplosjonsfaren til bensin til primusbruk enn gass, for eksempel.  Vi må våge å bruke det riktig. Hvis dette skremmer vett av noen, tør jeg ikke tenke på hva vedkommende må tenke når en trailer passerer på veien ;)

Det er selvfølgelig farlig å leve, en kan dø av det ................

 

Solgte min akto pga dette problemet. Alt for lav til å fyre i den. Fungerte bra sommerstid med gass, men ikke med Soto Mukaen vinterstid. Så litt lavt det teltet for den primusen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.