Gå til innhold
  • Bli medlem

Gå etter vekt på sovepose?!


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Leste et innlegg fra Monsen om sovepose og overnatting ute i kulda. Han sier der at man ikke må gå etter beskrevet temp men vekta på posen. Er dette riktig? Ser for tiden etter ny pose jeg kan bruke på fjellet utenom vinter. Det blir fort rundt 0 på natta over tregrensa, men ikke noe ekstremkulde. Har egentlig landet på Mountain Equipment Glacier 1000. Comfort på -8 mener jeg. Tenkte denne også kan brukes på toppturer med overnatting under åpen himmel. Men Monsen mener i artikkelen at slike poser bør veie minst 2,5 kilo. Dunposen jeg nevnte veier vel 1,3 ca. Burde jeg ta hensyn til dette, at den ikke veier nok?! Noe av poenget med at jeg velger dun er jo at jeg bærer alt på ryggen på turene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg må si meg uenig med Monsen der. Jeg forstår poenget hans med å ikke stole 100% på beskrevet temp, men jeg mener temp-rating uansett er et "uendelig" mye bedre mål på hvor varm den er enn vekta i seg selv.

Vekta vil variere med dunkvalitet, størrelse, kontruksjon/form og materialvalg. Disse vil ikke nødvendigvis ha noen effekt på varmen.

2,5 kg hørtes ekstremt mye ut. Jeg har ligget i -20 god og varm i en pose som veier 1,6kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ganske sikker på at jeg har sett dette i en av bøkene hans også. Jeg tror, for det første at dette ikke er en helt generell betraktning, men at det er myntet på kunstfiberposer. Det kan også være geit å merke seg at artikkelen i DB er 12 år gammel. Og at det har skjedd den del med materialene i posene på 12 år. Jeg ser ikke bort i fra at han hadde et poeng, hvis vi forutsetter at vi snakker om, minst, 12 år gamle kunstfiberposer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kanskje kan være relevant med dagens teknologi, er om noe er helt hårreisende. Hvis to soveposer med omtrent tilsvarende spesifikkasjoner, men hvor den ene er mye lettere enn den andre. Det er ganske stor forskjell på vekt på de ulike materialene. Dun av lav kvalitet veier en del mer enn dun med høy kvalitet (ved samme temperaturgrenser). Tykkere og mer slitesterke materialer veier mer enn tynne. Skal ytterstoffet være vanntett veier det som regel mer. Lengde og størrelse på glidelåser har også noe å si hvis du skal høvle av de siste grammene.

Jeg tror også at hvis du handler varer hos de større produsentene, vil temperaturgrensene være ganske riktige. Men du må også tenke på at folk er forskjellige, og hvor nært temperaturgrensen du vil være komfortabel.

EN13537 er en standardisert test. Om temperaturgrensene den produserer kanskje ikke passer deg personlig, er det i alle fall samsvar mellom de ulike soveposenes spesifikasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Turlyst

De fleste produsentene konstruerer fiberposene sine med flere lag og noen sømmer. Mountain Hardwear limer/laminerer posene sine uten gjennomgående sømmer, derfor navnet Lamina. En slik konstruksjon uten sømmer er lettere og mindre volumiøs.

Eksempel syntetposer:

  • Mountain Lamina Z, Torch er oppgitt til: T-Comfort -9, T-Limit - 15, vekt 1,79 kg
  • Mammut Tyin MTI Winter er oppgitt til: -18 (ikke EN-testet), vekt 2,4 kg i 180 cm.

Utviklingen av syntetposer har kommet et stykke de siste 11 årene, som artikkelen er fra (oppdatert 29.12.2005 22:12). Angående konstruksjon av Mammut (se lenke under). Mammut oppgir at de har flere lag i hode og fotenden enn resten av posen.

https://www.mammut.ch/INT/en/know-how/sleepingsystems/sleeping-bags/materials-technologies

sleepingbag_layer-construction_rgb_480x4

sleepingbag_bodyzone_rgb_480x480.jpg

Endret av Turlyst
Lagt inn ny informasjon om Mammut konstruksjoner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er noe usikker på om jeg selv ville valgt min letteste dunpose til slikt bruk som trådstarter spør om.

Overnatting under åpen himmel på topptur sommerstid kan være krevende for hvilken som helst sovepose. Også overnatting under åpen himmel ved et bål i skogen med gnister osv.

Jeg kjenner ikke alle  typer dunposer, og heller ikke den dunposen som trådstarter spør etter, men felles for mine lette dunposer er at ytterste trekket er veldig lett og trekker vann som trekkpapir. Bare i tåkete vær vil en slik pose trekke vann.

Slik er ikke mine fiberposer. Det er selvsagt forskjell på dette, men om man har som mål å overnatte mye ute under åpen himmel burde man kanskje se litt mindre på vekt, og heller se på ytterstoff og fyll som tåler litt røff bruk. Uansett bør man nok ha noe over seg - om ikke annet så en Jervenduk e.l.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nej, man kan inte gå efter vikten på påsen. Dun finns att köpa i olika kvaliteter och bra dun ger en lättare påse. Vidare så kan tillverkarna använda olika slags tyg att sy påsen i, olika konstruktion på cellindelning, antal celler, olika storlek och längd på glidelås etc.

Köp av en seriös tillverkare och gå efter deras temperaturrekomendationer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det stor variasjon på syntetisk fyll også? Altså at du får mer isolasjon pr gram hos fylltype "a" enn hos fylltype "b" ? Da vil det jo kunne være en del vektvariasjoner på syntetposer med samme temperatur-rating også...

Endret av ViktorS
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, ViktorS skrev:

Er det stor variasjon på syntetisk fyll også? Altså at du får mer isolasjon pr gram hos fylltype "a" enn hos fylltype "b" ? Da vil det jo kunne være en del vektvariasjoner på syntetposer med samme temperatur-rating også...

Er forskjell selvsagt på det ja. Og som med dun øker gjerne prisen også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten å ha orket å lese linkene så har for meg en pose med t-comf -8 fungert utmerket som 3-sesongs der det fort kan bli -5 på de seneste høssturene.Det er også hva jeg kommer til å handle dersom jeg skal fornye den snart 15 år gamle posen jeg har brukt til dette formålet som nuh nok er mer t-comf +/-0 etter slitasje, vask osv. Den holder riktignok til samme gamle bruken om jeg kjører en fleece liner i tillegg. 



Og ettersom jeg ikke har lest linkene så ser jeg for meg at Monsen har basert dette på sine egne valg for egne turer. Når du er på tur en måned eller to i slengen, spesielt om vinteren, så mister posen fort noe effekt etter hvert, pga fukt, ising osv...Dette tar han helt sikkert hensyn til for sine egne valg. Ved å velge tyngre pose har du mer stoff, mer volum og mer å gå på for å ta høyde for slik reduksjon, så rådene er nok ikke heeeelt tilfeldig, men det er ikke sikkert det er like relevante råd for en som normalt kun bruker posen til langhelgtur....

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for godt svar! Har lyst på en god og varm pose, men ikke for varm heller. Har også en fleece pose jeg kan ha inni. Ser vel ut som posen jeg har sett på kommer til å dekke mitt behov.

 Vanskelig dette med å velge allround utstyr. Men på den annen side blir det jo umulig å skulle kjøpe ting som passer spesifikt til ethvert behov. Da blir det mye.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Thomas_B said:

 

 Vanskelig dette med å velge allround utstyr. Men på den annen side blir det jo umulig å skulle kjøpe ting som passer spesifikt til ethvert behov. Da blir det mye.

Jepp, men kombinasjon av utstyr funker greit - til man finner ut at man gjør en ting så mye at man synes det forsvarer et mer innkjøp til mer spesifikke bruksområder. Mine første vinterturer ble lagt til dager det ikke var spådd iskaldt. Jeg klarte meg da med en kombinasjon av soveposer/liner/fjellduk (som backup) og først når jeg fant ut at det her kan jeg like godt holde på med i -25 og hele vinteren så handlet jeg litt mer "avansert" utstyr. Det samme med f.eks telt. Jeg har flere kompiser som har teltet på fjellet med vinteren med helt vanlige UL-telt fra f.eks Helsport. Men de har da sørget for at det er meldt kurant vær og minimalt med vind osv. Når de har fått dilla har de handlet inn utstyr for litt mer trøkk i været...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 hours ago, Espen Ørud said:

. Jeg har flere kompiser som har teltet på fjellet med vinteren med helt vanlige UL-telt fra f.eks Helsport. Men de har da sørget for at det er meldt kurant vær og minimalt med vind osv. Når de har fått dilla har de handlet inn utstyr for litt mer trøkk i været...

Och vad gör man om prognosen inte st¨mmer och det blir 25m/s istället för utlovade 3? Jag skulle aldrig våga ge mig ut på vinerfjället och ha med mig utstyr baserat på väderprognosen. Men det finns tydligen folk som är betydligt mer riskbenägna än vad jag är. Oftast går det ju bra...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det hende at Monsen har gjort noen refleksjoner i forhold til hva som skjer om han skulle få en omfattende rift i posen ved et uhell?

Syntposer har vel stort sett fyllet vevd som en "matte". Dun er i "løsvekt". Det betyr trolig at ved en stor rift i en syntpose på et mest mulig "ugunstig tidspunkt", så blir syntfyllet værende i posen. I verste fall kan innholdet i ett eller flere dunkammer være over "alle hauger" før en vet ordet av det..

If the shit hits the fan..

Altså kan pose sees på som noe av det viktigste sikkerhetsutstyret på en lengre ekspedisjon i kalde strøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, Johan2000 said:

Och vad gör man om prognosen inte st¨mmer och det blir 25m/s istället för utlovade 3? Jag skulle aldrig våga ge mig ut på vinerfjället och ha med mig utstyr baserat på väderprognosen. Men det finns tydligen folk som är betydligt mer riskbenägna än vad jag är. Oftast går det ju bra...

Dette er en tullete holdning spør du meg. Du kan fortsette med disse usannsynlige "hva hvis"-situasjonene i det uendelige. Sannsynligheten for 25m/s når det meldes 3 er liten. Tar du i tillegg høyde for at UL-telt mest sannsynlig vil klare seg (om enn en noe ubehagelig opplevelse) så er du veldig safe. Det er umulig å ta høyde for alt. Tar du med hjertestarter i tilfelle hjertestans? Hvor mye ekstra mat? 3 dager? 20 dager? Nok til å overleve en istid? Tar du høyde for at en mus kan spise opp maten din mens du sover?

 

Dette er satt på spissen, men mellom disse ekstrempunktene er det en gråsone. Om du velger å være forberedt på 0,009%-tilfellene og jeg på 0,010%-tilfellene så syns jeg vi begge skal få lov til det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, Johan2000 said:

Och vad gör man om prognosen inte st¨mmer och det blir 25m/s istället för utlovade 3? 

Da bygger man en borg og håper det holder. At man har telt som ikke akkurat er skreddersydd for formålet betyr jo ikke at man har lagt igjen alt vett og sikkerhetsutstyr hjemme. Med spade, soveposer, fjellduk, pulk og mat så klarer man seg bra mange døgn selv om været tar litt av. Det er jo ikke akkurat som om man hadde gått noe sted om man hadde kraftigere telt heller. Og det kan jo også hende at de var på tur sammen med andre som hadde telt av kraftigere kaliber. Som sagt, jeg synes ikke man skal avskrive å dra på tur selv om man ikke har "spesialtilpasset utstyr", men man klarer seg langt med litt tilpasning og sikkerhetsvurderinger.


Nå er det ekstremt gode og stabile værmeldinger for vårt turområde. Jeg kan ikke komme på noe uvær der som ikke har vært meldt minst en uke i forveien. I det hele så opplever jeg værmeldingene for Finnmark veldig nøyaktige med tanke på vind og nedbør. 


Det går an å følge med på værmeldingen. Det er en av grunnene til at vi har med radio på tur.....

Endret av Espen Ørud
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kan det tilføyes at dette med risk vurdering vil være totalt forskjellig om man er alene på fjellet eller om man er med en kompis eller fler. Er man flere i følge så finnes det oftest backup av det meste, f.eks kan man søke nødly i et annet telt eller lignende.

Er du helt alene i øde og vanskelig tilgjengelig landskap på vinteren så mener jeg at du trenger langt større marginer, dvs at man ikke kan ha så små marginer at en endret værmelding kan få alvorlige følger. Vil selvfølgelig også avhenge av hvor mye erfaring man selv har og hva annet utstyr som er med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, Nimrad said:

Dette er en tullete holdning spør du meg. Du kan fortsette med disse usannsynlige "hva hvis"-situasjonene i det uendelige. Sannsynligheten for 25m/s når det meldes 3 er liten. Tar du i tillegg høyde for at UL-telt mest sannsynlig vil klare seg (om enn en noe ubehagelig opplevelse) så er du veldig safe. Det er umulig å ta høyde for alt. Tar du med hjertestarter i tilfelle hjertestans? Hvor mye ekstra mat? 3 dager? 20 dager? Nok til å overleve en istid? Tar du høyde for at en mus kan spise opp maten din mens du sover?

 

Dette er satt på spissen, men mellom disse ekstrempunktene er det en gråsone. Om du velger å være forberedt på 0,009%-tilfellene og jeg på 0,010%-tilfellene så syns jeg vi begge skal få lov til det.

Att prognoserna (speciellt om man väljer att se på yr eller storm istället för NOAA eller XCmeteo) ofta totalbommar på vinden är ganska vanligt. Har hänt mig ett antal gånger att  prognosen (även på höjd) säger lungt och tältet håller på att blåsa bort under under natten. Efter några sådana turer så har man inte lättviktsgrejjor i oskyddad terräng.

Man skall komma ihåg också att väderprognoser är färskvara. Har man stabilt högtryck så går det att göra prognoser som fungerar i flera dagar, ananrs så är dom ganska opålitliga. Och det som är svårast av allt att göra prognoser på är just vindstyrka. Molnighet och temperatur klarar dom ofta bra eller ganska bra.

Jag har sett flera lättviktstält som blåst sönder, bl.a. ett MSR, i skogen till och med. Dåligt. Så man skall nog vara försiktig med dessa. Inte så kul om tältet blåser sönder i -10 och 20-25 m/s mitt i natten. Då bär jag personligen 5-700 gram extra och får något som håller. Men det är ju jag det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Johan2000 skrev:

Att prognoserna (speciellt om man väljer att se på yr eller storm istället för NOAA eller XCmeteo) ofta totalbommar på vinden är ganska vanligt. Har hänt mig ett antal gånger att  prognosen (även på höjd) säger lungt och tältet håller på att blåsa bort under under natten. Efter några sådana turer så har man inte lättviktsgrejjor i oskyddad terräng.

Man skall komma ihåg också att väderprognoser är färskvara. Har man stabilt högtryck så går det att göra prognoser som fungerar i flera dagar, ananrs så är dom ganska opålitliga. Och det som är svårast av allt att göra prognoser på är just vindstyrka. Molnighet och temperatur klarar dom ofta bra eller ganska bra.

Jag har sett flera lättviktstält som blåst sönder, bl.a. ett MSR, i skogen till och med. Dåligt. Så man skall nog vara försiktig med dessa. Inte så kul om tältet blåser sönder i -10 och 20-25 m/s mitt i natten. Då bär jag personligen 5-700 gram extra och får något som håller. Men det är ju jag det. 

Det er de samme dataene som brukes til å beregne været frem i tid uansett om du velger å bruke yr eller en annen kilde. Dette er offentlig tilgjengelige data basert på blant annet observasjoner og satellittbilder. Det viktige når en bruker f.eks. yr er at man leser tekstvarselet som er skrevet av meteorologen og ikke ser på bildene som er autogenerert. Lokal topografi vil også påvirke retning og styrke på vind, men det er ikke slik at det blir meldt vindstille og ender opp med sterk kuling. Da vil i så fall usikkerhetsvarselen være ganske tydelig. Spesielt i tekstvarselet. 

Jeg er ganske uenig at en alltid skal planlegge for verst tenkelige scenario. For da er jo det fornuftige å la være å dra på tur i det hele tatt. Strengt tatt kan jo lynet slå ned i teltet også. Da hjelper det ikke om duken er 1kg tyngre.

En må rett og slett bruke sunn fornuft og planlegge etter sesongen. Om vinteren er været som oftest mer ustabilt når det er halvdårlig fra før, og vind varierer stort med høyden. Vinden som er ved havoverflaten er ofte titalls knop forskjellig et par tusen fot høyere. Det vil derfor være tullete å slå opp teltet på toppen av fjellet, fremfor å slå det opp i naturlig geografisk le. Uansett om teltet tåler det eller ikke. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.