Gå til innhold
  • Bli medlem

Rimelig alternativ til REAL?


Thomas_B

Anbefalte innlegg

Er det noen som har gode forslag til turmat på fjellet? Må presisere at jeg opptatt av vekt. Går med alt i sekk på ryggen (vår til høst). Har som regel hatt med nok real turmat samt havregryn og litt annet. Men det blir jo fort noen kroner når man skal ha med real for en langhelg. Ikke at det ikke er verdt det, det er kjempegodt! Men er det noen rimeligere gode alternativer? Feks andre merker? Er litt opptatt av kosen også, ikke bare overlevelse:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Den pølsesnabben til Bjarne kan man stappe inn i hva som helst - nuddler, potetmos, pasta, supper - og den hever maten betraktelig både på næring og smak. Chorizopølse altså... Jeg tilsetter også pølsesnabb i frysetørket mat for å få et skikkelig herremåltid ute i villmarka :) Den er alltid med i sekken på langtur.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et billig alternativ til Real er å handle Real på tilbud ;-) 

På Fjellsport har jo forummedlemmene fast 20% som monner en del. Ellers så gjelder det å handle boden full når det innimellom er kanontilbud en plass. For noen år siden var det priskrig på Real mellom G-sport og XXL på Alnabru. Da var de nede i 35,- på det drøyeste. Den handelen jeg gjorde da levde jeg på tur noen år ;-)  

Jeg har som regel med tørket kjøtt, spekepølse eller annet som drøyer det ut også slik at man får mer ut av hver pose...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er som @Espen Ørud sier, tilbud er best. Real og mountain house kjøpes normalt billigst på XXL, og på venners venner fest med 25% på alt gode priser. Men det må planlegges og kjøpe litt større kvanta. Holder jo i 5 år +++ så det er bare å ta i. Har et par flyttekasser med slik liggende. På lengre turer, og som nødmat er di praktiske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I år skal jeg finne alternativer til Real turmat ettersom jeg personlig synes de priser seg helt ut. RT har vært en trofast turkamerat i mange år, men om en familie skal ha det som hovedmåltid blir det fort dyrt hvis man er på en del turer. Blir nok til å kokkelere litt forskjellig som foreslått lenger oppe på siden her ;o)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
På 17.2.2017 den 21.59, Thomas_B skrev:

Er det noen som har gode forslag til turmat på fjellet? Må presisere at jeg opptatt av vekt. Går med alt i sekk på ryggen (vår til høst). Har som regel hatt med nok real turmat samt havregryn og litt annet. Men det blir jo fort noen kroner når man skal ha med real for en langhelg. Ikke at det ikke er verdt det, det er kjempegodt! Men er det noen rimeligere gode alternativer? Feks andre merker? Er litt opptatt av kosen også, ikke bare overlevelse:)

Tørke selv?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tørke sjølv er noko me har gjort ein del av, spes når ein familie på 6 skal på tur er det eit økonomisk godt alternativ ( i tillegg har mamsen eit anstrengt forhold til dry-tech).

Dette miksar og triksar me som anten "heil-heimelaga" måltid, eller nyttar saman med ymse andre baser, som i Bjarne sitt innlegg over her. 

Nokre posar med Toro og heimetørka kjøtt er bra. Potetmos med spekepølse, potetgull eller anna krydder i er godt. Suppe med potetmos i.

Ser at du er oppteken av vekt, men greier ikkje dy meg for å legge til ; Når eg skal på kortare fotturar, eller har pulk, lagar me "heimelaga" fjordland. Det vil seie at me lagar oss vanlege middagar, og vakumpakkar dei. Puttar heile posen i kjelen for varming, og når det kjem i spisebollen er det eit komplett måltid frå ein pose. Praktisk. 

Posen skyller eg og brettar ned i ein tom ziplockpose (etter dagens nøtteblanding til dømes), tek med heim, vaskar og brukar på nytt.

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før helgens tur gjorde jeg første forsøk på produksjon av Beef Jerky. Både for å spe ut middag og som snack.

Vakuummarinerte et døgn i kjøleskap og tørket i stekeovn på 50 grader med åpen dør. Laget litt forskjellige tykkelser for å lære og plukket ut etter hvert som jeg mente de var ferdig. 

Det reduserte ca 1 kg kjøtt til rett under 400g med snacks. 

Det var ikke spesielt vanskelig synes jeg. 
De anbefales å skjære oppkjøttet mens det er halvfrosset. Da er det enklere å styre nøyaktig tykkelse på hver bit under kutting. 

2017-04-02 19.22.56.jpg

2017-04-01 19.17.22.jpg

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Espen Ørud skrev:

Før helgens tur gjorde jeg første forsøk på produksjon av Beef Jerky. Både for å spe ut middag og som snack.

Vakuummarinerte et døgn i kjøleskap og tørket i stekeovn på 50 grader med åpen dør. Laget litt forskjellige tykkelser for å lære og plukket ut etter hvert som jeg mente de var ferdig. 

Det reduserte ca 1 kg kjøtt til rett under 400g med snacks. 

Det var ikke spesielt vanskelig synes jeg. 
De anbefales å skjære oppkjøttet mens det er halvfrosset. Da er det enklere å styre nøyaktig tykkelse på hver bit under kutting. 

2017-04-02 19.22.56.jpg

2017-04-01 19.17.22.jpg

Godt tips; å skjære opp havfrosset kjøtt.  Kommenter bilde nr 2.  Tørker du med gladpack over?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutes ago, Tom42 said:

  Tørker du med gladpack over?

Vakuummarinering. (det er egentlig forklart i teksten, men bildene kom i feil rekkefølge ;-) )

Det går sikkert heeeeeelt fint å marinere i skål, bolle eller pose, men jeg hadde dårlig plass i kjøleskapet og en vakuumpose til overs så......



(Har ellers god erfaring med å marinere i vakuumpose ellers også da det virker som om kjøttet tar marinaden kjappere...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13/04/2017 den 17.10, Espen Ørud skrev:

Vakuummarinering. (det er egentlig forklart i teksten, men bildene kom i feil rekkefølge ;-) )

Det går sikkert heeeeeelt fint å marinere i skål, bolle eller pose, men jeg hadde dårlig plass i kjøleskapet og en vakuumpose til overs så......



(Har ellers god erfaring med å marinere i vakuumpose ellers også da det virker som om kjøttet tar marinaden kjappere...)

Et godt tips er hvis man får tak i en kammervakuummaskin (som vil lette deg for rundt 20 store lapper) så kan en vakuumere under mye lavere trykk slik at noen av cellene i både frukt og kjøtt kollapser og bidrar til ytterlige inntrengning av marinade, utover det har ikke marinade noe større påvirkning på smak enn en glaze.
(Salt)Lake kan flytte væske inn kjøttet, men det forsvinner ut igjen når du tørker.
Marinadeinjeksjoner kan også ha noe effekt. Det samme gjelder syre, men det er helst på konsistens. Baser vil også kunne løse opp bindevev. Natron+salt-lake er jo en utmerket måte å får sprø svor på svineribbe med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@Tom42 sendte meg et spm relatert til min tørking/Beef Jerky over her og oppfordret til å legge det i tråden i tråden for at han skulle finne den igjen + at det kunne hende andre hadde interesse av det også:

Etter at det er ferdig tørket, så heller jeg det utover kjøkkenbenken til det får kjølt seg ned. Jeg gjør gjerne det i 2 omganger for noe av kjøttet blir tynnere enn det andre så jeg plukker ut det som er ferdig når det er sånn at halvparten ca i hvert fall er klart. Og så tar jeg ut resten når alt er klart

Når det er kjølt ned så vakuumpakker jeg det i porsjoner av 50 gram. Jeg har en forholdsvis billig vakuumeringsmaskin som jeg handler ruller til på ebay for å gjøre det billig. Den bruker jeg til veldig mye rart. Mest i forbindelse med mat, men jeg har til og med vakuumpakket tørre ullsokker og superundertøy for å ha i reserve i sekken under jakt ;-).

Pakker av 50 g tilsvarer ca 130-140g kjøtt fra før marinering og tørking. De vakuumpakkede småpakkene legges i fryseren. De klarer seg helt sikkert ganske lenge i kun kjøleskap, men jeg får litt dilla når jeg først setter i gang med ting så det blir fort litt mengde. Fryseren synes jeg er veldig safe for evt bakterier som ikke har tatt kvelden underveis.

Jeg har valgt 50 g for det synes jeg er en passe "snackpakke" og det er også en kurant størrelse som tilskudd i en Real-pose. Jeg får da ca 7 sånne pakker ut fra en kg kjøtt. Ut fra testing av et knippe personer i påsken så faller de i smak hos flere. 

Det skal sies at bortsett fra hjemmetørkede/røykede reinhjerter så har jeg liten erfaring med tørking av kjøtt og sånn. Og de tørker jeg på en helt annen måte. De langtidstørkes i tørkebur utendørs på senvinteren mens det fortsatt er veksling mellom varmegrader og kuldegrader ute. Det jeg lager er også "tyggeklare" stykker av Beef Jerky-typen. Jeg vet at de som tørker frukt/kjøtt/grønnsaker til ren turbruk antakelig kjører tørkeprossesen lenger enn det jeg gjør for ytterligere vektreduksjon og det er nok mitt neste testområde bare jeg får fatt i en dehydrator. Vi er glade i å lage litt ok mat på tur og dersom man kan kutte ned til en brøkdel av bærevekten og likevel ha kurante råvarer med så synes jeg det er veldig spennende.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Espen Ørud skrev:

@Tom42 sendte meg et spm relatert til min tørking/Beef Jerky over her og oppfordret til å legge det i tråden i tråden for at han skulle finne den igjen + at det kunne hende andre hadde interesse av det også:

 - - - - - - - Jeg har en forholdsvis billig vakuumeringsmaskin som jeg handler ruller til på ebay for å gjøre det billig. Den bruker jeg til veldig mye rart. Mest i forbindelse med mat, men jeg har til og med vakuumpakket tørre ullsokker og superundertøy for å ha i reserve i sekken under jakt

 

Vakumpakking av nødklær.  En glimrende ide.  Kopieres.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et veldig godt alternativ til real er disse handi rice posene. frysetørket curry som smaker nydelig. Har dessverre ikke funnet disse i norge ennå, men vet at de selges på thai-butikker i bl.a. danmark, så det er nok ikke usannsynlig å finne dem i innvandrersjapper i norge også. Selv kjøpte jeg et stort lager på en matbutikk på malta, prisen var 1,50 Euro pr stk. LItt mindre mat enn real, men 3-400 kalorier er jo fint til lunsj :) Og 15 kr pakken er jo helt utrolig...

fikk visst ikke til å legge inn bildet, men det er bare å google handi rice, hvis man vil se bilder :P

Endret av Anti
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Anti skrev:

Et veldig godt alternativ til real er disse handi rice posene. frysetørket curry som smaker nydelig. Har dessverre ikke funnet disse i norge ennå, men vet at de selges på thai-butikker i bl.a. danmark, så det er nok ikke usannsynlig å finne dem i innvandrersjapper i norge også. Selv kjøpte jeg et stort lager på en matbutikk på malta, prisen var 1,50 Euro pr stk. LItt mindre mat enn real, men 3-400 kalorier er jo fint til lunsj :) Og 15 kr pakken er jo helt utrolig...

fikk visst ikke til å legge inn bildet, men det er bare å google handi rice, hvis man vil se bilder :P

Takk for tips. Mye bedre alternativ enn nudler, som hvertfall er tomme kalorier. Skal sjekke om de har her i Oslo. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Søkte på nettet og fant dette:  Pris pr pk:  1,2 Eng pound

Mama Handi Rice Thai Red Curry Review

 

quite filling treat. The little slightly salted shrimps and bits of veg add little flavour pockets but to be honest I forgot it was a curry as it tastes more like an oriental meal but that does not takeaway from what I believe to be one of the better tasting ready meal rice snacks on the market.

Review

Although not new these Gluten Free Handi Snacks recently appeared on the Asian Shelf at the local Tescos and I was intrigued to try it out. Contained in this “handy” pack is a Thai Red Curry meal and all you have to do is peel off the top, pull apart the seal, take out the spoon, open the sachet and push it out onto the rice, add boiling water to the line and stir and reseal for 7-8 minutes.

Once you open the seal you can smell the jasmine and lemon aroma and it does definitely smell Thai and although the rice looked dry they were mostly moist and the first spoonful was definitely tasty. There is a low medium pepper spice to the meal but it works well with the infusion of flavours that combine for a very tasty and quite filling treat. The little slightly salted shrimps and bits of veg add little flavour pockets but to be honest I forgot it was a curry as it tastes more like an oriental meal but that does not takeaway from what I believe to be one of the better tasting ready meal rice snacks on the market.

 

INGREDIENTS

Dehydrated Jasmine Rice(76%), Soy Bean Oil, Sugar, Dried Shrimp(2.4%), Dried Carrot, Salt, Palm Oil, Shallot, Flavour Enhancers(Monosodium Glutamate, Disodium 5′ Ribonucleotides), Garlic, Lemongrass, Coconut Cream Powder(Coconut Extract, Maltodextrin, Milk Protein), Red Chilli(0.6%), Galingale, Artificial Chicken Flavour(Corn Protein, Hydrogenated Palm Fat, Soybeans, Salt), Dried Kaffir, Lime Leaf, Cream Powder(Glucose Syrup, Hydrogenated Palm Kernel Oil, Milk Protein), Coriander Powder, Kaffir Lime Leaf

ALLERGY INFORMATION

Contains MILK, DRIED SHRIMP, SOYBEANS, COCONUT EXTRACT

NUTRITION

Typical values

Per 100g

Per Packet

Energy

587kJ

1338kJ

 

139kcal

317kcal

Fat

3.0g

7.0g

(which saturates)

1.5g

3.5g

Carbohydrate

25.0g

57.0g

(which sugars)

3.0g

6.0g

Fibre

0.0g

1.0g

Protein

3.0g

6.0g

Salt

0.8g

1.8g

*Prices correct at time of publishing

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 8.4.2017 den 18.48, Mizzy skrev:

Huff, den kommentaren din i første setning var litt vittig å lese1f61c.png1f633.png1f602.png

Litt kinky? Pølsesnabb og potetmos eller ris er deilig! Litt smør i panna må du huske! Sist sommer testet jeg ut Salchicha fra Grilstad. Liiiiit sterk synes jeg, MEN, funket som kjøttsmak til nudler, potetmos og ris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
On 4/20/2017 at 2:18 PM, Gittiamo said:

Takk for tips. Mye bedre alternativ enn nudler, som hvertfall er tomme kalorier. Skal sjekke om de har her i Oslo. 

Hei, 

har du funnet noe? Har selv bare funnet den "våte" varianten av dette. Vedlig godt, billig og enkelt, men ikke noe vektreduserende. Har sjekket Nordby og den sjappa tvers over i tøyen gata. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, Phoney skrev:

Hei, 

har du funnet noe? Har selv bare funnet den "våte" varianten av dette. Vedlig godt, billig og enkelt, men ikke noe vektreduserende. Har sjekket Nordby og den sjappa tvers over i tøyen gata. 

Nei dessverre. Har vært i noen butikker i Torggata. Men gosj så mye annet spennende jeg har funnet :) på godt og vondt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.