Gå til innhold
  • Bli medlem

Flybur


Kristoffer Eide

Anbefalte innlegg

Hei. 

Eg og min turvenn skal ut å fly nå i mars. Det er ei malamute tispe på 45kg, skulderhøgde på 68cm og lengde fra snute til halerot 120cm.

Har fått lånt meg et bur på 70cm høgde, 60cm bredde og 95cm lengde. 

Leser på SAS sine nettsider at buret skal ha beholdere med vann og mat. Er det påkrevd?

Leser også at vist ikke flyburet oppfyller kravene med at hunden kan snu seg og ligge i en naturlig stilling så kan flyplasspersonalet nekte dyretransporten.

Noen som har erfaring om dette her? Trenger eg større bur?

Alle tips og råd tas hjertelig imot :)

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke mye erfaring med dette. Men jeg har flybur og har benyttet det fra Østlandet og til Bodø. Senere fra Kirkenes, tilbake til Bodø. Perioden var juli/august og ikke spessielt varmt. Selv nord til Bodø, var/er ikke lang flytur, men jeg hadde med orgeinal vannskål (feste i døren), uten at jeg tror den ble benyttet. På denne tiden av året er nok vannbehovet minnimalt, hvis hunden får drikke litt før avlevering. Regelen er nok med tanke på lange flyreiser, varmt vær og kanskje forsinkeler på flyplass, som gjør at det må være mulighet for å gi vann. Ta med vannskål for sikkerhets skyld.

Mine tanker om buret, er at det er høyt nok til at hunden kan reise seg (med senket hode) og snu seg og det er nok greit. Mer usikker på lengden. Nå må ikke hunden ha hodet fremoverstrukket (når den ligger), som når den står. De ligger jo ofte sammenkrøket likevel og da kreves ikke all verden av lengde/plass. Tror du bør prøve buret og se om det blir ubehagelig for hunden. Hvis ikke flyturen er for lang, går dette sikkert greit.

Da slike flyturer (med håndtering) kan være traumatiske for enkelte hunder, bør du nok få utskrevet noe beroligende av en vetrinær og da kan du også spørre om burets størrelse, hvis du er usikker. Andre har kanske mer erfaring og info. til deg.

Normalt så har jeg benyttet bil på slike turer, da det har vært jakt og ønskse om mer utstyr og mobilitet, enn uten bil. Så erfaringen er begrenset.

 

 

Endret av Tiur3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er en kort flytur (innenlands) tror jeg de er litt fleksible på dette med mat og vann. Det kan fort bli mye søl med vann og ikke alltid nødvendig på korte turer. Flyplasspersonellet i Frankfurt sa jeg bare kunne droppe det på turen til Stavanger (med Lufthansa).

Angående størrelse: Jeg ville ha hatt et ganske stort bur. Få hunder står hele flyturen og sånn, men du kan være uheldig og møte på ansatte som mener buret er for lite og du kommer deg ikke av sted. En bekjent av meg kom seg ned til Danmark med hund og bur, men ble nektet tur hjem igjen med samme bur og hund... Dette var en noe stor hund og sikkert største buret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøvde buret nå. Hun kunne snu seg og stå oppreist i buret uten problem, men ikke stå med full lengde. Litt usikker, men etter hva eg såg, virka det greit for ho. 

Skal eg opp en størrelse til må det bli Vari giant bur. 

Skal man følge den regelen til SAS så må eg opp i 130cm i lengde, noe som da er for stort å kunne ha med på fly. Så litt merkelig den der. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kristoffer Eide skrev:

Prata med SAS nå. Kan virke som det bare er å kjøpe et giant bur, med mindre man sjanser på om man kommer gjennom på Gardermoen eller ikke.

Du kan leie bur hos SAS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Kristoffer Eide skrev:

Hvor finner du info om det?

Har ikke sjekket, kontakt SAS hvis du ikke finner noe om det på hjemmesiden dere. Vet om flere som har leid bur, så jeg anntar de fremdeles har ordningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På SAS vil du ikke få fly med bur på 70cm når du har en hund på 68cm da de mener at den skal ha klaring til taket når den står med hodet rett opp. Norwegian opererer med skulderhøyde (for helt ærlig.. hvilken hund står i avlsappa modus med hodet rett opp?) og der stod jeg å krangla med en fyr som mente buret var for liten, jeg kom med "sku nesten tru du jobba i SAS!", viste seg at han nylig hadde gjort nettopp det XD

Trur ikke det er nødvendig med vann og mat, men med en slik beholder hvor du har mulighet til å fylle på vann og mat om det blir nødvendig.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.