Gå til innhold
  • Bli medlem

Pussing av slalåmbriller. Og linsebruk.


merterje

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte i dag disse Oakley slalåmbriller til kr 999,- som var på tilbud, med 2 linser. Jeg lurer på om jeg kan pusse de med brillerenser som jeg bruke til mine vanlige briller ? Skal/kan jeg pusse de på begge sider med det ? Linsene er den ene gulaktig og den andre mørkere. De gule skal brukes i vanlig sollys, men vet ikke hva ekspeditøren mente med den mørke som skal brukes i lav sol, at det kan gjøre noe vesentlig forskjell. Men kanskje de mørke øker snø-kontrasten også når det ikke direkte kommer sol ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mørke brukes gjerne for å motvirke blending og det er selvsagt mest aktuelt når sola står lavt og du får den midt i trynet. Jeg foretrekker disse (eller andre varianter av mørk) stort sett så lenge det er sol


Gul er gjerne en kontrastøker som gir bedre kontraster i snøen ved flatt lys. Altså du unngår å bli overrasket over fonner i snøen osv. Det er gjerne ved overskyet osv at kontrastene forsvinner 


Hvis det medfølger klut så puss med denne. Ikke bruk væsker du ikke vet om funker. Noen linser har belegg av forskjellige slag som kan reagere med/løses opp av for kraftige rensevæsker. Jeg foretrekker vann+klut (gjerne lunkent) til det meste av ting det skal lys gjennom som jeg ønsker å beholde kvaliteten på. 


Noen forholdsregler å ta hensyn til:

Unngå å forsøke å blåse vekk rusk med munnen - du vil ikke tro hva som finnes i utåndingsluften som blir minst like vanskelig å tørk bort som rusket du ville fjene.
Unngå å ta direkte på dem. 
Om du kan vifte av rusk osv med kluten (ellerblåse det vekk en blåsebelg eller lignende) så øker levetiden på glasset. Gnikking er og blir gnikking ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Regner med du fikk en pose til brillene? Disse er gjerne i microfiber og kan brukes til å tørke glassene med. Lurt å vrenge posen ved bruk. Ellers skaffer du deg en microfiberklut og har med i posen. Uten tvil mest skånsomt for glassene. Pass bare på at kluten er ren. 

Jeg er ingen fan av disse brillerensene. Er de veldig skitne så er lunka vann ok. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Erikf said:

Oakley goggles må ikke pusses på innsiden, da ødelegges det duggbeskyttende belegget. 

Alle briller av litt kvalitet har duggbeskyttelse på innsiden som ikke skal røres ved fukt. Men jeg har forstått det sånn at en kan tørke innsiden av glasset når de er tørre. Ville nå ikke gjort det hele tida, men når det er nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.