Mareng

Anbefaling av grei GPS m/kart.

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg går en del alene i fjellet på vinteren, kunne vert greit med en GPS med kart som sikkerhet.

Hvilke billig og grei GPS med kart anbefaler dere? Trenger ikke å være voldsomme grieier, men en brukbar skjerm brukbar batteritid og mulig å betjene med hansker er det jeg trenger.

Er Garmin Etrex 20 noe å vurdere? Eller har jeg bommet litt der?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har hatt Garmin sin 60 Cx i sikkert 10 år snart og den fungerer utmerket til mitt bruk. Får du tak i den brukt så er mye gjort til en billig penge. Dagens utgave av den heter vel 64. Det er vel en av de som har klart lengst levetid på batteridrift også. 

Endret av Espen Ørud
Strøk Etrex-info da en nærmere sjekk viste at det var en eldre modell av mindre avansert type jeg har hjulpet en kolleaga med og at de nyere typene er langt mer aktuelle ;-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Etrex 20 er helt super, den er like nøyaktig som min astro 320 men har veldig mye lengre batteritid. Du kan fint gå 3 dagsmarser på 2xAA, tror det er rundt 24 timer batteritid. Dersom du vil ha kart på den kjøper du dette ved siden av, ellers er de å finne på ymse plasser. Jeg har hele Norge lagt inn på min og dette fungerer veldig bra. Det største minus med denne er mangel på skikkelig elektronisk kompass, det tror jeg etrex 30 har. 

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan også anbefal Garmin 60 CSx. Med lithiumbatterier så holder den lenge. Svært nøyaktig er den også, antakelig en av de beste Garmin lagde om du får tak i den med Sirfstar chipsett

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
På 13.2.2017 den 20.42, Mareng skrev:

Jeg går en del alene i fjellet på vinteren, kunne vert greit med en GPS med kart som sikkerhet.

E-trex 20 (og 25) er mer enn god nok, til det du etterspør. (Gjelder vel de fleste morderne GPSer i dag). Men det er ikke noe problem å benytte en med berørings skjerm heller. Spessilet da du har erfaring med kart og kompass, fra tidligere. Det bør jo likevel være med. Og det er det jeg bruker. GPS sjekkes kun i visse tilfeller og for noen sekunder klarer vel folk å ha bare fingere. Men selv med votter, går det ann å benytte berørnings skjermen.

Ellers er det flere tråder her om GPS.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Lignende innhold

• Av Anders_G
      Er det noen som kan anbefale Garmin Oregon 700, evt fraråde å kjøpe denne? Hvordan fungerer touchskjermen?
      Jeg har en Etrex 20 og en Astro 320 fra før. Etrexen syntes jeg er litt treig å bruke, men den er jo liten og lett og har bra batteritid. Astroen er rask og fin i forhold til Etrexen og i tillegg har den større skjerm. Ulempene med Astroen er at den er stor og tung, og jeg syntes den har mye dårligere batteritid. Burde jeg kjøpe meg en Oregon 700, eller har Garmin andre modeller som er å anbefale? GPSMAP 64 blir vel det samme som å bruke Astroen eller?
    • Av AK74
      Hei! Har hatt denne i mange år, og kan selvsagt ikke bruke den slik den er ment! Nå har jeg fått spørsmål om å tracke noen løyper til noen fjelltopper som skal inn på et turkart, men jeg har ikke peiling hvordan jeg skal gå fram. Hvis det er noen som har denne GPS varianten, og kunne gitt meg et tips eller to hadde det vært supert. Det GPS kurset har jeg ennå ikke kommet meg på:-)
    • Av Tessatroll
      Hei

Skal plotte desimalgrader på wp eg har for ein tur på Grønland. Har runda ned frå 6 til 5 desimalar, og funne rette format på GPSen....og der stoppar det.
      Korleis i pokker plottar eg minuset for vestleg halvkule? Per i dag endar eg i Russland når eg vil ende i Umivik.....
    • Av fbe
      Norgeskart.no har en kjempebra funksjon som lar en velge et område og lage turkart av dette. Den er veldig enkel å bruke. QGIS er et mer avansert kartprogram som kan sette sammen kart fra ulike kartkilder, blandt annet kartverket. Man kan i tillegg legge til gps spor, lage ruter og mye annet.
      så... for å lettere kunne lage utskriftsvennlige kart i QGIS over sammenhengende områder har jeg laget en plugin til jeg har kalt AreaPrinter. Utgangspunktet mitt var å lage kart som ikke er like harde på grønnfargen som norgeskart.no. AreaPrinter gir ingen begrensninger på hvilke kartlag man kan bruke.

AreaPrinter lar brukeren definere et område, Også lager den en "print composer". ferdig oppsatt med riktige sider, km UTM grid og koordinater. Siden QGIS krever litt å sette seg inn i ser jeg ikke for meg noen stor brukerskare på dette prosjektet, men hvis du tester den ut så meld gjerne ifra om erfaringen din og evt forbedringer/savn.
      Plugin og installasjonsinstrukser finnes her:  Skjult lenke - logg inn for å se den. Testet på QGIS 2.18 (ubuntugis), men bør virker på alle nyere versjoner på win og mac også.

• Av turdame
      Jeg skal kjøpe gps og valget står mellom Garmin Montana eller Garmin Oregon. Er det noen som har erfaring med en eller begge og kan gi meg en anbefaling? Skal brukes til fotturer i skog og fjell i Norge, og til geocaching. Blir Montana veldig stor? Hva heter kartene jeg må kjøpe? Vil det være bra nok å laste ned frikart? Mange takk for hjelp.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive