Gå til innhold
  • Bli medlem

Frysepinn i vinterland


Hedvig

Anbefalte innlegg

1 time siden, Snutemor skrev:

Det med å ikke kle på seg når man skal legge seg har jeg hørt før, men det skjønner jeg ingenting av. Hvorfor gjelder ikke lag-på-lag-prinsippet når man sover? Hvis jeg fryser i en tykk dunjakke supplerer jeg med et lag ull, det mest logiske for meg er at det er greit å gjøre også når man legger seg :) Heller å ta på et ekstra lag ved sengetid, så lenge det ikke blir for trangt, for så å skrelle av et lag hvis det blir for varmt. Hvis TS er som meg skal det litt til nå på vinteren... :brr: (Og å legge klærne under og oppå meg ville i mitt tilfelle resultert i at klærne lå i en krøll nederst i soveposen eller i en ubehagelig klump under meg en eller annen gang i løpet av natten :whistle: Men det funker sikkert for andre :) )

Sannsynligvis kommer det av at mange klær i trang sovepose fører til at en komprimerer fibrene både i klær og sovepose slik at de holder på mindre luft. Det som isolerer deg fra varmetap er luft, og manglende transport av denne luften og fuktigheten til kroppen.

Men dersom en har god plass i soveposen, får på seg klærne på en behagelig måte (ja, det går an å kle på seg for mye og for stramt!), så er det ikke noe i veien for å sove med klær. 

De viktigste stedene å beskytte mot varmetap om natten er hodet og beina. Dersom man er for kald på hode og bein vil man sove dårligere eller ikke i det hele tatt. Det største varmetapet er som tidligere nevnt i tråden: mot bakken. 

Som mange andre har jeg god erfaring med å bruke duntøfler eller tilsv. supplert med en fotpose som kan tas over disse om du skal vandre i leiren eller ut på toalettet. I tillegg kan jeg anbefale tisseflaske. Ikke så lett for jenter, men det finnes innretninger som gjør det enklere. Man blir fort kald av å være tissetrengt, og det er ofte veldig kaldt å gå ut av teltet. Skal man kle på seg masse klær ender man opp med å bli lys våken.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye bra som er sagt her, har tre ting som jeg vil supplere med: 

1. Dun er gull, kjøp ei som er skikkelig varm (kanontjukk) og kan brukes når du er i ro, og ei som er mer tynn og kan has på under ei skalljakke når det er mer aktivitet. Det varmer godt. 

2. Pleier alltid si til meg selv at det jakken ikke er varm, det er jeg som er varm og jakken som isolerer. Hvis jeg er kald må jeg først og fremst bevege meg så jeg får varmen, det er først da jakken blir varm (jf pølse og thermos eksempelet til @Tessatroll. Jeg pleier passe på at jeg ikke sitter så lenge foran bålet at jeg blir skikkelig kald, men heller reise meg opp og hugge og litt ved med jevne mellomrom. På den måten blir jeg aldri gjennomkald og turen blir langt mer behagelig. 

2. Når det gjelder tissing i teltet vinterstid så vil jeg tipse om gogirl, en sånn artig trakt man kan kjøpe som gjør det greit å tisse på flaske inni teltet. Høres helt idiot ut, men tro meg: Det er digg å slippe å lufte Torghatten i 15 blå. 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Prebb skrev:

Sannsynligvis kommer det av at mange klær i trang sovepose fører til at en komprimerer fibrene både i klær og sovepose slik at de holder på mindre luft. Det som isolerer deg fra varmetap er luft, og manglende transport av denne luften og fuktigheten til kroppen.

Men dersom en har god plass i soveposen, får på seg klærne på en behagelig måte (ja, det går an å kle på seg for mye og for stramt!), så er det ikke noe i veien for å sove med klær. 

De viktigste stedene å beskytte mot varmetap om natten er hodet og beina. Dersom man er for kald på hode og bein vil man sove dårligere eller ikke i det hele tatt. Det største varmetapet er som tidligere nevnt i tråden: mot bakken. 

Som mange andre har jeg god erfaring med å bruke duntøfler eller tilsv. supplert med en fotpose som kan tas over disse om du skal vandre i leiren eller ut på toalettet. I tillegg kan jeg anbefale tisseflaske. Ikke så lett for jenter, men det finnes innretninger som gjør det enklere. Man blir fort kald av å være tissetrengt, og det er ofte veldig kaldt å gå ut av teltet. Skal man kle på seg masse klær ender man opp med å bli lys våken.

Jo, det er jo akkurat det samme som gjelder når man er våken. Trange klær = ingen plass til isolerende luftlag = kaldt. Men så lenge det ikke blir for trangt i soveposen skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor man ikke skal ha på seg klær....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Sovjetunionen skrev:

 

2. Når det gjelder tissing i teltet vinterstid så vil jeg tipse om gogirl, en sånn artig trakt man kan kjøpe som gjør det greit å tisse på flaske inni teltet. Høres helt idiot ut, men tro meg: Det er digg å slippe å lufte Torghatten i 15 blå. 

 

Funker det altså?  Høres veldig deilig ut ja:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Snutemor skrev:

Jo, det er jo akkurat det samme som gjelder når man er våken. Trange klær = ingen plass til isolerende luftlag = kaldt. Men så lenge det ikke blir for trangt i soveposen skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor man ikke skal ha på seg klær....

Hei

Ja, enig, men for mye klær i trang sovepose = rullepølse blir en kall og dårlig løsning. Men jeg har berget meg en kall natt (- 22 C) flere ganger ved å beholde fiberbukse mm på i min ganske romslige, men for kalle sovepose til sådan natt temperatur. Det var en påske, hvor jeg ikke hadde ventet så kalle netter.

Ellers bruker med stor glede en sommerpose innen i den omtalte pose som er bra ned til - 10-15 C.

Men som du sier er det et spørsmål om isolasjon. Det finnes en gammel, lang diskusjonstråd om dette et sted på Fjellform. 

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Snutemor skrev:

Jo, det er jo akkurat det samme som gjelder når man er våken. Trange klær = ingen plass til isolerende luftlag = kaldt. Men så lenge det ikke blir for trangt i soveposen skjønner jeg fremdeles ikke hvorfor man ikke skal ha på seg klær....

Enig. Det er ingen grunn til at det ikke skal gå fint. Jeg har sovet med alle klærne på flere ganger. Praktisk om du risikerer å måtte kommet deg ut om natten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Snutemor skrev:

Det med å ikke kle på seg når man skal legge seg har jeg hørt før, men det skjønner jeg ingenting av. Hvorfor gjelder ikke lag-på-lag-prinsippet når man sover? Hvis jeg fryser i en tykk dunjakke supplerer jeg med et lag ull, det mest logiske for meg er at det er greit å gjøre også når man legger seg :) Heller å ta på et ekstra lag ved sengetid, så lenge det ikke blir for trangt, for så å skrelle av et lag hvis det blir for varmt. Hvis TS er som meg skal det litt til nå på vinteren... :brr: (Og å legge klærne under og oppå meg ville i mitt tilfelle resultert i at klærne lå i en krøll nederst i soveposen eller i en ubehagelig klump under meg en eller annen gang i løpet av natten :whistle: Men det funker sikkert for andre :) )

Jeg har mange døgn både i telt og snøhule og da jeg var aktiv i Røde Kors Hjelpekorps så både laget jeg og var instruktør på kurs vinterstid. Vi begynte med å bruke snøhuler på disse kursene, men etter hvert gikk vi over til å bruke telt for å spare tid. Det var mye annet også som skulle læres på disse kursene. Det tar alt for mye tid å lage en snøhule i forhold til å bruke telt. Disse kursene ble avholdt i Sirdalsheiene februar måned og her på vestlandet kan vi oppleve alt fra -20 til + grader i fjellet på denne tiden, og jeg har stort sett opplevd det meste av vær og temperatur. Det jeg beskriver er erfaringsbasert og min mening er at hvis du har for mye klær på deg når du legger deg så blir du varm og svett og når du står opp om morgenen så er klærne fuktige og klamme av svette og du bruker uendelig mye tid og energi på å få tilbake en grei arbeidstemperatur. Fuktige klær tørker du lett i soveposen hvis du følger min oppskrift. Vanligvis så sover du ikke like godt i en sovepose vinterstid som i senga di hjemme og at klærne skulle havne i en klump et eller annet sted i soveposen har jeg ingen forståelse for. Det er ikke særlig vanskelig å holde styr på det som er i posen. Mitt system har funket, både for meg og andre, både i militæret og i det sivile, i mange år, men selvfølgelig må du gjøre som du vil, det plager ikke meg, så lenge du får en fin tur.

Endret av REs
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, REs skrev:

Jeg har mange døgn både i telt og snøhule og da jeg var aktiv i Røde Kors Hjelpekorps så både laget jeg og var instruktør på kurs vinterstid. Vi begynte med å bruke snøhuler på disse kursene, men etter hvert gikk vi over til å bruke telt for å spare tid. Det var mye annet også som skulle læres på disse kursene. Det tar alt for mye tid å lage en snøhule i forhold til å bruke telt. Disse kursene ble avholdt i Sirdalsheiene februar måned og her på vestlandet kan vi oppleve alt fra -20 til + grader i fjellet på denne tiden, og jeg har stort sett opplevd det meste av vær og temperatur. Det jeg beskriver er erfaringsbasert og min mening er at hvis du har for mye klær på deg når du legger deg så blir du varm og svett og når du står opp om morgenen så er klærne fuktige og klamme av svette og du bruker uendelig mye tid og energi på å få tilbake en grei arbeidstemperatur. Fuktige klær tørker du lett i soveposen hvis du følger min oppskrift. Vanligvis så sover du ikke like godt i en sovepose vinterstid som i senga di hjemme og at klærne skulle havne i en klump et eller annet sted i soveposen har jeg ingen forståelse for. Det er ikke særlig vanskelig å holde styr på det som er i posen. Mitt system har funket, både for meg og andre, både i militæret og i det sivile, i mange år, men selvfølgelig må du gjøre som du vil, det plager ikke meg, så lenge du får en fin tur.

Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke meningen, men jeg lurer oppriktig på hvorfor ikke lag-på-lag-prinsippet gjelder når man sover :) Jeg er skikkelig frysepinne jeg også, og har erfart at jeg må ha minst ett ullag mer enn mannlig turfølge trenger for å ha det komfortabelt. Skal ikke svare for @Hedvig som startet tråden, men det skal veldig mye til før jeg blir for varm og dermed fuktig og klam en vinternatt. Og jeg har opplevd noen kalde netter jeg også :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om det er nevnt før her, men kulde og det å takle friluftsliv i lave temperaturer handler en del om mentalitet og innstilling. Det går faktisk å venne seg til kulde. Hvis man går rundt å tenker at det er kaldt og kjedelig, så blir det ofte det. Hvis man godtar situasjonen og kulden blir det lettere å håndtere kulden og få positive opplevelser på kalde turer. -30 er veldig kaldt første gang, men når man først har vendt seg til det og akseptert kulden, blir det faktisk bedre :)

PS. Ligger personlig alltid med et sett ullnetting (det samme jeg går i) om det er -30 eller -3. 20 smårunder rundt teltet før leggetid og varmeflaske gjør undre på ekstra kalde dager. Er det sprengkulde er balaclava og ansiktsmaske med varmeveksler digg når man ligger i posen, da kan man nærmest hermetisk lukke posen med hodet utenfor.

Alt annet som er nevnt er selvfølgelig like viktig, men tenkte jeg skulle nevne det.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, hhalvor skrev:

Usikker på om det er nevnt før her, men kulde og det å takle friluftsliv i lave temperaturer handler en del om mentalitet og innstilling. Det går faktisk å venne seg til kulde. Hvis man går rundt å tenker at det er kaldt og kjedelig, så blir det ofte det. Hvis man godtar situasjonen og kulden blir det lettere å håndtere kulden og få positive opplevelser på kalde turer. -30 er veldig kaldt første gang, men når man først har vendt seg til det og akseptert kulden, blir det faktisk bedre :)

PS. Ligger personlig alltid med et sett ullnetting (det samme jeg går i) om det er -30 eller -3. 20 smårunder rundt teltet før leggetid og varmeflaske gjør undre på ekstra kalde dager. Er det sprengkulde er balaclava og ansiktsmaske med varmeveksler digg når man ligger i posen, da kan man nærmest hermetisk lukke posen med hodet utenfor.

Alt annet som er nevnt er selvfølgelig like viktig, men tenkte jeg skulle nevne det.

Tenker det er mye i det du sier med mental innstilling her. Det psykologiske spiller jo ofte inn på det meste vi mennesker gjør av utfordringer, så skal absolutt ta med meg det i tankene på neste tur!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I løpet av årene har jeg prøvd flere varmekilder for mine kalde føtter, men nå har jeg brutt sammen og har med varmeflaske.  Fordelen med den er at den er dedikert for å holde på varmen. 

P2160102.thumb.JPG.45f1a9570d1ffb42513ab687026d34a1.JPG

I tillegg bruker jeg en headover.  Da holder jeg både hode og hals varm.

Et annet tips er å gjennomføre det game militærtrikset.  Snøvask!  Joda det er litt kaldt å så i snøen i bare rumpen og vaske seg med snø.  Men etter en kraftig frottering kommer varmen strømmende.  Ta en sjanse og prøv dette hjemme i haven en mørk kveld, og kjenn på virkningen.

Et annet triks som ikke er fullt så drastisk er rett og slett frottering.  Ikke dumt å få tørket en svett kropp.

Og med det samme jeg er inne på militærtriks.  Jeg spurte engang infanteristene hvordan de holdt ut å ligge i stilling vinterstid.  Og svaret var enkelt:  Kle deg minst mulig, Ikke ta på genseren før du må.  Et godt tips som jeg alltid følger.

Derfor.  På mandag var jeg på skitur.  Temperaturen varierte fra - 5 til - 10.  Likevel valgte jeg å kun gå i Fjallravenbuksa og oventil hadde jeg kun netting under Fjallravenjakka.  Men da jeg skulle slå leir var det godt å ta på mellombuksa og ulltrøye. 

P2160103.thumb.JPG.30607bc3aaed27ff5035fe0eeee3a8d0.JPG

Som det meste av mitt utstyr har jeg også moddet mellombuksa.  Har fjernet knappene og sydd fast borrelås.  Øverst har jeg også sydd fast borrelåser (limefarget) slik at buksa letter holder seg oppe.  Mellombukse får du kjøpt på Forsvarsbrukt - tror jeg

Og med det samme jeg er i siget; på hendene bruker jeg alltid tovede votter.  De kan bli kliss våte, men likevel holder jeg meg varm.

P2160101.thumb.JPG.85a6a7b3aad86a816581949e0545711f.JPG

I tillegg er fotposer også av det gode, og så til slutt.  Før du krabber i posen, spis et kraftig måltid.  da holder du varmen lenger.

Og så slipper jeg å stå opp for å slå lens - en tisseflaske gjør susen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer også på dette med klær, men om cluet er om det er trangt i posen eller ikke så kjøper jeg den. For det snakkes i andre tråder om å bruke soveposer utenpå hverandre, istedenfor én tjukk. Så hvis man isteden har en dunjakke eller dunbukse? Så får det motsatt effekt fordi det er klær? Eller hvordan henger det sammen? Hvordan vet varmen om det er flere soveposer eller klær det er snakk om? Ett eller annet er det åpenbart jeg ikke skjønner, men jeg skjønner heller ikke hva det er. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror poenget rundt "lag på lag" prinsippet ikke er en opphøyet sannhet da det er mange variabler. En av de store variablene er hvordan forskjellige mennesker regulerer temperatur igjennom natten og hvor mye de svetter. For noen kan det oppstå store svingninger og kroppen vil aktivt jobbe med å holde en konstant temp, om du i tillegg er en person som svetter lett så kan det oppstå problemer med for mye klær. Da risikerer du å bli klam og våt og du vil bli kald.  For min egendel så svetter jeg generelt lite og blir sjeldent klam og termostaten fungerer ganske bra :) Kan derfor ligge med ganske mye klær i posen uten problemer.

Et annet viktig poeng er tilvenning som flere sier. Typisk er det første døgnet som kan være litt variabelt, kroppen trenger litt tid til å justere seg til nytt miljø og det kan ta litt tid. På tur så er ofte dag nr 2 mye bedre både med tanke på form og frysing. Man havner lissom litt i siget etterhvert ;) Den samme effekten merker man jo hvis man har sitti inne i sofaen god og varm og kaster seg ut på gåtur med -10 grader ute, det føles utrolig jævlig det første kvarteret men etter en time så er det overraskende mye bedre.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, Snutemor skrev:

Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke meningen, men jeg lurer oppriktig på hvorfor ikke lag-på-lag-prinsippet gjelder når man sover :) Jeg er skikkelig frysepinne jeg også, og har erfart at jeg må ha minst ett ullag mer enn mannlig turfølge trenger for å ha det komfortabelt. Skal ikke svare for @Hedvig som startet tråden, men det skal veldig mye til før jeg blir for varm og dermed fuktig og klam en vinternatt. Og jeg har opplevd noen kalde netter jeg også :) 

Det skal nok mer enn dette til for å fornærme meg, jeg tåler en støyt, men når du sover ute så er litt av vitsen at soveposen skal holde deg varm. Akkurat på samme måte som når du sover hjemme så er det dyna som skal holde deg varm. Du legger deg vanligvis ikke med de samme klærne som du bruker om dagen. Du føler deg skjeden helt bra hvis du våkner om morgenen med de samme klærne som du hadde på dagen før, for ikke å snakke om å våkne med skoene på. 

Hvis du kan ta av mesteparten av dagens klær og f.eks. legge deg med et sett ull undertøy og kanskje en ullgenser hvis ikke undertøyet er nok, så våkner du nok mye friskere enn hvis du legger deg "rund". Så tar du på rent undertøy og tørre klær om morgenen før du fyrer primus og lager frokost. 

hobbies-leisure-firewood-fires-camps-campsite-camp_site-mfln6323_low.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, Snutemor skrev:

Beklager hvis jeg fornærmet deg, det var ikke meningen, men jeg lurer oppriktig på hvorfor ikke lag-på-lag-prinsippet gjelder når man sover :) Jeg er skikkelig frysepinne jeg også, og har erfart at jeg må ha minst ett ullag mer enn mannlig turfølge trenger for å ha det komfortabelt. Skal ikke svare for @Hedvig som startet tråden, men det skal veldig mye til før jeg blir for varm og dermed fuktig og klam en vinternatt. Og jeg har opplevd noen kalde netter jeg også :) 

Her er hva jeg skrev om temaet I 2007 :

En seiglivet påstand : kaldere med klær (flere lag)!

Sånne teser er det alltid greit å teste mot MIN og MAKS utsagn ->

                   MIN: hvis jeg ikke har noe rundt meg, blir det kaldere ? JA :(

                  MAKS:Hvis jeg har 10 lag rundt meg, blir det varmere ? Ja :)

Siden tesen innebærer å legge til ett lag med isolasjon, dvs bevege seg mot MAKS kan umulig påstanden stemme.

Hvorfor: Termodynamikk: til lavere temperaturgradient mellom lag til mindre energitransport (varmetap)). Altså : Til flere lag som har isolasjonsevne (holder på luft) til mindre varmetap. Er ikke uten grunn at krav til vinduer og isolasjonstykkelse til hus har endret seg :-) 

Men som @Tor-Erik-L-77 sier og som da vil være en "sannhet" for mange: Noen svetter jo eller er for varme når de legger seg (energioverskudd som kroppen regulerer med svette). Svette (vann på kropp og damp i luft) øker energitransporten (høyner temperaturgradienten), så når energioverskuddet synker utpå natta vil man føle seg både klam og kald.

Så dermed vil det for noen, dersom posen ellers er varm nok for utetemperaturen, føles bedre å ligge naken da fuktigheten fra svette fordeler seg i mer luftvolum og det er lettere å regulere temperaturen.

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare legge til her, uten å ha lest ALLE innlegg...god dunjakke er jo en selfølge, men vil slå et slag for dunbukser.  Hadde et par everest-dyktig dunbukser (Mountain Hardwear absolute-zero) før jeg ødela de foran bålet nå nylig, men siden jeg ikke har ordentlig pose (bruker gjerne 2 billig-poser, og stapper de fullt med gåsedun fra ikea-puter...ordentlig ghetto, men mye billigere enn 14k nok WM Bison versting pose!) så funker de ypperlig om morgenen, veier lite og tar lite plass.

Sier seg selv, har du god råd, kjøper du verstingpose (WM Bison, Marmot CWM osv osv) og ordentlig dunjakke. Men har klart meg nå med ordentlig dårlig syntet poser i 10 år nå med forbehold jeg har skikkelig dunjakke, dunbukser (RIP!), og dun booties.  Når det er sagt, gode dun bukser koster fort en 4-5k, men det er sikkert mulig erstatte med feks billig varmedress hvis det er snakk om basecamp bruk (mener jeg kjøpte mine til halv-pris).

Ellers som andre nevner...tisse før du legger deg, godt med varm mat før du legger deg, flaske e.l. med varmt vann inne i posen, silke-liner i posen, yttertrekk, sørg for at snøringen på klaffene gjort opp, (tisseflaske!), sørg for at primus er ikke gass og faktiskt funker før du drar! 2 liggeunderlag, osv osv...

Måtte sove nettop med bror'n i -25 helt uventet (var spådd -8!) i halvdårlig poser, da er det bare å stappe så mye klær under rompa som mulig, inne i posen, 2x lange undertøy osv, bruke fosterstilling osv. Kan ikke si det var fryktelig behagelig, men vi overlevde.  Men om jeg vant lotto, klart løsning er å hive peng mot problemet..Feathered friends pose god mot -60 osv.....

Endret av squidman
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/16/2017 at 10:45 PM, Miamaria said:

Jeg lurer også på dette med klær, men om cluet er om det er trangt i posen eller ikke så kjøper jeg den. For det snakkes i andre tråder om å bruke soveposer utenpå hverandre, istedenfor én tjukk. Så hvis man isteden har en dunjakke eller dunbukse? Så får det motsatt effekt fordi det er klær? Eller hvordan henger det sammen? Hvordan vet varmen om det er flere soveposer eller klær det er snakk om? Ett eller annet er det åpenbart jeg ikke skjønner, men jeg skjønner heller ikke hva det er. :)

Jeg har brukt 2 poser (og dunbukse/jakke!) ned mot -27, men det er fordi jeg har ikke hatt råd til en verstingpose. Tvert imot har bare noen billigposer (ok opp i sånn 5-6 billigposer nå). Tror nok beste løsning er å få skikkelig pose med komfort ned mot -20 (kvinnekomfort) og 2 skikkelig liggeunderlag. 2 pose løsninger funker såvidt, men bare hvis du er fattig. Kremt verstingpose koster flesk da...vi snakker om 6-800 USD før moms og frakt for de aller billigste (Marmo CWM) , og her i norge, sånn 'bare' 14k nok for feks WM Bison. Men skit au, har man råd...definitivt...verstingpose, versting dunjakke og dunbukser for all del! Bare helsport og kjipe norske produsenter som selger pose inn i pose løsninger...tung som faen og krunglete. Ok nå blir det vel noe bråk tenker jeg....😶

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he....Folk må ha lov til å si meninga si :)

Kjøpte min WM Bison for noen år tilbake, prisen nå har jo tatt helt av. Men ja, jeg er fornøyd med posen, veldig spenstig og med vannavstøtende yttertrekk som er kjekt når posen ofte er i kontakt med teltveggen (rim). Men pose inn i pose løsninger fungerer vel det og, kjekt at man kan justere med antall poser etter hvor kaldt det er da.

Og hvis du så Ullvang & co på Nordvest passasjen, så tror jeg ikke de var spesielt fornøyd med dun (klappet fullstendig sammen) :) De burde nok ha brukt dampsperre i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 16/02/2017 den 22.45, Miamaria skrev:

Jeg lurer også på dette med klær, men om cluet er om det er trangt i posen eller ikke så kjøper jeg den. For det snakkes i andre tråder om å bruke soveposer utenpå hverandre, istedenfor én tjukk. Så hvis man isteden har en dunjakke eller dunbukse? Så får det motsatt effekt fordi det er klær? Eller hvordan henger det sammen? Hvordan vet varmen om det er flere soveposer eller klær det er snakk om? Ett eller annet er det åpenbart jeg ikke skjønner, men jeg skjønner heller ikke hva det er. :)

 

21 minutter siden, Miamaria skrev:

Så kjedelig, her gikk jeg inn fordi jeg var blitt sitert og trodde jeg skulle få svar på spørsmålet. Så hadde det lite med det jeg lurte på å gjøre en gang. :( Boring. ;)

Var det det spørsmålet du siktet til?

Ut i fra hva som er skrevet i tråden er jo det lett å utlede et svar på det.


1. I utgangspunktet er det ingen forskjell på klær eller sovepose. Isolasjon er isolasjon dersom en ikke komprimerer det for mye (pga manglende plass).
2. Ekstra klær kontra ekstra sovepose gjør det vanskelig å regulere temperaturen som lettere fører til mer svetting. Og blir man våt er det lettere å fryse. Spesielt når en skal ut av posen.
3. Å gå i klærne man har sovet i (altså ikke skifte om morgenen) kan oppleves som mindre komfortabelt og kan føles mer skittent. Jeg vil tro at kroppslukten blir litt mer intens også. Men dette er ikke et problem hvis man skifter til nattklær med ekstra isolasjon.
 

Kroppstemperaturen synker når fukt på huden fordamper (fordi prosessen "stjeler" energi fra omgivelsene/huden), så er man våt inne i posen, men fukten ikke fordamper (f.eks. ved en dampsperre) så blir man ikke nødvendigvis kaldere fra fordampning, men det er ubehagelig å sove våt.

Jeg har flere ganger sovet med isolasjonsbukse og jakke, men de har nesten alltid endt opp nederst i posen i løpet av natten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg fryser om natten, og så kler på meg mer, blir jeg varmere. Så jeg gjør det om posen ikke holder meg varm nok. Skjønner ikke poenget med å kle på seg så mye at man svetter som noen nevner, hvem gjør vel det? Om posen blir for trang med ett ekstra sett ullundertøy, strikkesokker og en ullgenser vil jeg påstå posen er for trang.

Det kan gjerne føles mer behagelig om man har en varm nok sovepose til at man kan sove uten klær, for da får føttene og hendene nytte av varmen fra overkroppen som varmer opp hele luftrommet i posen.

Når man tar på seg genser/dunjakke blir det mindre varme som forlater overkroppen for å varme opp luftrommet i posen, og dermed får ikke områder som bena, føtter og hender like varme omgivelser å ligge i. Dersom man sliter med å holde disse områdene varme kan det da muligens føles kaldere å ha mer klær på i soveposen.

Men varmetapet fra kroppen vil være mindre med mer klær på, og for meg funker det alltid å kle på seg.

Ett triks om man våkner på natten er å ta nytt varmt vann fra thermosen i varmeflasken, eller ta tiden med å koke opp nytt vann. Heller våken en stund med dette, enn å våkne 50 ganger til på natten av at man fryser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.