Gå til innhold
  • Bli medlem

Frysepinn i vinterland


Hedvig

Anbefalte innlegg

Hva er alfa omega for en mest mulig behagelig overnatting i vinterland? Jeg har hatt noen turer der det har gått ned mot minus 5-6 grader, og har da opplevd at kulden har tatt en del av gleden bort. I tillegg vil jeg gjerne utvide tidsrommet for å sove ute da dette er en så fantastisk vakker årstid! Hva er dermed deres beste tips for å holde varmen best mulig gjennom vintermånedene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Varm nok sovepose(løsning) er mitt største must. Å fryse når man skal/må sove er noe av det kjipeste jeg vet om...

Ellers er mer enn nok varmt/tykt/godt tøy til å sitte rolig. Jeg er ofte på turer der det ikke er noen mulighet for bål med mindre man drar med masse ved og det er som regel ikke veldig aktuelt. Derfor er jeg avhengig av å kunne kle på meg såpass at man ikke blir kald. Her bruker jeg gjerne mange og tykke lag om det er kaldt. Etter mange år med erfaring så synes jeg det er vanskeligst/viktigst å holde føttene varme så der har jeg med egne tykke støvler som gjør at jeg aldri blir kald på beina. Her duger det rett og slett ikke med bare skistøvlene med noe utenpå. Så jeg ofrer litt ekstra vekt ved å dra med disse. Ved antydning til at jeg begynner bli kjølig så funker det godt med en liten aktivitetsøkt (tilpasset mengden tøy man har på). Som regel har man da en del tøy på så ta det pent og ikke bli svett. Av aktiviteter kan jeg finne på å bore noen ekstra isfiskehull, rolig spa en liten borg rund teltet eller annet man likevel kan få nytte av.

Ellers gjelder det å fore kroppen med nok drivstoff. 

Jeg sørger for å ha med nok soveutstyr og klær til å ikke være avhengig av å fyre i teltet, men "kosefyrer" mer enn gjerne i teltet likevel. Det er aldri feil å kunne heve tempen med noen grader. Det er luksus å våkne litt utpå morgenkvisten, kikke over på termometeret i teltet og konstatere at det står på -24 og konstatere at man er god og varm i soveposen! Da er det også greit å vite at man har hatt de innerst tøylagene i soveposen slik at de ikke er iskalde å ta på...

Det finnes mange triks for å ikke bli kald når man går fra fullt påkledd til å skulle gå til mindre påkledd i soveposen. Ett av dem er å fylle en flaske innpakket i noe tøy med varmt vann og legge i soveposen. En annen, som jeg ofte bruker på ungene, er å få dem til å snu seg 3-4 gange rrundt sin egen akse inne i soveposen når den er lukket igjen. Det er litt trøblete å få til, men nettopp derfor lager det gjerne den lille ekstra varmen man trenger ;-) 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her var Espen raskere ute, men stemmer i likevel: Sovepose og liggeunderlag er desidert viktigst

Beveger du deg på fjellet må du i tillegg ha et telt. I skogen kan du klare deg med en duk / gapahuk.

Et bål er gull, men jeg har alltid med nok klær til at jeg ikke er avhengig av det. 

Kos derimot, det teller også: 

P4070025.thumb.JPG.170601b6e14274cf1fe1253b179415d0.JPG

 

Endret av Frilufta
Skrivefeil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

41 minutter siden, Frilufta skrev:

Her var Espen raskere ute, men stemmer i likevel: Sovepose og liggeunderlag er desidert viktigst

Beveger du deg på fjellet må du i tillegg ha et telt. I skogen kan du klare deg med en duk / gapahuk.

Et bål er gull, men jeg har alltid med nok klær til at jeg ikke er avhengig av det. 

Kos derimot, det teller også: 

P4070025.thumb.JPG.170601b6e14274cf1fe1253b179415d0.JPG

 

Kos er desidert viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Varm nok sovepose(løsning) er mitt største must. Å fryse når man skal/må sove er noe av det kjipeste jeg vet om...

Ellers er mer enn nok varmt/tykt/godt tøy til å sitte rolig. Jeg er ofte på turer der det ikke er noen mulighet for bål med mindre man drar med masse ved og det er som regel ikke veldig aktuelt. Derfor er jeg avhengig av å kunne kle på meg såpass at man ikke blir kald. Her bruker jeg gjerne mange og tykke lag om det er kaldt. Etter mange år med erfaring så synes jeg det er vanskeligst/viktigst å holde føttene varme så der har jeg med egne tykke støvler som gjør at jeg aldri blir kald på beina. Her duger det rett og slett ikke med bare skistøvlene med noe utenpå. Så jeg ofrer litt ekstra vekt ved å dra med disse. Ved antydning til at jeg begynner bli kjølig så funker det godt med en liten aktivitetsøkt (tilpasset mengden tøy man har på). Som regel har man da en del tøy på så ta det pent og ikke bli svett. Av aktiviteter kan jeg finne på å bore noen ekstra isfiskehull, rolig spa en liten borg rund teltet eller annet man likevel kan få nytte av.

Ellers gjelder det å fore kroppen med nok drivstoff. 

Jeg sørger for å ha med nok soveutstyr og klær til å ikke være avhengig av å fyre i teltet, men "kosefyrer" mer enn gjerne i teltet likevel. Det er aldri feil å kunne heve tempen med noen grader. Det er luksus å våkne litt utpå morgenkvisten, kikke over på termometeret i teltet og konstatere at det står på -24 og konstatere at man er god og varm i soveposen! Da er det også greit å vite at man har hatt de innerst tøylagene i soveposen slik at de ikke er iskalde å ta på...

Det finnes mange triks for å ikke bli kald når man går fra fullt påkledd til å skulle gå til mindre påkledd i soveposen. Ett av dem er å fylle en flaske innpakket i noe tøy med varmt vann og legge i soveposen. En annen, som jeg ofte bruker på ungene, er å få dem til å snu seg 3-4 gange rrundt sin egen akse inne i soveposen når den er lukket igjen. Det er litt trøblete å få til, men nettopp derfor lager det gjerne den lille ekstra varmen man trenger ;-) 

 

Flotte tips! Merker at det er spesielt rundt hoftepartiet og nakken det blir kaldt. vurderer å få strikket en skikkelig god mamelukk i håp om at det vil hjelpe. Mye av kulden kommer også fra bakken. Hva slags underlag ville dere brukt til vinter? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutes ago, Hedvig said:

Hva slags underlag ville dere brukt til vinter? 

Kommer an på hva du mener med "vinter" da? Skal du på høyfjellet vinterstid må man jo kanskje planlegge for -30. Da må du for øvrig være obs på mange andre ting også. Alt er vanskeligere om vinteren (vannet fryser, du må slå opp telt med hansker, du kan så og si ikke sette deg ned uten at det blir kaldt osv.).

Hva tenker du egentlig du vil prøve deg på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutes ago, Hedvig said:

 Hva slags underlag ville dere brukt til vinter? 

Jeg bruker dobbelt. Jeg tåler ikke dun så jeg har et Exped Syntmat 7LW i tillegg til en eller annen form for skumunderlag. Hvilket skumunderlag jeg har med kommer litt an på hvor turen går, formålet med turen, antall deltagere osv. 

Hovedgreiene for mine valg der er redegjort for her (og i samme tråd finner du mange andre sine valg for underlag til vinter): 

 

Endret av Espen Ørud
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, Hedvig skrev:

Flotte tips! Merker at det er spesielt rundt hoftepartiet og nakken det blir kaldt. vurderer å få strikket en skikkelig god mamelukk i håp om at det vil hjelpe. Mye av kulden kommer også fra bakken. Hva slags underlag ville dere brukt til vinter? 

Det er eit vanleg fenomen at spesielt kvinner frys på rompe/hofte. Me har lagra litt meir feitt der enn menn, og det er dårleg med blodårar i feitt.

Eg har to hovudpunkt for å deale med det; eg syter for å ha liggeunderlag som ikkje gjer at rompa, som er mitt tyngste punkt, synk så langt ned mot bakken at den skaper kuldepunkt (tjukt underlag er tingen med andre ord, og dersom du  brukar oppblåsbart er det lurt med ein skumplast oppå, då det oppblåsbare uansett vil gi noko etter under det tyngste punktet). 

I esktreme tilfeller der eg balanserar på grensa med valg av pose opp mot temperaturar, brukar eg ekstra påkledning på rompa, gjerne eit syntet varmeskjørt som eg også brukar i pausene osv. Dette er spesielt viktig ved bruk av dunpose, då dei ofte får kuldebruer på presspunkt, samme kva pris og levarandør lovar. 

Utover dette kan det vere godt med ei par knevarmerar for å hindre varmetap frå knehasane, samt ei nalgene eller anna type tritanflaske som du kan fylle med varmevatn og nytte som varmeflaske gjennom natta. 

Å drikke nok slik at blodvolumet held seg oppe, og ete feitt og proteinar i tillegg til karbohydratar er viktig for å halde "motoren" og varmeproduksjonen i gang, og det er viktig å få av seg både "tiss og bæsj" slik at ein ikkje nyttar unødig med energi på å varme "på driten". Bokstaveleg talt.

Ikkje legg deg kald i ein kald pose og forvent å bli varm med det første. Det kan samanliknast med å legge ei kald pølse i ein kald thermos, og forvente at den vert varm. Nesten.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Tessatroll skrev:

Ikkje legg deg kaldi ein kald pose og forvent å bli varm med det første. Det kan samanliknast med å legge ei kald pølse i ein kald thermos. Nesten.

Haha herlig! Takk for mange flott tips og ting jeg ikke har tenkt på. Skal prøves ut til helgen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Nimrad skrev:

Kommer an på hva du mener med "vinter" da? Skal du på høyfjellet vinterstid må man jo kanskje planlegge for -30. Da må du for øvrig være obs på mange andre ting også. Alt er vanskeligere om vinteren (vannet fryser, du må slå opp telt med hansker, du kan så og si ikke sette deg ned uten at det blir kaldt osv.).

Hva tenker du egentlig du vil prøve deg på?

Høyfjellet  har jeg nok ikke bra nok kunnskaper om vinterstid. Så i førsteomgang blir det helgeturer rundt om på Hedmarken. Her kan temperaturene blir ganske stive, men har i år holdt seg under -20 grader C.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Hedvig said:

Høyfjellet  har jeg nok ikke bra nok kunnskaper om vinterstid. Så i førsteomgang blir det helgeturer rundt om på Hedmarken. Her kan temperaturene blir ganske stive, men har i år holdt seg under -20 grader C.

OK. Hva underlag gjelder så ville jeg selv gått for denne kombinasjonen:

Evazoten er en dobbelmatte (dobbel bredde) som du kan skjære i to, ha dobbel under/over liggeunderlaget eller legge ut over teltgulvet så du unngår kontakt med den kalde bakken når du stresser rundt i teltet. R-verdier (et mål på hvor god isolasjonen er) kan plusses sammen for disse underlagene så det skal gi deg et godt vinterunderlag ned mot -20 og litt forbi vil jeg tro.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

39 minutter siden, Hedvig skrev:

Flotte tips! Merker at det er spesielt rundt hoftepartiet og nakken det blir kaldt. vurderer å få strikket en skikkelig god mamelukk i håp om at det vil hjelpe. Mye av kulden kommer også fra bakken. Hva slags underlag ville dere brukt til vinter? 

Fra en skikkelig frysepinne til en annen, det viktigste er nok og riktige klær. Lag på lag med ull, og ikke for trange. Jeg synes disse ullboxerne er veldig gode. Gjerne supplert med et ullskjørt. Dvs å sove i. Bærer heller litt ekstra for å kunne skifte til tørre og varme klær når jeg slår leir. Og som @Tessatroll sier, selv om det frister særdeles lite å gå fra en varm sovepose og ut i kulda for å gå på do, bare gjør det! Kroppen bruker dyrebar energi på å holde kroppstemperatur på innhold i blæra. Jeg passer også på å ikke drikke for mye varm drikke, selv om det er fristende, for da må jeg bare ekstra mye på do...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Snutemor skrev:

Fra en skikkelig frysepinne til en annen, det viktigste er nok og riktige klær. Lag på lag med ull, og ikke for trange. Jeg synes disse ullboxerne er veldig gode. Gjerne supplert med et ullskjørt. Dvs å sove i. Bærer heller litt ekstra for å kunne skifte til tørre og varme klær når jeg slår leir. Og som @Tessatroll sier, selv om det frister særdeles lite å gå fra en varm sovepose og ut i kulda for å gå på do, bare gjør det! Kroppen bruker dyrebar energi på å holde kroppstemperatur på innhold i blæra. Jeg passer også på å ikke drikke for mye varm drikke, selv om det er fristende, for da må jeg bare ekstra mye på do...

Aldri vært borti slike ullskjørt, men høres supert ut! Det med varm drikke på kvelden har jeg heller ikke tenkt noe på. Har sett for meg at det var en bra ting for å holde seg hydrert:P Men ja, alt for å slippe å krype ut at når man først har kommet seg på plass!

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 minutter siden, Snutemor skrev:

Fra en skikkelig frysepinne til en annen, det viktigste er nok og riktige klær. Lag på lag med ull, og ikke for trange. Jeg synes disse ullboxerne er veldig gode. Gjerne supplert med et ullskjørt. Dvs å sove i. Bærer heller litt ekstra for å kunne skifte til tørre og varme klær når jeg slår leir. Og som @Tessatroll sier, selv om det frister særdeles lite å gå fra en varm sovepose og ut i kulda for å gå på do, bare gjør det! Kroppen bruker dyrebar energi på å holde kroppstemperatur på innhold i blæra. Jeg passer også på å ikke drikke for mye varm drikke, selv om det er fristende, for da må jeg bare ekstra mye på do...

Eg er usikker på om eg vil tilrå å begrense væskeinntak? Då bør ein i tilfelle vite at ein er rikeleg hydrert/kjenne kroppen sin godt, noko som for mange er vanskeleg å få til på vintertur. Å halde blodvolumet oppe er nokså vesentleg for å halde varmen og dels for å unngå muskelkramper (kanskje spesielt ved hardt arbeid).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg er usikker på om eg vil tilrå å begrense væskeinntak? Då bør ein i tilfelle vite at ein er rikeleg hydrert/kjenne kroppen sin godt, noko som for mange er vanskeleg å få til på vintertur. Å halde blodvolumet oppe er nokså vesentleg for å halde varmen og dels for å unngå muskelkramper (kanskje spesielt ved hardt arbeid).

Nei, tenker dette gjelder mer rett før leggetid så man rekker å tømme seg godt før man legger seg?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Tessatroll skrev:

Eg er usikker på om eg vil tilrå å begrense væskeinntak? Då bør ein i tilfelle vite at ein er rikeleg hydrert/kjenne kroppen sin godt, noko som for mange er vanskeleg å få til på vintertur. Å halde blodvolumet oppe er nokså vesentleg for å halde varmen og dels for å unngå muskelkramper (kanskje spesielt ved hardt arbeid).

Ja, man må kjenne kroppen sin. Og viktig å drikke nok! Men jeg er sånn at jeg drikker MYE, både vann og te, og det må jo ut :hmm: Litt for fristende å drikke den 14. koppen med te foran bålet, men det må jeg passe meg for :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Snutemor skrev:

Ja, man må kjenne kroppen sin. Og viktig å drikke nok! Men jeg er sånn at jeg drikker MYE, både vann og te, og det må jo ut :hmm: Litt for fristende å drikke den 14. koppen med te foran bålet, men det må jeg passe meg for :)

Hehehe, det er klart, det kan bli for mykje av det gode :P Eg kan nok fort råke til å ta ein toddy for mykje, i alle fall dersom eg får noko ekstra oppi, og det gjer jo sitt til natteriksing :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste av mine triks er nevnt over, men jeg må nevne det helt grunnleggende siden jeg stadig opplever at folk synder med det: Soveposen må snøres skikkelig igjen, både nakkekraven og rundt ansiktet. Det blir veldig mye kaldere hvis dette ikke er tett. Jeg liker også å sove med en hjelmlue i ull hvis det er kjølig, i tillegg til de tidligere nevnte varmeflaskene. Jeg blir også fort kald over hofter og rumpe, og har ofte lagt dunjakka som et ekstra lag over dette området. Det hjelper masse. 

På kalde vinterturer med pulk har jeg ofte med en jervenduk med eller uten for. Denne hjelper veldig godt til å holde varmen i pauser og på kveldstid 

 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke studert alle svarene over, men det er noen triks som jeg ser at f.eks. deltagere i 71o nord ikke har fått med seg. Ikke legg deg med for mye klær på. ofte er det ikke så mye kaldere å legge seg i en sovepose ute enn å legge seg i senga hjemme hvis du gjør som meg og sover med åpent vindu hele året. Om vinteren kan det nok ofte bli kaldere på tur enn hjemme, men som sagt, ikke for mye klær, gjerne bare ullundertøy og gode ullsokker. Legg overflødige klær i soveposen. Ullgensere og andre ting som isolerer legger du under deg og så kan du plukke av disse klærne i løpet av natten hvis det skulle bli litt kaldt. Skalljakken eller dunjakken legger du over deg, gjerne på utsiden av lakenposen hvis du bruker det. Jeg pleier også å ta skoene med i posen, men det vet jeg at mange ikke mener er nødvendig. Men jeg liker ikke å ta på meg dypfrosne sko om morgenen. Jeg har også et eksemplar av forsvarets balaklava. Den som er grønn på ene siden og hvit på den andre. Den er fin å ha på om natten. Ellers så kan en ulltrøye av typen Aclima, den med hette, være bra. Den tetter rundt nakke og hals og så slipper du en ekstra lue om natten.

Ellers er underlaget viktig, men det har vel vert nevnt tidligere. Reinskinn er bra, men litt uhamslig å dra med seg.

Hvis du synes at soveposen ikke er varm nok så kan du gjøre som meg. Jeg kjøpte en dyr ekstrempose for mange mange år siden, en Halti Pamir. Den har jeg aldri vert fornøyd med. Nå bruker jeg en vanlig tre sesongers sovepose, en ajungilak igloo, med en tynn "hyttesovepose", Helsport Lom, inni.  Dette funker helt perfekt, og så har jeg en tynn lakenpose inni og et grevlingtrekk utenpå. Teltet gir ingen varme om vinteren, men det stopper vinden og hjelper på den måten til med å redusere varmetapet.

Hvis du skal ligge i snøhule så husk at det sjelden blir kaldere enn -4 inne i enn riktig bygget hule, uansett hvor kaldt det er ute, men her er også liggeunderlaget viktig. Det største varmetapet har du nok mot snøen / bakken under deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg er enig med de gode råd ovenfor. Jeg finner, at det er viktig å være varm på føtter og bein som allerede nevnt. Der har jeg stor glede av et par "overboots" til skisko - eller fotposer, som jeg altså bruker uten skiskoene i som kamikker.  men med tykk iso-såle og filtsåle og tykke sokker - flere par. Samtidig er de så romslige at hverken sokker eller tærer er presset sammen. Det blir de lett i skiskoene, hvis man skal ha litt "fasthet" til å styre med. 

Legg merke til at de fleste inuitt folk er godt påkledt på føtter og bein og -i hvert fall under arbeide-  har mindre på kroppen. Dun/fiberjakke og evt tilsvarende bukser foretrekker jeg fremfor flere tykke? og til dels tunge? gensere.

Sovepose tilpasset temperatur - gjerne 2 poser i 1 løsning og bra underlag er viktig. Dunjakke + bukser kan legges over og under hofte-lår. 2 huskyer klinet opp til posen hjelpe også veldig på varme og kos!

Hilsen Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 13.2.2017 den 17.13, Hedvig skrev:

Nei, tenker dette gjelder mer rett før leggetid så man rekker å tømme seg godt før man legger seg?

Det stemmer, en skal drikke godt med væske gjennom hele dagen, men ideellt sett ikke den siste tiden før leggetid. De ekstra desiliterne urin en opparbeider i blære under natta stjeler varme. På vintertur i kaldt vær er det derfor ekstra viktig og gå på do/latrine når behovet melder seg, unødvendig tiss og bæsj er sløsing med viktig energi.

Ellers er det veldig mye bra tips her allerede, men kan si at jeg selv ofte sover med en ullbalaklava som jeg drar litt over nesetippen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange bra innspill her! Å kombinere er en god ting når det går, tenk gjerne litt alternativt også.

F.eks. på nyttårsaften i år så lå jeg i en lett pose (0,8 kg/5L pakkevolum) i kombinasjon med en tykk dunjakke jeg likevel hadde med for bruk på kvelden/"i camp" og et ekstra lag tykke strømper. Sov helt supert i det oppsettet.

For meg handler det gjerne om prioritering av volum og vekt, i den rekkefølge.  Turer med pulk er luksus mtp volum/plass. Turer med barna hvor jeg bærer allt til oss tre blir det litt fokus på volum for å med allt nødvendige, inkludert det som sikrer trivsel for barna. På toppturer vinterstid hvor allt skal bæres på ryggen i mange/bratte høydemeter er både volum og vekt på lista over prioriteringer.

Etter å ha parkert gamle&slitne soveposer fra Ajungilak/Mammut etter 20+ års bruk er det overnevnte dunpose med sleep limit på -2°C og en MH Lamina kunstfiberpose med limit på -26°C som for min del brukes hver for seg, men som også kan brukes i kombinasjon. Dog drømmes det om en dunpose med sleep limit ned mot -20/30°C pga ønske om redusert volum på vinterturer uten pulk. Økonomi og aversjon mot innkjøp med lite bruksområde holder foreløpig stand. 😊

Om mulig, lån utstyr først og prøv ut før du kjøper selv. 

Og skulle du finne ut at det egenlig blir få kalde turer på vinteren, prioriter utstyrsinvesteringene deretter.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man ligge ute over flere netter er det viktig å holde soveposen mest mulig tørr. Å ikke tørk klær i soveposen hvis du kan unngå det er første bud for meg. Fuktigheten blir sittende igjen som is/rim i isolasjonsmaterialet og reduserer isolasjonsevnen. 

Like viktig blir det å ikke la seg friste til å ha ansiktet nedi soveposen. Det blir mye lunere, men det gir mye unødvendig fuktighet i posen også. På skikkelig kalde netter legger jeg heller en strikkegenser løst over ansiktet utenpå soveposen. Det føler jeg hjelper å lune luften rundt ansiktet så pass at jeg ikke blir kald på nesen. Samtidig slipper ullgenseren nok fuktighet gjennom til at det ikke blir tett og klamt.

I forhold til underlag, så er det varmt nok med 2-3 tynne billige underlag. De er hardere komfortmessig å ligge på enn de oppblåsbare, men isolerer mer enn godt nok om du har to eller flere oppå hverandre. De koster bare en brøkdel av et oppblåsbart.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruker ofte Lungplus varmeveksler på skiturer når det er kaldt ifm kuldeasma, men har funnet ut at den hjelper med å holde varmen i posen også når temperaturen kryper ned mot 20 minus eller lavere. Da begynner faktisk varmetap via pusteluften å bli en betydelig faktor. Lungplusen varmer opp luften som pustes inn med i hvert fall 5 grader og sørger også for noe høyere fuktighet (og dermed mindre fordampning som også hrever varme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Tuesday, February 14, 2017 den 8.51, REs skrev:

Nå har jeg ikke studert alle svarene over, men det er noen triks som jeg ser at f.eks. deltagere i 71o nord ikke har fått med seg. Ikke legg deg med for mye klær på. ofte er det ikke så mye kaldere å legge seg i en sovepose ute enn å legge seg i senga hjemme hvis du gjør som meg og sover med åpent vindu hele året. Om vinteren kan det nok ofte bli kaldere på tur enn hjemme, men som sagt, ikke for mye klær, gjerne bare ullundertøy og gode ullsokker. Legg overflødige klær i soveposen. Ullgensere og andre ting som isolerer legger du under deg og så kan du plukke av disse klærne i løpet av natten hvis det skulle bli litt kaldt. Skalljakken eller dunjakken legger du over deg, gjerne på utsiden av lakenposen hvis du bruker det. Jeg pleier også å ta skoene med i posen, men det vet jeg at mange ikke mener er nødvendig. Men jeg liker ikke å ta på meg dypfrosne sko om morgenen. Jeg har også et eksemplar av forsvarets balaklava. Den som er grønn på ene siden og hvit på den andre. Den er fin å ha på om natten. Ellers så kan en ulltrøye av typen Aclima, den med hette, være bra. Den tetter rundt nakke og hals og så slipper du en ekstra lue om natten.

Ellers er underlaget viktig, men det har vel vert nevnt tidligere. Reinskinn er bra, men litt uhamslig å dra med seg.

Hvis du synes at soveposen ikke er varm nok så kan du gjøre som meg. Jeg kjøpte en dyr ekstrempose for mange mange år siden, en Halti Pamir. Den har jeg aldri vert fornøyd med. Nå bruker jeg en vanlig tre sesongers sovepose, en ajungilak igloo, med en tynn "hyttesovepose", Helsport Lom, inni.  Dette funker helt perfekt, og så har jeg en tynn lakenpose inni og et grevlingtrekk utenpå. Teltet gir ingen varme om vinteren, men det stopper vinden og hjelper på den måten til med å redusere varmetapet.

Hvis du skal ligge i snøhule så husk at det sjelden blir kaldere enn -4 inne i enn riktig bygget hule, uansett hvor kaldt det er ute, men her er også liggeunderlaget viktig. Det største varmetapet har du nok mot snøen / bakken under deg.

Det med å ikke kle på seg når man skal legge seg har jeg hørt før, men det skjønner jeg ingenting av. Hvorfor gjelder ikke lag-på-lag-prinsippet når man sover? Hvis jeg fryser i en tykk dunjakke supplerer jeg med et lag ull, det mest logiske for meg er at det er greit å gjøre også når man legger seg :) Heller å ta på et ekstra lag ved sengetid, så lenge det ikke blir for trangt, for så å skrelle av et lag hvis det blir for varmt. Hvis TS er som meg skal det litt til nå på vinteren... :brr: (Og å legge klærne under og oppå meg ville i mitt tilfelle resultert i at klærne lå i en krøll nederst i soveposen eller i en ubehagelig klump under meg en eller annen gang i løpet av natten :whistle: Men det funker sikkert for andre :) )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.