Gå til innhold
  • Bli medlem

Optimus Nova+ CEJN kobling pakningsbytte


Barskekarsten

Anbefalte innlegg

Etter mange år it svært trofast tjeneste fikk jeg i forrige uke en liten lekkasje i koblingen på min over 10 år gamle Optimus Nova + brenner. Jeg kan skylde på mer enn -20 grader, ny uerfaren bruker(ikke meg) etc., men den trengs nok en ny pakning uasnettt.

Jeg er ganske overbevist om at det er pakningen i koblingen som har gitt seg og ikke riper i handelen da den ser helt fin ut.

Koblingen er en CEJN 141 og jeg finner splitt tegning og mye informasjon om den hos CEJN, men ingen manual på splitting eller størrelse på o-ringen. :http://www.cejn.com/products/fluids/couplings-nipples/series-141-fluids/

Reperasjonssettene som selges nå har jo ikke denne pakningen da Optimus har byttet ut CEJN koblingen, ikke finner jeg manualen min egen primus heller.

I føge en gammel tråd har pakningen delenummer 9092V : Men jeg finner ikke mer informasjon om størrelser, type eller hvordan en bytter den.

Er det noen her som har noe informasjon om hvordan en bytter pakningen og eventuelt hvilken størrelse o-ring det er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du testet selv etterpå, hvis man slipper ringen på koblingen litt tidlig så lekker det.  Det er nok en av årsakene til at de valgte å bytte løsning til en bjonettkobling.

Har ikke bytta o-ring. Men du kan kjøpe komplett kobling fra Cejn.

 

dsk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var vanskligere enn jeg trodde gitt. :(

Har vært i kontakt med CEJN sin selger/kundesupport for Norge, og fikk følgende beskjed:

"Hej,

Vi säljer inte tätningar som reservdel till den här typen av koppling, beroende på att man måste demontera den för att kunna byta tätningar. Det krävs i princip specialverktyg för att kunna demontera och montera ihop den, så risken är stor att man inte får ihop den på rätt sätt vilket, i värsta fall, kan orsaka skador.
I Norge säljs våra produkter genom förhandlare som t.ex. Tess, Hydroscand, Tools m.fl."
 
Så har jeg snakket med Tess, Hydroscand og Tools, ingen av de kan skaffe meg koblingen virker det som.  www.fogas.se og www.base-camp.co.uk er tomme for koblingen.
 
Optimus sin kundeservice er mer optimistiske. Her svarer de på hvilken pakning det er i rep-settet og hvordan jeg gjør det:
"Thank you for your request. There are two blue O-rings, they are for the spindle, there are already blue O-rings in. The O-ring at the connector has an outside diameter of 6mm, this is the middle one of the O-rings in the set. To remove use a small screw driver to lift the old one out of its groove. The new one should be greased with a little of the white grease out of the tube.

The easiest way is always take out the old one and compare it with the ones of the set. If it’s similar, it will fit. Take care that you don’t damage the O-ring with a sharp tool."
 
Det virker som om Optimus sin kunderservice er på jordet, enda mailen min var ganske spesifisert med hvilken kobling på slangen.
 
Noen som har noen gode tips til firmaer som kan ha en CEJN 141 kobling?
Selvfølgelig går flyet mitt på onsdag neste uke, for noen måneder på skitur... Stemningen er ikke på topp.
 
 
 
 
 
 
 
Endret av Barskekarsten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sagaen fortsetter: Det viser seg at 141 koblingen som sitter på Nova'ene er en spesialutgave laget for optimus. Den har 1/8" BSPT i en forkortet utgave og VIton pakning. Den som selges nå er med Nitril pakning og 1/8" NPT gjenger.  Nitirl skal være kompatibelt med bensin og NPT skal jeg alltids greie å tvinge in i BSPT gjenger. Tettingen er en face-seal i bunnen så så lenge gjengene bånner blir det tett.

Tools og Hydroscand har kommet med tilbakemeldinger. Hydroscand skulle ha veiledende 650 kr ish + MVA for koblingen, men den er ikke på lager hos CEJN før 7. Mars. Hjelper lite når flyet mitt går på onsdag.

Jeg har fått tilbud om å låne en Nova så dette ordner seg alltids, men ergelig å ikke greie å reparere en helt OK primus! Nå blir det splitting av koblingen og forsøke å bytte pakning på tross av CEJN sine råd og så får vi se hvordan det går.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha! Da har jeg byttet pakningen! Nå er det bare å få tak i en reservepakning til rep-settet.

Pakningen er en 2,9x1,78 o-ring (bekreftet av CEJN). Standard nitril pakningen var 70 shore så en Viton 75 er nok det Optimus bruker. 

Det er to pakninger i koblingen faktisk, begge har lik dimensjon. Det er litt fjærer og styr inni der så pass på alle delene når du demonterer. Det eneste viktige jeg lærte med litt dyrkjøpt erfaring er at en IKKE må bruke han-delen til å trykke alt sammen sammen etter demontering. Da utvider o-ringen seg så den skjæres i hullene de tre kulene ligger i ellers gikk det fint.

 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det er ikke akkurat så mye å ta bilde av da alt som er viktig skjer der du ikke ser det.

Splittskissen finner du her: http://www.cejn.com/products/fluids/couplings-nipples/series-141-fluids

Testet forøvrig koblingen min nå etter en natt i fryseren.. Lakk som en sil. Trolig fordi jeg chippa av noen bider av pakningen når jeg satte den inn da jeg brukte han-delen til å trykke det sammen med. :( Nye pakninger er på vei i posten fra [email protected] så jeg setter inn en ny, uten å gjøre den feilen.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Er vel samme kopling som jeg har på min gamle Nova, som har vært veldig bra bl.a. fordi den faktisk kan simmer koke til finere matlaging!

CEJN koplingen fik skyld for lekkasje ved avkopling av slangen. Jeg tror i mange tilfelle pgr. av feilbetiening. "Ringen" skal dyttes inn mot flasken og bli der for at koplingen er stengt! Mange mener den skal "ut", hvilket er feil o forhold til en-hånds betjening av fx. trykkluft. 

Min kopling ligger med brenne på hytta, så jeg kan ikke sjekke, hvordan den skal adskilles. Finner i øvrig ikke splitskissen på lenken? Det er sikkert lurt å smøre ny o-ringen med litt silikone fett inne montering, så den sklir lettere på. Og bruk noe mykt f.eks tannpirker eller annet passende tre, plastgreie.

Jeg dusjer min av og til med litt silikone spray for vedlikehold. Har ellers aldri hatt trøppel med CEJN koplinger til trykkluft eller pusteluft til dykking. Det pleier være kvalitetsprodukt.

Elgen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig fornøyd med Nova jeg også :)

Siden jeg måtte demontere den igjen da den lakk første gangen har jeg nå tatt et bilde av innmaten og jeg fikk forsket litt mer på hvordan det er best å sette den sammen.

Pakningsbytte gjøres helt på eget ansvar. Jeg kan ikke ta ansvar for hva som måtte skje om du forsøker dette! Det er stor risiko for å ikke få koblingen sammen om du ikke følger med. Produsenten av koblingen frarådet å bytte pakninger!

Demontering er ganske rett fram: Av med segringen, trykk inn senter og av med hylse og de små kulene. Alt kommer ut om du så presser det ut fra gjengesiden.

Så montering: Start fra venstre og fram til den første messingskiven. Sjekk at det legger seg riktig i koblingskroppen. Så lurer du den første o-ringen ned forbi de skarpe hullene på høykant og dytter den flatt i bunnen. Så legger du i den neste messingskiven og hylsen.  Trykk så alt sammen sammen med en dor til du hører o-ringen smette på plass. Det kommer litt putselig. Etterpå får du en myk fjærbevegelse når du trykker i senter med doren og som stopper på veien ut.  Så lurer du den neste o-ringen nedi på høykant og til slutt den siste messinghylsen. Har du gjort rett så skal o-ringen være innenfor hullene til kulene. Så kommer punktet der du trenger noe spesialverktøy eller flere hender. Tre på den ytre fjæra og trykk den sammen (og hold den der).  Tre den ytre hylsa inn på en dor som har mindre diameter enn indre diameter i koblingskroppen. Trykk så innmaten sammen med doren. Smett inn de tre kulene og tre over den ytre hylsa over kroppen. På et punkt må du slippe den ytre fjæra, det går bra.  Trykk den ytre hylsa helt ned mot gjengepartiet og avlast i senter. Da låser det som vanlig som når du kobler fra koblingen. Sett på ringen ytterst

Jeg har nå prøvd tre ganger, enda tetter den ikke etter en natt i fryseren :( men etter 10 sek med håndspåleggelse virker den. Jeg tror det er at jeg brukte rep-sett fettet som blir for stivt når det er kaldt. Anbefaler å bruke litt silikonolje i stedet som ikke stivner når det blir kaldt. Det er mange små deler som må bevege seg så jeg tror det går litt treigt med fett i kulden.

20170217_112309.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

I sommer opplevde også jeg at Cejnkoblinga begynte å lekke. Fortsatt usikker på hvorfor, men jeg plukket den frahverandreså langt at jeg fikk ut den ytterste o-ringen, smurte litt med en olje jeg hadde fått av en låsesmed, beveget litt på delene og satte det sammen igjen og alt virker.  Hvor lenge?? men det berget meg der og da.

Jeg venter med å gjøre noe, og ser hva som skjer, men får ta med en reserveløsning hvis det blir behov for det.

Fant forresten denne:

https://classiccampstoves.com/threads/cejn-fitting-strip-down.21356/

 

dsk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Takk for gode tips til vedlikehold av hurtigkobling. Jeg har en Optimus Explorer hvor hurtigkoblingen begynte å lekke nå. Fant cejn koblingen hos fogas.se, men syntes det ble litt dyrt og var heldig og fikk tak i o-ringer som passet. Så nå er den oppe og går igjen.

Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.