Gå til innhold
  • Bli medlem

Sony A6000


gull

Anbefalte innlegg

Annonse
24 minutter siden, Espen Ørud skrev:

Oida - ble litt revet med, men sikkert kurant tips for noen også i forhold til vurdering av kamera som dekker ens behov ;-) 

det er rett og slett fantastisk med slike forklaringer! Jeg kan melde meg inn i gruppen som blandt annet fikk grå vinterbilder 😅 (jeg er litt unnskyldt, det er veldig mange år siden, og kameraene har kommet seg en god del etter det :) )

Jeg har sett litt på linsen som ble anbefalt over her, og den har jeg veldig lyst til å se litt mer på.  Jeg får henge litt mer på finn.no fremover :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg fått prøvd kameraet en del, og jeg er fornøyd så langt. Jeg er 95% sikker på at jeg beholder kameraet (fortsatt tid til å angre meg) Jeg har dog en lang vei å gå med å finne riktige instillinger til riktig tid, men det kommer seg med tiden vil jeg tro :) Jeg leter nå etter et objektiv som passer til å fotografere for eksempel dyr på lang avstand. Et objektiv som er godt, men ikke så alt for dyrt..  er det noen som har erfaringer der?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, gull skrev:

Nå har jeg fått prøvd kameraet en del, og jeg er fornøyd så langt. Jeg er 95% sikker på at jeg beholder kameraet (fortsatt tid til å angre meg) Jeg har dog en lang vei å gå med å finne riktige instillinger til riktig tid, men det kommer seg med tiden vil jeg tro :) Jeg leter nå etter et objektiv som passer til å fotografere for eksempel dyr på lang avstand. Et objektiv som er godt, men ikke så alt for dyrt..  er det noen som har erfaringer der?

Gratulerer! Jeg har enda ikke klart å bestemme meg... Fint å kunne prøve kameraet før kjøp :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, awesomevicc skrev:

Gratulerer! Jeg har enda ikke klart å bestemme meg... Fint å kunne prøve kameraet før kjøp :)

Takk! :D Kjøp på nett, så kan du prøve (veldig forsiktig) og likevel angre deg etterpå. det er veldig greit å få prøvd litt, jeg hadde aldri klart å bestemme meg (95%) uten å gjøre det på den måten:)

Kameraet gir forresten veldig gode bilder på auto, og har tonnevis av muligheter om man lærer seg å bruke det manuelt :)

Endret av gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes en bok av Scott Kelby om digital fotografering("Boken om digital fotografering"). Den er utrolig nyttig om du er fersk fotograf for å lære seg basic manuelle innstillinger og slikt.  Bind 4 er fra 2015.

Kan enten lånes eller bestilles til ditt lokale bibliotek :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Nimrad skrev:

Det finnes en bok av Scott Kelby om digital fotografering("Boken om digital fotografering"). Den er utrolig nyttig om du er fersk fotograf for å lære seg basic manuelle innstillinger og slikt.  Bind 4 er fra 2015.

Kan enten lånes eller bestilles til ditt lokale bibliotek :)

Takk for supert tips :) Hadde kun B.3 på dette biblioteket.  da skal jeg låne den!

Endret av gull
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 7.3.2017 den 14.19, awesomevicc skrev:

Gratulerer! Jeg har enda ikke klart å bestemme meg... Fint å kunne prøve kameraet før kjøp :)

Siden jeg ikke aner hvordan jeg skal sende bilder på melding, så la jeg ut det ene her :) tatt med standard objektiv, og av meg som skikkelig amatørfotograf som leker seg med manuelle instillinger :D 

IMG_9999.JPG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
På 7.7.2017 den 10.08, awesomevicc skrev:

Hei! Fint bilde! Har ikke kommet lenger på kamerakjøpområdet, blitt så mye annet i det siste. Håper du er fornøyd! :D

 

Det blir fort sånn, jeg finner også alltid noe nytt jeg trenger :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
På 3/7/2017 den 14.12, gull skrev:

Nå har jeg fått prøvd kameraet en del, og jeg er fornøyd så langt. Jeg er 95% sikker på at jeg beholder kameraet (fortsatt tid til å angre meg) Jeg har dog en lang vei å gå med å finne riktige instillinger til riktig tid, men det kommer seg med tiden vil jeg tro :) Jeg leter nå etter et objektiv som passer til å fotografere for eksempel dyr på lang avstand. Et objektiv som er godt, men ikke så alt for dyrt..  er det noen som har erfaringer der?

Sjekk alltid bruktmarkedet opp mot nye linser, det pleier å være et ganske godt utvalg på Finn.no f.eks. Nå er jo dette E-mount så jeg er litt usikker der, har akkurat kjøpt en A6000 selv som jeg holder på å finne ut av, mye er relativt likt til min A100, første DSLR kamera som Sony kom med. Denne har "bare" 10.1 megapixler, men det er fortsatt stadig i bruk og den har også innebygget bildestabilisator i kamerahuset. Det har A6000 også, men usikker på om denne står på fra fabrikk. Bør visstnok dekativeres om du skal bruke stativ.

Til A100 har jeg en Tamron 70-300, under kan du se 2 bilder jeg har tatt med den av fugler i Bergen sentrum, håndholdt. Dette er en veldig rimelig linse av nybegynner kvalitet etter det jeg har lest meg til, men det er godt nok til mitt bruk. 
bird1.thumb.jpg.d83744c63fe57f2f1faba8b111cfec87.jpgbird2.thumb.jpg.c524839918e6a26e621c028ee6d5341b.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler A6000 på det sterkeste! Skaffer man f.eks. et tele-objektiv og et "pancake"-objektiv i tillegg til kit er man godt på vei og dekker veldig mange områder. Selv har jeg 20mm pancake og 55-210mm teleobjektivet, og det gir veldig bra bilder i de fleste omgivelser. Det er også veldig greit med pancake-objektiv da kameraet tar veldig lite plass og du faktisk kan ha det i jakkelommen hvis man er ute!
Kameraet har også en del bra ferdigprogrammerte løsinger, panoramaeffekt og bra muligheter for manuelle innstillinger.

Legger ved et bilde tatt kjapt rett ved Gjendebåtene i Gjendeheim, med panoramafunksjonen og 20mm objektivet.

DSC01579.JPG

Endret av gin
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, gin skrev:

Jeg anbefaler A6000 på det sterkeste! Skaffer man f.eks. et tele-objektiv og et "pancake"-objektiv i tillegg til kit er man godt på vei og dekker veldig mange områder. Selv har jeg 20mm pancake og 55-210mm teleobjektivet, og det gir veldig bra bilder i de fleste omgivelser. Det er også veldig greit med pancake-objektiv da kameraet tar veldig lite plass og du faktisk kan ha det i jakkelommen hvis man er ute!
Kameraet har også en del bra ferdigprogrammerte løsinger, panoramaeffekt og bra muligheter for manuelle innstillinger.

Legger ved et bilde tatt kjapt rett ved Gjendebåtene i Gjendeheim, med panoramafunksjonen og 20mm objektivet.

DSC01579.JPG

Jeg ble selv ganske imponert over panorama funksjonen, kameraet fyrer jo bare av en hel haug med bilder som den syr sammen mer eller mindre i real time, det ferdige bildet kan beskues umiddelbart.

 

Selv har jeg veldig lyst på en 8mm fisheye med 180 graders sysnfelt, blir nok sikkert noe mer også, en eller annen form for tele. Tenkte å kjøpe en overgang fra A til E for å bruke linsene til A100'en, men den koster jo 3000,- ny, så den planen har jeg slått fra meg. Har du noen tanker om 20mm pancake vs. 20mm på kit linsen? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Truant76 skrev:

Jeg ble selv ganske imponert over panorama funksjonen, kameraet fyrer jo bare av en hel haug med bilder som den syr sammen mer eller mindre i real time, det ferdige bildet kan beskues umiddelbart.

 

Selv har jeg veldig lyst på en 8mm fisheye med 180 graders sysnfelt, blir nok sikkert noe mer også, en eller annen form for tele. Tenkte å kjøpe en overgang fra A til E for å bruke linsene til A100'en, men den koster jo 3000,- ny, så den planen har jeg slått fra meg. Har du noen tanker om 20mm pancake vs. 20mm på kit linsen? 

Jeg har ikke kjørt noen direkte sammenligning men merker at 20mm er mye skarpere (bedre optikk?) enn kitobjektivet, samt argumentet mot at kameraet blir mye mer kompakt. Det finnes også et rimeligere pancake objektiv ala 16mm, men dette har jeg enda ikke prøvd!

Endret av gin
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nå har jeg hatt kameraet en liten stund og sikkert knipset rundt 1500 bilder i alle mulige settinger, og jeg er ikke misfornøyd, det lever opp til forventingene og vel så det. Jeg har lest en del tilbakemeldinger som går på at kameraet ikke har den beste batterikapasiteten, men her kan jeg ikke si meg enig, i går tok vi 401 bilder med batteri på 37% og ned til tomt batteri. Det skal sies at en del av dem var på burst mode i forsøk på å få noen fine bilder av bølger som slo mot land, noe som sikkert trekker antall bilder pr. lading opp, men vi har også hatt dager der vi har tatt vel 400 bilder i vanlig single-shot modus, hvor vi har sett på flesteparten av dem underveis for å sjekker histogram mm, fra ca. 70% batteri og ned til vel 10%. Temperaturområde anslagsvis 8-12 celcius.

 

Har ikke tidligere vært særlig tilhenger av bildeeffekter direkte i kameraet, men dette har noen som fungerer ganske bra, som f.ek høykontrast B/W, miniatyr-effekt. Effekten som skal luke ut enkelte farger er ikke veldig brukbar, den fungerer på et vis på ensfargede tekstiler mm. men på planter i naturen ser den ut til å ha litt problemer, blått på blomster var ingen suksess, da var den mye bedre på gulfargen.

 

Gleder meg noe voldsomt til det blir mørkere ute når jeg skal forsøke meg på lange eksponeringer mot nattehimmelen, håper å få til foto av melkeveien blandt annet. Skal også prøve meg på en del action foto med fisheye objektivet når snøen kommer og skiene skal fram fra boden.

 

Så blir det å ønske seg ekstra batterier og ekstern lader til jul... 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Har kameraet og er veldig fornøyd. Det finnes fine snutter på YouTube, for dummies med nettopp det kameraet, som forklarer bruk av lukker, blender og iso på en lettforståelig måte. Det er jo ingen vits i å kjøpe seg et så godt kamera for så å sette det på 'auto'. 

A6FE9C18-C8F6-4143-AADF-BFC035C1E708.JPG

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ett nex5 som er forgjengeren.  Og det kan ta fantastiske bilder med riktig optikk!

Skal man ha noe lett som tar gode bilder er olympus O-md 5II ett godt kamera jeg er godt fornøyd med. Fordelen her er at objektivene er mye mindre og lettere selv om dem er knivskarpe.

@Espen Ørud dyrt behøver ikke være tungt. Mitt Sony A7RII er ikke av dem tyngste. Men for ett kamera og for noen bilder 😉

Har man ikke tenkt å bruke mye penger på dyr optikk bør man egentlig velge kamera uten utnyttbar optikk. Det er glasset som avgjør hvor klare og kontrastfylte/ dynamiske bildene blir. Velg da heller ett kompaktkamera med APS-C sensor meg god innebygd optikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Gjenopprett formatering

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Ved å bruke dette nettstedet godtar du våre Bruksvilkår. Du finner våre Personvernvilkår regler her.